Onsdagscykling i Uppsala

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum
Onsdagscykling i Uppsala
Har äntligen mekat ihop den nya cykeln.
Förutom 3st soloturer förra veckan uppe i norr så var det i april som jag cyklade i skogen senast :S Men förhoppningsvis ska det gå bra samt att jag ska försöka vara lite mer frekvent på happy framöver.

Så jag är på för lite onsdagscykling ikväll, det var ju ett tag sedan så jag kan vara ankare ikväll.

/Per

Onsdagscykling i Uppsala
en polare kommer hit från Västerås på fredag och vill gärna testa på Uppsalas skogar. Jag tänkte ta honom runt Lunsen med start ca 10.30 på lördag och vill gärna ha lite sällskap. Starttiden beror lite på om det blir en flaska vin eller två på fredagkväll

Det är inte farten som dödar, det är smällen
its not the fart that kills, its the smell

Onsdagscykling i Uppsala
Svaje skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror jag skall börja med tippset man ser här
> ibland om att köra flera kedjor. Hoppas klingor
> och kassett håller längre då.

Det bör det göra, en kedja för MTB håller högst 200 mil om man kör i skogen, ofta kortare om man hojar när det är smutsigt, byter man efter två hundra mil eller förr kan man få ut över 800 mil från klingorna. Låter man det bara vara kan hela drivlinan vara paj vid 500 mil.

Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev:
> Svaje skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tror jag skall börja med tippset man ser
> här
> > ibland om att köra flera kedjor. Hoppas
> klingor
> > och kassett håller längre då.
>
> Det bör det göra, en kedja för MTB håller
> högst 200 mil om man kör i skogen, ofta kortare
> om man hojar när det är smutsigt, byter man
> efter två hundra mil eller förr kan man få ut
> över 800 mil från klingorna. Låter man det bara
> vara kan hela drivlinan vara paj vid 500 mil.

en ny drivlina från tyskland går ju på kanske en 8-900 kr. frågan är ju då hur mycket alla dessa kedjor kostar som man måste köpa för att nå de där extra 300 milen? jag personligen tror det i längden faktiskt blir dyrare me att byta kedjor ofta, speciellt me tysklands priserna. den ända fördelen jag igentligen ser me att byta kedjor ofta, är att OM man kör av en kedja o måste sätta dit en ny är det större chans att det funkar okay. själv kör ja av rätt få kedjor, så för mig är det problemet rätt litet.

mina drivlinor har då hållt längre än 200 mil i skogen, även om ja bara kört på en kedja. två-tre år har inte varit nå problem. o skulle ja då köpt massa kedjor under de 2-3 åren, så tror ja inte ja skulle tjäna på det i slutändan även om ja skulle kunna köra ett år till.

men vi upplever det säkert olika.

Onsdagscykling i Uppsala
Det blev en verklig epiker, tack för trevligt sällskap, hoppas någon loggade upp hur vi åkte med GPS.

Här några bilder från de senaste onsdagsturerna

154_5419.JPG ht=725
154_5428.JPG ht=725
154_5429.JPG ht=544
154_5430.JPG ht=544

Onsdagscykling i Uppsala
Tack för igår, det var hittills min längsta tur någonsin! Fick se mycket ny rolig stig och sträckan längs strandkanten med solnedgången i sidan var helt fantastisk. Jag var ordentligt trött när jag kom hem.

Jag loggade med GPS:en men, tyvärr la den av någonstans i Lunsen, märkte det inte förrän vi passerat de där två långa tredelade spängerna och där jag satte igång den igen. Här är resultatet.

Senast redigerad av en moderator:
Onsdagscykling i Uppsala
Kollade på loggen hur ni hojade. Ni känner väl till att det går fina stigar ända fram till Krusenbergs herrgård? På så sätt blir det inte så lång transport på 255an.

/O

Onsdagscykling i Uppsala
Pean: soluppgången ??

shit du var nog mer slut än vad jag insåg :P

Men du har iallafall rätt i att det var oerhört vackert med det röda ljuset parallellt med marken..! där skulle man ha fotat.. :(

Onsdagscykling i Uppsala
Oggler skrev:
> Kollade på loggen hur ni hojade. Ni känner väl
> till att det går fina stigar ända fram till
> Krusenbergs herrgård? På så sätt blir det inte
> så lång transport på 255an.

Jo, men det hade blivit ännu längre, när vi kom ut på 255an var de flesta av oss redan rejält matta, och kl var 2130 ;)

Onsdagscykling i Uppsala
Jasså både Majjk och Lobin har fastnat på bild ser jag? Phett, måste nog skaffa mig en skogshoj igen. Det är ju där jag hör hemma, så slipper jag bara skämma ut mig hela tiden. :P

Onsdagscykling i Uppsala
En sak jag tyckte var fantastisk igår var i att vi var 13 stycken och hade inte ett enda mekaniskt problem, inga punkor, inget som måste dras, inget som pajade, fast vi var ute i fyra timmar.

