Om man ska ha en fullface som är lätt....

Jag vägde min super 2r häromdan, size m utan hakskydd 443 gr.
Jag har fått för mig att super dh inte är mycket tyngre utan att den mesta extra vikten sitter i hakskyddet.
Såg en super Air R på nätet där vikten uppgavs till 410 gr så antar att det är för hjälmen utan hakskydd.

3BB6EF69-9DCB-4DE4-8E80-5A23D6522151.jpeg

Var inne och provade. Satt OK men större än 3R. Lite mer utrymme i och väldigt lite kontakt med käkpartiet och käk-kuddarna, käkpartiet kändes större än på 3R. Vete 17 om jag gillade det eller inte. Hjälmen satt mer uppepå huvudet jämfört med 3R Camo-färgen var mycket ljusare än väntat så den färgen föll bort för mig. Troligtvis något bättre utrymme för goggles än på 3R. Det var en spontanprovning så hade inte goggles med mig.

Okej ingen proframe alltså!
Haft min proframe i 1.5år o den har fått två rejäla krascher, ena med skallen rakt i en sten så hjälmen fick en liten buckla baktill och den senaste kraschen bromsa jag med huvet efter framdäcket gled undan, bröt nyckelbenet men hjälmen hade knappt en skråma. Att hakskyddet gått av i 8km/h är rent produktionsfel o du hade garanterat fått en ny av fox.

kan starkt rekomenderas!
Ända negativa är att man har hela ansiktet/munnen fullt i mygg/damm/skit ibland då den är väldigt öppen framtill. Men luftigheten i vikten på typ 800g väger upp det! Grymt skönt i hög fart med en lätt hjälm

Har en fråga till er som har testat eller ägt Fox Proframe och TLD Stage (i rätt storlek)
Vilken av hjälmarna tycker ni har den behagligaste inredningen?
Har en TLD Stage och tycker den är aningen....hmm, kanske sträv eller nåt.
Alltså, det är nästan som att dom glömde stoppa i nåt gött för skallen haha....
När jag haft den på mig en stund så är det inget som stör mig, men varje gång jag tar på den däremot :/

Haft min proframe i 1.5år o den har fått två rejäla krascher, ena med skallen rakt i en sten så hjälmen fick en liten buckla baktill och den senaste kraschen bromsa jag med huvet efter framdäcket gled undan, bröt nyckelbenet men hjälmen hade knappt en skråma. Att hakskyddet gått av i 8km/h är rent produktionsfel o du hade garanterat fått en ny av fox.

kan starkt rekomenderas!
Ända negativa är att man har hela ansiktet/munnen fullt i mygg/damm/skit ibland då den är väldigt öppen framtill. Men luftigheten i vikten på typ 800g väger upp det! Grymt skönt i hög fart med en lätt hjälm
Fast jag skiter i om det är produktionsfel och att jag fått en ny hjälm när jag inte har nåt ansikte kvar. Den garantin är svår!

Fast jag skiter i om det är produktionsfel och att jag fått en ny hjälm när jag inte har nåt ansikte kvar. Den garantin är svår!
Fast bara för du hade otur betyder det inte att hjälmen är skit? O kunde vart betydligt värre?

jag har delvis förlamad höger högerhand, tre trasiga ryggkotor och 25andra frakturer, men inte är jag dryg och otrevlig för den saken.

die happy shit happens

Jag har provat fox proframe, tld stage och bell någonting-r och tyckte alla hade kass passform. Tld var minst dåligt dock men kändes inte värt ...
Dom jag är sugen på att prova är 100% trajecta
och Leatt DBX 4.0

Jag har en Leatt dbx 4.0, i small, den är lite bred för mig, behöver de tjocka kindkuddarna för att sitta bra. Känns annars tjock och stadig jämfört med min Bell super 2r. Som iof är en medium då jag när jag testade den inte tyckte jag kom i den med hakskydd i small, antingen har Bell gjort om sin passform för jag kommer i super dh i small utan problem (men jag har inte testat super dh utan hakskydd). Båda dessa känns luftigare men också tunnare (fast "känns" är knappast vetenskap) än Leatt'en.
Har också testat en proframe i small, kändes ok, mer lik leatt'en än Bell'arna.

