Onsdagscykling i Uppsala

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum
Onsdagscykling i Uppsala
Jag orkar inte mer.

Ingen cykel... Jag är olycklig. Jävligt olycklig... :(

Orkar liksom inte mer. Fantiserar om gamla Skeppshult damtrallor. Shiiiit. Checka böjen på diagonalröret, *groar*...

Senast redigerad av en moderator:
Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev:
-------------------------------------------------------
> AWi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lunsa vid 10-tiden - skulle det fungera för
> dig
> > Per?
>
> Ja, ska vi säga vid Plantskolan strax före 10?
> Så vi e på stigen 10.

Ledsen - jag försov mig ...

Onsdagscykling i Uppsala
Det var faktiskt riktigt fint när man väl var ute i skogen, hojade in från Plantskolan, körde sedan Södra vändan till torpet, och samma väg tillbaka.

Onsdagscykling i Uppsala
Jag tänker göra ett nytt försök att cykla imorgon kväll runt 18-19 (beroende på hur kul jag har eller inte har på jobbet), denna gång tänker jag inte lite stänk från ovan stoppa mig (med betoning på lite, vid distinkt regn blir det inget). Någon som vill följa med? Nuförtiden tycker jag det är roligare att cykla med sällskap...

Onsdagscykling i Uppsala
Det verkar som om min stukade fot är sämmre än jag hoppats.
Jag skall till doktorn på torsdag och få första dommen.
Jag får nöjja mig med att Happy-cykla tills vidare :(
/Svante

Onsdagscykling i Uppsala
Jag försöker hitta lite nya delar till en ram jag har kommit över. Gaffel, hjul och bromsar i olika kombinationer... Framförallt är det en väntan till tisdag när lönen kommer :-). Tips om hjul, gaffel för vår terräng osv mottages tacksamt. 20 mm axel till exempel, bra eller anus? Blir det dyrare/svårare att hitta hjul?

Snart är jag i skogen igen!

Onsdagscykling i Uppsala
kaj a skrev:
> Tips om hjul, gaffel för vår terräng osv mottages
> tacksamt.

Finns många bra gafflar, Fox, Rock Shox, o Marzocchi. Just Marzocchi har fördelen att de är förhållandevis lättmekkade, och man kan få dem att gå helskönt. En del gillar Mantiou oxxå. Det finns säkert bra sådana, men de två jag haft personlig erfarenhet av har jag inte gillat.

> 20 mm axel till exempel, bra eller anus?
> Blir det dyrare/svårare att hitta hjul?

Utmärkt för viss speciell cykling, t ex DH o cykling med mkt luftfärder, för vanlig skogsåkning utan luftfärder är det onödigt. Dessutom blir det aningen tyngre. I v f framhjulen var ofta specialbyggen runt en axel som kom med gaffeln, men numer tror jag det finns färdiga, fabriksbyggda, hjul med 20 mm axel. Är osäker på hur långt standardiseringen gått.

Annorlunda uttryckt, ska du börja hoppa från höga hällar och steg (som Andreas o Mårten R) är det alldeles klart något att satsa på. Tänker du hålla dig på marken medför det bara att hojen blir lite tyngre än vad den skulle kunna vara.

Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev apropå Kajs fråga om 20 mm:
> Utmärkt för viss speciell cykling, t ex DH o
> cykling med mkt luftfärder, för vanlig
> skogsåkning utan luftfärder är det onödigt.

Jag tycker inte alls det är onödigt för stökig stigcykling à la Lunsen och Nåsten. Under min Uppsalaperiod uppgraderade jag från en RS Recon med 130 mm slag och snabbkoppling till en Marzocchi Z1 med 150 mm slag och 20 mm axel.

Båda gafflarna har 32mm innerben. Z1:an är märkbart stabilare över stök som rotmattor och stenskravel. Den går dit man pekar. Jag hade aldrig upplevt min Recon som flexig men Z1:an gav betydligt bättre precision i stöket.

> Dessutom blir det aningen tyngre. I v f framhjulen
> var ofta specialbyggen runt en axel som kom med
> gaffeln, men numer tror jag det finns färdiga,
> fabriksbyggda, hjul med 20 mm axel. Är osäker
> på hur långt standardiseringen gått.

Totalt blir det lite tyngre, ja. Axeln hör alltid till gaffeln och det finns både färdiga hjul från exvis Mavic och en uppsjö av billiga och dyra nav till 20 mm. Jag tror inte man behöver oroa sig för kompatibilitetsproblem. Jag kör med ett billigt Formula med maskinlager som fungerar bra.

