Om farbror följer med in i skogen här så ska farbror få en pilsner…

J2000E

Aktiv medlem
Tänkte att jag publicerar bilder här och för en gångs skull att jag inte lägger ut texten så mycket. Ett projekt som jag har och som är en del av ett mål i mitt framtida liv. Det kan gå lite tid mellan inläggen.

51202038148_207c2f796c_h.jpg

51202038158_2095b010a0_b.jpg

51202900380_94bf71b1e8_k.jpg

51201848776_42af2d1a5b_k.jpg

Ska Farbror 2000 cykla Wasan?
Börjar man närma sig 3-siffrigt så kan jag tänka mig att livskriserna duggar tätt...
Håll ordning på vajrarna så kommer det nog bli bra som vanligt.

Lycka till

Några pryttlar till har anlänt.

Arbetsnamnet har utkristalliserats till "ALWAYS Molly"

Två st 4130 i olka höjder för att vara säker på att ett passar.

51240363513_84091fcbc2_k.jpg

Öppningsbar Cr Molly - svårt men hittades.

51202037903_ec5c16796e_h.jpg

Tills att jag får tag i ett Chris King... Måste ha ett lager för att bygga ihop - för att sedan kunna svetsa och löda det som behövs.

51202613584_975d7d0bd0_h.jpg

Självklart på något sätt:

51240931754_9fafb7502d_h.jpg

Senast ändrad:
Tror att de starkaste ledtrådarna ligger i komponenter i svetsbart material och fälgarna. Kanske även sadeln om man nördar hårt. ;-)

Jo, men pedalerna kastar mig ur spår bara. ;)

Fast, jag kör med xt trail pedaler på graveln så jag ska kanske inte säga något. ;)

Fick hem ekrarna och då blev det sug att bygga hjul. Först måste naven göras i ordning bara...

Framnavet är ett Mavic 501 som jag rengjort och preppat tidigare. Älskar dessa nav då de aldrig har fallerat för mig. 12mm duralaluminium-axel har hållit för allt som jag har utsatt dem för. Hitintills aldrig bytt ett lager i något av dem. Rullar silkeslent. Känner att jag måste ge ett sådant chansen i det här bygget också.

51371967971_db4cb90bcd_k.jpg

Erfarenhet ger att jag inte litar på "NOS". NOS betyder inte att det är färdigt att använda. Det här baknavet var rent och fint och säljaren hade nog öppnat det och bytt fett. Nu bytte jag till mitt fett och justerade lagret som det ska vara justerat - inte som säljaren hade gjort det...

M737 XT-nav har en förstärkt navkropp jämfört med tidigare modeller men behöll stålaxeln. Ett bra touring-nav. Väl tätat och lättservat. Jag tänker köra 8-delat men bodyn klarar fler om man inte får tag i något annat.

51372699394_cc8238686b_h.jpg

Passade på att ta bort den billiga XT-dekalen från navet. Nu passar de bra ihop.

51372197918_d960f80cb6_k.jpg

En extremt viktig del anlände nyss från Frankrike! Ny dekal! Tänk om folket skulle tro att det var bonnjärn (edit. - planerar en pulverlack så originaldekalen kommer att få gå på evig lunch)!?

51371208057_8b167ba424_h.jpg

Nu blir det till att bygga hjul. Alltid lika trevligt. Kanske det trevligaste med cykelmekandet.

Senast ändrad:
Kom hem sent så det blev bara ekring - ingen riktning. Å andra sidan har man det roligaste kvar till imorgon!

För dem som inte byggt med Ryde Sputnik (de här var mina första) kan det vara bra att veta att ekerhålens lutning åt vardera hållet knappt är synlig för ögat. Man får verkligen se efter noggrant.

En sak som jag gärna nämner då naven är av olika fabrikat - är att framhjulets ekerlängd är samma som vänster sida bak. Bra att bara behöva ha med sig två olika längder (eller egentligen vara en - den längre).

51374176821_36f174af6d_h.jpg

Extra allt - minus dekaler.

