Om man ska ha en fullface som är lätt....

El Maco

Aktiv medlem
... vad ska man ha då? Tänker mig typ Fox proframe, eller någon med avtagbart munskydd eller vad det heter. Har redan en stighjälm och en riktig fullface.
Anledningen till att jag behöver en sådan hjälm är att det ska cyklas i Italien i sommar, delvis utan lift/shuttle men det ska också gå utför!

Hjälmar som sitter bra på mig är: Poc Tectal och Poc Coron.

Tectal sitter väldigt bra på mig. Proframe är en av de minst bekväma hjälmar jag provat, dock satt den stilla och var imponerande sval. YMMV.

Har en proframe, satt som en smäck i några dagar, och nu är det för stor.
Ska definitivt köpa något liknande igen då lätt fullface var riktigt gött.
Tror jag har avlångt huvud så vete fan om jag kommer hitta någon hjälm som passar, vet att endura har en med "ratt".

Jag knäckte käkskyddet på en Proframe när jag vurpade i typ 8 km/h, innan det spräckte jag en när jag landa på huvudet, men då kändes det rimligt. Efter lågfartsvurpan känner jag inte behov av att köpa en ny. Jag har en 100 % som är lätt för att för att vara en FF, men det är ju som en riktig fullface, inte alls lika luftig som proframe.

Jag har en Bell Super 3R som jag är supernöjd med. Grymt smidigt att få till passformen med reglaget på baksidan. Smidigt att ta av hakpartiet (vilket jag aldrig gör) och riktigt bra ventilation. De har ju dock precis lanserat nya modeller, Super Air R som ska vara ännu lättare och en DH-version som är certifierad för DH. Jag hade köpt en av dem utifrån vad du prioriterar (luftgenomströmning/ vikt, eller säkerhet).

MEN alla tips är ju meningslösa tills du provat vilken som sitter bäst på just ditt huvud.

Senast ändrad:
Ska man ha en delbar bör man iallafall först fundera på om det är något man behöver. Har man en schysst stigkruka ser jag inte poängen med delbar längre. Körde själv på super2r länge, innan jag gick vidare till en lättare och bättre stighjälm, samt en dh certifierad, lätt, luftig ff hjälm som komplement. Båda känns säkrare och bättre än vad super2r upplevdes.
Jag delade aldrig på hjälmen, antingen kördes den med, eller utan hakskydd.

The issue with all the removable chin guard version is what to do with them on transition
Unless you have a backpack to staple them on and take the time to do so, the chin guard get annoying real fast when hanging around your neck or handlebar
My experience of places like finale ligure, especially if the DH riding is done aggressively or if you already have a recurring abusive relationship with Neuton's law is simply to remove the cheek pads of your full face for the climbs so that you wear a no compromise DH full face when it matters...

Okej.. Men hur fick du av hakskyddet?

Själv tycker jag det är en bra grej med delbart i alla fall. Bestämmer mig innan jag sticker ut ifall jag vill köra fullface eller inte, och antingen låter jag hakskyddet vara på eller så tar jag av det. Tar aldrig med det i väskan utan lämnar det om jag ska köra utan.

Tycker inte hakskyddet gör nån skillnad. Har en Bell 2r men den kunde lika gärna ha fast haka, den är lika luftig ändå.
Har inga problem under sommaren att trampa med mina dh-hjälmar iof heller.

Ska man ha en delbar bör man iallafall först fundera på om det är något man behöver. Har man en schysst stigkruka ser jag inte poängen med delbar längre. Körde själv på super2r länge, innan jag gick vidare till en lättare och bättre stighjälm, samt en dh certifierad, lätt, luftig ff hjälm som komplement. Båda känns säkrare och bättre än vad super2r upplevdes.

Den såg väldigt trevlig ut. Inte asdyr heller.

Jag knäckte käkskyddet på en Proframe när jag vurpade i typ 8 km/h, innan det spräckte jag en när jag landa på huvudet, men då kändes det rimligt. Efter lågfartsvurpan känner jag inte behov av att köpa en ny. Jag har en 100 % som är lätt för att för att vara en FF, men det är ju som en riktig fullface, inte alls lika luftig som proframe.
Okej ingen proframe alltså!

Okej.. Men hur fick du av hakskyddet?

Själv tycker jag det är en bra grej med delbart i alla fall. Bestämmer mig innan jag sticker ut ifall jag vill köra fullface eller inte, och antingen låter jag hakskyddet vara på eller så tar jag av det. Tar aldrig med det i väskan utan lämnar det om jag ska köra utan.
Hur jag fick av hakskyddet på en super 2r?

