Om längder på vevarmar...

Mange Campa

Aktiv medlem
Funderar ibland på varför jag hittar vevarmar från samma tillverkare/modell som säljs med så pass lika längder som t.ex. 172,5 och 175 mm? Vad är det i cyklingen som påverkar detta valet på 2,5 mm? Jag har mest använt 175-vevar, men förstår inte riktigt denna lilla skillnad.

Senast ändrad:
Funderar ibland på varför jag hittar vevarmar från samma tillverkare/modell som säljs med så pass lika längder som t.ex. 172,5 och 175 mm? Vad är det i cyklingen som påverkar detta valet på 2,5 mm? Jag har mest använt 175-vevar, men förstår inte riktigt denna lilla skillnad.
Jag är normalt en person som inte känner av förändringar på tvåhjulingen jag färdas på.
Har kört mycket motorcykel och tycks ha nån slags förmåga att anpassa körsättet utifrån rådande läge.

Vad vevarmarna beträffar upplevde jag 2,5 mm skillnad som stor.
Jag råkade köpa en hoj som hade 172,5 mm vevar istället för 170 mm som jag var van vid.

När jag tog min nya hoj på en provtur kunde jag inte riktigt sätta fingret på det men det kändes så jävla avigt på nåt vis.
Jag gillade det inte alls.
Jag upptäckte dilemmat fort och köpte mej ett par 170mm vevar istället och abrakadabra var jag hemma igen.

Det känns lite knasigt att så lite som 2,5 mm kan göra märkbar skillnad men det gör det.
Verkligen.

Mkt knasigt faktiskt. Man använder ju växlarna för att ändra moment/utväxling. Vevarna är ju bara viktiga så att de inte blir för långa och slår i marken, typ... ;)

Då kan ju små barn ha 175mm också. Smidigt. Fast allra smidigast vore om alla körde på 130mm.
Nä, självklart måste små cyklar och små korta människor ha kortare vevarmar. Du visar ju exempel på 45 mm skillnad. Inget konstigt alls. Men jag jämför bara dessa konstiga småskillnader på några mm för "normala" cyklar med växlar... Större steg om 8-10 mm kanske hade varit rimligt...
Bara lite betraktelser... :D

Nä, självklart måste små cyklar och små korta människor ha kortare vevarmar. Du visar ju exempel på 45 mm skillnad. Inget konstigt alls. Men jag jämför bara dessa konstiga småskillnader på några mm för "normala" cyklar med växlar... Större steg om 8-10 mm kanske hade varit rimligt...
Det säljs från 155-175 för vuxna till mtb. Trenden går mot kortare

Edit. Jag tror ingen har till 172.5 för att justera vrid. Utväxling påverkas inte vad jag vet

5 mm gör mycket för mig som amatör. För ett proffs märks det nog väldigt tydligt med mindre variationer än så.

5 mm gör mycket för mig som amatör. För ett proffs märks det nog väldigt tydligt med mindre variationer än så.

Jag märker också 5 mm skillnad, men enda pålitliga vetenskapliga test har visat att man kan variera längden med 20% utan att påverka effekten (om man har växlar). Sen kan lite kortare vevarmar hjälpa mycket om man har problem med t.ex. knä.

Det säljs från 155-175 för vuxna till mtb. Trenden går mot kortare

Edit. Jag tror ingen har till 172.5 för att justera vrid. Utväxling påverkas inte vad jag vet
Nä, utväxlingen ändras inte. Man får veva lika många varv på drevet oavsett längd på vevarna. Däremot ändras kraften i benens arbete - korta vevarmar ökar kraften. Men skillnad på 2 mm känns bara som ett försäljningsknep...

Jag nördade ner mig i det där för två vintrar sen. Jag har mest hållit på med långcykling och har inte behövt någon spurt eller liknande.
Jag är 170 och har kört på 170 mm i alla år. De senaste åren har jag testat med ovala klingor för att det ska vara lite snällare mot knäna. Det funkade faktiskt!
Sen när jag började med tempopinnar på långcyklingen så ville jag optimera. Då riktade jag blicken mot vevarmslängen igen. Det är ju märkligt att jag som är 170 cm ska köra på samma vevlängd som någon är 10-15 cm längre än mig. Min knärörelse är ju procentuellt mycket större. Med kortare vevarmar skulle jag få mindre rörelse i knät och mindre stretch i rumpmusklerna, och borde kunna ligga längre tid i tempobågarna pga. Så jag bytte till 160 mm, det kanske hade varit optimalt med 165 men det var så nära 170 så jag var orolig att jag inte skulle känna skillnad.
Vad hände då? Jo, det blev svinbra. Framför allt vid långcyklingar när jag låg länge i tempobågarna. Mindre ont i knäna, mindre rörelse i höften. Allt topp. Korta ben, korta vevarmar.

