Onsdagscykling i Uppsala

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum
Onsdagscykling i Uppsala
Ja vi får verkligen hoppas att de får situationen under kontroll och att skadorna inte är allt för allvarliga! Det värsta är att de misstänker att bränderna var anlagda ...

Onsdagscykling i Uppsala
Tack för all info om mtb-banan! Sugen att åka dit.
Röda stigen är fin men man får vara på sin vakt, senast höll jag på att krocka med en dam som satt och kissade :\

Onsdagscykling i Uppsala
Ojoj.. Lunsen får ju inte brinna upp! 2 hektar är ju ingen obetydlig yta heller...

Hursom, Nåsten var brandfritt idag, torrt, snabbt och soligt. Jag lyckades göra en riktig pajasvurpa när jag skulle upp på en spång strax efter att jag bränt om ett par fotvandrare. Så kan det gå. Lite ensam var det tyvärr, men det har sin charm det också förstås.

Onsdagscykling i Uppsala
pean skrev:
-------------------------------------------------------
> Ojoj.. Lunsen får ju inte brinna upp! 2 hektar
> är ju ingen obetydlig yta heller...

Det vore för jävligt.

2 hektar är inte så mycket i sammanhanget. En radhustomt på 2 ha är fett, men i Lunsen, nja.

Den gula fyrkanten är 2 ha.
Lunsen2ha.jpg ht=462

Men det kan ju bli en hel del skador på stigarna efter räddningsfordonen.

Om tidningens beskrivning stämmer så är det en svår backe som brunnit upp norr om torpet. Alla som inte klarar av att cykla uppför den är misstänkta ;-)

Onsdagscykling i Uppsala
Lustigt, vi hojade rakt genom Lunsen i kväll, från Mora Stenar till Flottsund, och märkte inte ett dugg av någon utryckning. Egentligen mår skogen bra av skogsbränder, men skadorna på stigar och spänger kan bli stora.

Onsdagscykling i Uppsala
s skrev:
> pean skrev:
> --------------------------------------------------
> > Ojoj.. Lunsen får ju inte brinna upp! 2 hektar
> > är ju ingen obetydlig yta heller...
>
> Det vore för jävligt.
>
> 2 hektar är inte så mycket i sammanhanget. En
> radhustomt på 2 ha är fett, men i Lunsen, nja.

Jag kan bunnyhoppa 2 hektar. Easy peasy. I Lunsen alltså, inte en radhustomt.

Onsdagscykling i Uppsala
s skrev:

> > Hur ser kartan ut nu ? :)
>
> Så här:
>
>
> Stora vita fläckar som synes.

I princip är alla roliga fyra-chilli-stigar väl täckta. Det som saknas är sådana som är kul att upptäcka men knappast värda att åka ofta.

Onsdagscykling i Uppsala
Mårten: Jag såg tre av dina fredagscyklingskoleger på stan igår. Ett par guldfärgade fälgar, ett par vita och ett par neon gula. Alla tre på trialhojjar, utan hjälm.

Onsdagscykling i Uppsala
Orv skrev:
> Gick ordentligt fort i Nåsten, såpass att jag
> själv störtdök vid "Elisabeths-svårighet" för
> att farten var stor och därmed tröttheten.

Tur att du inte skadade dig !!!

Ursäkta att jag säger det, men jag förstår inte vitsen med att hetsa fram så fort man någonsin förmår på teknisk stig som Hundslädevändan och Lasses slinga. Det blir ju ingen meningsfull träning. Den som gör det blir ju snarare mörbultad än tränad, och förstör dessutom muskler på ett sätt som gör att man blir långsammare snarare än snabbare.

De som placerar sig på XC-tävlingar och långloppen tränar dels på väg, för att få upp flåset, dels på stig som inte förstör muskler t ex backarna i Morga och MTB-banan i Sunnersta.

Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev:
> Ursäkta att jag säger det, men jag förstår
> inte vitsen med att hetsa fram så fort man
> någonsin förmår på teknisk stig som
> Hundslädevändan och Lasses slinga.

Det är roligt!

Onsdagscykling i Uppsala
Per: Jag håller med till stor del men under långlopp finns det ofta inslag av tekniska partier också och om man inte skall stå handfallen där kan det vara bra att öva på att ta sig igenom sådana också i en hastighet som motsvarar den hastigheten man skulle hålla under tävling, eller helt enkelt för att man vill testa vilken hastighet man klarar av att hålla genom stöket.