Orv skrev:
> Nån som skall ut nåt imorgon fredag?

Kan inte vi har middagsgäster på kvällen.

Onsdagscykling i Uppsala
Andreas, jag och en polare (Björn aka Oak) tar en tur (troligen) genom Lunsen imorrn. Björn kommer hit från Västerås och vill titta på det bästa skogarna Uppsala har att erbjuda.

Vi hänger gärna på vilket gäng som helst. Igen alpin start dock, det är ju helg.

Onsdagscykling i Uppsala
eller vad tusan, vi säger så här: Samling kl 10 (med akademisk kvart) vid le Parc för avfärd mot Lunsen eller andra bra förslag. Önskemål är att köra de klassiska Lunsenlederna, flottsund-torpet, kanske södra, kanske upp till sävja.

Reiseleiter med ledvana sökes då jag inte har stenkoll på alla möjligheter därnere.

Onsdagscykling i Uppsala
Har varit ute på första uppvärmningsturen i kväll. Mest gatkanter men även stadsskogen och åsen. Mycket nöjd.
Däremot vill inte min gaffelpump ge mig de utlovade 300 psi. Tipps ?

Onsdagscykling i Uppsala
Svaje skrev:

> Däremot vill inte min gaffelpump ge mig de
> utlovade 300 psi. Tipps ?

Låter enormt mycket, har för mig att vi har 25-30 psi i våra foxgafflar.

Onsdagscykling i Uppsala
Grattis svaje! Ser ut som den har ett helt växelöra också.

Per skrev:
> Svaje skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Däremot vill inte min gaffelpump ge mig de
> > utlovade 300 psi. Tipps ?
>
> Låter enormt mycket, har för mig att vi har
> 25-30 psi i våra foxgafflar.

Ja, det håller väll inte ens dämparna för??? 25-30 låter å andra sidan som väldigt lite. Beror förståss på hur lång hävarm sadelstagen har.

Svaje: Kolla maxtryck för dämparna innan du båser på och tänk på att det är trevligt med rejält sagg.

Mårten: På vilket sätt tror du en skogshoj förhindrar att du skämmer ut dig?

Onsdagscykling i Uppsala
Min amatörmässiga gissning är att om det rör sig om 300 psi så kanske det är bakdämparen som avses. Å andra sidan är det ju rätt kul med saker som exploderar.

Blir det nån tur imorrn?

Onsdagscykling i Uppsala
Svaje skrev:
> Har varit ute på första uppvärmningsturen i
> kväll. Mest gatkanter men även stadsskogen och
> åsen. Mycket nöjd.
> Däremot vill inte min gaffelpump ge mig de
> utlovade 300 psi. Tipps ?

Som ett antal personer tidigare sagt låter 300 psi sjukt mycke... jag kör 60 psi i min SID gaffel, en polare drog i 120 PSI i sin .. .blev som att åka med en stel gaffel ... så dels har jag väldigt svårt att se hur du överhuvudtaget ska få nån dämpning med 300 psi ... sen, som sagt, så pallar nog inte gaffeln trycket ;)

Nån som ska cykla imorgon btw .. eller senare ikväll?

Onsdagscykling i Uppsala
Fox Float-gaffeln tar upp till ca 100 PSI har jag för mig.

Bakdämparen däremot pallar upp till 300 psi är jag ganska säker på.

Kolla manualen för säkerhets skull. Du ska inte behöva köra maxtryck Svaje. Eftersom du är n00b på heldämpat tycker jag att du ska köra med ca 25% sag till att börja med. Skit i om det känns för mjukt första rundorna, det kommer det göra eftersom du är van vid HT. :)

Onsdagscykling i Uppsala
Rikigt ball Svaje! Jag börjar ju själv bli oförskämt sugen på en heldämpad hoj med onödigt mycket slag, så lite avundsjuk blir jag... Nu kommer du att bli sjukt snabb, eller hur!?

Onsdagscykling i Uppsala
Hej Alla,

Det är bakdämparen som avses. Enlig manualen så skall alla fox-dämpare klara 300 psi. Gaffeln var lagom pumpad från fabriken så den har jag inte kollat på än. Men med 275 psi i bakdämpaten sag-ar den lite väl mycket. ca 40-45%. Men efter den första Lunsenturen i morse så är jag toknöjd. :) Dock så var det snart bevisat att det inte är cykeln som gör cyklisten. Det blir jobbigt när man börjar slarva med spårvalet. :)

DSC00241.JPG ht=544

DSC00242.JPG ht=544

DSC00244.JPG ht=544

DSC00245.JPG ht=544

Det var Kaj och hans kompis från Västerås som var med.

Tillbaka
Topp