3926FF28-FD2E-4BCA-9487-FEB93DE237A4.jpeg

Jag slog till på en Super Air R trots att jag redan har en 3R.
Har hittills bara kört en runda med nya hjälmen men här kommer mina intryck än så länge:

Air R har större avstånd mellan huvud och hjälmens inte skal på grund av den nya konstruktionen med en fristående inre ”skål”. Framförallt är det mer utrymme vid hakpartiet.

Kindkuddarna som följer med är inte jättetjocka så jag kan tänka mig att förare med mindre hakparti får svårt att få kontaktpunkt mellan hakparti och haka. För mig blir det kontakt med de stora kuddarna men inte alls lika tight som med 3R. De borde skickat med tjockare kuddar. Vad gäller passformen blir det dock noga att förspänningen ställs rätt, annars glider huvudet i den inre skålen.

Jag var lite rädd för att det nya systemet skulle få hjälmens skal att skaka och knaka vid körning men så har det inte varit, varken med goggles på pannan eller vid ögonen. På tal om goggles så är det inte så mycket utrymme för goggles under visiret. Mina Oakley Airbrake får inte plats helt under visiret, däremot är det bättre plats för dem på Air R än på 3R. Utrymmet när de sitter över ögonen är tydligt större på Air R än på 3R vilket jag uppskattar. Att logotypen baktill på hjälmen är i gummi för att hålla glasögonen på plats känns mest som en marknadsföringsavdelningssak. Logotypen sitter lite för lågt för att ha den funktionen och de flesta glasögonen idag har ändå gummi på insidan av bandet för att hålla dem på plats.

Jag har inte märkt så stor skillnad hittills på ventilationen mellan modellerna vad gäller övre delen av hjälmen. Däremot känns Air R mer luftig i och med att den inte upplevs lika klaustrofobisk. Hakpartiet på Air R har även mycket bättre ventilation än 3R tack vare större distans till munnen och större ventilationshål både framåt och på sidorna. Detta underlättar markant andningen som nu känns näst intill obehindrad trots att jag kör med hakmonterad kamera där fästet fyller upp en del av ventilationen framtill.

Viktmässigt känns Air R lättare än 3R. Skillnaden upplevs större än vågen visar, både i handen och på huvudet. Jag har storlek L på båda modellerna. Kvaliteten på 3R känns lite bättre än på Air R som känns ganska plastig med delvis ofinisherade kanter. Spännet är samma på modellerna men Air R har fått en ny keeper av flärpen (som är bättre än på 3R).

Sammantaget är jag nöjd men det är tveksamt om den något lättare vikten är skäl nog att köpa en Air R om man redan har en 3R och är nöjd. Jag kan dock slå fast att Air R känns lättare, mindre klaustrofobisk och att den är mycket snyggare (imho) än 3R.

Air R känns snarare som en ny modell än som en uppgradering av 3R. Personligen tar jag aldrig av hakpartiet så det hade gärna fått vara fast till fördel för antingen DH-certifiering eller ännu lägre vikt.

Långt inlägg blev det, hoppas det hjälper någon i beslutet. :)

@yonsson Gå till biltema och köp dubbelsidig tejp av det lite tjockare slaget och sätt mellan hjälmen och mounten. Det kommer dämpa vibrationsljuden

@yonsson: supertack för recensionen. En fråga om hjälmformen bara: känns eller är det tydlig skillnad på hur långt ner i nacken air R går jämfört med 3r?

Och, fast jag är väldigt glad att du köpt en Air R och recenserat, varför köpte du inte en Ixs trigger eller endura mt500 eller nån av de andra ultralätta dh-certifierade ff-hjälmarna?

@yonsson: supertack för recensionen. En fråga om hjälmformen bara: känns eller är det tydlig skillnad på hur långt ner i nacken air R går jämfört med 3r?

