On One pompetamine Alfine 8

Cpunk

Medlem
Hej på er.

Jag har nu under några veckors tid läst runt på nätet som en galning och känner mig redo för ett inlägg.

Jag behöver en ny pendlarhoj och har efter att ha läst en hel del här på happy förstått att många tycker att On one gör bra cyklar. Fick upp ögonen för pompetamine Alfine 8 som uppfyller mina krav bra. Jag känner inte att jag kan bygga själv så det får vara en i princip komplett cykel. Läste även tråden om en remdriven pendlare men tyckte det blev lite för dyrt för mig, även om önskemålen var liknande.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/2091033

http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPOMPALF/on_one_pompetamine_alfine_8_speed

Hybrid - Hade tänkt mig både barnstol och stor cykelkorg, typ Wald. Stänkskärm är ett måste.
Stålram - passar mig utmärkt.
Internt nav - Alfine 8.
Skivbromsar är ett måste. Jag köper inte fler cyklar med rullbroms eller fälgbroms som jag ska cykla på året om och som ska lastas tungt.

Pris max 10 000 kr, den ska ju ändå klara en natt på centralstationen.

Någon som har köpt pompetamine Alfine 8 och kan lämna ett utlåtande?

En annan sak.

När jag går in och kollar för att beställa ska man fylla i en massa specifikationer. För mig är många av frågorna rena grekiskan. Jag förstår storlek, den är lätt - jag är 179 cm - , men allt annat? Vad ska jag välja på ex, chain och headset? Mycket tacksam för hjälp här.

http://www.on-one.co.uk/b/q/CBOOPOMPALF/on_one_pompetamine_alfine_8_speed

Tack för ett mycket trevligt forum!

/Cpunk

Måste hålla med akoa,den skulle jag inte låta stå över natten... mycket trevliga saker på den cykeln som kan plockas av, men om det inte är ett problem så verkar den ju va passande!
Kanske kan vara värt att kolla maxvikten för hjulen?
Barn+stol+korg med mat+dig själv blir ju ett par kilon!

Har en sån fast med bockastyre. Jag är nöjd men den är tung. Speciellt med alfine på. Ang. Specifikationerna på on ones hemsida brukar de saker som ingår och inte kostar extra vara förkryssat så det borde inte vara nåt problem. Bara googla fram det du inte förstår. Ramen är en kompakt ram så den är ganska liten. Har en M är 170 själv. Funkar men räkna med tåöverlapp, ännu mer med skärmar. Har kört med barnstol till dagis men funderar på hur man kopplar en kärra på en hoj med trackends? Nån som provat? Det finns kanske fästen man sätter på baktriangeln.

Hej igen.

Tack för era svar, jag har jobbat och missat att uppdatera tråden.

Nej, det nog är en dum idé att lämna den vid stationen men i vilket fall.

Lundberg: Har du 8 eller 11-växlars alfine? De få omdömen jag kan hitta på nätet rör främst 11-växlarsmodellen men jag kan inte se att den finns till salu. Dessutom verkar den bli så dyr att jag tror att 8-växlars funkar bra för mig.

Antar att det är din cykel i den här tråden:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2083341/2083396#msg-2083396

Riktigt snygg får jag säga.

Vad är det för stänkskärmar du har? Ser både snygga och praktiska ut. Sån framskärm skulle jag ha haft i vintras när jag cyklade genom 5 cm slask. Köpte du dem från One one när du beställde cykeln? I vilket skick fick du den, mycket att skruva ihop?

Tyngden bekommer mig inte så mycket. Bor i Malmö så det är inte så mycket backar.

Vad har du valt för storlek på krans och klinga. Man får välja mellan 18 eller 20 bak och 39 eller 45 fram. Kan inte det här så bra så jag är mycket tacksam för lite hjälp från alla alfinekunniga.

Ska du cykla i staden eller landsväg? Är du stark i benen? Bakdreven kan du byta själv och är billigare så att du lätt kan dreva om den om du kör med dubbdäck på vintern. Fram är det dyrare och krångligare att byta.

Hej. Jag har 8 växlad. Med 45/20 utväxling tror jag Skärmarna är plastskärmar från xxl med buntbandad plastbit som egolapp. Biltema har annars billiga skärmar. Jag behövde sätta fast styret. Och sätta dit hjulen. Bakhjulet var lite. Trixigt men är lätt när man gjort det några ggr.

Det blir nästan uteslutande i staden. Och det är inte mycket backar så ska nog gå på tyngre utväxling.

Jag har en gammal 80-tals-Peugeot idag. Ska kolla vad det sitter för drev på den.

