Onsdagscykling i Uppsala

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum
Onsdagscykling i Uppsala
Gå? Men HALLÅåÅ!

Röstar också på upplandsleden*) från Sunnerstastugen via flottsund. Finfin natur. Det är nog som Mårten skriver att den är torrast. Det är nog bara vid den nya sträckningen nära torpet det kan var lite småsurt.

EDIT: *) Tydligen även känd som appelsinslingan.

Senast redigerad av en moderator:
Onsdagscykling i Uppsala
Ja, jag vet; varför gå när man kan cykla? Nu är det dock ett gäng praktiskt taget normala människor jag ska ha med mig och inte cyklister.

Men tack för input! Upplandsleden från Flottsund var min tanke också (den borde jag dessutom hitta hjälpligt), även om det hade varit kul att visa långspången t.ex. Jag saknar Lunsen; måste se till att ta mig dit på cykel snart också.

"Brandgul" är nog f.ö. den officiella svenska benämningen för orange.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Orange

//Kristin

Onsdagscykling i Uppsala
1.jpg ht=719

Mårten och OskarH på väg ut till skaterampen vid ån.

2.jpg ht=449

Oskar värmer upp.

3.jpg ht=725

Tungan gör jobbet.

4.jpg ht=725

Luft är dyrt. Dumt att slösa det på bakhjulet.

5.jpg ht=450

Dammen vid musikens hus kändes som en lagom utmaning. Mårten laddar.

6.jpg ht=725

Å hopp!

7.jpg ht=725

Är det en fågel? Är det ett flygplan? Är det rent av en superbanan? Nej det är Mårten som överlistar kameran.

8.jpg ht=725

Men Mårten, varför hoppa upp när man kan köra runt containern?

Onsdagscykling i Uppsala
s skrev:
-------------------------------------------------------
> Sorry. Du jobbar med tungan på alla bilderna.
>

Ajdå, så illa trodde jag inte att det var :P
Kommer nog i FF nästa gång då :)

Men vi hade en bra dag, och det är huvudsaken.

Edit: De övriga bilderna var bra.

Onsdagscykling i Uppsala
Fan skulle jag ner med foten och göra... :(

Tack för idag, det var trevligt!

Har beställt nya vevar, vevlager och fälgar nu så det ska bli ordning på hojen. Jobbar på att beställa ett frihjul också...

Onsdagscykling i Uppsala
Kristin skrev:
> Jag har tagit på mig att
> arrangera en liten vandring till Lunsentorpet
> nästa söndag. Frågan är bara var någonstans
> som är lämpligt att utgå ifrån (bussen bör
> stanna i närheten), samt vilken väg som är
> trevligast att gå?

Den ena vägen går ni väl den vanliga vägen till Lunsentorpet (led 2 på MTB runt Uppsala). Då är det naturligtvis kul att gå en annan väg tillbaka till Flottsund. Andkärrsleden (18) kan vara fin, eller så kan man gå söderut (11), på ett ställe går det av en stig, som vi aldrig hojar, västerut, i närheten av en jakstuga. Om man följer den stigen kommer man till en rågång, som är naturreservatets södra gräns, och som man följer mot Flottsund. Det är jättefint, gick där i våras http://happymtb.org/forum/read.php/1/203298/812124#msg-812124 Kan vara värt att ta med en karta, finns på LundeQ

Onsdagscykling i Uppsala
Tack för tipsen Per! En karta ska helt klart inhandlas och detaljstuderas i veckan. Jag skäms över mina dåliga geografikunskaper. En (av få) nackdelar med att hänga med rutinerade cyklister är att lokalsinnet tenderar att bli klart underutvecklat av följa-John-cykling (särskilt när man som jag har fullt sjå med att ta sig framåt).

