Omtag på trafiksäkerhet med Cykelfrämjandet den 20 mars!

Erik Sandblom

Aktiv medlem
Kom på Cykelfrämjandets Omtag på trafiksäkerhet i Göteborg den 20 mars, och ifrågasätt allt du vet om trafiksäkerhet!

cykelframjandet_riskhantering.png

När man främjar cykling stöter man snart på ämnet trafiksäkerhet. Några vill inte låta barnen cykla, eller känner någon som råkade illa ut på cykel. En del har bestämda åsikter. Detta påverkar cykelrörelsen i bred bemärkelse, oavsett man ser på cykling som en miljöfråga, en hälsofråga, en sport eller ett sätt att minska bilköer. Därför är det viktigt att cykelrörelsen hanterar ämnet väl.

Cykelfrämjandets göteborgskrets har bjudit in Marjut Ollitervo från finska Cykelförbundet, Pyöräliitto, som ska föreläsa på Ekocentrum om detta. Hon har tidigare hållit sitt föredrag ”Rethinking Safety” på konferenserna ECOMM 2018 och Velofinland 2018. Föredraget hålls på engelska och tar ca 30 minuter, med frågestund efteråt. Det är fri entré, men för att täcka Marjuts resekostnader från Finland görs en insamling på GoFundMe. Du kan skänka en gåva eller bara dela länken med vänner och bekanta.

Omtag på trafiksäkerhet. GoFundMe

Tid: onsdagen den 20 mars kl 18:00.
Plats: Ekocentrum, Aschebergsgatan 44 i Göteborg.

Läs mer på vår blogg:
Varför behövs ett omtag på trafiksäkerhet? Cykelfrämjandet Göteborg

Senast ändrad:
Välkomna ikväll på Cykelfrämjandets Omtag på trafiksäkerhet, Aschebergsg. 44 kl 18:00 i Göteborg! Fri entré.

Vill du bidra? Vi har fått ihop till talarens resekostnader men behöver fortfarande till hotell, porto och trycksaker. Du kan skänka en gåva via GoFundMe eller bara sprida till dina vänner. Tack!

Senast ändrad:
Politiskt propaganda.... jo jag tackar!

Trek hade ny fina hjälmar - det kanske är något för dig?!

Talaren kan väl föreläsa via en Youtube-kanal istället, med efterföljande chatt, så slipper man onödiga rese- och hotellkostnader. Bättre för miljön också.
Men lycka till :-)

Jag är för korkad för att haja vad pyramiden som ställts på sin spets betyder. Massa konstiga ord bara
:(

ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:
staine sa:
Jag är för korkad för att haja vad pyramiden som ställts på sin spets betyder. Massa konstiga ord bara

Att det är någons annan fel och att du inte skall ha hjälm. Typ.

Det är ju annars det som går snabbast att åtgärda. Köp en hjälm. Ta på den.

Men det vore för enkelt. Dessutom så är det farligare med hjälm enligt hjälmhataren Erik Sandblom. Han har hatat hjälm i en lång rad av trådar i över 10 års tid.

staine sa:

Helt klart utrymme för tolkningar!

Personligt skydd
Du har hjälm och kanske knäskydd eller nått. Din cykel har bash, taco, invisiframe eller kanske bara gucka som skydd mot punka

Regler
Du och din cykel har gjort klart vad ni får och inte får göra med varandra

Separering
Steg ett när ni båda tappat gnistan och behöver lite tid ifrån varandra. Var aktsam så att det inte blir förlänge och ni halkar in i internetträsket. Hittar ni inte riktigt tillbaka till varandra har ni lagt grunden för nästa steg.

Ersättning
Här borde egentligen stå komplettering annars faller n+1.

Eliminering
Sista utvägen när ni är en ordentlig missmatch. Du har fattat att cykelns genre inte är din tekopp och din cykel eliminerar dig från sitt liv. Eller det har kommit en ny standard. Din cykel är en 26:a, har vajerväxlar, saknar boost eller har fel gaffelvinkel

Bengt-re sa:
ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:
staine sa:

Att det är någons annan fel och att du inte skall ha hjälm. Typ.

Det är ju annars det som går snabbast att åtgärda. Köp en hjälm. Ta på den.

Men det vore för enkelt. Dessutom så är det farligare med hjälm enligt hjälmhataren Erik Sandblom. Han har hatat hjälm i en lång rad av trådar i över 10 års tid.

Kolla in historiken på Wikipediaartikeln om cykelhjälm. Erik är nog inblandad där också...

staine sa:

Det är en modell för riskhantering som används inom systematiskt arbetsmiljöarbete, se t.ex. denna webbsida från USA:s arbetsmiljöverk. https://www.osha.gov/shpguidelines/hazard-prevention.html

Kopplingen till trafiksäkerhet och cykling är att i det fallet går man direkt på steg 5 och hoppar nogsamt över steg 1-4, eller t.o.m. vägrar diskutera steg 1-4.

Men nu har jag försökt lära mina barn annorlunda. Ersatt pyramiden med ett simpelt ”Tänk själv”. Vet inte om det var bra eller fel? (Eller kanske både och)

Tillbaka
Topp