Omnium Cargo (lastcykeln)

Spacekitty

Aktiv medlem
från Bullit-tråden http://happyride.se/forum/read.php/1/2238487/3004473#msg-3004473

ohellstrom sa:
Nu ska jag inte svära i kyrkan... men jag köpte en Omnium Cargo för att a) jag fick ett bra pris och b) den går in i vår hiss. Menar att Omniumen är 220cm lång.

Var det mer än pris och längd som gjorde att du valde den?Tyngdpunkten på lastflaket ser ut att vara lite högre, hur inverkar det på körningen?

28386815464_d52d11450f_z.jpg

Senast ändrad:
Har provat både med och utan last. Har tyvärr bara en kasst justerad bullit att jämföra med men där vann Omnium IAF stort. Tom är den typ som vilken rapp hoj som helst.

Som jag skrev i en annan tråd så kommer min Omnium om ett par dagar. Provade både Bullit och Omnium och tycker väl att Omnium beter sig mer som en cykel. Floppen är att flaket är mycket högre än på en Bullit, men det påverkar inte köregenskaperna negativt. Jag tänkte prova att köra en 20-milare med min + hund.

Det som är väldigt bra med Omnium är att när man inte kör runt med tung last (dvs det mesta av tiden) så är det som att cykla runt på en helt vanlig cykel.

Flaket är för all del högre än på bullitt men även med tung last är cykeln välbalanserad.

Det öppna flaket gör att man behöver nån slags väska eller låda med sig om man ska lasta små, lösa saker. Å andra sidan kan man lasta nästan hur skrymmande saker som helst om man vill.

Jag har flätat ett flak av spännband. Det syns lite grann här, från igår när ungarna inte ville cykla mer...

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    485.1 KB · Besök: 340
En omnium är väl en slags middle-john, ett mellanting mellan en shortjohn och en longjohn och uppfyller en nisch på marknaden. Den klarar väl knappast lika tung/stor last som en bullitt, dessutom måste ju det som skall lastas på lyftas upp i luften en bit först. Men för den som inte behöver transportera så stora saker verkar den vara ett bra alternativ.

Tips för den som köper en omnium. De med mixte-style ram har av någon anl 406 hjul i fram. Till skillnad från standard som är 451 och därmed sämre däcksutbud :(

Kollade hemsidan nu för att hitta namnet men det lyckades jag inte med. Tydligen finns inte den ramvarianten listad.
Är alltså en med stort flak MEN med överröret draget med knäck på så att insteget blir lite lägre.

knight22 sa:
En omnium är väl en slags middle-john, ett mellanting mellan en shortjohn och en longjohn och uppfyller en nisch på marknaden. Den klarar väl knappast lika tung/stor last som en bullitt, dessutom måste ju det som skall lastas på lyftas upp i luften en bit först. Men för den som inte behöver transportera så stora saker verkar den vara ett bra alternativ.

Saker som är så tunga att man inte orkar lyfta dem upp på flaket men ändå har tänkt cykla runt med dem? DET är i sanning en nisch.

Men visst, till riktigt tunga laster är en Bullitt troligen att föredra. Vad gäller fysiskt stora laster menar jag nog att Omnium är mer flexibel i.o.m. den öppna framänden på flaket.

"Recommended maximum loading weight including rider: 175 kg"
Det är ju visserligen en del.

Gissar att om man lastar på så mycket så vill man ha en person sittande på cykeln hela tiden för att hålla balansen, oavsett design.

Har bara provat med typ 40kg plus cyklist.

perzzon sa:
"Recommended maximum loading weight including rider: 175 kg"
Det är ju visserligen en del.

Gissar att om man lastar på så mycket så vill man ha en person sittande på cykeln hela tiden för att hålla balansen, oavsett design.

Har bara provat med typ 40kg plus cyklist.

Har åkt runt lite med frun (som trots allt väger mer än 40kg) på flaket och cykeln uppför sig alldeles utmärkt. Oklart hur snabba utförskörningar skulle upplevas, men i Köpenhamn är det en hypotetisk fråga.

