Onsdagscykling i Uppsala

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum
Onsdagscykling i Uppsala
Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> Per skrev:

> men vad jag fortfarande inte fått svar på är
> hur det skulle vara skadligt för musklerna att
> man kör fort på teknisk stig. med det
> resonemanget så skulle det ju innebära att när
> man får bättre teknik o åker snabbare, så
> förstör man musklerna samtidigt.

Vill jag oxå veta, har kört fort som f n två dagar på raken och börjar undra om
mina muskler nu håller på att förtvina.

Onsdagscykling i Uppsala
Flummapan skrev:
> Jag + bror på röd+blå hoj , vi såg dig med :P

Aha! :)

Trevligt trevligt. Canyonen såg riktigt trevlig ut! Den andra hojen tittade jag uppenbarligen inte så noga på... Blå...vit...typ samma? :P

Onsdagscykling i Uppsala
Tack för snällt tempo idag.

Det var tur att jag vek av när jag gjorde för jag fick punktering på väg ner till banvallen. :(

Trotts detta är jag hemma kvart över åtta. Precis lagom. :)

Onsdagscykling i Uppsala
Vi gjorde av med lite muskler i Lunsen.

Mårten R gör som vanligt ett konstigt vägval:
P1100332.JPG ht=544

P1100333.JPG ht=544

Håkan masserar nya bakdämparen:
P1100342.JPG ht=544

Mycket manligt.
P1100348.JPG ht=544

Bild tagen strax innan Håkan tvärnitar.
P1100358.JPG ht=544

Flottsund i solnedgång.
P1100359.JPG ht=544

Onsdagscykling i Uppsala
Oj, vilken härlig tur, åkte en massa nya jättekul stigar som Lasse kände till genom Stadskogen och i Norra Nåsten finns numer en ny Lasses slinga, som är minst lika dramatisk som den vanliga.

153_5375.JPG ht=544

Stefan med oorthodoxt verktyg, en av Linnestigens markörer

153_5378.JPG ht=725
153_5379.JPG ht=725

Björn o Svaje på steg ner i Hågadalen

153_5387.JPG ht=725

Hundslädevändan

Tack för trevligt sällskap ;)

Onsdagscykling i Uppsala
Jag missade er (Andreas et al) - får se om jag hinner med er nästa gång. Det blev en solotur med inspektion av skadorna runt torpet, bilder nedan.

Backen bakom torpet som många känner igen

IMG_3056.jpg ht=480

Höger om backen

IMG_3057.jpg ht=480

Backen från andra hållet (torpet i ryggen)

IMG_3064.jpg ht=480

Någon form av vattenreserv? Det satt 3 brandmän(?) och grillade korv vid grillplatsen vid torpet

IMG_3070.jpg ht=480

Onsdagscykling i Uppsala
AWi, hur kändes den nya hojen?

Vi hade en ovanligt lyckad tur i Nåsten. Lasse ledde så vi åkte idel för oss nya stigar med en massa kul knixigheter.

Onsdagscykling i Uppsala
Mårten R verkar stenhård.

Trampa runt med en Nitrous med 66a i Lunsen. Och jag som tycker att den är trögtrampad i DH-backen.

Måste nu skaffa mig lite muskeler :/

Onsdagscykling i Uppsala
Så, nu ska allt funka.

Dagens tur fick ett abrupt slut...

normal_skruv.png

Vänta nu, ska inte den skruven vara dubbelt så lång och gängad? Öh jo. Och den ska dessutom hålla fast min bakbroms. Det misslyckades den rätt så kapitalt med. Drop gap, bakhjul till bakhjul. Ca 1,5 cykellängd långt, ca 50 cm högt. Hop hop, snap, crash, ouch! En radda svordomar...

Satte mig ner ett tag och pustade, sen kollade jag på hojen... Jaha, det saknas en skruv helt plötsligt? Nejdå, där nere i bromsfästet kan man se den...

Skruven gick alltså inte av nere i gängorna utan mitt på i själva bromsfästet där den inte är fastgängad i något. Konstigt värre. För hårt dragen var den inte heller.

Edit:

Innan det han jag göra världens kortaste cykelvideo i världens sämsta vinkel för att ge en vettig överblick:

Senast redigerad av en moderator:
Onsdagscykling i Uppsala
Det var inte dåligt vad det cyklades igår.

Mårten, trist att cykeln gick sönder, sticker skruven ut så mycket att du kan gänga ut den och dra i en ny?

AWi, din Turner är riktigt ball, började själv snegla på deras ramar. Blir tyvärr bara mer och mer sugen på att skaffa en heldämpad cykel.

Onsdagscyklister, synd att jag missade alla nya stigar!