51375183025_ac3a979878_h.jpg

Jag kör enligt gammal god anal tradition med att navets text ska vara mitt för ventilhålet och vänt mot cyklisten. Baknavet har ju inget sådant så där var jag helt wild and crazy - och byggde bara helt fritt.. (skitjobbigt)!

51375183065_c9081901e8_h.jpg

Senast ändrad:
Perfekt fredag (igår).

Fälgarna fick sedvanlig massage men även lite gummiklubba. Lite som att bygga moped-/mc-hjul. Kraftiga fälgar och ekrar som sitter tajt i navens hål gör det lite tuffare att massera ut spänningarna. Blev kanon. En riktigt bra fredag!

51377055774_114b9c2ea7_h.jpg

51377055819_e391b27201_k.jpg

51377328200_d4e0bfa7a0_k.jpg

Perfekt fredag (igår).

Fälgarna fick sedvanlig massage men även lite gummiklubba. Lite som att bygga moped-/mc-hjul.
Har du lust att beskriva mer i detalj hur du i praktiken gör när du masserar ekrar/hjul?

Kraftiga fälgar och ekrar som sitter tajt i navens hål gör det lite tuffare att massera ut spänningarna.
För den som bygger sina egna hjul är det bättre att använda ekrar som är 2,0 mm i ändarna + ekerbrickor. särskilt till nav med hål >2,4mm.
37143_00_d.jpg

https://www.bike24.de/p137143.html

Varning: Personangrepp
För den som bygger sina egna hjul är det bättre att använda ekrar som är 2,0 mm i ändarna + ekerbrickor. särskilt till nav med hål >2,4mm.
Varför skulle det vara bättre? Det bör öka spänningen i materialet på insidan av hålen rejält eftersom anliggningsytan minskar. Verkar bättre att fila radien ut ur hålen så att de följer ekerns böj bättre.

Edit: redigerat // moderator

Senast redigerad av en moderator:
Har du lust att beskriva mer i detalj hur du i praktiken gör när du masserar ekrar/hjul?

https://www.bike24.de/p137143.html

Jag har byggt 75 par cykelhjul, dvs 150 hjul, under snart 40 år. När jag grovriktat och centrerat lägger jag hjulet ned med navets ena axelände mot en hård träbit. Sedan greppar jag fälgen och trycker nedåt. Det "pingar" när ekrarna sätter sig. Växlar handsättning på fälgen och går runt ett par varv. Sedan görs samma med andra sidan navet nedåt. Sedan riktar man mer och mer noggrant samt masserar efter varje gång tills att hjulet är rakt, runt och navet centrerat (i förhållande till fälgen) samt att det inte längre "pingar". Det blir extremt stadiga hjul och jag har aldrig haft problem med hjul som jag själv byggt. När jag byggt moped-/mc-hjul kan det ibland vara svårt att massera för hand och då får man använda en gummiklubba. Man slår lite lätt på ekrar, nav och fälg från olika håll. Fungerar bra. Fick göra det på slutet med de här hjulen då, som sagt, de är lite kraftigare än normalt.

Får jag fråga varför du menar att det är bättre med ekrar som är 2,0 mm och att använda ekerbrickor? Min inställning är att ekern ska passa i hålet så väl som möjligt (håldiameter och ekerdiameter ska vara så nära varandra som möjligt) för att få maximalt stöd i innerböjen. Ekerböjens längd och radie i förhållande till navflänsen bredd och form är också viktig - så mycket stöd som det går är modellen. Så - hur resonerar du kring att det på något sätt skulle vara bättre med en viss diameter på ekern? Och vad ska man med ekerbrickor till?

