Fina bilder. Man ser verkligen hur hopplös vissa bitar av etapp 2 är.
> Mårten o jag åkte bil till Fjällnora för att
> testa Upplandsleden. Först åkte vi etapp 1 mot
> Uppsala. Första biten var kul stig men sen
> fattade vi varför folk säger att man inte kan
> cykla där, fast en del roliga ställen fanns det
> och vi åkte ganska långt innan vi vände.
Jo, jag åkte den en gång, eller rättare sagt, jag bar cykeln längs den en gång;) Men, det är klart, att vad som är åkbart förändras. Minns när Lunsen beskrevs som närmast oåkbar på en del hemsidor. Idag anses Lunsen vara ett av Sveriges roligaste MTB-områden. Fast jag tror det skulle krävas ganska mkt trafik av både fotgängare o MTB plus en hel del jobb för att få ordning på leden mellan Lunsen o Fjällnora.
> Sen åkte vi en bit av etapp 2 fram och tillbaka, den var betydligt mer lättåkt.
Visst är det fint. Sist vi åkte så åkte vi ut till Almunge o så följde vi leden in mot Uppsala, i Fjällnoratrakten valde vi att hoja på fin stig ned till Ednasjön, o åkte sedan förbi Lagga etc, till Lunsen. Leden mellan Almunge och Fjällnora är helt juste, den gås ofta, vissa bitar är tekniska branter, mycket krävande, men svårigheterna beror på landskapet inte på att leden i princip bara finns i Upplandsstiftelsens fantasi. Skulle gärna göra om den biten vid tillfälle.
Idag hojade vi upplandsleden söderut och när vi kom fram till Nyvallen noterade vi att de hade dragit om Upplandsleden. Den brukade fortsätta rakt söderut där men nu gick den någon annan väg. Såg någonstans att de ska dra om med en ny sträckning, i v f delvis, ut till Pilsbo.