Om farbror följer med in i skogen här så ska farbror få en pilsner…

Jag skulle inte lägga ut texten så mycket i den här tråden skrev jag i början. Det går åt h-vete med det! Känner att jag vill berätta en sedelärande historia om min väg från spänstiga och lätta antiloper till starka och stolta arbetshästar och oxar.

En gång i tiden för väldigt många år sedan fick jag i uppdrag att hitta en bra pendlarhoj åt en gammal klasskamrat. Han skulle svetsa några specialsaker åt mig och som motprestation skulle jag hitta något bra och prisvärt i cykelväg åt honom. Inte att jag skulle betala den – utan bara hitta och sätta den i ordning för det som han ville ha den till.

Då jag på den tiden var helt hämmad och inskränkt vad det gäller cyklar (det fanns bara italiensk racer och fransk fin-touring i mitt huvud) var det här en inre kamp. Jag visste vad han behövde och han visste att jag visste att han visste… ja, ni fattar! Och han behövde INTE en racer. Han behövde något robust och tåligt. Året runt. I ur och skur. Dessutom med barnsäte för dagisskjutsning. Min inre kamp mot detta var hård men i slutänden kunde jag erbjuda honom en begagnad Wheeler 8000 Comp Line med Shimano XT rakt igenom, skärmar, lyse, reflexer, ringklocka och med möjlighet till barnsits. Det var en cirka 1992: a i bra skick och den hade alla fästen som han kunde tänkas behöva redan från start. Svetsarbetet åt mig blev kanon och han cyklade nöjd många år på Wheelern.

Trots min inskränkta inställning kunde jag inte undgå att fascineras över ramens mångsidighet. Den taiwanesiska firman/byggarna eller den som beställt hojen från dem måste ha tänkt till en del. De måste ha tänkt bortom "Comp Line" och XT - som på något sätt signalerade tävling och seriös ambition i skogen på den tiden. Det var som om de förutsåg årtionden i "commuter hell" (eller kanske en fjärran framtid som långfärdscykel...).

Bra kvalitetsrör (Tange Cro Mo butted MTB Oversize) men inte delikat tunna (Prestige, Ultimate, etc). Tange triple butted ”Big Responce fork”. TIG-svetsad ram (fina svetsar) för att kunna få vilken geometri som helst utan att behöva fundera på muffar. Lödda fästen för tre flaskställ, ”investment cast” gaffeländar fram och bak med två par fästöron bak för skärmar och pakethållare och ett par fram för skärm. Sadelstagen bak med övre fästen för lasthållare och bromsstopp. Alla vajrar dragna på överröret. Pumpigg på styrhuvudet.

Jag började mäta lite och kom fram till att det här är ju en terrängbil 21! Lång hjulbas, långa kedjestag, slacka vinklar m.m. Stark och mångsidig. Som sagt - jag kunde inte annat än att imponeras lite över denna cyklarnas terrängbil. Det var så jag tänkte på den – ”tänk om vi hade haft sådana här som militärcyklar i lumpen!”

Sedan gick drygt 25 år.

När jag nu började fundera på en rough stuff expeditionstouringcykel dök den där Wheelern upp igen från hjärnans inre vindlingar. ”Man kanske skulle ha en sådan som bas?” Och det dök upp en Wheeler 8000 Comp Line Oversize på Blocket – som frammanad av mitt intensiva tänkande. I min storlek, XT rakt igenom och i bra skick. Billigt (prisvärt).

Nu hade mina skygglappar för alltid ryckts av och jag var redo för en ardenner-liknande cykel. Ett muskelpaket som inte skäms över sin vikt utan är stolt över sin styrka och mångsidighet (cykeln alltså…).

Det roliga var att när jag väl hittat en kom det en liknande till. Denna gång en ”två-ägares” 1992 Diamond Back Axis Pro i mycket fint skick med XTR M900 rakt igenom och ännu billigare (skäms-billigt). Den har True Temper rör - double butted cro mo - i överdimension som de kallade ”OX”. Gaffeln är en Tange Struts. En ganska speciell gaffel som låg över Tange Big fork i rangordningen. Det speciella med den för min del återkommer jag om senare. Det var dock så pass intressant att jag skaffat en till… som passar på Wheelern.

Så nu står den en ardenner, en oxe med ett par strutsar i stallet.