JLarsson sa:
Som jag skrev i en annan tråd så kommer min Omnium om ett par dagar. Provade både Bullit och Omnium och tycker väl att Omnium beter sig mer som en cykel. Floppen är att flaket är mycket högre än på en Bullit, men det påverkar inte köregenskaperna negativt. Jag tänkte prova att köra en 20-milare med min + hund.

Hur stor är din hund? Min stackars Tourette har fortfarande inte fått sin hoj, fy skam på mig. Provcyklade Omnium o kom fram till att 20 kg stilla last skulle inte vara några problem, men 20kg som byter ställning eller får syn på en hare skulle kännas väl spännande för min smak. Dessutom tror jag att det skulle vara svårt att övertala honom, för instabilt för hans smak.

ratatosk sa:
JLarsson sa:

Hur stor är din hund? Min stackars Tourette har fortfarande inte fått sin hoj, fy skam på mig. Provcyklade Omnium o kom fram till att 20 kg stilla last skulle inte vara några problem, men 20kg som byter ställning eller får syn på en hare skulle kännas väl spännande för min smak. Dessutom tror jag att det skulle vara svårt att övertala honom, för instabilt för hans smak.

Nej, jag hade heller inte vågat ha exempelvis ett barn på en sådan cykel. Men jag misstänker att det inte är riktigt syftet med den. Den är till för saker som är lite för stora för en short-john, men inte så stora som saker man kör på de största lådcyklarna.

Frugans Omnium Mini Variant är av förra modellen. One size, large, och 406 hjul fram. Numera finns den i S-M-L.
Två hundar på totalt 15 kg i vanlig transportbur på flaket är inga problem.
DSC_0303.jpg

perzzon sa:
Tips för den som köper en omnium. De med mixte-style ram har av någon anl 406 hjul i fram. Till skillnad från standard som är 451 och därmed sämre däcksutbud :(

Kollade hemsidan nu för att hitta namnet men det lyckades jag inte med. Tydligen finns inte den ramvarianten listad.
Är alltså en med stort flak MEN med överröret draget med knäck på så att insteget blir lite lägre.

406 mm är ju vanlig (i sverige iaf) 20", det finns oceaner av däck i den diametern.
451 mm är ju lite mer exotiskt på våra breddgrader (men det är ju bara beställa, allt finns i ärans och hjältarnas land)

Då har den kommit och fan vad fin den är, och vad bra den är att cykla med. Körde hem i pendlarracet norrut och fick många tummen upp. Nu ska jag försöka bygga en påbyggnad så att jag och hunden kan köra lite längre sträckor. Dels i springer och dels på flaket. Tack Jan på Norvelo för förstklassig montering.

2016-08-2516.21.49.jpg

JLarsson sa:
Då har den kommit och fan vad fin den är, och vad bra den är att cykla med. Körde hem i pendlarracet norrut och fick många tummen upp. Nu ska jag försöka bygga en påbyggnad så att jag och hunden kan köra lite längre sträckor. Dels i springer och dels på flaket. Tack Jan på Norvelo för förstklassig montering.

Såg den idag såg sjukt fin ut! Synd att jag vi inte möttes. (ville iofs mest se den sjukt fina hunden.) )

Det här är första cykeln jag köper 2016. Har sålt tempohojen och pearlen. Och min Turner. Så det är n-2. Körde hem den 36 km marginellt långsammare än en normal pendling. Fick åka en liten omväg där jag inte fick igenom den genom labyrinten vid spåren vid Hägernäs. Fan vad fin den är att cykla på.

huland sa:
Frugans Omnium Mini Variant är av förra modellen. One size, large, och 406 hjul fram. Numera finns den i S-M-L.

Grymt! Min hund väger tyvärr 25 kg, men jag ska prova att helt enkel spänna fast bilburen på flaket för att prova.

JLarsson sa:
huland sa:

Grymt! Min hund väger tyvärr 25 kg, men jag ska prova att helt enkel spänna fast bilburen på flaket för att prova.

Fin!
Bilder på hund, med och utan cykel? Hur gammal är vovven? (Ju yngre hund ju lättare att forma tänker jag.)

Springer är enligt mig ungefär lika nödvändigt som ett zestjärn eller elektrisk äggkokare, den tillför inget. Tung o klumpig är den med. Jag sätter en karbinhake i kopplets ögla så jag kan fästa båda delar i selen, tvinnar kopplet något varv o trär över sadeln. Då hamnar vovve lagom långt från cykel och sitter fast på ett bra ställe.

