omöjligt spänna lager mavic crossride däck?

swedo

Aktiv medlem
Har glapp i lagret bak (dvs hjulet går att flyttta några mm i horisontalt när hjulet sitter på hojen). Tänkte att det bara var att spänna lagret, men inser efter mycket googlande att det inte verkar gå. Har plockat isär, gjort rent och smörjt upp enligt videon, men ingen förbättring.

Är det verkligen så att man inte kan spänna lagret, eller är det jag som missar något?

Kommer det bli bättre med nya lager?

(hojen är 2,5 år gammal och har väl gått ca 200 timmar/mil teknisk stig. )

Tack!

Skulle glappet kunna komma från att freehub bodyn fått en smäll och att det är något fel på den?

Hade lika och googlade mig fram till att det är en konstruktionsmiss. Nya lager hjälper inte, det är inte där glappet sitter. Det ska tydligen gå att shimsa bort felet. Jag bytte hjul till sist.

Mavic har väl normalt maskinkullager?
"Bara" att knacka ut och byta.
Maskinkullager kan inte justeras som skål & kona. Men lite förspänning brukar gå att reglera. Å för mycket förspänning kan döda ett lager snabbt.

Foss sa:
Hade lika och googlade mig fram till att det är en konstruktionsmiss. Nya lager hjälper inte, det är inte där glappet sitter. Det ska tydligen gå att shimsa bort felet. Jag bytte hjul till sist.

Intressant. Onekligen dumt att det inte går att justera

dabac sa:
Maskinkullager kan inte justeras som skål & kona. Men lite förspänning brukar gå att reglera. Å för mycket förspänning kan döda ett lager snabbt.

Det är just det som är problemet. Spänningen går inte reglera på något normalt sätt - man låser lagren med en låsring (hästskofjäder). Man skulle kunna sätt in en extra bricka, men det blir ju en väldigt digital justering.

swedo sa:
dabac sa:

Det är just det som är problemet. Spänningen går inte reglera på något normalt sätt - man låser lagren med en låsring (hästskofjäder). Man skulle kunna sätt in en extra bricka, men det blir ju en väldigt digital justering.
Vilken spänning är det du vill justera?
De vanligaste maskinkullagren ska i princip inte ha nån spänning "i sidled" mellan yttre och inre lagerbana.
Yttre lagerbana ska vara stabilt monterad i navet och inre lagerbana ska vara stabilt monterad på axeln.

Den här frågan dyker upp regelbundet om just Crossride hjul. Det är en billig pisskonstruktion.

Man har löst dåliga toleranser vid tillverkning med att sätta en "fjäder" som skall ta upp axialglapp. Det funkar inte i verkligheten utan börjar glappa ganska omgående. Man kan shimsa och kasta bort "fjädern" och få det bättre. Riktigt bra blir det aldrig.

Den enda lösningen som fungerar till 100% är att byta hjul...

Tillbaka
Topp