Onsdagscykling i Uppsala
Svaje skrev:
> Mårten: Jag såg tre av dina
> fredagscyklingskoleger på stan igår. Ett par
> guldfärgade fälgar, ett par vita och ett par
> neon gula. Alla tre på trialhojjar, utan hjälm.

Vita fälgarna var jag. :)

minraven2.JPG ht=544

Guldiga fälgarna var den andra uppsalatrialnissen. Gröna fluoriserande fälgarna var en australiensare på besök.

Senast redigerad av en moderator:
Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev:

>
> Ursäkta att jag säger det, men jag förstår
> inte vitsen med att hetsa fram så fort man
> någonsin förmår på teknisk stig som
> Hundslädevändan och Lasses slinga. Det blir ju
> ingen meningsfull träning. Den som gör det blir
> ju snarare mörbultad än tränad, och förstör
> dessutom muskler på ett sätt som gör att man
> blir långsammare snarare än snabbare.
>
Först och främst för att det är kul så klart! Sedan är det ju upp till var och en att köra efter sin förmåga. Det är alldeles utmärkt och meningsfull träning (då och då, inte för ofta). Klart man blir lite mörbultad efter 3 timmar eller så om man kör fort, men det blir man ju på långlopp också om det är stök. En bra sätt att tjäna tid på konkurrenterna är just att kunna bomba ifrån på stökiga partier. Kan tjäna mycket tid på det. (Se bara på Ralf hur snabbt han tar sig fram tack vare god teknik.) Läs mer om det tipset från Fredric Eriksson i senaste(?) Kadens.

Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev:

> De måste ha tagit sig in helt o hållet från
> söder, led 13 i MTB runt Uppsala, vi var ju vid
> Fläktan och åkte bara någon km norr om Torpet
> utan att märka något alls, inte ens någon doft
> av brand eller rök.

Du åker för fort så du inte märker något. ;)

Onsdagscykling i Uppsala
pean skrev:
> Per skrev:
> -----
> > Ursäkta att jag säger det, men jag förstår
> > inte vitsen med att hetsa fram så fort man
> > någonsin förmår på teknisk stig som
> > Hundslädevändan och Lasses slinga.
>
> Det är roligt!

Håller med. Olika filosofier på olika turer. Det är ju en fråga om förmåga, utmaning, nöje.
En duktig mtb:are kan köra snabbare , alla vill bli bättre?
Alltid roligt att utmana sig själv, snabbare blir svårare. Hög fart ger en kick.
Andra gånger är det naturupplevelser och balansträning på svår stig man får kicken av.
För mig är det både och.
Onsdagscykling eller svetto, same shit different name!

Onsdagscykling i Uppsala
bugge skrev:

> Du åker för fort så du inte märker något. ;)

LOL, visst ;) nä, förklaringen ligger sannolikt i vindförhållandena som rådde. Löjligt nog övervägde vi vid vägskälet där man kommer ut från Fläktan på leden från Karlsro till torpet om vi skulle hoja förbi torpet eller ta den nordliga varianten förbi Mickmossen och valde det senare eftersom det är roligare stig.

För övrig en perfekt tur, först 17 km på väg, sedan 11 km superfin stig till Flottsund, å så längs Åkanten hem.

Onsdagscykling i Uppsala
HiLo skrev:
> pean skrev:
> -----
> > Per skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ursäkta att jag säger det, men jag
> förstår
> > > inte vitsen med att hetsa fram så fort man
> > > någonsin förmår på teknisk stig som
> > > Hundslädevändan och Lasses slinga.
> >
> > Det är roligt!
>
> Håller med. Olika filosofier på olika turer. Det
> är ju en fråga om förmåga, utmaning, nöje.
> En duktig mtb:are kan köra snabbare , alla vill
> bli bättre?
> Alltid roligt att utmana sig själv, snabbare blir
> svårare. Hög fart ger en kick.
> Andra gånger är det naturupplevelser och
> balansträning på svår stig man får kicken av.
>
> För mig är det både och.
> Onsdagscykling eller svetto, same shit different
> name!

Word!

Onsdagscykling i Uppsala
Per, hur skulle man bli mer förstörd av att köra teknisk stig fort?

ska man vända på det, vad är meningen med att köra långsamt? dum fråga, absolut, men inte särskilt annorlunda från din fråga o inte dummare.

det är ju bra att du är en sådan expert på långlopp o träning inför sånna så att åkare som bugge, som kör riktigt bra på långlopp får tips :D

vill inte kritisera nån, men förvånas över dubbelmoralen i att först klaga på vissa saker hos "svetto" cyklister, o sen bete sig precis likadant. lite fördomar skulle jag säga.