Och, fast jag är väldigt glad att du köpt en Air R och recenserat, varför köpte du inte en Ixs trigger eller endura mt500 eller nån av de andra ultralätta dh-certifierade ff-hjälmarna?
Mina kriterier var:
Ventilation
Ventilation
Ventilation
Lätt
Full face
MIPS
Snygg
?

När jag köpte 3R så var tanken att kunna använda den utan hakpartiet men jag har nog aldrig plockat av det. Jag märker ingen skillnad baktill, annat än att 3R har tre olika höjdlägen på justeringen bak. Air R har bara ett läge som sitter lite mindre tillgängligt än på 3R.

Senast ändrad:
Fick hem en sweetprotection rocker fullface idag. Största storleken. Tänkte till kalla vinter dagar för den är ju till paddelsport och kajak. Men jävlars vad liten den var. Har en avlång skalle. Vad har gänget här och rekommendera. Fullface/avtagbar. Kanske för varma dagar med.

Jag kör Endura MT500 FF. Den är väldigt lätt, men fullt DH-klassad. Det negativa som brukar nämnas är att den ska vara varmare än vissa konkurrenter, återkommer när jag testat den i Finale om det är ett problem, i Sverige hittills inte. :-)

Självklart tungt modifierad :cool:

Gråa nätet som man ser bak är sådant som jag nu har tagit bort och jag kan inte se det som annat än att förhindra smuts.

Jag kan inte riktigt(trots det) rekommendera den för de som tränar enduro då det blir varmt men något som varit bra utformat har varit hakpartiet som skyddar bra.
En väldigt viktig del där många hjälmar är otillräckliga.

Kindstoppningen är extra uppstoppad för den satt annars löst men jag antar att ni menar med att även denna modifieringen är skadlig för en.
Man kan tänka lite själv också och förändra, det är inte farligare än vad man gör det...
processed (67).jpeg

Mätte nyss. Skallen är 59cm men måste ha 61plus. Pga avlång skalle. Då blir hjälmen bred men va gör man. Nada.
Du får välja en hjälm där du kan justera kring huvudet som på de som funkar på mig, sen sitter de ju fast mer pga kindkuddarna. Du får väl även bygga ut hjälmen på sidorna ovan öronen, finns ju kit att köpa löst.

Har avlångt huvud 58 omkrets, provat allt och de enda som sitter bra är IXS Trigger FF Mips small/medium och Bell Super DH medium
Kör också Bell Super DH. Bra hjälm. Lite tung kanske och låset bak för haksyddet behöver utvecklas då den är lite meckig. Man tror att den sitter och sedan när man börjar känna så lossnar det.

Jag kör Endura MT500 FF. Den är väldigt lätt, men fullt DH-klassad. Det negativa som brukar nämnas är att den ska vara varmare än vissa konkurrenter, återkommer när jag testat den i Finale om det är ett problem, i Sverige hittills inte. :-)
Har köpt precis en sån till barnen, just för att den är så lätt. Lutar skarpt åt att skaffa en själv någon gång i framtiden.
Just nu har jag en Bell superair R. Den är bra för mig. Jag cyklar det mesta (inte slopestyle ?)

Men hade jag gjort valet nu idag, hade jag valt en ren FF och en öppen hjälm.
Samtidigt som vi ska på cykelsemester i sommar, då slipper jag ta med mig två hjälmar. För och nackdelar...

Har köpt precis en sån till barnen, just för att den är så lätt. Lutar skarpt åt att skaffa en själv någon gång i framtiden.
Just nu har jag en Bell superair R. Den är bra för mig. Jag cyklar det mesta (inte slopestyle ?)

Men hade jag gjort valet nu idag, hade jag valt en ren FF och en öppen hjälm.
Samtidigt som vi ska på cykelsemester i sommar, då slipper jag ta med mig två hjälmar. För och nackdelar...
Jag har tidigare alltid kört med Bell Super 2R/3R och varit nöjd. Det har varit väldigt skönt att enbart ha med en hjälm på resor och kunna ta av hakskyddet vid uppförs/plattcykling et.c...