Lundberg: Du skriver i en av dina andra trådar att du tycker att det ibland är lite för lätt. Och då har du ändå 45 där fram. Så kanske ska utesluta 39:an och ta 45 fram och även 18 bak? Det är sällan jag tycker mig behöva riktigt lätta växlar.

OK, det var ju inte så mycket att meka ihop, det ska jag nog klara. Ska försöka få iväg ett mail till On One idag om lite råd om annat man kan välja själv.

http://www.on-one.co.uk/b/q/CBOOPOMPALF/on_one_pompetamine_alfine_8_speed

En fråga till pendlarna här. Blir ju lite trådjacking, men ändå halvrelevant.
Hur känner ni inför stålram och vinterpendling i saltade områden? Jag valde Alu-ram för att minska korrosionsproblem, men det kanske var onödigt? Bor i GBG och där används salt flitigt...

Hej
Ja det upplevdes som lite lätt. Kommer från singlespeed pendlandet tidigare då det alltid var fel växel. Men med min utväxling och på 1:an så är den utmärkt för uppförsbackar med barn i barnstol. Det är som sagt inte så svårt att byta bakdrevet själv. 45 fram är snyggare än 39 också.

Apropå rost.
Det är väl sällan en cykel rostar. Det är väl mest drivpaketet som skiter sig på vintern och då spelar väl ramens mtrl mindre roll.
Sen tycker jag att stål är sexigare.

RobinWa skrev:
-------------------------------------------------------
> En fråga till pendlarna här. Blir ju lite
> trådjacking, men ändå halvrelevant.
> Hur känner ni inför stålram och vinterpendling
> i saltade områden? Jag valde Alu-ram för att
> minska korrosionsproblem, men det kanske var
> onödigt? Bor i GBG och där används salt
> flitigt...

Känns inte som något verkligt bekymmer, ramarna är ju målade. Beror väl lite på om man låter cykeln stå ute eller om man har den inne över natten också, står den ute dygnet runt kan man säkert få lite rostprickar i stenskott och andra lackskador, men inte så att det spelar någon roll. Lär också kunna stå ute i många många år innan eventuell rost faktiskt blir ett problem.

EDIT: Sen är det väl också som ovan, innan rost på ramen blivit ett problem har nog alla komponenter på cykeln upphört att fungera.

Senast ändrad:
När du väljer vilka däck, välj continental sport, vet inte hur de är men jag valde vittoria randonnör crossdäcken, de är inte roliga.

Hej igen. Mycket tacksam för dina råd Lundberg. Det är ju alltid mycket frågor när man beställer prylar osett över nätet.

Hade siktet inställt på de däcken också. Några synpunkter på inner tubes?

Den mellersta går bort på grund av fel storlek.

Planet X 700c Road Inner Tube
Width: 23-32mm
Valve Length: 40mm
Valve Type: Presta
23-32mm, Presta, 40mm
+ £0.00 more info

Planet X 700c Road Inner Tube
Width: 35-40mm
Valve Length: 40mm
35-40mm, Presta, 40mm
+ £0.00 more info

CST Road Inner Tube
Width: 28-32mm
Valve Length: Short (40mm)
Wheel size: 700c
700c, 28-32mm, Presta, Short (40mm)
+ £1.02 more info

Headset tänkte jag ta det lättare även om det blir en tung cykel. Man kan ju göra så gott man kan.

Likaså tänkte jag ta 25-graders styrstammen för att få till så upprätt cykling så möjligt. Det är ju en åretruntare som ska cyklas i trafik. Vilken valde du? Du har ju bockastyre så det är såklart annorlunda men ändå kul att veta.

On-One 3D Forged Stem
Angle: 25 deg rise
Clamp: 31.8mm Clamp
Length: 80 mm
Colour: Anodised Black
80 mm, Matt Black, 25 deg rise, 31.8mm Clamp
+ £0.00 more info

On-One 3D Forged Stem
Length: 100 mm
Angle: 6 degree
100 mm, Matt Black, 6 degrees, 31.8mm Clamp
+ £0.00 more info

On-One 3D Forged Stem
Angle: 6 degree
Length: 80 mm
80 mm, Matt Black, 6 degrees, 31.8mm Clamp
+ £0.00 more info

On-One 3D Forged Stem
Angle: 17 degrees
Length: 90mm
90mm, Matt Black, 17 degrees, 31.8mm Clamp
+ £0.00 more info

Jag tog 6 grader tycker det är tillräckligt, snyggast är ju 0 grader men de fanns inte. Slangar spelar mindre roll tycker jag. Det lättaste är väl de som punkar lättast antar jag.