Btw; blir det pannlampscykling på onsdag? Jag är väldigt sugen på att hänga med, men ställer mig frågan om jag verkligen fixar det med tanke på mitt tempo. Att ligga som efterkälke är inga större problem när det är ljust och man vet att gruppen stannar och väntar in längre fram (jag är att likna vid en långsam duracellkanin - det går inte så fort men å andra sidan behöver jag sällan hämta andan). I mörker känns risken överhängande att jag villar bort mig om jag kommer efter, och med tanke på min redan nämnda orienteringsförmåga vore jag i så fall rätt lost. Att spendera en natt ensam i Nåsten känns inte så jättelockande med tanke på årstiden ;-).

//Kristin

Onsdagscykling i Uppsala
Trotts ett krånglande happy var det ändå en tapper liten skara som dök upp vid Finn i går kväll. Jag, Svaje, Kristin och Pepe körde en nåstenklassiker. Det var torrt och fint på hällar och rötter. Några lerhål förståss.

Det var barnsligt roligt att cykla i skogen igen!

Är det några som skall cykla i helgen? Jag kan tänka mig att söndag blir en bra cykeldag.

Onsdagscykling i Uppsala
Vi var fyra hugade som cyklade igår trots att happy låg nere. Onsdagscyklingen är minsann ingen övergående fluga utan lever sitt eget liv även utanför internet. Jag fick göra min första "riktiga" pannlampstur i Nåsten och det var ju hur coolt som helst.

Sen måste jag be om ursäkt till s och pepe; det var mitt fel att ni fick stå stilla och frysa. Svaje påtalade platsen där vi kunde ha stannat och väntat in er, men jag trodde i min naivitet att jag skulle hitta samma väg som jag och pepe körde förra gången och således komma fram utanför och inte i Eriksberg (den gången blev vi ifattkörda av skogsgänget utan att behöva vänta). Efter stallet tappade jag lokalsinnet och så plötsligt hamnade vi någon heeelt annanstans.

Jag lovar att kompensera er med extra saftig tigerkaka när tillfälle ges.

//Kristin

Onsdagscykling i Uppsala
Kristin skrev:
> Vi var fyra hugade som cyklade igår trots att
> happy låg nere.

Vi hade tänkt hoja, men både jag o Elisabeth blev försenade p g a jobb o så visste vi ju inte om vi skulle bli fler än vi två. Det finns f ö en reservtråd http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=11927 man kan använda när Happy är nere.

Onsdagscykling i Uppsala
Om man vill ta en lättsam, relativt oteknisk tur på 3-4 timmar i Lunsen i Uppsala, vilket stigval rekommenderas då? Eller är Lunsen helt fel område i så fall? Funderar på att ta med brodern dit på lördag eller söndag.

Onsdagscykling i Uppsala
MoeJoe skrev:
> Om man vill ta en lättsam, relativt oteknisk tur
> på 3-4 timmar i Lunsen i Uppsala, vilket stigval
> rekommenderas då?

http://www.lowdin.nu/Mtbruntuppsala/First.html där finns en svårighetgradering på alla stigar i Lunsen.

> Eller är Lunsen helt fel område i så fall? Funderar på att ta med
> brodern dit på lördag eller söndag.

Lunsen hällar o steg är rena njutningen för en van MTB åkare. Det är förvisso tekniskt, men om brorsan hojat mycket som grabb, ska det nog funka, så blodigt tekniskt är det inte, särskilt inte om ni tar det lugnt, annars finns ju alltid Skidleden (Kung Björns led) eller Nåstentraversen i Nåsten.

Onsdagscykling i Uppsala
Håller med Per. Tar man det lugnt så ger Lunsen roligast cykling och finaste skogen. Vill man däremot åka fort men inte har koll på tekniken är det inte så lyckat.

Onsdagscykling i Uppsala
Kristin skrev:

> Jag lovar att kompensera er med extra saftig
> tigerkaka när tillfälle ges.

Vi gömde oss i mörkret allt med tanke på tigerkakan.

Onsdagscykling i Uppsala
pepe skrev:
> Vi gömde oss i mörkret allt med tanke på
> tigerkakan.