Onsdagscykling i Uppsala
Jensen skrev:
> Per, hur skulle man bli mer förstörd av att
> köra teknisk stig fort?

Dum fråga, säger du, varför ställer du då frågan?

Och, varför argumenterar du ad hominem, lyckas t o m sno till ett tu que ad hominem argument? Har du vaknat på fel sida? LOL ;)

Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > Per, hur skulle man bli mer förstörd av att
> > köra teknisk stig fort?
>
> Dum fråga, säger du, varför ställer du då
> frågan?

nu var det ju inte den frågan ja tyckte va dum utan skrev:

"ska man vända på det, vad är meningen med att köra långsamt? dum fråga, absolut, men inte särskilt annorlunda från din fråga o inte dummare. "

jag tyckte din fråga om varför man ska cykla fort på så teknisk stig va av det sämre slaget o inte särskilt genomtänkt.

>
> Och, varför argumenterar du ad hominem, lyckas t
> o m sno till ett tu que ad hominem argument? Har
> du vaknat på fel sida? LOL ;)

har du druckit? allvarligt alltså.

och nej, har inte vaknat på fel sida, men är så jäkla läess på dina besserwisser fasoner. du är eller var i alla fall flitig på at klanka ner på "svetto" cyklister för att de vara "otrevliga" o bara körde om utan att hälsa osv. på dig lät det som om en "svetto" cyklist va dryg, sen så är du precis likadan själv. rena dubbelmoralen. och ja, jag stör mig på det.

dessutom tycker ja det är kul att att du om någon kommer me tips o råd om vad man ska köra för att bli bra på långlopp när det är så uppenbart att du inte vet va du snackar om eller är särskilt intresserad i. dessutom tycker jag du är väldigt naiv som tror att bara för att man tävlar o kör långlopp, så kan man inte köra pass bara för att det är kul. ibland äre kul att köra annat än rena intervallpass

tror inte orv eller ralf uppfattade bugge som särskilt otrevlig osv. bara för att det gick "svetto" tempo.

o ja, jag känner bugge o vet att han är en snäll o mycket trevlig prick.

men skulle fortfarande vilja ha en bra svar på frågan varför man skulle bli förstörd av att hoja snabbt på teknisk stig? mör blir man ja, men det lär du ju oxå bli av en 4 timmars pass i lunsen i din takt.

Onsdagscykling i Uppsala
Fart är en av flera dimensioner i cykling. När saker och ting börjar fungera på skogsstigarna är det en kul utmaning att öka farten. Balans är en annan dimension och dit hör ju bland annat bakhjulskörning som jag så barnsligt gärna vill bemästra. Jag har inte tränat så mycket på fart helt enkelt därför att det är så jobbigt, men självklart får man träning av att ibland ta i mer. Som vanligt blir man bra på det man håller på med. Man måste emellertid få hålla på lite som man vill och jag tycker inte det är meningsfullt att hänga upp sig på att andra inte har precis samma preferenser som man själv.

Onsdagscykling i Uppsala
ja, om det inte framkom me mitt inlägg, så menar jag ju just det som orv skriver, att det ena inte utesluter det andra.

o blev lite sur över hur det raljerades och hur dumma påstående skrevs. Har ju träffat orv o vet hur trevlig han är, o förstår inte varför snackas så mycket som att det är "vi" mot "dem". vi är alla olika, o bara för att man vill köra snabbt o träna intervaller, betyder det inte att man inte kan ut o leka ibland.

och nej, man blir inte förstörd av att cykla fort på teknisk stig. man blir lite mörbultad, men då får man ju köra lite kortare istället.
att det skulle vara dåligt att cykla snabbt även på teknisk terräng, den argumentationen faller ju på sina egen rimlighet eller va man ska säga. när man blir duktig tekniskt, kan man cykla snabbare. skulle det då betyda att det blev mer skadligt? :D

Onsdagscykling i Uppsala
Tänkte mig en onsdagscykling i morgon.
Kan man fortfarande onsdagscykla på onsdagar ?
Hoppas i alla fall på lite sällskap från Le Parc kl.18 i morgon
Har rekat och provvurpat lite stigkombinationer inför turen den 31 maj.
Ett par riktigt utmanande stigavsnitt i banvallens närhet som behöver övas på ett par gånger till innan de sitter.

Onsdagscykling i Uppsala
Lasse C skrev:

> Kan man fortfarande onsdagscykla på onsdagar ?