> Tänker du hålla dig på marken medför det bara
> att hojen blir lite tyngre än vad den skulle
> kunna vara.

Jag tycker som sagt tvärtom att en styvare gaffel ger bättre precision vid stökcykling. Även med båda hjulen på marken :)

/Johan

Onsdagscykling i Uppsala
JojjeM skrev:

> Jag tycker som sagt tvärtom att en styvare gaffel
> ger bättre precision vid stökcykling. Även med
> båda hjulen på marken :)

Så långt är jag med, hade en 100 mm SID, som i förening med bara 24 ekrar fram, kändes klart flexigt i stökig terräng. Det är klart skönare med en styvare gaffel.

Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev:
> Så långt är jag med, hade en 100 mm SID, som i
> förening med bara 24 ekrar fram, kändes klart
> flexigt i stökig terräng. Det är klart skönare
> med en styvare gaffel.

Där sa du något.
För ordningens skull ska jag redovisa att jag (av förklarliga skäl) även bytte framhjul till ett lite kralligare vilket naturligtvis kan spela in i den upplevda styvhetsökningen. Gick från 24-ekrat Mavic Crossride till 32 DT Champ (oreducerade) + Mavic EN 321.

/Johan

Onsdagscykling i Uppsala
JojjeM skrev:

> För ordningens skull ska jag redovisa att jag (av
> förklarliga skäl) även bytte framhjul till ett
> lite kralligare vilket naturligtvis kan spela in i
> den upplevda styvhetsökningen. Gick från
> 24-ekrat Mavic Crossride till 32 DT Champ
> (oreducerade) + Mavic EN 321.

Det förklarar delvis saken. Jag upplevde som sagt SIDen som flexig i stökig terräng, ssk med 24 ekrars hjul, men med Marzocchi eller Fox och 32 ekrars hjul uppfattar jag det som tillräckligt styvt. Har aldrig noterat något flex.

För övrigt underbar kväll i Uppsala

153_5356.JPG ht=544
153_5357.JPG ht=544

Såg ut som om det skulle till att regna men det blev skön kvällssol ;)

Onsdagscykling i Uppsala
Ja, jag tänkte åka ut en sväng. Är det någon som ska med? Jag hittar inte så bra, så blir jag själv är det mitt gamla vanliga spår i Nåsten som gäller...

Onsdagscykling i Uppsala
lachamello skrev:
> Några planer för i afton?

Skulle gärna, men jag ska på ett sammanträde, så vi står över eller ger oss ut senare på egen hand om det inte hunnit bli för sent.

Onsdagscykling i Uppsala
Jag tänkte hojja ikväll så länge det inte regnar. Lite osäker på om jag hinner till 18 dock.. Per, om ni sticker ut senare kanske vi kan slå sällskap?

Onsdagscykling i Uppsala
lachamello skrev:
> Några planer för i afton?

En runda i Nåsten ligger väl nära till hands, kommer du in?

Onsdagscykling i Uppsala
Jag kan,får, aldrig cykla. Nu på lördag fm kan jag ev smita ut. Är det någon mer som funderar på Lunsen/Nåsten nu på lördag med tidig start?

Onsdagscykling i Uppsala
Jag orkar inte dona med en byggtråd så ni får stå ut med mitt dravel här istället.

Just nu ser det ut som att det blir en Pike 426 (härifrån: http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=20081) såvida ni inte ger ett oerhört bra argument mot det.

Jojje, Var köpte du dina hjul? Färdigbyggt eller byggde du själv, och vad blev kostnaden? Jag har lite svårt att hitta hjul(set) för 20 mm framaxel inom någorlunda budget, utan att köpa slitna/begagnade, tunga DH-hjul på Swebiker.se

Onsdagscykling i Uppsala
I brist på sällskap igår så gav jag mig ut på en ensamseglats ut i skogen i hopp om att hitta lite ny stig. Cyklade från Läbybro till Rödmossen vilket var en jättefin sträcka, förutom det här lilla missödet som jag kom flygande rakt ner i:
20080521082s.jpg ht=450

Efter en lång rad dåliga stigval så hittade jag till slut två skogstomtar som satt och diskuterade lagom slaglängd och cykelstuds och såg ut som de suttit där hela dagen. Glad över sällskap så cyklade jag vidare istället för att vända hem.

Onsdagscykling i Uppsala
kaj a skrev:
> Jojje, Var köpte du dina hjul? Färdigbyggt eller
> byggde du själv, och vad blev kostnaden?

Jag köpte mitt framhjul bestående av Mavic EN321, Formula DC93 och 32st DT Champ från Poisonbikes. Notan stannade på 83,5 Euro inklusive frakt.

De har en laufradkonfigurator där man kan labba med olika nav, fälgar och ekrar. Tyvärr räknar den bara ut pris, inte vikt.

Kvaliteten på hjulbygget verkar helt OK. Efter ett par månaders körning var jag in till Cykelviktor för att efterdra ekrarna men de skickade hem mig och menade att det inte behövdes. Nu, ett drygt år senare är hjulet fortfarande spikrakt men maskinlagren i navet är inte helt friska utan ska bytas.

/Johan

EDIT: Fint ensamseglat Pean. Vilsecykling är kul :)

Onsdagscykling i Uppsala
Glada nyheter från doktorn.

Jag skadade ledbandet vid stukningen 1:a maj men det har läkt bra. Inga tendenser till glapp i leden. Det som skall göras nu är att träna bort ärrvävnaden. Jag fick en enkel övning och skall ut och röra mig. Börjar försiktigt på cykeln i helgen.

Håller dessutom på att försöka ordna besökstid hos Canyon i helgen. :)

/Svaje

Onsdagscykling i Uppsala
Jag skall åka till Canyon i Bålsta i morgon.

Jag skall vara där till kl 12.

Om någon vill göra mig sällskap blir jag glad. Speciellt om den som vill följa med har lust att köra bil. :)

Ha så bra så ses vi på söndag om jag fått ihop cykeln och vaknat.

/Svaje

Onsdagscykling i Uppsala
Jag håller på och donar med ett baknav Är det nån som har en konnyckel som man kan som jag kan få låna? Slå en pling på 0704-833350

kram
//kaj

Onsdagscykling i Uppsala
Ah, fredagscyklade lite idag igen. Höll dock på att sluta med en simtur i Fyrisån... Kickade upp på en liten mur (bakhjul till bakhjul) men sen gick något fel när jag skulle ner och jag hade absolut noll kontroll. Fick stopp ungefär 20cm från kanten på bryggan jag var på... Satte mig ner och pustade ett tag efter det. :P

Är dock sjukt ensamt på fredagscyklingarna... Ingen som är sugen på lite lekbetonad cykling i stadsområdet?

Btw. ingen som har koll på en mekanisk verkstad eller så som kan montera helicoil billigt?

Onsdagscykling i Uppsala
Det vore nog kul, tror det kan va nyttigt å lära sig bunnyhoppa tillexempel

Enda problemet är att ja slår mig ju en massa i skogen, hur ska det då gå i stan

//kaj

Onsdagscykling i Uppsala
Bunnyhops behöver jag träna också, har inte fått till dom riktigt med nya ramen.

Så det skulle man kunna viga ett par timmar åt.

(Borde fixa iordning bmxen och sticka ut och hoppa lite kanske, så tekniken kommer tillbaka - den är ganska bra på att lära ut rätt teknik. :P)

Onsdagscykling i Uppsala
Svaje, låter otroligt spännande! Bålsta är ju ett ballt ställe att hänga på dessutom. Synd att jag är busy imorgon, annars hade jag kunnat åka med och cykelshoppa (och köra).

Mårten, jag har ju fixat en ny trialpolare till dig, frågan är bara hur lång tid det kommer ta att bygga ihop cykeln, jag jobba på det, du borde sponsra fredagscyklingarna och fixa bra priser på bromsklossar och andra goda grejer.

Onsdagscykling i Uppsala
pean: Jag har redan vansinnigt bra priser på bromsklossar jämfört med konkurrensen från utlandet. Ligger 20kr under vad tyskarna tar på de billigaste (vilka är de jag själv kör och är galet nöjd med). Och det innan man konstaterar att frakten från mig är sjukt billig, speciellt om man bor i Uppsala... :P

Onsdagscykling i Uppsala
Mårten skrev:

> Är dock sjukt ensamt på fredagscyklingarna...
> Ingen som är sugen på lite lekbetonad cykling i
> stadsområdet?

Jodå, men har man nått min ålder får se till att man inte syns - jag har några fri-zoner.
>
>
> Btw. ingen som har koll på en mekanisk verkstad
> eller så som kan montera helicoil billigt?

Jodå, jag känner flera, men de har fullt med jobb och har knappast tid med en cykeldåre. Kommer du med en bunt pizzor till lunch kommer saken kanske i ett annat läge, men nej, du får ställa dig i kön och slanta. Så är läget hos mek-verkstäder idag i Uppsala.

Tillbaka
Topp