När jag grovriktat och centrerat lägger jag hjulet ned med navets ena axelände mot en hård träbit. Sedan greppar jag fälgen och trycker nedåt. Det "pingar" när ekrarna sätter sig. Växlar handsättning på fälgen och går runt ett par varv. Sedan görs samma med andra sidan navet nedåt.
Tack för ditt snabba och detaljerade svar
Du gör alltså ungefär såhär när du masserar ett hjul.
Hjulmassage.jpg

När man gör på det sättet så riskerar man att överbelasta fälgen där man håller händerna (åtminstone med lätta fälgar), vilket syns i bilden ovan. Den enda fördelen är att man avlastar ekrarna på undersidan så att om de är "tvistade" sätter sig raka igen, det "pingande" man brukar höra kommer från det. Detta "tvistande" går att slippa på mindre våldsamma sätt genom en lite annan hjulbyggarteknik.
Ytterligare en nackdel är att ekerspänningsökningen inte är tillräckligt hög för att spänningsbefria ekrarna (från inre spänningar). För att ekrarna skall få längsta möjliga livslängd bör man spänningsbefria dem (från inre spänningar som kommer från ekerformningen) genom att momentant belasta dem över sträckgränsen så här
Spaenningsbedfrielse_Ekrar .jpg

Genom att trycka hela hjulet/navet mot en träkloss blir inte spänningsökningen tillräckligt stor för att den skall nå över sträckgränsen och bli spänningsbefriade.
Varför det är så bra att spänningsbefria ekrar kan man läsa mer om här: Stress Relieving Spokes

Får jag fråga varför du menar att det är bättre med ekrar som är 2,0 mm och att använda ekerbrickor?
Eftersom inte ens reducerade ekrar som är 1,5mm som tunnast går av just där de är som tunnast finns det inget att vinna styrkemässigt på att välja ekrar som är grövre än 2,0 mm som mest.
Har man nav med onödigt stora hål (>2,4mm) kan ekerböjen behöva mer stöd, men precis som du själv skriver är det med ekrar som är onödigt grova (>2,0 mm) i ekerböjen svårt och tar tid att forma dem så att de får tillräckligt med stöd i ekerböjen.
Ett bättre sätt är då att använda ekrar som är 2,0 mm som mest och komplettera med ekerbrickor. Då blir stödet i ekerböjen tillräckligt bra bara genom att spänna upp ekrarna och ekerböjen är även enklare att forma, för den som skulle vilja göra det. Men eftersom det tar tid att trä på en bricka på varje eker är det få kommersiella hjulbyggare som använder sig av den tekniken, trots alla dess fördelar.

Hur mkt bättre ekerböjstödet blir med ekerbrickor syns förhoppningsvis på den här bilden.
Eker_brickor_mid.jpg

(Inte min bild, googlad)

Så här ser det ut på ett av de hjul jag har byggt, nav med ~2,6mm hål.
EiE_XT_navbrickor_fram.jpg

Tack för ditt snabba och detaljerade svar
Du gör alltså ungefär såhär när du masserar ett hjul.
Visa bilaga 506449
När man gör på det sättet så riskerar man att överbelasta fälgen där man håller händerna (åtminstone med lätta fälgar), vilket syns i bilden ovan. Den enda fördelen är att man avlastar ekrarna på undersidan så att om de är "tvistade" sätter sig raka igen, det "pingande" man brukar höra kommer från det. Detta "tvistande" går att slippa på mindre våldsamma sätt genom en lite annan hjulbyggarteknik.
Ytterligare en nackdel är att ekerspänningsökningen inte är tillräckligt hög för att spänningsbefria ekrarna (från inre spänningar). För att ekrarna skall få längsta möjliga livslängd bör man spänningsbefria dem (från inre spänningar som kommer från ekerformningen) genom att momentant belasta dem över sträckgränsen så här
Visa bilaga 506454
Genom att trycka hela hjulet/navet mot en träkloss blir inte spänningsökningen tillräckligt stor för att den skall nå över sträckgränsen och bli spänningsbefriade.
Varför det är så bra att spänningsbefria ekrar kan man läsa mer om här: Stress Relieving Spokes