Samtidigt har jag insett att det kanske är bra med en DH-certad FF-hjälm vid vissa tillfällen. Egentligen hade jag nog tänkt köpa en Bell Super DH, men dels fanns den inte i lager vid tillfället och dels hade den några andra nackdelar som jag inte minns nu.. Så nu blir det att testa att ha en dedikerad FF och lida lite extra när man ska uppförs i värme osv. Vi får se hur det känns längre fram i år.

Jag har tidigare alltid kört med Bell Super 2R/3R och varit nöjd. Det har varit väldigt skönt att enbart ha med en hjälm på resor och kunna ta av hakskyddet vid uppförs/plattcykling et.c...

Samtidigt har jag insett att det kanske är bra med en DH-certad FF-hjälm vid vissa tillfällen. Egentligen hade jag nog tänkt köpa en Bell Super DH, men dels fanns den inte i lager vid tillfället och dels hade den några andra nackdelar som jag inte minns nu.. Så nu blir det att testa att ha en dedikerad FF och lida lite extra när man ska uppförs i värme osv. Vi får se hur det känns längre fram i år.
Precis, bra med DH-certifiering på en sån lätt hjälm!

Blev en camo Bell super DH. Storlek L. Får seom den passar. Får tejpa lufthålen på vintern. Nästa månad testa downhill med min fatbike. Inge hopp eller triks. Ylläs sport resort.

Fick just hem en Bell Super Air R i storlek L. Var rädd att den skulle vara för stor men den verkar sitta ok det lilla jag provat i varje fall.

Hade en farhåga om att den skulle sitta o balansera lite för långt upp på huvudet. Den sitter ok men jag hade nog önskat att den satt lite längre ner. Testade förra veckan "nya" POC Kortal och den satt helt jäkla PERFEKT. Hade den funnits som FF så hade det blivit den alla gånger. Min Bell sitter inte riktigt på samma sätt men ändå så pass bra att jag tänker behålla den.

Fick just hem en Bell Super Air R i storlek L. Var rädd att den skulle vara för stor men den verkar sitta ok det lilla jag provat i varje fall.

Hade en farhåga om att den skulle sitta o balansera lite för långt upp på huvudet. Den sitter ok men jag hade nog önskat att den satt lite längre ner. Testade förra veckan "nya" POC Kortal och den satt helt jäkla PERFEKT. Hade den funnits som FF så hade det blivit den alla gånger. Min Bell sitter inte riktigt på samma sätt men ändå så pass bra att jag tänker behålla den.
Kul, jag har en likadan men med Mips (kanske iofs alla superair R har?) och i storl. M.

... Edit: tog bort "justeringsmöjligheter för huvudband" Finns inte på denna hjälm...

Bell gör dessutom fina/bekväma huvudband tycker jag, men var beredd på att det är plastiskt. Dvs det kommer töja sig med tiden, så du inte ligger i min-läget när du spänner åt utan har minst ett-två "klick" i reserv.
(har själv jobbat med produktutveckling av hjälmar och huvudband)

det var det hele....?

Senast ändrad:
Kul, jag har en likadan men med Mips (kanske iofs alla superair R har?) och i storl. M.

...det finns ju litet justeringsmöjligheter för hjälmens huvudband, som du kanske redan testat, men om inte så fick jag till det riktigt bra genom smärre justeringar.
Bell gör dessutom fina/bekväma huvudband tycker jag, men var beredd på att det är plastiskt. Dvs det kommer töja sig med tiden, så du inte ligger i min-läget när du spänner åt utan har minst ett-två "klick" i reserv.

det var det hele....?
Tack för tipset, ska kolla att det finns marginal!

Jag tror alla Superair R är med MIPS. Spherical MIPS tror jag dom kallar det.

Edit: Har just testat, har 9 klick kvar till min så jag gissar att jag har rätt storlek. Tack åter för bra tips att kolla antal klick!

