[onsdagsräcer] Franssons, Onsdag, 18:00

0range

Aktiv medlem
Dax för ett nytt försök att köra (för) fort och hosta upp lungorna i försöket att hänga med. Det kommer att gå fort, det kommer att gå långsamt och någon/några kommer att kränkas.

Jag hade tänkt vi ska köra fyra olika fartsträckor på lika många sätt. Mellansträckorna blir lite "friare" med långsamt uppför, lugnt på platten och fort nerför. Men det blir det väl som vanligt rena rama vilda västern med rock'n rollkörning skulle jag gissa :D

längd: 73km
tempo: snacktempo blandat med kräktempo. dvs 30-50km/h
riktning: moturs
afterbike @ Franke's som vanligt
bikerroutetoaster: http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course=71134
Bild-10.jpg ht=439

Delsträckor:
1) Team Time Trial
längd: 11.5km
TTT så fort som HELA gruppen kan köra. Fokus ligger på att köra jämt och snabbt utan jojeffekter. Dragningar på 20sek, längre eller kortare beroende på om man är pigg/stark/seg. Tänk på att inte dra för hårt i motluten, öka hastigheten successivt och inte täppa till luckor på för få tramptag.
Efter denna sträckan så stannar vi direkt efter rondellen och väntar in eventuellt avhängda cyklister.
brt: http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course=71136

2) Solo Time Trial
längd: 2.98km
Start med några sekunders mellanrum. Wheelsuckers not allowed :D Det är tänkt att vi ska hosta upp lungorna efter denna sträckan :D Det vore roligt om alla hade möjlighet att ta sin egen tid på denna sträckan så vi kan kora dagens snabbaste STT.
brt: http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course=71137

3) Ökande Team Time Trial
längd: 5.7km
Samma som 1) förutom det att vi skiter i om det blir luckor. Vi går ut hårt och ökar. Om man inte orkar dra i samma tempo som personen före så släpper man direkt för att inte sänka farten samt att ha en chans att haka på tåget igen. Var uppmärksam på att vi kommer tappa folk på denna sträckan så man kan bli tvungen att öka tidigare än väntat för att haka på tåget igen.
Efter denna sträckan så stannar vi direkt efter korsningen och väntar in eventuellt avhängda cyklister.
brt: http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course=71138

4) MotlutsTempo
längd: 14km
Fem Motluts som körs i valfritt kräktempo. Det enda viktiga är att INGEN kör längre än 50m efter det att backen planat ur så att vi snabbt och smidigt kan fortsätta att rulla mot nästa motlut.
brt: http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course=71140

Senast redigerad av en moderator:
Vad är en bra strategi när man gjort sitt dragjobb. Rullar man tillbaks till slutet av rullen och där tar i för att ansluta igen eller är det bättre att jobba sig tillbaks så att rycket inte blir så stort?

jag vet inte riktigt...
Jag tycker det är bäst att sänka hastigheten lite och lägga i en lättare växel, titta bakåt och tajma in att man gör en snabb acceleration när det är en eller två kvar som ska passera.

Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Ses på onsdag!!! :-)
>
> /Leo

Du kör väl Sports Tracker Leo? Kan du köra den live?

Det här låter kul! Får man inte missa.
Kränker först som kränker sist.
Dock har jag fortfarande inte lurat ut hur jag ska kunna knäcka en bira på Frankes efteråt, då får jag ju köra med lampor hem samt åka hemifrån innan frugan kommer hem. Det uppskattar nog inte barnen (1 och 4 år)...eller frun : /
Får väl dra en enmastare då, alltid nåt.
See ya!

Om hastigheten är hög och man precis har legat nära eller över tröskeln, är det nästan ett måste att bara sakta ner och inte frirulla, annars blir hastighetsskillnaden för stor och man orkar inte med accelerationen som krävs att komma up i klungans hastighet igen.Så har jag upplevt det när man kör lagtempo med 3-4 gubbar i 45-50 knyck. Kan hända att det är lättare om man är fler gubbs och får vila mer mellan dragningarna. //Mikko

VeloLink skrev:
> Vad är en bra strategi när man gjort sitt
> dragjobb. Rullar man tillbaks till slutet av
> rullen och där tar i för att ansluta igen eller
> är det bättre att jobba sig tillbaks så att
> rycket inte blir så stort?

Jag brukar bara trycka till lite extra så är man på rullen rätt snabbt igen... :-)

/Leo

VeloLink skrev:
> Vad är en bra strategi när man gjort sitt
> dragjobb. Rullar man tillbaks till slutet av
> rullen och där tar i för att ansluta igen eller
> är det bättre att jobba sig tillbaks så att
> rycket inte blir så stort?