Era luringar. :-D

Idag har jag f.ö. köpt en orienteringskarta över Norra Lunsen. Mitt liv känns plötsligt mycket mer komplett. Jag förstår inte hur jag kunnat klara mig så länge utan denna karta. Om ni cyklar på söndag och passerar Lunsentorpet vid 12-13 tiden någongång så är chansen/risken stor att ni ser mig där till fots. Kanske blir det lättare för mig att känna igen er än tvärt om eftersom jag inte kommer vara klädd i lycra, cykelhjälm och/eller blänkande reflexväst.

//Kristin

Onsdagscykling i Uppsala
Idag har jag visat upp Lunsentorpet och Micksmossen för bl.a. tre franska utbytesstudenter. De var mycket fascinerade och gillade Lunsen skarpt. Jag såg ett antal cyklister lite överallt, men inga jag kände igen.

Själv blev jag extremt cykelsugen. Jag hade glömt exakt hur fint det faktiskt är i Lunsen. Om någon vill cykla på onsdag och kan tänka sig att starta lite tidigare på dygnet så drar jag jättegärna ut dit.

//Kristin

Onsdagscykling i Uppsala
Kristin: Wow wow wow, est-ce que tu parles francais? Tu n'as pas me dit ca! :P

Hade jag haft en stighoj hade en onsdags-dagstur passat perfekt. Trialen känns sådär... :P

Onsdagscykling i Uppsala
Kristin skrev:

> Själv blev jag extremt cykelsugen. Jag hade
> glömt exakt hur fint det faktiskt är i Lunsen.
> Om någon vill cykla på onsdag och kan tänka sig
> att starta lite tidigare på dygnet så drar jag
> jättegärna ut dit.

Annars funkar kl 18 jättebra, pannlampscykling är hur fin som helst i Lunsen, särskilt nu innan det blivit kallt. Senare på hösten när det är kallt är det jobbigt att hoja ut på väg, kan bli svinkallt med fartvinden.

Onsdagscykling i Uppsala
Mårten skrev:
> Kristin: Wow wow wow, est-ce que tu parles
> francais? Tu n'as pas me dit ca! :P

Non, parce-que mon francais est très mal, så all kommunikation skedde på engelska. Dessutom var samtalsämnena ibland så pass komplicerade rent språkligt att t.o.m. det var svårt ibland. Bland annat försökte vi förklara vad en mörksugga (http://artiklar.se/articles/80/1/Morksuggan---Morkrets-Harskarinna/Sida1.html) är och hur den ser ut. Hur översätta mörksugga? Sow of the dark? La truie de la nuit?

Per skrev:
> Annars funkar kl 18 jättebra, pannlampscykling är
> hur fin som helst i Lunsen, särskilt nu innan det
> blivit kallt. Senare på hösten när det är kallt
> är det jobbigt att hoja ut på väg, kan bli
> svinkallt med fartvinden.

Lunsen i mörker låter iofs häftigt :-). Så länge fler vill hänga på bara; trots att jag nyligen blivit med karta så tror jag inte att mörkerorientering vore så lyckat för min del. Annars är jag ledig hela onsdageftermiddagen.

//Kristin

Onsdagscykling i Uppsala
Kristin: Haha, mörksugga ligger lite utanför det man fick lära sig i skolan åtminstone. Det är nog gymnasiet steg 6 franska... men det finns ju inte. :( Vilken miss av svenska skolan.

Onsdagscykling i Uppsala
Är det någon mer än vi som tänker hoja imorgon kväll?

Det är jättefint ute, kom just in från en av höstens sista turer på räcerhojarna.

Onsdagscykling i Uppsala
Tyvärr, tror jag inte att jag hinner hem, men jag kan rapportera att Nåsten var riktigt fint igår kväll. Det är bara i de djupaste dyhålen som det möjligtvis kan vara lite kladdigt.

Onsdagscykling i Uppsala
Jag och Åke drar direkt efter jobb på en lunsning. Om någon är intresserad av alternativ till onsdagens pannlampa så sticker vi från Plantis 16.30-16.45 ca. Det blir lugnt tempo.

Tillbaka
Topp