Senast ändrad:

...det finns ju litet justeringsmöjligheter för hjälmens huvudband, som du kanske redan testat, men om inte så fick jag till det riktigt bra genom smärre justeringar.

det var det hele....?
Blev lite konfunderad av vad du sa om "justeringsmöjligheter för hjälmens huvudband". Jag ser inget annat än skruven i nacken som jag kan justera. En Bontrager-hjälm jag testade för ett tag sedan hade lite andra justeringar där man kunde positionera huvudbandet på lite olika sätt utöver skruven i nacken men här ser jag inget sådant.

Vad var det du menade som man kan justera på just den här hjälmen?

EDIT. Kan man flytta runt dessa ändar lite? Tänkte om man flyttar dom bakåt (om det är gjort för att justera) så kommer bakändan ner lite och det borde då sluta om huvudet/nacken lite längre ner. Vågar inte rycka loss dom...

Bilagor

• hjälm.jpg
    hjälm.jpg
    741.3 KB · Besök: 48
Senast ändrad:
Blev lite konfunderad av vad du sa om "justeringsmöjligheter för hjälmens huvudband". Jag ser inget annat än skruven i nacken som jag kan justera. En Bontrager-hjälm jag testade för ett tag sedan hade lite andra justeringar där man kunde positionera huvudbandet på lite olika sätt utöver skruven i nacken men här ser jag inget sådant.

Vad var det du menade som man kan justera på just den här hjälmen?

EDIT. Kan man flytta runt dessa ändar lite? Tänkte om man flyttar dom bakåt (om det är gjort för att justera) så kommer bakändan ner lite och det borde då sluta om huvudet/nacken lite längre ner. Vågar inte rycka loss dom...
Nej för i helvete! Jag har svarat totalt fel! Jag har en annan Bell hjälm hemma och jar helt rört ihop det mellan hjälmarna (ska editera bort det felet)
Jag tittade precis på min Super air R hjälm och skulle aldrig röra ändra/något i huvudbandet, förutom tygdelarna då.

Förlåt! (hoppas inte jag lurat nån)
?

Någon som provat Bell Sanction 2? Första modellen finns ju till bra pris på flera ställen för under tusenlappen och jag minns att de hade sådana i uthyrningen i Järvsö och att de var sköna, dock väldigt varma pga paddingen inuti. Det ger förvisso troligen rätt bra skydd vid krasch så funderar därför på Sanction 2 eller Sanction 2 DLX Mips som verkar vara lite luftigare.

... vad ska man ha då? Tänker mig typ Fox proframe, eller någon med avtagbart munskydd eller vad det heter. Har redan en stighjälm och en riktig fullface.
Anledningen till att jag behöver en sådan hjälm är att det ska cyklas i Italien i sommar, delvis utan lift/shuttle men det ska också gå utför!

Hjälmar som sitter bra på mig är: Poc Tectal och Poc Coron.
Hade en proframe och det är en bra lätt hjälm men jag blev galen på gnisslet från mipsen i den. Trodde det var fel på min men testade en kompis också och den var likadan. Köpte en poc otocon race, något tyngre men helt tyst och helt ok ventilation. Grymt nöjd med den. Har som du även andra pochjälmar som sitter mycker bra på mig

Någon som provat Bell Sanction 2? Första modellen finns ju till bra pris på flera ställen för under tusenlappen och jag minns att de hade sådana i uthyrningen i Järvsö och att de var sköna, dock väldigt varma pga paddingen inuti. Det ger förvisso troligen rätt bra skydd vid krasch så funderar därför på Sanction 2 eller Sanction 2 DLX Mips som verkar vara lite luftigare.
Fel tråd. Detta är ju tråd för lätta ventilerade hjälmar.

Fel tråd. Detta är ju tråd för lätta ventilerade hjälmar.

Finns sån tråd?

Jag kör Specialized Gambit, i fin färg, riktigt lätt och också bra ventilerad. Jag är medveten om att den inte ger samma skydd som en riktigt DH hjälm, och det verkar precis kategorien TS frågade om.

2024-05-09-09-39-21-920.jpg

Tillbaka
Topp