Så jag bytte till 160 mm, det kanske hade varit optimalt med 165 men det var så nära 170 så jag var orolig att jag inte skulle känna skillnad.
Vad hände då? Jo, det blev svinbra. Framför allt vid långcyklingar när jag låg länge i tempobågarna. Mindre ont i knäna, mindre rörelse i höften. Allt topp. Korta ben, korta vevarmar.
Vilken kadens håller du på ett ungefär och hur länge har du haft 160 mm? Och vilken sort ovala klingor? Flera frågor men tycker det här är högst intressant :)

Vilken kadens håller du på ett ungefär och hur länge har du haft 160 mm? Och vilken sort ovala klingor? Flera frågor men tycker det här är högst intressant :)
Jag håller runt 90 när jag är pigg. Det var lättare att hålla högre kadens med de kortare vevarna, eller svårare att hålla lägre kadens.
Absolute black 50/34.

Jag nördade ner mig i det där för två vintrar sen. Jag har mest hållit på med långcykling och har inte behövt någon spurt eller liknande.
Jag är 170 och har kört på 170 mm i alla år. De senaste åren har jag testat med ovala klingor för att det ska vara lite snällare mot knäna. Det funkade faktiskt!
Sen när jag började med tempopinnar på långcyklingen så ville jag optimera. Då riktade jag blicken mot vevarmslängen igen. Det är ju märkligt att jag som är 170 cm ska köra på samma vevlängd som någon är 10-15 cm längre än mig. Min knärörelse är ju procentuellt mycket större. Med kortare vevarmar skulle jag få mindre rörelse i knät och mindre stretch i rumpmusklerna, och borde kunna ligga längre tid i tempobågarna pga. Så jag bytte till 160 mm, det kanske hade varit optimalt med 165 men det var så nära 170 så jag var orolig att jag inte skulle känna skillnad.
Jag är exakt lika lång som dej.
Men det satt 170 vevar på min första hoj.
Det är väl förmodligen därför jag känner av och inte trivs med annat.
160 känns helt snurrigt men jag kan få en hint.
När jag kör ”tempobågarna” sjunker kadensen markant.
Farten ökar men kadensen upplevs som störande låg.

Är 190 cm och har haft 175 mm vevarmar innan men bytte nu till 170 och det är en klar skillnad, märkbart mindre kraft men också skonsammare med lägre knän och öppnare höftvinkel i översta läget och det trumfar kraften.

Har bara kört en lite längre testtur i helgen men kan redan säga att jag kommer inte byta tillbaka till 175 mm, skall försöka hitta ett par 165 mm och kanske även 160 för att prova om jag vill ha ännu kortare vevar.

Kraften måste öka när vevarmarna blir kortare. Däremot kanske känslan och bekvämligheten ändras med en annan geometri som passar din kropp.

Kraften du kan mata in i trampan över tid (längre än 20min) kan säkerligen öka med bättre match mellan kroppen och hur vevarmens längd påverkar kroppen (annars sker energikrävande anpassningar från stela fotleder, stökiga knäleder och ”trånga” höftleder, spända höftböjare vilket ger smärta vilket efter 20min sänker den kraft du kan mata in.

Nä, utväxlingen ändras inte. Man får veva lika många varv på drevet oavsett längd på vevarna. Däremot ändras kraften i benens arbete - korta vevarmar ökar kraften. Men skillnad på 2 mm känns bara som ett försäljningsknep...
Kortare vevarmar ökar inte kraften, isf skulle noll mm vevarm ge oändlig kraft. Men du kanske menar tvärtom, att kortare vevarm kräver att man tar i mer för att få ut samma effekt?

2 mm kortare vevarmar borde kräva ca 1-1,5% mer effekt "i benet" för att få ut samma effekt ner i marken, om man inte väljer en annan växel antar jag? Kan ju vara relevant ibland...

Kortare vevarmar ökar inte kraften, isf skulle noll mm vevarm ge oändlig kraft. Men du kanske menar tvärtom, att kortare vevarm kräver att man tar i mer för att få ut samma effekt?

2 mm kortare vevarmar borde kräva ca 1-1,5% mer effekt "i benet" för att få ut samma effekt ner i marken, om man inte väljer en annan växel antar jag? Kan ju vara relevant ibland...

Är 190 cm och har haft 175 mm vevarmar innan men bytte nu till 170 och det är en klar skillnad, märkbart mindre kraft men också skonsammare med lägre knän och öppnare höftvinkel i översta läget och det trumfar kraften.

Har bara kört en lite längre testtur i helgen men kan redan säga att jag kommer inte byta tillbaka till 175 mm, skall försöka hitta ett par 165 mm och kanske även 160 för att prova om jag vill ha ännu kortare vevar.
Saken är ju den, som lurch också så tydligt visar, att de flesta av oss inte kör singelspeed och då kompenserar man ju det med växlarna :) totala hävarmen fot-hjul inkluderar ju både vevarmslängd och utväxling :)

...
Ja, jag uttryckte mig otydligt. Jag menar naturligtvis att man måste öka sin egen muskelkraft i benen för att få ut samma vridmoment som med längre vevarmar. Vanlig mekanik...
M = F x l,
Moment = kraft x hävarm

Tillbaka
Topp