On-One Chunky Monkey?!

El Maco

Aktiv medlem
On-One Chunky Monkey?!
Tjena!

Är det någon som testat On-One Chunky Monkey? Läser men deras beskrivning på hemsidan så låter det som ett utmärkt däck om man vill ha jävligt mycket fäste men ändå kunna rulla framåt utan att åka i nedförsbacke!

Kollade först på Smörgåsbordet, men det fanns bara i 2,25 och jag vill ha minst 2,4.... Tror det hade varit grymt annars!

http://www.on-one.co.uk/i/q/TYOOCM65/on-one-chunky-monkey-650b-tubeless-ready-tyre

Någon?

*Edit: stavning

Senast ändrad:
On-One Chunky Monkey?!
Det ger jävligt mycket fäste på det mesta utom väldigt löst underlag (jord, lera). Rysligt bra på våta hällar och rötter.
Ska du ha både fram och bak så lär du inte välja den mjuka varianten bak, för sidodobbarna blir rätt slitna även när däcket sitter fram. 42a är att likna vid kautschuk.

On-One Chunky Monkey?!
Gummit är greppigt men blir hårt under nollan.

De har stor anliggningsyta så de greppar finfint på hällar och andra hårda ytor. Helt OK på rötter, så bra något nu är.

Mönstret är ganska grunt och tätt så det känns diffust på lösa underlag. I riktigt löst och torrt före har jag bara provat det bak och då släppte det utan varning.

De rullar ganska tungt, kombinationen vikt och greppigt gummi. Men OK om man har rimliga förväntningar.

Men för brötig stigtrampa är det ett utmärkt däck för den blöta årstiden.

On-One Chunky Monkey?!
26"-däcket har ett OK pris men de är inte alls lika klockrent prisvärda som förut.

Om Maxxis inte hade höjt sina priser hos så hade det varit ungefär samma lika.

On-One Chunky Monkey?!
Tack för snabba svar, och att jag skulle va så dålig på att söka (gjorde det faktiskt...).
Det får väl bli en standard HR2 annars!

On-One Chunky Monkey?!
Kolla hos trimate också. De var billigare och hade gratis frakt när jag köpte för ett par månader sedan. On Ones frakt skulle kostat mer än ett däck.

On-One Chunky Monkey?!
Rattnalle sa:

Det håller jag inte med om. Tycker de funkar utmärkt i minusgrader. Däremot slits möjligen sidodobbarna mer vid kyla.

jofahjalm sa:
Med frakten och valutakursen kostar det mer än valfritt schwalbe/maxis. Båda erbjuder bättre däck.

De erbjuder ju inget däck som är direkt likvärdigt, så "bättre" vet jag inte. Dessutom är det ju ett Maxxis-däck i grunden.

On-One Chunky Monkey?!
Makten sa:
Rattnalle sa:

Det håller jag inte med om. Tycker de funkar utmärkt i minusgrader. Däremot slits möjligen sidodobbarna mer vid kyla.
Allt är ju relativt. Det är inte alls lika påtagligt som på Michelindäcken jag har nu men till exempel Continental påverkas väldigt lite av kyla.

Slitage märkte jag inte heller av. Tycker däck öht slits rätt lite utom när jag är korkad med dem. Det enda däck jag verkligen slitit ut var ett MKII där kanttråden lossnade från väven.

On-One Chunky Monkey?!
Lyckas inte heller slita ut däck förutom på sidorna. Tycker CM är ett grymt stigdäck och väljer det lätt framför HR/DHR som jag däremot måste köra med sommartid då CM inte är något vidare bra vid dh. Jag kör både stig och dh med min Stumpjumper och har två uppsättningar hjul med något lättare däck på det ena paret och då får det bli Maxxis på det andra helt enkelt.
CM funkar bra under nollan tycker jag, men däremot blir sidodobbarna lite känsliga verkar det som då de spricker loss i kanterna.

On-One Chunky Monkey?!
Men dom är inte direkt billiga heller. Det skiljer 45 kr mot ett schwalbedäck med trippelgummi. Trippel!

Sedan har On One dyrare frakt som gör att gör att det blir dyrare.

Senast ändrad:
On-One Chunky Monkey?!
roskai sa:
Det kostar typ 350 spänn? Whats the dealio?

Ingen dealio alls egentlgien, men: det var ju hyperbilligt förut. Typ 15 pund om man hade tur och då hade väl on-one dessutom gratis frakt.

Det kanske fortfarande är värt, men i min hjärna är det svårt att vilja köpa nåt som dubblerats i pris.

On-One Chunky Monkey?!
Rattnalle sa:
Fast de har ju inte höjt priserna själva. Att pundet gått upp typ 30-40% eller vad det nu är kan de knappast rå för :-)

Men det gör ju inte däcket prisvärt nu, sen tycker jag iof att däcket fungar fint som HappyRide-däck under slasksäsongen, men så fort det ska hetsas lite i skogen tycker jag inte det funkar nå bra, släpper okontrollerat (blir lite bättre om transitionsdobbarna klipps bort) och är synnerligen trögrullat. Finns ju en anledning till varför inte Maxxis själva valde att satsa på däcket...

On-One Chunky Monkey?!
Jag gillar dem, kört både med 27,5" och 29". Grymt bra grepp på hällar och rötter. Trimate.se tar 259 pix. Rabattkod: kortklubb10 ger 10% rabatt.

On-One Chunky Monkey?!
Skral sa:
roskai sa:
Det kostar typ 350 spänn? Whats the dealio?

Ingen dealio alls egentlgien, men: det var ju hyperbilligt förut. Typ 15 pund om man hade tur och då hade väl on-one dessutom gratis frakt.

Det kanske fortfarande är värt, men i min hjärna är det svårt att vilja köpa nåt som dubblerats i pris.

Säger lite det samma. Visst är det ett däck med tydliga egenskaper och jag har iaf haft mycket kul med dem, meeeen... tungt, rullar tungt, slits ganska snabbt, lite udda med kantdobbarna som sitter för tätt. Dock bra däck med lågt tryck i blötan.

Tillbaka
Topp