Ah hur segt kan det bli. När jag väl ska lägga beställningen har cykeln tagits bort. Ett telefonsamtal senare visade det sig att de endast har ramen inne. Jag får vänta på min cykel och kan inte ens lägga en beställning.

Segt. Men jag väntar. Nu har jag bestämt mig och orkar inte leta upp en annan likvärdig cykel.

Om någon annan följer den här tråden och funderar på en pompetamine så kan jag meddela att enligt On-One kommer inte Pompetamine att erbjudas förrän tidigast i augusti. Tydligen har de slut på Alfine-nav.

Det kanske jag skulle kunna men det låter lite väl komplicerat. Jag har inte tid (eller kunskap) att bygga ihop den själv men kanske skulle de kunna bygga allt utom bakhjulet. Var det så du tänkte?

Vet inte om de säljer cyklar så men det kanske är en bra idé.

Lundberg skrev:
> http://www.wiggle.co.uk/charge-mixer-8-special-edi
> tion-2013/. Rea nu. Den är ganska stor i ramen
> har jag för mig. Kolla deras Geometri. Jag skulle
> slå till på en xs men så är jag lite kortare
> än du är. Skärmar på köpet också.

Den ser inte dum ut alls. Kanske blir en sån. Tack för tipset. Happy serverar alternativ!
Såg att small inte finns nu. Jag är ju 179 cm och small är 170-178. Tror X-small blir för litet och medium för stort.

Wiggle säljer också icke-special edition av samma cykel för 2 000 kr mer. Har du någon aning om vad skillnaderna är? En annan sak, har aldrig sett kedjespännare av den typ som finns på Chargern.

Syns på bilden mitt på sidan här.

http://www.bikerumor.com/2012/02/22...n-commuter-unboxed-weighed-first-impressions/

Någon som har erfarenhet av om det funkar bra?

Ska höra med On-One om Akoas förslag också. Pompetaminen är ju 2000 kr billigare än Chargern som visserligen kommer med hydrauliska bromsar men för mig kan det kvitta. Pompetaminen är lite snyggare. Tänker främst på färgen.

Bilagor

• 2012-Charge-Mixer-Urban-Commuter-Bottom-Bracket.jpg
    2012-Charge-Mixer-Urban-Commuter-Bottom-Bracket.jpg
    45.1 KB · Besök: 28
Senast ändrad:
Innan jag bestämde mig för en annan hoj kollade jag på en med excenter vevlager. De verkar finnas två rätt skilda läger. Ena gänget tycker att de är kanon för att det ger en clean look och andra gänget tycker de suger för att det knakar.

Rekommenderar att du läser på lite.
I vårt klimat med salt och pendling så hade jag nog hoppat det. Vevlagren tar ju endel stryk på vintern så att lägga in ytterligare ett ställe saltvatten kan angripa känns sådär. Men jag gillar underhållsfrihet.

>
> Den ser inte dum ut alls. Kanske blir en sån.
> Tack för tipset. Happy serverar alternativ!
> Såg att small inte finns nu. Jag är ju 179 cm
> och small är 170-178. Tror X-small blir för
> litet och medium för stort.
>
> Wiggle säljer också icke-special edition av
> samma cykel för 2 000 kr mer. Har du någon aning
> om vad skillnaderna är?

Ingen aning

Någon som hört något mer från on-one? Jag fick svar att de inte kommer fortsätta med cykeln för de inte har några hjul till den?
Hur är det med excentriskt vevlager som på chargen? Har försökt googla lite men kan inte komma på om det är bra eller an..
Lossar hela paketet genom de 2 skruvarna på bilden ovan? Känns som det rätt lätt blir glapp om man ska hålla på och skruva fram och tillbaka för att spänna kedjan?
Andra alternativ? Är lite sugen på en Geniesis on day

Christoffer

Hej.

Kul att du är ute efter liknande cykel som jag. Vi kanske kan hjälpa varandra att hitta alternativ. Den info jag har fått från On-One är att cykeln kommer att säljas igen men tidigast i augusti.

Chargen (SE) och excentriskt vevlager kan jag för lite om. Hade den funnits i rätt storlek för mig (small) hade jag beställt den.

En Genesis är ju drömhojen men den är för dyr tycker jag i förhållande till de andra som verkar någorlunda likvärdiga, ffa eftersom jag inte vill ha bockastyre utan någon form av omvänt bullhorn eller cigarrstyre. Sen kommer ju skärmar till också.

Cotic har ju Roadrat som alternativ. Säljs av Häggs. Den är absolut ett alternativ.

Men min otur vid beställningarna (La en beställning hos On-One innan när cykeln fanns tillgänglig och blev sen uppringd med besked om att den inte finns kvar, bestämde mig sen för Chargen men den finns inte i min storlek) brände mig lite. Så jag harvar på på min SS-racer från åttiotalet.