Slutvikt på ekipaget var det någon som funderade på ovan - den kommer inte ligga under 118 kg så de gissningar som förekommit är helt ute och seglar. Vad själva cykeln väger är så att säga helt ointressant. Den ska hålla. Ardenner eller oxe är en viktigare fråga - som jag återkommer till senare. Att det blir en struts är däremot redan nu bergsäkert.

51397206672_142a98b52f_b.jpg

51398221823_cbc4c63a70_b.jpg

PS - inga delar från dessa är till salu.

Senast ändrad:
Trevligt! Så på ungefär samma sätt som att fan blir religiös på ålderns höst tar det bara ungefär en halv livstid för en lvg gubbe att inse att 90-tals mtb'er är helt underbara?

Får väl erkänna att jag startade mina utflykter i det nya, vilda och okända med en 80-talare...

50445304661_bf3979b56e_b.jpg

En MB-1 från 1989 med XT från 1994 var "first blood". Den har dock för liten ram för annat än sportig körning.

Jag skulle inte lägga ut texten så mycket i den här tråden skrev jag i början. Det går åt h-vete med det! Känner att jag vill berätta en sedelärande historia om min väg från spänstiga och lätta antiloper till starka och stolta arbetshästar och oxar.

En gång i tiden för väldigt många år sedan fick jag i uppdrag att hitta en bra pendlarhoj åt en gammal klasskamrat. Han skulle svetsa några specialsaker åt mig och som motprestation skulle jag hitta något bra och prisvärt i cykelväg åt honom. Inte att jag skulle betala den – utan bara hitta och sätta den i ordning för det som han ville ha den till.

Då jag på den tiden var helt hämmad och inskränkt vad det gäller cyklar (det fanns bara italiensk racer och fransk fin-touring i mitt huvud) var det här en inre kamp. Jag visste vad han behövde och han visste att jag visste att han visste… ja, ni fattar! Och han behövde INTE en racer. Han behövde något robust och tåligt. Året runt. I ur och skur. Dessutom med barnsäte för dagisskjutsning. Min inre kamp mot detta var hård men i slutänden kunde jag erbjuda honom en begagnad Wheeler 8000 Comp Line med Shimano XT rakt igenom, skärmar, lyse, reflexer, ringklocka och med möjlighet till barnsits. Det var en cirka 1992: a i bra skick och den hade alla fästen som han kunde tänkas behöva redan från start. Svetsarbetet åt mig blev kanon och han cyklade nöjd många år på Wheelern.

Trots min inskränkta inställning kunde jag inte undgå att fascineras över ramens mångsidighet. Den taiwanesiska firman/byggarna eller den som beställt hojen från dem måste ha tänkt till en del. De måste ha tänkt bortom "Comp Line" och XT - som på något sätt signalerade tävling och seriös ambition i skogen på den tiden. Det var som om de förutsåg årtionden i "commuter hell" (eller kanske en fjärran framtid som långfärdscykel...).

Bra kvalitetsrör (Tange Cro Mo butted MTB Oversize) men inte delikat tunna (Prestige, Ultimate, etc). Tange triple butted ”Big Responce fork”. TIG-svetsad ram (fina svetsar) för att kunna få vilken geometri som helst utan att behöva fundera på muffar. Lödda fästen för tre flaskställ, ”investment cast” gaffeländar fram och bak med två par fästöron bak för skärmar och pakethållare och ett par fram för skärm. Sadelstagen bak med övre fästen för lasthållare och bromsstopp. Alla vajrar dragna på överröret. Pumpigg på styrhuvudet.

Jag började mäta lite och kom fram till att det här är ju en terrängbil 21! Lång hjulbas, långa kedjestag, slacka vinklar m.m. Stark och mångsidig. Som sagt - jag kunde inte annat än att imponeras lite över denna cyklarnas terrängbil. Det var så jag tänkte på den – ”tänk om vi hade haft sådana här som militärcyklar i lumpen!”

Sedan gick drygt 25 år.

När jag nu började fundera på en rough stuff expeditionstouringcykel dök den där Wheelern upp igen från hjärnans inre vindlingar. ”Man kanske skulle ha en sådan som bas?” Och det dök upp en Wheeler 8000 Comp Line Oversize på Blocket – som frammanad av mitt intensiva tänkande. I min storlek, XT rakt igenom och i bra skick. Billigt (prisvärt).

