Ombyggnad av Nishiki Pro SL

Mavve

Aktiv medlem
Nu blir det lite projekt i nån dag..

Objektet (den svarta ;) ):
prosl.jpg ht=388

och alla grejer som ska på (inte meridan dock):
SAM_1757.JPG ht=544

Få se hur lyckat det blir att bygga om en hybrid till "räcer". Trivs riktigt bra på nishikin så jag hoppas att det kan bli en hit!

något man bör tänka på? innan man drar igång?

Jag känner mig övertygad om att du behöver långa bromsar, sånna finns inte i 105-gruppen. Jag kan ju ha fel, har aldrig försökt montera ett par sånna på en Pro Sl.

Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag känner mig övertygad om att du behöver
> långa bromsar, sånna finns inte i 105-gruppen.

+1, som man säger.

Var tvungen att springa ut i garaget o kolla, ca 60mm från hålet till centrum av fälgen. Med andra ord funkar det inte, max 49mm på 105. Detta har man ju inte alls tänkt på. :(

Mavve skrev:
> Detta
> har man ju inte alls tänkt på. :(

Det blir i stort sätt alltid sådär när man ska konvertera hybrider till bockstyrecyklar. Är det bara bromsarna har du tur.

kolla även om det går att få dit ett par räserbromsar. hål i gaffeln brukar finnas men inte alltid förborrat hål i staget (om det finns något) för bakbromsen.

ett alternativ kan vara att köra cantisar istället tex.

vad händer om man skulle låta nuvarande bromsarna sitta kvar och koppla dom till dom nya reglagen?

För om man har otur så funkar ju inte ens dom där R538, då dom var på max 57mm.

Edit: det finns hål för bakbromsen.

Senast redigerad av en moderator:
Mavve skrev:
> vad händer om man skulle låta nuvarande
> bromsarna sitta kvar och koppla dom till dom nya
> reglagen?

Du kommer få rätt kass bromsverkan. STI reglage drar inte riktigt rätt mängd vajer för att det ska bli bra.

Cantisar kan väl funka. Men då måste du fixa upphängning av bromsvajer - både fram och bak. Som sagt.. allt går, men ofta brukar man krångla till det för sig när man gör den där konverteringen.

Vad sägs om att hitta en no-name racerram för en tusing? Problem solved. Om du nu har i stort sätt alla övriga delar. Dessutom slipper du den där avskyvärt obekväma PRO SL cykeln oxå (Ja, jag har haft en jag med).

Du ska inte vara rädd för cantileverbromsar =)) , på med Cool Stop Salmon bromsgummin (eller några andra högkvalitativa grejer) så ska det nog funka ganska bra. Det är väl dessutom lite kult numera i dessa cross-tider.

Jag har redan en riktig räcer.. jag vill ha en långpendelhoj med skärmar osv. Men annars så funderade jag just på om man kanske kunde hitta nån kul ram på ebay o bygga vidare på istället.

Bygg vidare på den här! Man lär sig massor om inte annat.
Jag röstar för cantisar. Ett sånt där vajerstopp som du sätter på styrröret borde inte vara svårt att hitta.
Kanske finns nån variant att skruva fast i gaffelhålet?

Rock skrev:
> Jag känner mig övertygad om att du behöver
> långa bromsar, sånna finns inte i 105-gruppen.
> Jag kan ju ha fel, har aldrig försökt montera
> ett par sånna på en Pro Sl.

Man kan inte gå till en mekanisk verkstad och be dem bygga någon form av adapter?

/Jesper

Tack xc-mankan.

Det var dom jag länkade till lite tidigare. tror det få bli ett par sånna. för det måste väl vara den enklaste lösningen.

tack för att ni lägger tid på att hjälpa mig!

Som flöera säger så stöter man på massor med problem man inte visste fanns. Men för egen del så tycker jag sånt bara är kul. Man lär sig massor!

zodah skrev:
>.. kul. Man lär sig massor!

Köpa saker man redan eg. köpt för att man köpt fel är väl aldrig kul?
Eller räcker det med att det är kul att köpa? :)

Senast redigerad av en moderator:
Om du väljer cantibromsar så välj inte Shimano R550, jag tror att de är bland de sämsta på marknaden. Bra billiga cantisar är tex Tektro CR720 och bra men lite dyrare är Avids nya shorty.

@anubah; Det kan man säkert men då förlorar man lite av poängen med hela ombyggnaded då "clearens" minskar.

de tektro r556 xc-mankan länkar till har funkat bra för mig på ett par av mina pendlare. frambromsen sitter på plats på nuvarande och en canti skriker fint bak.

lycka till med moddningen. :)

Det sitter ju mini-V bromsar på, så jag börjar med att testa hur det funkar. Annars blir det ett par cantisar.

Nu ska man bara samla mod till att köra igång.

Rock skrev:
>
> @anubah; Det kan man säkert men då förlorar man
> lite av poängen med hela ombyggnaded då
> "clearens" minskar.

Sant, men jag tänkte att eftersom Mavve redan köpt 105-bromsar så var det extra utrymmet redan borta ur ekvationen så att säga.

Nåväl, lycka till Mavve.

/Jeser

Jag prövade på min Pro SL, och bromsarna som sitter på fungerar väldigt illa med räserhandtag. För att det överhuvudtaget ska gå att bromsa får du justera in dem snortajt, så tajt att det inte går att "haka ur" vajern ur bromsen. Man får alltså skruva loss vajern för att få ut hjulet ur ramen. Trots den snortajta justeringen blev det väldigt medioker bromsverkan och ingen vidare känsla alls.

Orwar skrev:
> Jag prövade på min Pro SL, och bromsarna som
> sitter på fungerar väldigt illa med
> räserhandtag. För att det överhuvudtaget ska
> gå att bromsa får du justera in dem snortajt,
> så tajt att det inte går att "haka ur" vajern ur
> bromsen. Man får alltså skruva loss vajern för
> att få ut hjulet ur ramen. Trots den snortajta
> justeringen blev det väldigt medioker bromsverkan
> och ingen vidare känsla alls.

tackar för infon, med andra ord ingen mening att testa.

kanske skulle kolla med polaren som jobbar med cnc-fräs (eller vad det nu heter) om man inte skulle kunna göra nån adapter precis som anubah föreslog.

Tillbaka
Topp