Onsdagscykling i Uppsala

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum
Onsdagscykling i Uppsala
Vad jag vet så är den specifika typen av Nåstenmygga, Anopheles Nåsteniensis Jetson, kapabel att attackera med hastigheter upp till 25 m/s i attackformationer på hundratalet individer.

Onsdagscykling i Uppsala
Jag tänker ev ta en tur i Lunsen på lördag morgon/förmiddag innan regnet drar in! Tänkte starta Flottsund, men är öppen för förslag!
/Adde

Onsdagscykling i Uppsala
Ade skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tänker ev ta en tur i Lunsen på lördag
> morgon/förmiddag innan regnet drar in! Tänkte
> starta Flottsund, men är öppen för förslag!
> /Adde

-Hur tidigt tänker du köra?

Onsdagscykling i Uppsala
Jag har stämt av med familjen och vi måste pysa 9 från stan.:/ Vi ska upp till Gagnef och hälsa på hennes mormor som är sjuk. Söndag vid 9-10-blecket skulle annars funka alldeles utmärkt för mig. Enda hållpunkt är ett barnkalas kl 14 som man bör vara åtminstone någorlunda hel och ren till (inte blodiga armar och lera upp till öronen). Hur ser det ut? Trevligt onsdagstempo vore förträffligt!

Onsdagscykling i Uppsala
Ade skrev:
> Tänkte starta runt kl10 från flottsund.. Tempot
> blir lagom trevligt onsdags tempo

Bra, vänta inte på mig men jag kanske dyker upp i Lunsen.

1. "lagom trevligt" onsdagstempo
2. lagom trevligt onsdagstempo

:D

Onsdagscykling i Uppsala
Hej nya här på sida! Men antar att "Ade" är du som bor granne med bonden(jag)? Ska ni cykla lördag eller söndag? Och är det ok att hänga på om det stämmer med tid?

Onsdagscykling i Uppsala
Lassemtb skrev:
> Hej nya här på sida! Men antar att "Ade" är du
> som bor granne med bonden(jag)? Ska ni cykla
> lördag eller söndag? Och är det ok att hänga
> på om det stämmer med tid?

Jag kör som sagt gärna en tur på söndag fm. Nåsten eller Lunsen spelar ingen roll, bara jag är hemma före 13. :)

Onsdagscykling i Uppsala
Lassemtb skrev:
> Hej nya här på sida! Men antar att "Ade" är du
> som bor granne med bonden(jag)? Ska ni cykla
> lördag eller söndag? Och är det ok att hänga
> på om det stämmer med tid?

Japp det är jag:) självklart är det bara att hänga me! Jag kör som sagt nu på lördag förmiddag, söndag vet jag inte ännu!

Onsdagscykling i Uppsala
charliek skrev:
> Gagnef är annars finfint för mtb. Röd led från
> Moje till Svenskbuan vidare över Solsbusn till
> Gimmen tex. Bra kartor på turistbyrån i Djurås.

Ja, jag hade cykeln med förra gången jag var där. Första dagen blev en vilsekörning i cirklar på fina skogsstigar men dag två hade jag med guide på hybrid så det gick lite bättre. Jag såg dock delar av ett väldigt fint MTB-spår, men jag lyckades inte hitta fler skyltar än en. Jag tycker det är lite märkligt att de vill profilera sig som cykelkommun men enda sättet att få reda på mer info om de spår som finns är genom turistbyrån. Jag hade nog gärna sett åtminstone en nerladdningsbar PDF så man kan sitta hemma och planera innan man kommer dit.

Onsdagscykling i Uppsala
Jo, jag håller med om att man kunde önska mer online. Tror att det är relaterat till att eldsjälen som drev fram cykellederna inte längre är knuten till kommunen.
Fint är det hur som helst.

Bilagor

• IMG_0699.jpg
    IMG_0699.jpg
    237 KB · Besök: 43
Onsdagscykling i Uppsala
Lunsen en helt vanlig "onsdag"...varmt, fast inte för varmt.

Skrmavbild2013-06-01kl.13.48.17.png

Snickerspaus

Skrmavbild2013-06-01kl.13.48.33.png

Laddaaaaaa

Skrmavbild2013-06-01kl.13.49.06.png

Mötte Pz och några till på väg in på vägen ut. Snackade geometri.

Skrmavbild2013-06-01kl.13.49.30.png

Rundan se nedan ser ut som Sverige uppåner faktiskt, tack för sällskapet Ade. Blev en kul runda, bra tempo och 1-1 i OTB.

Skrmavbild2013-06-01kl.13.51.51.png

Senast ändrad:
Onsdagscykling i Uppsala
Hänger gärna med i morgon söndag, skulle dock bort en sväng på fm. Men om nån skriver plats och tid så kan jag se om det funkar annars får jag hänga på någon annan gång//lassemtb

Onsdagscykling i Uppsala
Sön(ons)dagscykling...
sndag.JPG

Åskan hängde minst sagt i luften och Lassemtb ringde i sista sekund med en kolikbebis och ställde in så tanken blev att köra gula stigen-Uppsalaåsen (min egen "klassiker"), men när jag passerade röda stigen tänkte jag "vad fan, man kan ju nosa lite på nåsten". Sagt och gjort, så åker jag via vårdsätraviken, trampade ett par kilometer asfalt och mötte några landsvägscyklister som faktiskt hälsade tillbaka! Sen in i nåsten på nya stigar. I början var det mest rötter och rötter, sen blev det lera lera lera och åter lera. Några dumma stigval senare så landade jag nere i hågadalen igen någonstans mittemellan kung björns hög och predikstolen, rakt inne i en hage. Jag trampade igenom den och morsade på några kor (eller tjurar?) som stod och tuggade och undrade vad det var för dåre som flåsade förbi. Efter hagarna fanns två alternativ; endera puttra vidare längs åkrarna eller bröta in i skogen igen. Valet var lätt. Hamnade i perfekt lera som var relativt cykelbar (bakdäcket spann inte bara) och blev nästan uppäten av myggor. Sen kom jag fint fram borta kung björns hög och fick rensa däcken över det fina grusspåret över åkrarna.

En bild blev det då jag inte vågar ta bilder när man är ute då batteriet gärna tar slut.
bild.JPG

Onsdagscykling i Uppsala
Jag kör en Lunsen imorgon, samma bana som sist.
Blir 2 h 20 min mittwochcükkling kombinerat med 40 min snickersnacks. Tempot är ca 11 km/h (rullsnitt) med planerade pauser här och där. Under 100kg bestraffas med HT och BS, 29 FS NE PP. Tror jag passerar första trappan på Flottsundsleden kl 19:03. Har det regnat precis innan eller regnar det just då ser jag hellre på tv. Banan är enkel standardstig, men innehåller en del fibrer (rötter) så inte allt för högt lufttryck är bäst. Ute ur skogen strax före kl 10. 1-2 liter vatten + en snickers är bra saker att ha med. Nåstenlovers kommer inte blir besvikna, det finns lera, så det är bara att hänga på.
Frågor på det?

Onsdagscykling i Uppsala
-XIII- skrev:
> Under 100kg bestraffas med HT och BS, 29 FS NE PP.

Låter bra men jag fattar precis ingenting :)

/Johan

Onsdagscykling i Uppsala
JojjeM skrev:
> -XIII- skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Under 100kg bestraffas med HT och BS, 29 FS NE
> PP.
>
> Låter bra men jag fattar precis ingenting :)
>
> /Johan

Nyckel:
BS = bockstyre
NE = never ending
PP = pyspunka

...bara hittepå men resten kan du :)

Onsdagscykling i Uppsala
Ade skrev:
> Just nu ser det ut att bli regn:/ men annars e jag
> självklart på:)

Kul!
Vi får hoppas att SMHI har fel. Har ju hänt förut.

kl 12:32 säger SMHI och YR att det inte blir mycket regn alls, om något. Mysturen blir alltså av som det ser ut nu.