Nu hade mina skygglappar för alltid ryckts av och jag var redo för en ardenner-liknande cykel. Ett muskelpaket som inte skäms över sin vikt utan är stolt över sin styrka och mångsidighet (cykeln alltså…).

Det roliga var att när jag väl hittat en kom det en liknande till. Denna gång en ”två-ägares” 1992 Diamond Back Axis Pro i mycket fint skick med XTR M900 rakt igenom och ännu billigare (skäms-billigt). Den har True Temper rör - double butted cro mo - i överdimension som de kallade ”OX”. Gaffeln är en Tange Struts. En ganska speciell gaffel som låg över Tange Big fork i rangordningen. Det speciella med den för min del återkommer jag om senare. Det var dock så pass intressant att jag skaffat en till… som passar på Wheelern.

Så nu står den en ardenner, en oxe med ett par strutsar i stallet.

Slutvikt på ekipaget var det någon som funderade på ovan - den kommer inte ligga under 118 kg så de gissningar som förekommit är helt ute och seglar. Vad själva cykeln väger är så att säga helt ointressant. Den ska hålla. Ardenner eller oxe är en viktigare fråga - som jag återkommer till senare. Att det blir en struts är däremot redan nu bergsäkert.

51397206672_142a98b52f_b.jpg

51398221823_cbc4c63a70_b.jpg

PS - inga delar från dessa är till salu.
Åhhh exakt en såndär axis pro hade jag som grabb, var så lycklig när jag som 13- åring fick den som ny tävlingshoj ?

Jag skrev följande ovan:
"Gaffeln är en Tange Struts. En ganska speciell gaffel som låg över Tange Big fork i rangordningen. Det speciella med den för min del återkommer jag om senare."

Så vad är det då som är speciellt? Ja, förutom att den är stark vilket är grundläggande - om nu den här cykeln ska vara som en Victorinox fällkniv eller en Leatherman multitool måste det här räknas som en klar fördel...

2 x 350 mm x 26 mm utrymme går inte att snacka bort. Ett måste att använda till något klokt.

51405422566_d2c7699a77_h.jpg

51405694513_8f2884ae0f_h.jpg

51404672552_defb89ac5f_h.jpg

51404672572_497b720aa5_h.jpg

51406402035_72979ce276_h.jpg

51406465760_dedb6dda93_b.jpg

51405486316_5194cc1975_z.jpg

Senast ändrad:
Jag skrev följande ovan:
"Gaffeln är en Tange Struts. En ganska speciell gaffel som låg över Tange Big fork i rangordningen. Det speciella med den för min del återkommer jag om senare."

Så vad är det då som är speciellt? Ja, förutom att den är stark vilket är grundläggande - om nu den här cykeln ska vara som en Victorinox fällkniv eller en Leatherman multitool måste det här räknas som en klar fördel...

2 x 350 mm x 26 mm utrymme går inte att snacka bort. Ett måste att använda till något klokt.

51405422566_d2c7699a77_h.jpg

51405694513_8f2884ae0f_h.jpg

51404672552_defb89ac5f_h.jpg

51404672572_497b720aa5_h.jpg

51406402035_72979ce276_h.jpg

51406465760_dedb6dda93_b.jpg

51405486316_5194cc1975_z.jpg
Resrvekrar lär väl få plats där?

Resrvekrar lär väl få plats där?

Ekrar känns möjligen lite fantasilöst. Tänker kanske inte som @uandt men något lite mer exotiskt än ekrar (som förmodligen kommer sitta som kedjestagsskydd ändå). Det får visa sig. Poängen är att jag hela tiden ska välja det mest praktiska. Om jag väljer mellan en vanlig gaffel och den här - måste jag välja den med mest möjligheter.

Cigarr och tändare - självklart i var sitt specialbyggt etui i var sitt ben.
3D printa en specialkapsel?

Ide efter brompton verktygsförvaring.

snip...

Å MB-1'an då? Den ä äl till salu va ;)

Faktum är att jag då och då när en tanke om att sälja ramen. Inte delarna. Vad ska man ta betalt - jag vet att de har något av en kult-following? Den är lite för liten för mig. Ram+styrlager+original Tange Prestige-styret (svart)?