Åh, tack för din uppföljning. Jag letar vidare eftersom jag tyckte chargern var för dyr. Kanske var den mest för dyr eftersom en pompetamine är så mycket billigare.

Men för tillfället har jag renoverat upp min gamla cykel och tänkte köra på den över sommaren. När (om) pompetamine kommer in igen tar jag en sån, förhoppningsvis till samma låga pris.

I annat fall kanske jag snubblar över något annat.

Men det är inte klokt vad cykeltokig man blir när man börjar leta. Häromdagen fick blev jag tillsnörpt av sambon när jag glodde på en förbicyklande snygg tjej på en skivbromsad cykel med internt växelnav. – Jag glodde på cykeln sa jag. – Visst, sa hon..

Hur går det för dig Ombäck?

Har Bushnell EBB på två cyklar, de fungerar fint. Varianten på Chargern är lite annorlunda. Av vad jag har kunnat läsa mig till är nackdelen med Chargervarianten att de två "låsskruvarna" bildar märken (gropar) i själva EBBn. Blir groparna för djupa kommer det bara att finnas ett läge eftersom skruvarna "glider ner" i groparna.

Om och när EBBn är "förbrukad sätter du bara dit en Bushnell-typ, ska fungera bolt-on. Bushnell kostar ca ett ton.

Letandet går vidare (kanske dags att döpa om tråden) efter min pendlare.

Jag är mycket tacksam för alla svar jag har fått. Vad hade man gjort utan bollplanket Happy!

Först hade jag ju bara tänkt att den här tråden skulle bli en kort tråd med några frågor om Pompetamine före beställning men eftersom den inte säljs längre har jag varit tvungen att titta på alternativ.

Jag har (som alltid) fått höja budget lite.

Drömmen. Genesis Day One. Sjukt snygg - dock med bockastyre. Hur fungerar det egentligen i den stadspendlingen och snö och is som jag tänker cykla i?
http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?cPath=609_706&products_id=2974

Alternativet. Cotic Road Rat. Med rakt styre som jag från början var helt övertygad om att jag skulle ha. Dessutom plus för kedjeskydd! Lutar nog mest hit nu.
http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?cPath=316&products_id=2401

Ytterligare alternativ med rakt styre som har nämnts tidigare i tråden. Charge Mixer. Rakt styre och med EBB för att spänna kedjan. Svårbedömt hur bra det håller i vårt klimat för en åretrunthoj.
http://www.evanscycles.com/products/charge/mixer-2013-hybrid-bike-ec042805#features

Den svenska. Pilen Supersport. Varför inte? Den blir kanske för dyr med internt nav (ca 12 000) men då kommer den med Alfine 11. Den enda cykeln jag kan provköra utan att köra/cykla 30 mil. Är det värt de extra pengarna för att få Alfine 11? Har inga backar, men alltid motvind.
http://www.pilencykel.se/site/sv/pilen-supersport.

Ni stadsmiljöpendlare som cyklar året om. Bockastyre eller rakt? Det blir inga +40-km-rundor och dropsen hinner man ju knappt ner på i stan. Men jag kommer från landsvägscyklingen och är ju (förhållandevis) van vid bockastyre.

Så många alternativ!

Om du undrar hur EBB fungerar vintertid kan jag svara på att jag inte haft några problem med mina Bushnell som jag cyklat dagligen, året runt med.

Gubbcyklist skrev:
> Om du undrar hur EBB fungerar vintertid kan jag
> svara på att jag inte haft några problem med
> mina Bushnell som jag cyklat dagligen, året runt
> med.

Samma här. Min Peregrine har rullat nästan 2 år nästan dagligen. Inga tendenser till knak.

Senast ändrad:
Väcker upp en gammal tråd.
Är det någon som vet om pompetamine kommer börja säljas i augusti? Kan inte hitta något om det på hemsidan.
Står i valet mellan Pompetamine eller Genesis Day One Alfine 8.

Hej igen.

Det har inte blivit någon cykel än tyvärr. Semester och annat kom emellan. Men nu får jag ta tag i det igen.

Jag har mailat On-One angående om de tänker återuppta Pompetamine nu i augusti men ännu inte fått något svar.

En annan sak.

Tänkte inför hösten köpa ny cykel till tjejen också och hittade den här Meridan till vad jag tycker ser ut som ett bra pris.

http://www.nubuk-bikes.de/merida-s-presso-i-11-d-lady-2012-s-matt-titansilber-rh-50cm/a-36430/

Någon som har erfarenhet från Nubuk-bikes?

Tillbaka
Topp