Ja, vi tänkte hoja kl 18 som vanligt.

Onsdagscykling i Uppsala
Lasse C: Det där låter kul. Får se om jag hinner. Du har fortfarande inte läst PM. Du borde ha en röd text "Du har nya privata meddelanden" ovanför trådarna när du tittar på innehållssidan för forumet. Klicka på den!

Onsdagscykling i Uppsala
Jensen du argumentar ad hominem, och det är inte första gången!

För din information, jag känner både Clas (Orv) och Raffe. Har hojat mkt med dem. För några år sedan brukade vi vänta in Raffe då och då. Idag är Raffe så bra att han skulle platsa bland XC-juniorerna.

Bugge har jag väl inget otalt med. Tvärtom! Snarare verkar han ha ungefär samma uppfattning som jag, vilket du lätt kunnat konstatera om du hade bemödat dig med att läsa tråden och tillgodogöra dig innehållet istället för att i vanlig ordning kasta dig in i ad hominem argumentation.

När det gäller svettos undrar jag varifrån du fått att jag skulle ha något mot dem? Vi var själva ut o svetto-hojade ett par timmar i kväll.

153_5374.JPG ht=544

Men på räcer eftersom det är mer skonsamt för muskler och leder. Särskilt när man hojat i skogen tre dagar i rad.

Onsdagscykling i Uppsala
Vad var det för killar jag såg vid slottet idag? En kille på en röd Canyon Torque och en annan på.. en vit hoj kanske?

Jag rullade min trial ner mot GH för att möta upp med folk och ta en öl så jag var inte så trevlig och pratsam som vanligt... :)

Onsdagscykling i Uppsala
e7jonas skrev:
> Var uppe och flög när det brann, fick rapportera
> till flygledaren vart branden var någonstans. Har
> dock inte sett det nerifrån...
>
> http://picasaweb.google.com/jonas.barrestam/HeirangiVisiting/photo#5205143268339728226

Fantastiskt, tack för att du delar med dig, om jag förstått rätt så brann det alldeles bakom torpet, där det är ett knepigt steg, som det blev 2-1 till när vi hojade det senast. Endast s(tefan) klarade det.

Onsdagscykling i Uppsala
Vilket tjat det har varit här alltså. Det är mycket "jag förstår inte varför" och latinska fraser (studentstad) och ett nygammalt uttryck, LOL.

I alla fall, idag onsdag ska jag på mtb-träning med Ck Uni eftersom det är min klubb. Hoppas vi möts i skogen och hälsar glatt!

Onsdagscykling i Uppsala
jocke_tuffing skrev:

> I alla fall, idag onsdag ska jag på mtb-träning
> med Ck Uni eftersom det är min klubb.

Kul, för er som inte känner till det vill jag nämna, att CK Uni anordnar MTB-träning varje onsdag samma tid som onsdagscyklingen, http://svenskidrott.se/Activities.asp?OrgElementId=34339; om någon mer är intresserad så är samlingen kl 1800 vid Sunnersta stugan, för den som inte hittar dit finns en vägbeskrivning här http://www.frilufts.se/uppsala/stugan/hittahit.html. Trevligaste vägen ut är längs Åkanten. Tag uppför backen vid Nedre förets innersta vik. Är man i sista minuten är dock Dag Hammarskjölds väg snabbare i v f från de västra delarna av stan.

Övriga ses vid Finn utanför Le Parc, som vanligt, kl 1800.

> Hoppas vi möts i skogen och hälsar glatt!

Absolut! Om ni hojar i Nåsten. Lasse C har rekat ut några nya stigar i Nåsten så vi kommer med 99 procents sannolikhet att hoja där ;)

Onsdagscykling i Uppsala
Äh, jag vet inte om jag hinner till 18 idag heller, synd för er för annars hade jag bjussat på vurpfest nu när jag ska premiära på clipless. Jag har blivit stor nu och skruvat klossar på fötterna och bytt streetkrukan mot Giro-frigolit.

Kanske kommer om jag har sjukt tråkigt på jobbet, annar sticker jag ut runt 19-1930 istället.

Onsdagscykling i Uppsala
härko skrev:
> varför heter clips clipless.. är det jag eller
> resten av världen som gör en tankevurpa
> någonstans på vägen?

Historiska skäl, pedaler med clips har funnits mkt länge och ser ut så här:

pedalclips.jpg

När det kom pedaler med bindning under kallades de för "clipless".