Jag svettas väldigt mycket, gillar verkligen inte att ha fullface egentligen pga detta.
Jag svettas som en gris men 3R har som sagt väldigt bra luftning (även med hakpartiet på). När jag köpte hjälmen var min plan att bara köra med hakdelen ibland men nu ser jag aldrig vitsen att ta av det, hatar att få grenar och annat i ansiktet. Ska man däremot klättra långa sträckor, då förstår jag vitsen med att hänga den i bältet eller lägga den i ryggan på väg uppför. Oavsett om man tar av hakdelen eller inte så har jag svårt att se hur en DH-hjälm kan ha lika bra luftning.

Nej en DH hjälm blir varmare. Min gamla 661 Comp var helt ok efter att jag skruvat bort nätet framför munnen men fortfarande inget det gick att anstränga sig i låg hastighet i. Nuvarande Coron Air är märkbart varmare.

Lift, shuttle, push-bike mm -> riktig fullface. Ska det trampas inte ett alternativ, då får den vara på styret i så fall så bara transporter.

Någon som vet någon lätt FF eller med avtagbart käkskydd som finns för litet huvud? Sambon har 49cm omkrets.

Du som ramlat i 8km/h, du kanske skulle knäckt ansiktet utan den hjälmen så se det inte som dåligt att den knäcktes, du blev skyddad. Nästan alla hjälmar är ju gjorda för att kasseras efter en rejäl krash. Kommer du ihåg 7km/h stolen när du tog körkort? Med lite extra svung kan nog ditt huvud lugnt varit uppe i 40km/h när det träffade marken.

Nu har jag inte läst hela tråden pga lathet, men..
Jag kör en Bell 3R och gillar den starkt (tar av käkskyddet vid längre klättringar i typ Finale), men man ska ju vara medveten om att man inte har fullt DH-skydd. Har dock testat att faceplanta med den och den räddade definitivt mig från käkoperation iaf. Om jag ska ge mig på nån större parkåkning än typ Vallåsen så tänker jag nog skaffa en fullt dh-klassad, tänkte testa Super DH men annars får man väl köpa nåt som sitter ihop för just såna tillfällen. (Ev. även för rena uppliftdagar i stora berg.)

Poängen Frenchy har med att man ska ha nånstans att göra av hakskyddet är väldigt relevant.
Fördelen med avtagbart hakskydd för mig är mer om man ska cykla nånstans där man cyklar stig ena dagen och utför andra dagen så är det gött att bara ta med en hjälm. Sen hur ofta det händer är svårt att säga. För egen del har det varit några dagar i t.ex. Flottsbro där man cyklat lite i parken och lite SBR och då lagt hakpartiet i bilen. Men sen kan man ju fundera på hur smart det är att köra utan hakpartiet på SBR sträckorna....det smarta vore nog FF även där :)
Att plocka av hakskyddet för en klättring bara har jag aldrig gjort just för att jag inte haft någonstans att sätta det smidigt.

Någon som vet någon lätt FF eller med avtagbart käkskydd som finns för litet huvud? Sambon har 49cm omkrets.

Du som ramlat i 8km/h, du kanske skulle knäckt ansiktet utan den hjälmen så se det inte som dåligt att den knäcktes, du blev skyddad. Nästan alla hjälmar är ju gjorda för att kasseras efter en rejäl krash. Kommer du ihåg 7km/h stolen när du tog körkort? Med lite extra svung kan nog ditt huvud lugnt varit uppe i 40km/h när det träffade marken.

Jag har mycket svårt att tro det. Jag har landat på huvudet många gånger och har en referensram. Jag drog istället slutsatsen att hjälmen inte ger nämnvärt skydd.

Avtagbart känns väl rimligt för heldagar i större berg där det blir en längre sektion vevande uppför och är tillräckligt långt ner igen för att det ska vara värt besväret. Ryggsäck får man ändå ha om man ska vara borta en hel dag och då finns det någonstans att göra av det. Eller om det är ont om plats/vikt i t ex en cykelväska på ett flyg.

Annars känns det vettigare med två hjälmar.

Avtagbart känns väl rimligt för heldagar i större berg där det blir en längre sektion vevande uppför och är tillräckligt långt ner igen för att det ska vara värt besväret. Ryggsäck får man ändå ha om man ska vara borta en hel dag och då finns det någonstans att göra av det. Eller om det är ont om plats/vikt i t ex en cykelväska på ett flyg.