Senast ändrad:
3D printa en specialkapsel?

Ide efter brompton verktygsförvaring.

Ingen dum idé! Jag var inne på slang med Champagne-kork...

Får väl erkänna att jag startade mina utflykter i det nya, vilda och okända med en 80-talare...

50445304661_bf3979b56e_b.jpg

En MB-1 från 1989 med XT från 1994 var "first blood". Den har dock för liten ram för annat än sportig körning.
En sådan lätt o fin hoj ersatte min Miyata Valley Runner -86, Ett jättelyft men när jag skaffade en Merlin titan -90 insåg jag att MB ettan var en riktig flexy-flyer, men det kanske inte var så dumt när man körde helstelt i skogen.

Fixar du speciallösning för verktyg i ena benet kan du fixa en specialare för batteribank i det andra. 4 21700 batterier bör du få plats med vilket ger runt 20 000 mAh

Fixar du speciallösning för verktyg i ena benet kan du fixa en specialare för batteribank i det andra. 4 21700 batterier bör du få plats med vilket ger runt 20 000 mAh

En mycket bra idé. Jag hade tänkt använda min jaktlampa på cykeln med samma snabbfäste som på pickan. Det är en Trustfire A8. Tyvärr (i det här sammanhanget) har den 26650-batteri som är 26,5 i diameter. De batterierna får plats i sadelstolpen men då stolpen inte kommer att ha snabbkoppling så är det lite för "meckigt". Har ett par mindre Olight-lampor som jag är mycket nöjd med och/men de har i sitt sortiment några intressanta större lampor med 21700-batterier. Väl värt att undersöka - tack!

Mätte upp ramarna. De är bägge byggda i Taiwan och med tanke på likheterna i mått det skulle inte förvåna mig om de kommer från samma fabrik.

Wheeler 8000 Comp Line Oversize:
(c/c och mm)
Hjulbas, 1085
Vevhylsa till framaxel, 660
Vevhylsa till bakaxel, 425
Sadelrör, 490 (slope), 550 (traditionellt mätt)
Överrör, 590 (slope) 605 (trad. mätt)
Rake, 50
Trail, 59
Drop vevhylsa, 25 (!)

Diamond Back Axis Pro:
(c/c och mm)
Hjulbas, 1085
Vevhylsa till framaxel, 660
Vevhylsa till bakaxel, 425
Sadelrör, 490 (slope), 550 (traditionellt mätt)
Överrör, 590 (slope) 605 (trad. mätt)
Rake, 50
Trail, 57-58
Drop vevhylsa, 37-38

51416132491_9c958603ec_b.jpg

Utifrån måtten spelar det ingen roll vilken ram jag väljer.

Senast ändrad:
Underbar och välskriven tråd!
Men strutsen tycker jag blir helt fel, jag tar hand om den åt dig. Som en ren barmhärtighetsgärning alltså.

Har du något smidigt sätt att mäta trail?

Nej - inte egentligen.
Jag sätter upp hojen i den gamla trainern och justerar/mäter in så att båda navcentrum är på samma höjd/parallella med bänken.

Sedan mäter jag in hur högt bakdäcket är över bänken - med lite extra för att däcket sjunker ihop av min och cykelns vikt i verkligheten.

Med ett lod hängande från framnavets centrum (snabbkopplingens gängor) och lodets spets på samma höjd som bakdäckets höjd över bänken har jag en ganska bra utgångspunkt för mätning.

Det är sedan det blir djungelmeck... Mittlinjen (sedd från sidan) genom styrhuvdet och framgaffeln ned till i samma nivå som lodets spets mäts in med laser. Nej, jag skojar..!

Har bara en rak riktbräda som jag lägger an mot gaffelbenet och sedan syftar in så noggrant jag kan mot gaffelbenet och styrhuvudet. Sedan mäter jag från lodspetsen till brädan.

Så - lång historia lite kortare - som jag började med - nej, inte egentligen.

Resultatet enligt den här metoden duger dock åt mig då jag ändå är mer intuitiv än teoretisk i mitt förhållande till styrningen. Det finns så många fler parametrar som i slutänden avgör hur cykeln känns på vägen.

Efterlängtade delar. Behövde främre väskhållarna för att mäta in nya fästen.