Onsdagscykling i Uppsala
Mårten skrev:
> Vad var det för killar jag såg vid slottet idag?
> En kille på en röd Canyon Torque och en annan
> på.. en vit hoj kanske?
>
> Jag rullade min trial ner mot GH för att möta
> upp med folk och ta en öl så jag var inte så
> trevlig och pratsam som vanligt... :)

Ingen som känns vid att dom var där?

Onsdagscykling i Uppsala
Logiskt sa Bull.

1988 var jag fem bast och hade ännu inte fått min ultragrymma BMX, den som skulle komma först två år senare. Om jag minns rätt.

Oturligt nog är jag inte alls förvånad över att det var jag som hade gjort tankevurpan. Fasen också!

Nåväl, nu är jag iaf ännu lite rikare på kunskap. Tjohej!

Onsdagscykling i Uppsala
pean skrev:
> synd för er för annars hade jag bjussat
> på vurpfest nu när jag ska premiära på
> clipless.

Nej, o jag som har kamera med mig, kan du inte vänta med preimären ;)

Skämt åsido, ett tips, det finns två sorters klossar till SPD. Vanliga som bara löser ut om man vrider och s k "multirelease" som löser ut åt alla håll. Hårda gossar hävdar att de förra är helt överlägsna. För egen del, inte minst som inbiten utförsåkare, föredrar jag multirelease. Man kommer ur direkt oavsett hur man råkar trilla.

Nu när jag skrivit detta visar det sig naturligtvis att du köpt eggvispare eller time-pedaler

Onsdagscykling i Uppsala
Är det någon som skulle kunna ta med sig ett par bromsbelägg till Avid Jucy3 bromsar i kväll ?
Jag har fortfarande inte fått tag på några... :(

Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev:
> Jensen du argumentar ad hominem, och det är inte
> första gången!

jajo, skulle ju dock vara fint om du använde dig av vanlig svenska så man förstår :D men sorry då, om det är nå fint ord du ville styla me :D
>
> För din information, jag känner både Clas (Orv)
> och Raffe. Har hojat mkt med dem. För några år
> sedan brukade vi vänta in Raffe då och då. Idag
> är Raffe så bra att han skulle platsa bland
> XC-juniorerna.

jag är mycket väl medveten om att du känner classe o ralf. är inte så dum som du kanske tror :D
men vad jag fortfarande inte fått svar på är hur det skulle vara skadligt för musklerna att man kör fort på teknisk stig. med det resonemanget så skulle det ju innebära att när man får bättre teknik o åker snabbare, så förstör man musklerna samtidigt.

>
> Bugge har jag väl inget otalt med. Tvärtom!
> Snarare verkar han ha ungefär samma uppfattning
> som jag, vilket du lätt kunnat konstatera om du
> hade bemödat dig med att läsa tråden och
> tillgodogöra dig innehållet istället för att i
> vanlig ordning kasta dig in i ad hominem
> argumentation.
> När det gäller svettos undrar jag varifrån du
> fått att jag skulle ha något mot dem? Vi var
> själva ut o svetto-hojade ett par timmar i
> kväll.

jag har läst de flesta inlägg i denna tråd, o vill minnas att du tidigare i denna tråd klagat på beteéndet hos "svetto cyklister". men blev ju mest fundersam över massa konstiga uttalande om vad som är bra o inte bra för långlopp o konstiga uttalanden om att muskler tar skada om att åka snabbt på teknisk stig.

O ja, jag känner Bugge o vet väll rätt väl va han tycker :D
o mitt konstaterande är att bugge tycker det är roligt att köra i lunsen o att köra snabbt i lunsen och att det INTE är skadligt att åka snabbt i lunsen, men även att man inte blir mer mörbultad än va man blir på ett långlopp. o att det inte är nå fara i det.

>

>
>
>
> Men på räcer eftersom det är mer skonsamt för
> muskler och leder. Särskilt när man hojat i
> skogen tre dagar i rad.

om du säger det så :D

lämnar det gärna här, mest för att ja inte orkar argumentera med nån som vet bäst :D

Onsdagscykling i Uppsala
Mårten skrev:
> Mårten skrev:
> -----
> > Vad var det för killar jag såg vid slottet
> idag?
> > En kille på en röd Canyon Torque och en annan
> > på.. en vit hoj kanske?
> >
> > Jag rullade min trial ner mot GH för att möta
> > upp med folk och ta en öl så jag var inte så
> > trevlig och pratsam som vanligt... :)
>
> Ingen som känns vid att dom var där?

Jag + bror på röd+blå hoj , vi såg dig med :P

Tillbaka
Topp