Eftersom inte ens reducerade ekrar som är 1,5mm som tunnast går av just där de är som tunnast finns det inget att vinna styrkemässigt på att välja ekrar som är grövre än 2,0 mm som mest.
Har man nav med onödigt stora hål (>2,4mm) kan ekerböjen behöva mer stöd, men precis som du själv skriver är det med ekrar som är onödigt grova (>2,0 mm) i ekerböjen svårt och tar tid att forma dem så att de får tillräckligt med stöd i ekerböjen.
Ett bättre sätt är då att använda ekrar som är 2,0 mm som mest och komplettera med ekerbrickor. Då blir stödet i ekerböjen tillräckligt bra bara genom att spänna upp ekrarna och ekerböjen är även enklare att forma, för den som skulle vilja göra det. Men eftersom det tar tid att trä på en bricka på varje eker är det få kommersiella hjulbyggare som använder sig av den tekniken, trots alla dess fördelar.

Hur mkt bättre ekerböjstödet blir med ekerbrickor syns förhoppningsvis på den här bilden.

(Inte min bild, googlad)

Så här ser det ut på ett av de hjul jag har byggt, nav med ~2,6mm hål.

Tack för ett utförligt och belysande svar. Ja, angående den första bilden - och att ev. överbelasta fälgen så gäller det som med mycket annat - att ha lite känsla för materialet. Aldrig varit ett problem för mig.

När det gäller den andra bilden så gör jag på det sättet men har aldrig kallat just det för att massera. Den manövern är på något sätt naturlig när man bygger och riktar.

Ekerdiameter, böj, radie etc. De ekrar jag använder till det här bygget är reducerade 2,36 - 1,8 - 2,0. Det är själva delen med böjen som är grövre. Vi får se hur de tar sig när jag använder dem. Har aldrig haft av en eker hitintills i mitt liv.

Ekerdiameter, böj, radie etc. De ekrar jag använder till det här bygget är reducerade 2,36 - 1,8 - 2,0. Det är själva delen med böjen som är grövre.
Det är just ekerböjen som behöver formas för att få tillräckligt stöd av navet och de onödigt grova ekrarna försvårar det
Hur stora hål är det i de nav du använder?

Vi får se hur de tar sig när jag använder dem.
Hoppas att du inte endast blir nöjd med hjulen utan hela cykeln.
Har aldrig haft av en eker hitintills i mitt liv.
För mig har några ekrar gått av, men inte i ngt av alla de hjul jag själv har byggt.

Senast ändrad:
Hur stora hål är det i de nav du använder?

snip...

Naven har 2,5 fram (Mavic) och 2,6 bak (Shimano M737).

Monterade slang (prestaventil) och däck. Visst är det lite fånigt att namnen på en del cykelprylar har blivit så långa... "Schwalbe Marathon Mondial Evolution Folding 26x2.00" SnakeSkin V-Guard DD".

51377564167_0b487ee9d0_k.jpg

Naven har 2,5 fram (Mavic) och 2,6 bak (Shimano M737).

Monterade slang (prestaventil) och däck. Visst är det lite fånigt att namnen på en del cykelprylar har blivit så långa... "Schwalbe Marathon Mondial Evolution Folding 26x2.00" SnakeSkin V-Guard DD".

51377564167_0b487ee9d0_k.jpg
Snygga hjul. Lite 50-tals moped känsla.

Snygga hjul. Lite 50-tals moped känsla.

Tack! Det var inte meningen (varken snygg- eller 50-talsmoped-delen). Jag förstår hur du menar och de blev faktiskt rätt estetiskt enhetliga. Det är en ren slump. Eller så följer kanske form funktion ändå... Jag gör i det här bygget ett medvetet val att tänka bort allt vad tradition, måsten, stil och estetik är.

Det här bygget är dels meningen att mynna ut i en långfärdscykel för min framtid som fri man, dels är bygget tänkt att helt putta mig ut ur min komfortzon. Titeln på tråden (som någon kallade click bait) alluderar till en serieteckning av GURR (svensk serietecknare från förr) men syftar till att farbror (jag) ska lockas in i skogen (bort från asfalten). Och lite ut i det okända.

Som forna landsvägscyklist och samlare av landsvägsracers samt med en (tvångs-)tanke om att estetik och tradition går före praktik är det här bygget regelsatt av mig själv till:
  • Varje del ska värderas utifrån praktisk användning och hur det sedan ser ut är egalt. Varje del för sig och sedan som helhet. Exempel - stark fälg med 36 ekrar, svart men med svarvad sida, ekrarna valda svarta för att slitage och skador ska synas enklare. Reflex-stripe och punkteringsskydd på däcken, lång livslängd, etc. Naven valda efter praktiska ställningstaganden. Att naven är av olika fabrikat får det att klia i hela kroppen... men jag har valt dem av helt andra skäl. Andra skäl än för alla mina andra cyklar.
  • Etc. Ni kommer märka vartefter...
Varför kan man fråga sig?! Jo, dels så börjar jag bli äldre och även om jag fortfarande klarar rätt bra "drop" så börjar det ta emot. När jag sakta snirklar mig genom Loire vill jag dessutom kunna se mig omkring mer än att det går fort. Måste acceptera att fart och aero är underordnat utsikt och upplevelse i framtiden. Men minst lika viktigt är att jag är rätt trött på att bygga samma cykel gång på gång (alla mina racers...). Vill göra något annat och på ett helt annat sätt.

Har touringhojar redan men jag vill åt något helt annat.

Långfärd med väskor som jag ägt, lackat, byggt och cyklat på i över 30 år. Min egen lösning på bakhållaren. Det är en Blackburn för montage fram från början. Endast ett rör i krommolybden tillagt för att få det att fungera - och det gör det.

51092709998_b5d202b257_o.jpg

Kreditkortstouring byggd ca 2010 (click-fix fäste för väskan på styret inte monterat på bilden)

43707298511_b984526ab3_o.jpg

Senast ändrad:
Redigerat // moderator

Inte då, det tål att visas vad han håller på med i tråd efter tråd efter tråd.

Förstår inte riktigt problemet? Man måste ju inte läsa en byggtråd om man inte vill läsa om någon som lägger ut texten om hur hen vill bygga sina cyklar? Hela poängen med forum är väll att folk berättar saker de tycker/vet och att andra inte håller med och säger emot?

Förolämpningar, personangrepp och allmänt klagande (inklusive mitt eget) däremot är ju mindre kul att läsa.

Redigerat // moderator

Då kan vi väl försöka ha trevligt istället, bara provoceras av att TS röker cigarr + förmodligen har fler cyklar än vi och försöka gissa slutvikt på ekipaget. Är det någon som tror det hamnar på under 15 kg ens?

Det sköna med att inte vara ung längre är att jag dels inte delar in allt i "rätt" eller "fel" längre, dels har så pass mycket erfarenhet av det jag gör att om någon skulle säga att jag har/gör "rätt" eller "fel" kan jag själv göra en bedömning av om jag ska ta till mig det. Eller inte.

I fallet ovan var det intressant att få höra hur någon annan ser på ekring. Huruvida det sättet är mer "rätt" eller "fel" i förhållande till mitt sätt att göra det blir så att säga egalt för mig då mina hjul aldrig gått sönder för mig. Hur mycket mer "rätt" behöver jag då fundera på att göra...

Nu tror jag att jag tar en cigarr till. Och sprit. Det är ju onsdag.

Ah, en tråd med ett informerat samtal! Fin omväxling till mycket av nätets gräl och bråk :)

Edit: Ah, där kom det här nedan. Enda anledningen att du frågade var alltså som vanligt för att få briljera med dina oerhörda kunskaper och sekundärt visa hur fel alla andra gör. Verkligen oväntat. :rolleyes:?

Just sayin’

Jag tror inte nån är intresserad av den här diskussionen mellan dig och mig heller, så jag tycker vi avslutar den här och nu.

Ok! Låter rimligt! Nu bidrar ju jag också till dålig stämning så det är inte mer än rätt att vi avslutar nu.

Tror på 12,5 kg :)

Tillbaka
Topp