51440886965_8d85870fbb_k.jpg

Tubus Duo

51439171797_b0051728c9_h.jpg

Skärmar

51440671399_7d8ba45546_h.jpg

Och en laddning med mitt favorit-flaskställ Ciussi i rostfritt. Har aldrig svikit mig och går att forma om - om det behövs.

51440173973_8b45f9ae72_b.jpg

Förstod att cigarr-rökning kunde vara provocerande här så medan jag skriver detta...

51439185362_dc704e5e26_b.jpg

Helt underbara - 98 av 100 pts.

51440171668_9fb650edcd_h.jpg

Citerar mig själv:
"Det var som om de förutsåg årtionden i "commuter hell" (eller kanske en fjärran framtid som långfärdscykel...)."

För 30 år sedan var det någon som, precis som jag, ansåg att fullstor pump är en nödvändighet och denne lödde därför dit en pumppigg på styrröret. Undrar om det inte rent av är en grundläggande mänsklig rättighet med en riktig pump (retoriskt fråga - därav inget frågetecken...). Oavsett - så skulle världen se bra mycket bättre ut om alla små sk-tpumpar inte existerade. Människor, eller åtminstone cyklister, skulle må avsevärt bättre.

Samt att man aldrig kan ha för många flaskställ...

51442759844_33bf76520a_h.jpg

Tips på bra och hyfsat snygg pump? Gärna en som inte är i titan och dront-läder. Tänkte köpa en och hänga på fruns alltiallocykel :)

Citerar mig själv:
"Det var som om de förutsåg årtionden i "commuter hell" (eller kanske en fjärran framtid som långfärdscykel...)."

För 30 år sedan var det någon som, precis som jag, ansåg att fullstor pump är en nödvändighet och denne lödde därför dit en pumppigg på styrröret. Undrar om det inte rent av är en grundläggande mänsklig rättighet med en riktig pump (retoriskt fråga - därav inget frågetecken...). Oavsett - så skulle världen se bra mycket bättre ut om alla små sk-tpumpar inte existerade. Människor, eller åtminstone cyklister, skulle må avsevärt bättre.

Samt att man aldrig kan ha för många flaskställ...

51442759844_33bf76520a_h.jpg
Jag ska tänka på det här inlägget nästa gång jag sitter där i vägrenen, svettig, nedsprutad med okänd vit substans, ett hukande flåsigt huffande som får barnfamiljerna att skingras medan det frenetiska pumpandet aldrig vill ta slut...ja, du har rätt.

Tips på bra och hyfsat snygg pump? Gärna en som inte är i titan och dront-läder. Tänkte köpa en och hänga på fruns alltiallocykel :)

Jag har alltid använt Silca Impero med Campagnolo pumphuvud (en sådan som sitter i ramen på bilden ovan). De finns (fanns) "kromade" och lackade. De är alltid gjorda av UV-skör plast som desintegrerar över tid och jag misstänker att packningen faktiskt är gjord av dront-läder. Det betyder att man får sköta dem som lindebarn och skydda dem från allt ont - samt att packningen bör smörjas veckovis med fett som är skördat från ofödda lamm vars mödrar enbart gått i sydsluttning i Norditalien. Men - de är (eller rättare sagt - var) billiga och de är snygga samt att jag har ett lager som räcker livet ut.

När jag nu googlar på moderna Silca Impero verkar det vara en pump som kostar 1500 eller så. Så var det inte förut. Då stod de i en hink innanför dörren på ECI i Björkhagen och reades ut 20 kr. Tillsammans med oöppnade kartonger med Mafac Racer för samma peng...

De går fortfarande att få tag på relativt billigt som begagnade. Se till att inte huvudröret är sprucket i plasten - så går de med små medel att renovera och få att fungera bra igen.

Har ett gäng Silca från olika tidsåldrar - se tidigare i tråden för några modernare:

43648851202_282337c31f_k.jpg

43648815152_eb67d3242b_3k.jpg

50078615908_1b1dcc20ad_h.jpg

Senast ändrad:
Jag har alltid använt Silca Impero med Campagnolo pumphuvud (en sådan som sitter i ramen på bilden ovan). De finns (fanns) "kromade" och lackade. De är alltid gjorda av UV-skör plast som desintegrerar över tid och jag misstänker att packningen faktiskt är gjord av dront-läder. Det betyder att man får sköta dem som lindebarn och skydda dem från allt ont - samt att packningen bör smörjas veckovis med fett som är skördat från ofödda lamm vars mödrar enbart gått i sydsluttning i Norditalien. Men - de är (eller rättare sagt - var) billiga och de är snygga samt att jag har ett lager som räcker livet ut.