Annars känns det vettigare med två hjälmar.

I praktiken för min egen del, brukar såna turer ske i grupp, och uppförsbiten är på relativt "tråkiga" transportsträckor vilket i sin tur innebär att man hänger hjälmen helt på styret eller sätter den "ovanpå" huvudet för att ventilera samtidigt som ingen i gruppen orkar vänta på tjommen som håller på med sitt hakparti stup i kvarten :)
Men jag har ett begränsat antal utomlands resor under bältet där det varit aktuellt med den typen av cykling.

Okej ingen proframe alltså!
Jag har lyckats spräcka 2 vanliga cykehjälmar när jag ramlat från i stort sett stillastående. Senaste var en Bell av någon sort som sprack när jag försöklte göra manual på sonens BMX. Men jag skulle tro att Proframe är känsligare än en rejälare DH-kruka, så vill du ha en hjälm som tål några krasher ska du nog ha något annat. Passformen Proframe har inte så mycket justermån, ska du ha en sån bör du prova en först. Men den är grymt luftig, jag skulle kunna ha den som stighjälm i nödfall. Om ingen ser mig.

Proframen tycker jag har skum hedform och Bell har ju alla så slår ett slag för TLD Stage! Är en drömmig kruka, iofs fast hakskydd men ruskigt luftig

Jag har en du kan få test! =)

I praktiken för min egen del, brukar såna turer ske i grupp, och uppförsbiten är på relativt "tråkiga" transportsträckor vilket i sin tur innebär att man hänger hjälmen helt på styret eller sätter den "ovanpå" huvudet för att ventilera samtidigt som ingen i gruppen orkar vänta på tjommen som håller på med sitt hakparti stup i kvarten :)
Men jag har ett begränsat antal utomlands resor under bältet där det varit aktuellt med den typen av cykling.
Jag tänker mig mer tillfällen då det är en kombination av ren transport uppför med stigcykling på tvären på nåt berg, dvs man vill ha hjälm stor del av tiden och det är rolig cykling snarare än transport. Men sedan med nån lång episk stig nedför där fullface kunde vara gött. Nu kör jag vanlig hjälm då men tanken har slagit mig att det skulle kunna göra ont.. Shuttling med lite plattare transporter typ på grusväg eller nån kortare pushbike-sträcka så gör jag som du beskriver.

Har en proframe, satt som en smäck i några dagar, och nu är det för stor.
Ska definitivt köpa något liknande igen då lätt fullface var riktigt gött.
Tror jag har avlångt huvud så vete fan om jag kommer hitta någon hjälm som passar, vet att endura har en med "ratt".
Har oxo vattenskalle, Bell Super sitter väldigt bra.

Fick du inte med olika stora "kuddar" att byta ut på lämpliga ställen?
Jo, men jag upplever ändå att justermånen är något mindre än på andra hjälmar. Uppe på huvudet är stoppningen ganska tunn. På en mer klassisk DH hjälm kan man ju pressa in frigoliten några mm där det trycker, det går inte lika lätt på Proframe.

B02E9819-456C-4DD3-AD50-5D0D9D77282F.jpeg

Jag är fan sugen på en Super Air R trots att jag har en R3 som jag är kanon-nöjd med. Air R är ruggigt snygg och mindre vikt är alltid bra, särskilt när man kör med kameran fäst under hakan.

Senast ändrad:
Jo, men jag upplever ändå att justermånen är något mindre än på andra hjälmar. Uppe på huvudet är stoppningen ganska tunn. På en mer klassisk DH hjälm kan man ju pressa in frigoliten några mm där det trycker, det går inte lika lätt på Proframe.

Fördärvar inte det konstruktionen om du börjar peta runt i frigoliten? Och försämrar MIPS-funktionen, den där platsspindeln ska ju inte fastna i några gropar som någon har karvat ut.

Fördärvar inte det konstruktionen om du börjar peta runt i frigoliten? Och försämrar MIPS-funktionen, den där platsspindeln ska ju inte fastna i några gropar som någon har karvat ut.
Jag undrar lite över MIPS SPIN osv i en fullface. Jag har ju det nu. Men eftersom den sitter åt ordentligt mot kinderna går den ändå inte att rotera något på huvudet. Särskilt jämfört med vanliga hjälmen utan något sånt som lätt går att vrida lite fram och tillbaka på huvudet ovanpå håret.

Tillbaka
Topp