Till sist min egen vurprapport. Dag 1 med clipless-pedaler gick väl som väntat och resulterade i en mängd vältningar. Inledde med att välta platt på sidan på grusvägen på väg till skogen och insåg att det skulle bli en hård kväll. Det var som att börja cykla på nytt igen. Jag är lockad att skruva tillbaka plattisarna men jag får väl ge det några fler chanser. Det blev gick iallafall betydligt lättare att cykla till och från skogen...

Onsdagscykling i Uppsala
Pean: Jodå, den stack upp en cm ungefär. Så bara att ta med fingrarna och skruva loss. :)

Satte i en ny skruv i syrafast rostfritt stål igår (den som gick av var i titan). Så nu är jag redo för dagens cykling.

Pratade även med tillverkaren nu på morgonen, "freak accident" med största sannolikhet. Finns hundratals skruvar ute på olika cyklar och ingen annan har råkat ut för samma sak...

Onsdagscykling i Uppsala
Mårten. Förutom instant gratification och möjlighet att impa på fellow cykelfrälsta, vad är dealen med trial? Förstår fruntimmren att imponeras? Kan man ta med sig balansen tillbaka ut i skogen? Är det verkligen kul och inte bara skitsvårt?

Nåväl, jag är lite imponerad i varje fall. Såg dig för någon dag sedan när du hoppade över vattenpölar vid kantorn.

Onsdagscykling i Uppsala
härko: Instant gratification är väl den stora charmen. Plus att det är sjukt mycket mindgame. Det mesta sitter i huvudet har jag märkt. Tror man att muren är för hög för att komma upp på är den det definitivt... Har fastnat på det nu. Kanter som är högre än hjulen har jag sjukt svårt för att komma upp på (till bakhjul). Sitter bara i huvudet, för går jag ner lite i höjd smäller det bara till och jag kommer upp säkert och landar flera cm in från själva kanten...

Alla kommentarer man får när man är ute och hoppar runt på bakhjulet både upp och ner på saker är väl trevliga, annars blir man snabbt trött på folk som hela tiden frågar om man är duktig och vad cykeln kostar osv... Och klassikern "Hey, du har ju ingen sadel?!"

Om man har nytta av tekniken i skogen? Definitivt. Helt ny nivå av kontroll på cykeln. Även om man inte jätteofta gör riktiga gaps och sånt i skogen så har man som sagt sjukt mycket nytta av kontrollen på cykeln. "Steg" som verkar vara uppsalatermen har jag en känsla av blir piece of cake.

Ja det är kul. Lite därför att det är så svårt. Man måste ha ett psyke som tillåter att man provar samma sak 20 gånger innan man lyckas liksom (typ som golf inbillar jag mig). Jag är på gränsen, men brukar bli så förbannad att det sitter på 5 försök vilket gör att det funkar ganska bra ändå (hållit på med idrott där man bara har två försök på sig, även om det är ett misslyckande också egentligen, så det sitter djupt rotat att det SKA gå på andra försöket om inte direkt). Har dock en känsla av att min cykel snart kommer se ut som sju svåra år - den "tappas" lite för ofta. Den stora vinsten som jag ser det är att det inte är ett sånt projekt att sticka ut när man känner för det. Bara att dra på sig hjälmen och hanskarna och rulla till första bästa lekplats/sten/whatever och sätta igång - man hinner köra helt slut på sig själv på 30 minuter om man går in för det. Lätt.

Sen vetefanken hur mycket skog jag kommer köra på sikt. Kör inget nu och saknar det väl inte direkt. Enda jag känner sug efter nu är flowiga utförslöpor och det finns det ju ändå inga att hurra över i Uppsala så... :P

Jag tror min förkärlek för trial kommer från att det lite påminner om hästhoppning som jag har hållit på med och, även om det nu låter lite väl skrytsamt, var riktigt bra på. För någon som inte har hållit på med både och kanske liknelsen är helt oförståelig iofs...

Onsdagscykling i Uppsala
Btw. tjejer verkar inte förstå, även om det säkert finns undantag, det tog slut med mitt ex ungefär samtidigt som jag började köra lite mer seriöst. :)

Btw. hur skulle det här inte kunna vara kul:

simidair2.JPG ht=544

Gap från bänken till kanten. Bakhjul till bakhjul.

sisidehop.JPG ht=725

Vanligt vanilj-sidehop upp på mur, från bakhjul till två hjul. Ganska högt dock.

:D

Onsdagscykling i Uppsala
Tack för att du tog dig tid att svara!

Någon gång i framtiden kanske jag kommer mig för att prova.. började själv hojja (lite) mera seriöst för något år sedan, så det känns som att jag har en hel del utvecklingspotential kvar att ta till vara. För att uttrycka sig diplomatiskt. :P

Att det bara är att sticka ut och köra låter riktigt nice. Ska man ut i skogen känns det som att man måste vara på stigarna i två timmar för att det ska vara meningsfullt för att orka ta sig genom stan, tvätta av hojjen osv. Eller så är jag bara bortskämd.