När jag nu googlar på moderna Silca Impero verkar det vara en pump som kostar 1500 eller så. Så var det inte förut. Då stod de i en hink innanför dörren på ECI i Björkhagen och reades ut 20 kr. Tillsammans med oöppnade kartonger med Mafac Racer för samma peng...

De går fortfarande att få tag på relativt billigt som begagnade. Se till att inte huvudröret är sprucket i plasten - så går de med små medel att renovera och få att fungera bra igen.

Har ett gäng Silca från olika tidsåldrar - se tidigare i tråden för några modernare:

43648851202_282337c31f_k.jpg

43648815152_eb67d3242b_3k.jpg

50078615908_1b1dcc20ad_h.jpg

Ah, måste varit en sådan som satt på sedan innan på hennes cykel men vit lack. Den var dock tyvärr helt söndervittrad av solen. Letandet fortsätter :)

Ändrade inriktning vad gäller lastbärarna. Går från Tubus till Surly Nice Rack. Det är bara ett mock up - fel gaffel, etc. Bry er inte heller i skärmen - för den ligger bara där... Jag utlovar en jämn och samtidigt praktisk inpassning av den...

52288218301_d64e1f76d5_3k.jpg

Ändrade inriktning vad gäller lastbärarna. Går från Tubus till Surly Nice Rack. Det är bara ett mock up - fel gaffel, etc. Bry er inte heller i skärmen - för den ligger bara där... Jag utlovar en jämn och samtidigt praktisk inpassning av den...

Du har gott om tålamod!! ?

Är man lite ekonomisk kan man göra så här - man köper ett rött Chris King styrlager på rea (för att de röda verkar ingen vilja ha), sedan köper man en extra lagerbana till gaffeln (går att köpa löst).

Då det enda som skiljer den övre och undre skålen på Chris King är hur logon sitter kan man sedan utrusta två cyklar med nedre CK-styrlager. Om det är något jag lärt mig under alla år så är det att vilket lager du har upptill är nästintill egalt. Jag har då aldrig slitit ut ett övre styrlager. Däremot många nedre.

Själva grip-nut delen vill jag inte använda ändå för jag vill kunna ha styrlagermonterad, separat, vajerstopp till frambromsen.

Är man dessutom allergisk mot blaffiga logo: s (som jag är) kan man antingen polera bort den röda anodiseringen och tillsammans med det röda försvinner blafforna. Eller så lackar man helt enkelt om dem. Jag får se. De kommer inte vara röda eller ha stor text i varje fall...

Nåja - för två tusen har jag löst framtiden för två cyklar - dvs 1000 kr/cykel. Helt OK i min bok - för den kvalitén.

20240520_184130.jpg

Senast ändrad:

Jag tror du skulle få slag av att se hur mina långfärdsbyggen ser ut, "mud clearance" för skärmarna löstes med silvertejp och konstruktionslim och nu det senaste är att ersätta sidoväskorna med en hård ovanpå pakethållaren för bättre aero, en hård väska gjord av en 25 liters dunk :)

Jag tror du skulle få slag av att se hur mina långfärdsbyggen ser ut, "mud clearance" för skärmarna löstes med silvertejp och konstruktionslim och nu det senaste är att ersätta sidoväskorna med en hård ovanpå pakethållaren för bättre aero, en hård väska gjord av en 25 liters dunk :)

Pics or it did not happen! Vill se!

Själv har jag passat på att köpa några Peli case billigt på tradera. Gjorde det för att ha i båt-sammahang. Började fundera lite på att ha en av de mindre på den här cykeln - fram eller bak - ovanpå. Vattentät och stötsäker samt med mjuk inredning. Perfekt för cigarrer, spritflaskor och annat man vill ha med sig och som är ömtåligt. En lyxigare plastdunk helt enkelt ;-)

557970355_92571d69-a7cd-41bd-abe1-124df5e2540a.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp