Onsdagscykling i Uppsala

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum
Onsdagscykling i Uppsala
Äsch.

Bilagor

• Videobandspelare.jpg
    Videobandspelare.jpg
    10.4 KB · Besök: 63
Onsdagscykling i Uppsala
Tveksamt för min del - fortfarande en förkylning i kroppen. Jag får se hur jag mår lördag/söndag - ingenting är omöjligt :)

Onsdagscykling i Uppsala
Andreas på Hundslädevändan.
2006-10-14008.jpg ht=542

Ralf och Andreas rekar lite inför ett lite svårare moment.
2006-10-14009.jpg ht=542

Ett drop som vi andra får ta nästa år.
2006-10-14005.jpg ht=542

Lite roliga stenformationer vid Kung Björns hög.
2006-10-14015.jpg ht=542

2006-10-14021.jpg ht=542

2006-10-14022.jpg ht=542

2006-10-14023.jpg ht=542

Onsdagscykling i Uppsala
Andreas - när blir det en lång recension på nya cykeln/ramen? Eller finns det redan en sån någonstans?!? Det vore kul att höra dina intryck så här långt.

/Anders

Onsdagscykling i Uppsala
andreaso skrev:
-------------------------------------------------------
> Men blev det ingen från det första stället?

Ser ju inte märkvärdigt ut ...
2006-10-14001.jpg ht=542

men när man kommer fram är det hööögt ...
2006-10-14004.jpg ht=542

och nu är det försent att ångra sig ...
2006-10-14006.jpg ht=542

Snart nedslag.
2006-10-14003.jpg ht=542

Onsdagscykling i Uppsala
AWi skrev:
> Andreas - när blir det en lång recension på nya
> cykeln/ramen? Eller finns det redan en sån
> någonstans?!? Det vore kul att höra dina intryck
> så här långt.
>
> /Anders

Jag kunde inte vara nöjdare, den passar mig perfekt. Jag får väl ta och skriva en lite utförligare recension sen :)

(det ser ut att kunna bli minusgrader och snö nästa vecka... suck)

Senast redigerad av en moderator:
Onsdagscykling i Uppsala
Det blev en tidig lunsensoftrajd för oss, var så lata att vi tog bilen till plantskolan, o så hojade vi söderut, så vi kom ut vid Nyvallen, (2 o 11 MTB runt Ua), en fantastisk dag. Det blev några bilder

148_4827.jpg ht=490

Mellan Flottsund och Lunsentorpet

Resten är från Södra Upplandsleden

148_4828.jpg ht=545
148_4829.jpg ht=725
148_4830.jpg ht=725

Onsdagscykling i Uppsala
Mårten o jag åkte bil till Fjällnora för att testa Upplandsleden. Först åkte vi etapp 1 mot Uppsala. (karta: http://upplandsstiftelsen.se/pages/documents/pdf/Etapp 2indd_29.pdf). Första biten var kul stig men sen fattade vi varför folk säger att man inte kan cykla där. Det blev obefintlig stig och en helvetes massa stenar, ibland meterhöga. Vi kämpade på några km men sen vände vi. Sen åkte vi en bit av etapp 2 (en bit förbi Lötsjön tror jag) fram och tillbaka. I början var det överdrivet stenigt men sen blev det betydligt mer lättåkt men ändå bitvis väldigt kniviga partier.

Det blev några filmsnuttar som jag kanske sätter ihop till nånting sen. Här är en kul nedförsbacke (25 meg, orkar inte konvertera/komprimera): http://people.su.se/~andreaso/backe/
Den innehåller ett artificiellt (tillfälligt) hinder i form av en stock.

Relativt enkelt parti på Etapp 1.
01stig.jpg ht=544

Många ställen lämpar sig mer för trial.
02stenigt.jpg ht=544

Åkbart igen.
03stenigt.jpg ht=544

Knivigt, men ser ändå enklare ut än vad det var. Har en filmsnutt när Mårten åker ner men det ser ut som söndagsåkning på grusväg.
04backe.jpg ht=544

Obefintlig stig på många ställen.
05ingenstig.jpg ht=544

Näst halaste spången i världen plus att brädorna var lösa och svajiga.
06myskospÃng.jpg ht=544

Halaste spången i världen, det gick inte ens att rulla rakt fram på den.
07halspÃng.jpg ht=544

Etapp 2 tror jag.
08stig.jpg ht=544

Här också.
09wroom.jpg ht=544

Mårten rekar.
10rek.jpg ht=544

Litet drop.
11drop.jpg ht=544

Senast redigerad av en moderator:
Onsdagscykling i Uppsala
Fina bilder. Man ser verkligen hur hopplös vissa bitar av etapp 2 är.

> Mårten o jag åkte bil till Fjällnora för att
> testa Upplandsleden. Först åkte vi etapp 1 mot
> Uppsala. Första biten var kul stig men sen
> fattade vi varför folk säger att man inte kan
> cykla där, fast en del roliga ställen fanns det
> och vi åkte ganska långt innan vi vände.

Jo, jag åkte den en gång, eller rättare sagt, jag bar cykeln längs den en gång;) Men, det är klart, att vad som är åkbart förändras. Minns när Lunsen beskrevs som närmast oåkbar på en del hemsidor. Idag anses Lunsen vara ett av Sveriges roligaste MTB-områden. Fast jag tror det skulle krävas ganska mkt trafik av både fotgängare o MTB plus en hel del jobb för att få ordning på leden mellan Lunsen o Fjällnora.

> Sen åkte vi en bit av etapp 2 fram och tillbaka, den var betydligt mer lättåkt.

Visst är det fint. Sist vi åkte så åkte vi ut till Almunge o så följde vi leden in mot Uppsala, i Fjällnoratrakten valde vi att hoja på fin stig ned till Ednasjön, o åkte sedan förbi Lagga etc, till Lunsen. Leden mellan Almunge och Fjällnora är helt juste, den gås ofta, vissa bitar är tekniska branter, mycket krävande, men svårigheterna beror på landskapet inte på att leden i princip bara finns i Upplandsstiftelsens fantasi. Skulle gärna göra om den biten vid tillfälle.

Idag hojade vi upplandsleden söderut och när vi kom fram till Nyvallen noterade vi att de hade dragit om Upplandsleden. Den brukade fortsätta rakt söderut där men nu gick den någon annan väg. Såg någonstans att de ska dra om med en ny sträckning, i v f delvis, ut till Pilsbo.

Onsdagscykling i Uppsala
andreaso skrev:
> Mårten o jag åkte bil till Fjällnora för att
> testa Upplandsleden. . . . Första biten var kul
> . . . Vi kämpade på några km men sen vände vi. Sen
> åkte vi en bit av etapp 2 (en bit förbi
> Lötsjön tror jag) fram och tillbaka. I början
> var det överdrivet stenigt men sen blev det
> betydligt mer lättåkt men ändå bitvis väldigt
> kniviga partier.

Verkar som ni hittat en bra utgångspunkt i alla fall. Kul att det finns lite jobbiga platser att kämpa på när man är på hugget. BLir det bara torrare så ...

Onsdagscykling i Uppsala
supermegabear skrev:
> Är det le parc 1800 som gäller?

Ja.

> Om så vart går färden?

Vet ej, det beslutar vi tillsammans, men mycket talar väl för Nåsten.

Onsdagscykling i Uppsala
Det blev en riktig episk tur, en vi kommer att minnas, för jag lyckades villa bort sällskapet, mellan Fäbodarna och Ekensberg, led 7c på MTB runt Uppsala, vi gick i cirklar så där som man läst om folk som varit vilse och går och går o till slut upptäcker att de är tillbaka där de började ;) F ö var det en fin tur, torrt, bra fäste, o allmänt kul.

Onsdagscykling i Uppsala
Några bilder från en Lunsentur idag.

Clas på hal spång.
P1040856.JPG ht=544

Ralf, Håkan, Clas.
P1040860.JPG ht=544

Clas kämpar i leran.
P1040863.JPG ht=544

Håkan också.
P1040864.JPG ht=544

Här kunde man inte ens gå över utan att bli blöt upp till knäna. Vi rättade till spången så man kan gå över.
P1040868.JPG ht=544

Hur ska det här gå? Det får man aldrig veta.
P1040874.JPG ht=544

Ralf på samma hala spång.
P1040875.JPG ht=544

Håkan på långspången.
P1040882.JPG ht=544

Håkan i plurret.
P1040884.JPG ht=544

Clas kämpar med rötterna.
P1040885.JPG ht=544

När det är blött blir vissa hällar ganska hala. Clas håller nog med om det.
P1040888.JPG ht=544

Jag fick vara med också.
P1040894.JPG ht=544

Onsdagscykling i Uppsala
När vi ändå är i farten... en kompis fick diverse klipp från senaste turerna i Enköping, Siggefora och Fjällnora och gjorde en liten film. Väldigt skakigt men det är bara för att det går så snabbt säger vi.

Onsdagscykling i Uppsala
andreaso skrev:

> Höstcykling i regnigt Lunsen (ca 14 meg).

Läckert;)

Det blev ingen cykling för oss i helgen, var upp till Gävle och hälsade på Elisabeths föräldrar.

Onsdagscykling i Uppsala
Jag kom inte så långt som till Lunsen i helgen. Var dock ute en sväng i lördags i regnet och körde gula stigen tur och retur. Hala rötter och lerigt som synes på bilderna. Det var första rundan med den nya höstcykeln. Intryck så här långt är att dämparen lämnar en hel del i övrigt att önska - paralleller till barnens "pogo stick" är lätta att dra. Men jag jagar en ny gaffel, vi får se vad det blir - tillgänglighet och plånboken styr en hel del.

Däcken - Nobby Nick 2.25 - fungerade bra. Klart godkänd lerrensning men bredden var en besvikelse. De hade samma bredd som de Nokian 2.1:or som satt på orginal och klart smalare än mina Intense CC 2.25 som sitter på min Fuel. Andreas - de däck jag fick hade vanlig vit text på däcksidorna; och angående däcksidorna - de verkar ganska veka? Jag var ute och rullade lite nu ikväll på gatorna runt där jag bor för att testa modulationen på frambromsen - resulterade i en punktering, hela däcket skrynklades ihop ... Konstigt då däckstrycket var ganska högt. Jag får hoppas att det beror på dålig innerslang (den jag slängde in var ny men ganska gammal).

Lerig Anders och lerig cykel syns nedan :)

lerig-1.jpg

lerig-2.jpg

/Anders (som börjar vänja sig vid den ngt märkliga lacken på Calderan)

Tillbaka
Topp