/ ERik

Onsdagscykling i Uppsala
Jag tycker det verkar skitkul och skulle gärna kunna lite Trials. De enda som lyckas hoja från Flottsund till torpet utan att sätta ner foten är i princip Trialscyklister. Vi var i Colorado när NORBA, hade sina finaler, med USAs absolut främsta XC-åkare på plats. Det enda vi tyckte var riktigt kul att titta på var Trialscyklisterna, som trotsade såväl tyngdlagen som alla konventionella begrepp om vad som är möjligt att göra med en cykel.

Det kan klart räknas till kategorin "onsdagscykling"!

Onsdagscykling i Uppsala
s skrev:
> Herregud, han har ju ingen hjälm! Tänk på att
> små barn läser den här tråden också.

Fruktansvärt! Finns det ingen moderator som kan censurera? Världen kan ju gå under!

Onsdagscykling i Uppsala
Vi tog en kul och omväxlande tur; Åsen, Lunsen, glass på beachen, Gula stigen, bmx-banan.

Jag på konstigt vägval:
P1100373.JPG ht=544

Orv glassar i solen:
P1100374.JPG ht=544

Grönt slem och döda träd vid långspången:
P1100377.JPG ht=725

Bus på långspången:
P1100378.JPG ht=544

Orv och Ralf vid helvetesbacken. Det blev 3-0 till oss.
P1100381.JPG ht=544

Onsdagscykling i Uppsala
andreaso skrev:

> Grönt slem och döda träd vid långspången:

Jag undrar ibland i mitt stilla sinne vad som kommer att hända med dem på sikt? Åt vilket håll de kommer att ramla? Kommer de att blockera eller skada spången? Kommer det att bli en sjö där med tiden?

> Orv och Ralf vid helvetesbacken. Det blev 3-0 till oss.

Skickligt: vi har inte lyckats ta oss uppför den på länge, brukade gå förr, tror att det beror på att en del av humuslagret försvunnit, så vår linje inte funkar längre. Ser att Orv tar den längre till vänster. Full fart: är för skraj för att slå ansiktet i klippan.

Lasses nya stig har f ö en del verkligt utmanande svårigheter. Hoppas ni får åka den snart.

För egen del har vi inte hojat alls idag, eftersom vi varit upp till Söderhamn och tittat till sommarstugan.

Onsdagscykling i Uppsala
Det blev en solotur för min del - såg inte till Andreas, Clas eller Ralf dock. Helvetesbacken som ni refererar till - vilken backe är det och var ligger den?

Onsdagscykling i Uppsala
AWi skrev:
> ... Helvetesbacken som
> ni refererar till - vilken backe är det och var
> ligger den?

Äh, det är nog mer uttryck för klantighet än svårighet på backen. Den ligger bara ca 100 m från långspången med riktning mot flottsundsleden.

Onsdagscykling i Uppsala
Orv skrev:
>
> Äh, det är nog mer uttryck för klantighet än
> svårighet på backen. Den ligger bara ca 100 m
> från långspången med riktning mot
> flottsundsleden.

Ok - jag får be om en guidning och diskussion av linjeval vid tillfälle.

Onsdagscykling i Uppsala
AWi skrev:
> Orv skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Äh, det är nog mer uttryck för klantighet
> än
> > svårighet på backen. Den ligger bara ca 100 m
> > från långspången med riktning mot
> > flottsundsleden.
>
> Ok - jag får be om en guidning och diskussion av
> linjeval vid tillfälle.

Det är en brant häll med frilagda rötter som ligger i vägen. Det är ingen slickrock! Man får knappt något fäste varför det är omöjligt att segtrampa sig upp. Man måste ha med sig en massa fart så man kommer över rötterna.

mtb020013.JPG

Var lättare för några år sedan

Onsdagscykling i Uppsala
härko skrev:
> nån som har lust och ork att hojja en sväng
> ikväll?

Lust - check!
Ork - check!
Tid - H..e! Måste jobba med en rapport som skall vara klar i morgon.

Onsdagscykling i Uppsala
Det verkar som "de snabba" tänker torsdagscykla vid Le Hög.
Jag tänkte onsdagscykla från Le Parc... ;)

PS. Är det någon som har telnr till Kristin ? DS.

Onsdagscykling i Uppsala
Obs, inte meningen att konkurrera med onsdagscyklingen utan ett försök att slippa köra ner på stan, jag har bara 2 timmar till förfogande.
Onsdagscykla upp till Le Hög och häng på 18.15!

Onsdagscykling i Uppsala
Tänkte nog försöka hinna med en svän ikväll. Åker från Stockholm nu, så jag hinner inte till LP till 18, men ring mig gärna på 070-5529900 och berätta vart ni tänker åka. Jag Lunsar gärna.

Tillbaka
Topp