Senast ändrad:
Onsdagscykling i Uppsala
-XIII- skrev:
> Nyckel:
> BS = bockstyre
> NE = never ending
> PP = pyspunka
>
> ...bara hittepå men resten kan du :)

Haha, hårda regler.
Jag får äta upp mig lite så att jag slipper tror jag.

/Johan

Onsdagscykling i Uppsala
Herrgård skrev:
> Vädret ser ju inte så lovande ut :/

Lite misär gör bra dagar ännu bättre.....

Onsdagscykling i Uppsala
Ikväll blev det en oerhört lugn tur i onsdagstempo.
På vägen in mötte vi en jättesnabb farbror på en brun cykel med väldigt stora däck. Han sa hej och det gjorde vi oxå. Sen cyklade vi till torpet och där fanns det vatten. XIII drack så att det skulle räcka hela turen. Det var inte en bra ide alls. Ade testade om liten tuva verkligen kan välta stora lass och så var det. När Ade sa vad han testat var även XIII nyfiken och gjorde detsamma. Vi har därför 2-2 i OTB. När vi satt och käkade mygg kom ytterligare en cyklist och det var Herrgård. Han hade kört södra rundan jättesnabbt för att komma ikapp och det hade han nog om vi cyklat den rundan. Nästa onsdag blir på lördag kl 0900 samma plats i skogen.

Sträckningen som den blev till slut.

Skrmavbild2013-06-03kl.21.41.49.png

Ade ger turen tummen upp.

Skrmavbild2013-06-03kl.21.30.52.png

Lite action

Skrmavbild2013-06-03kl.21.31.29.png

och lite hopp

Skrmavbild2013-06-03kl.21.31.46.png

med rätt vinkel så....

Skrmavbild2013-06-03kl.21.32.05.png

Onsdagscykling i Uppsala
Värme, vila på ett hårt golv, hänga med raka armar i en dörr. Fast bäst är nog att ta det lite lugnt och att röra sig lite lagom även om det gör ont som...fn

Onsdagscykling i Uppsala
Fredreik skrev:
> Lite snabb stidcykling i Fredikslund, Uppsala!

Jajäklars vad det gick undan. Kul.

/Johan

Onsdagscykling i Uppsala
-XIII- skrev:
> Ikväll blev det en oerhört lugn tur i onsdagstempo.

Såg trevligt ut.

> På vägen in mötte vi en jättesnabb farbror på
> en brun cykel med väldigt stora däck.

"Farbror" och "brun hoj med stora hjul" låter eventuellt som Conan men när du skrev "jättesnabb" så förstår jag att det måste varit någon annan.

/Johan

Onsdagscykling i Uppsala
En trevlig tur va det igår:) bra tempo och gott sällskap! Synd att vi missade Herrgård vid start, men det löste sej ju till sist... Jag lyckades iaf dra upp ett stort hål i shortsen som sen ville fastna i sadeln precis hela tiden, så det blev lite mera sport:) idag ska jag få låna en Genius tjugosjuochenhalvtummare som ska prövas under veckan:)

Onsdagscykling i Uppsala
Herrgård skrev:
> :D
>
> Jag har jäätteont i ryggen. Hur stretchar man
> den?

Det beror på var du har ont. Ryggen innehåller ganska många muskler. Jag gissar att du inte har ont i samtliga?

Onsdagscykling i Uppsala
:-D Stretchbänken skulle nog vara bra för att få mig lite längre.

Annars är det nedre delen av ryggen. Känns ok idag dock. Igår kunde jag inte böja mig alls efter cyklingen :P

Onsdagscykling i Uppsala
Finns mycket på dutuben. Typ denna:

Sök på "lower back stretches"

Annars är det väl dags att bli gubbe på riktigt och skaffa heldämpat :)

/Johan

Onsdagscykling i Uppsala
Är det någon som planerar att cykla onsdagscykling på torsdag? Jag och en till tänkte ta en lunsenpremiär nationaldagen till ära, men vore tacksam om någon stigfinnare vill följa med.

Tillbaka
Topp