Okej, ni som köpt omnium (den långe), vad tycker ni hittills?

Jag har ju blivit landsförvisad till Skåne och inser sakta att det vore bra att banta cykelutbudet lite. Vi bor i lägenhet med 4 cyklar.

Hur tung är den ungefär? Orkar man släpa den 2 trappor upp?

Kanske bara är en knasig idé. Har varit sugen länge dock.

Jag skulle tro att min väger runt 15 kg. Men att släpa upp den för trappor är inte att tänka på, alldeles för bänglig för det.

Omnium cargo är faktiskt en av de cyklar jag haft som är roligast att hoja på. Tänker skaffa nåt slags rack bak också, men har inte ännu kommit fram till hur lådan ska se ut.

JLarsson sa:
Jag skulle tro att min väger runt 15 kg. Men att släpa upp den för trappor är inte att tänka på, alldeles för bänglig för det.

Omnium cargo är faktiskt en av de cyklar jag haft som är roligast att hoja på. Tänker skaffa nåt slags rack bak också, men har inte ännu kommit fram till hur lådan ska se ut.
Tråkigt för mina lastcykelplaner men roligt att höra att den verkar bra.

Låda bakpå också? :) eller saknar du fortfarande låda fram? Får hunden åka i buren eller hur gick det?

Kan slå ett slag för Xtracycle. Den går att lyft genom att greppa ramen bakom vevpartiet. Fast två trappor är i mesta laget.

Förvaras den stående på bakhjulet tar den lite plats.

Läcker cykel! Nån som har en uppfattning om hur det skulle fungera med 15 kg yster cocker spaniel med tillhörande bur? Tänker att hunden inte sitter lika still som sushi och att tyngdpunkten är lite högre än andra lastcyklar.

Ca 40kg barn som sprattlar med benen och viftar med en pinne är iallfall inga problem ;)

Flakets tyngdpunkt ÄR högre än tex Bullitt, men jämfört med vanliga cyklar är tyngdpunkten ändå låg.

Bilagor

• 658BDD33-07F8-4DAE-B4CE-FD32EFD386FE.jpeg
    658BDD33-07F8-4DAE-B4CE-FD32EFD386FE.jpeg
    455.8 KB · Besök: 231
Nej, det är en hemgjord flätning av 50mm breda spännband, typ säkerhetsbälten. Omnium säljer en sån lösning färdig nu, min är baserad på en Köpenhamnsk street-prototyp :)

De är fastspända med ett antal innerslangar som späns lite kors och tvärs så ingen flyger framåt om jag skulle klanta mig. Kanske inte lika säkert som att sitta i en vagn eller lastcykel med ”bur”, men knappast farligare än gammaldags cykelstol eller för all del att cykla på egen cykel.

Slaktade en cykelkärra från Xxl för att få en låda till valpen.
69255AE4-DFC9-4AC1-87BE-0BDF2DE2E56A.jpeg

Han sitter fast i en sele som medger viss rörelse men ej avhopp. Fördelen med detta arr är att jag kommer åt att klappa och ge avledande godis under färd.

Lägger in en bild på vår omnium ratbike med cockerspaniel låda fram. Här tjänstgör den som det sannolikt första pizza-cykelbudet i Sexdrega. Bilden från sommarens sjuhäradsrunda.

Bilagor

• IMG_20190723_174132261_HDR.jpg
    IMG_20190723_174132261_HDR.jpg
    561 KB · Besök: 359
Nå, nu har jag fått min ram och de sista smågrejorna. Ska bara bygga hjul - efter längre mailkrig med tysken som skickat fel fälg så lutar det åt att jag snart kan komma igång.

Nu har jag två frågor till er som byggt från botten:

1. Har ni "reamat" ramen? Jag är nybörjare i stålram så jag är osäker på huruvida det är nödvändigt? Har inte verktyg och är osäker på om jag kan hitta en LBS som gör det.
2. Har ni behandlat ramen med rostskydd invändigt och vad har ni isåfall använt?

Tillbaka
Topp