Ehh, ska man inte börja med att hänga med på rullen innan man bekymrar sig över det här med att ansluta... ;-)

/CJ

Jag hänger säkert med, förra omgången var ju skitkul. Ska ut och springa med en kompis idag så jag får se hur benen känns imorgon, men hakar förmodligen på.

Per

Gerhard, hoppas att hemvägen gick bra och att du mår bra. Det var riktigt tråkigt att du vurpade (tänker på dig och lider med dig om det är någon tröst!).

Det enda man kan säga är väl att vi måste bli bättre på uppmärksamheten i klungan så sånt här inte händer igen.

För övrigt var det ett helt grymt bra pass där benen många gånger fick smaka mjölksyrans vidriga smak. Tack Ulrik för upplägget!

Patric

Låter inte kul med vurpa, kom han undan med "bara" skrubsår och blåmärken eller var det värre? Tyckte ni var lite sena då ni stog kvar vid Franssons när jag kom hem från min runda, tänkte att ni borde varit hemma ett tag tidigare med tanke på var ni brukar hamna på för snitt.

Det är nog bäst att Gerhard själv skriver om skadorna men nog blev det skrapsår alltid. Men det värsta var att Gerhard drog i backen med huvudet före (så hårt att hjälmen sprack helt). Han blev liggande först nästan livlös mitt på körbanan där det är 90 mellan Lindome och Hällesåker. Gerhard kvicknade dock till och vi kunde hjälpa en mycket groggy hjälte till diket. Efter några minuter var han på fötter och dagens näst hjälte, Calle cyjlade lugnt med honom hem.

Vad som hände var att Gerhard helt enkelt kom för nära mitt bakhjul, krokade i och vips så stöp han.

Ja, det var en oturlig vurpa ikväll. Gerhard drog omkull på Hällesåkersvägen när vi körde "Ökande Team Time Trial". Jag, hajtand och Mikko låg en bit före så vi såg aldrig vad som hände utan väntade vid korsningen tills Ulrik ringde. Då var Gerhard på väg upp på benen igen. Krya på dig, tur att du inte bröt något. Blåmärken och skrapsår läker trots allt fort.

Det blev lite avslaget tempo efter vurpan, kände inte riktigt att köra för fullt utan tog det lite lugnare bitvis. Var lite seg i benen också efter gårdagens runda, får jag erkänna. Tack för en bra tur annars, bra kört alla!

/Leo

ps. här kommer lite data från dagens stop-and-go runda:

trip dist 73.78km
ride time 2:17:10
avg speed 32.20km/h (var 33.90km/h fram till Gerhards vurpa)
max speed 61.50km/h
trip alti 515m
max alti 107m
avg climb 2%
max climb 9%
temp +24C

Dagens solo-tempo-etapp var riktigt kul, men jobbig. Fick tiden 4.00.3 enligt klockan, men GPS:en mäter bara var sjätte sekund. Så här blev grafen där:
tempostrackan090805.jpg ht=472

Sen var det lagtempo fram till Willysrondellen, men vi hade ett stopp vid Lindome station där Ulrik tappade sin flaska så jag mäter bara från rondellen efter stationen, snitt på 45.3km på 7.2km:
delstracka090805.jpg ht=473

Två backar får vara med, första och sista...
backe1_090805.jpg ht=472

sistabacken_090805.jpg ht=471

Jag får försöka haka på er nästa gång vi möts vid Frankes efter våra turer. :) Det verkar ju ha blivit en stadig tradition efter landsvägspassen.

Hoppas det gick bra med skallen Gerhard, jag blev lite orolig där ett tag.

För min del var det en jobbig dag. Bonkade till slut ordentligt efter sista backen och fick krypa hem på lägsta växeln.

Nästa vecka är jag i småland så jag kommer inte att närvara vid nästa onsdagsride :(

Jag klarade mig ganska bra. GPS loggade att jag körde i 46 km/h då jag touchade paprikans bakhjul och stöp i backen. Det kunde gått mycket värre... hajtand har nog bilder.
Jag har ofta släppt för stora luckor till de framför. Då jag har dålig accelration så tappar jag mycket då jag måste jaga ikapp. För att hänga med bättre så tränade jag på att bli en wheel sucker. Låg fint bakom paprikan största delen av andra TTT (släppte en gång, kom ikapp, sedan låg jag bakom då paprikan tog vind och körde ikapp de som hängt med täten lite längre). Tackar! Kändes ganska bra (även om jag inte drog). Tappade väl koncentrationen, kommer inte ihåg riktigt men tror att paprikan saktade in lite och svängde ut lite.
Jag kommer hålla längre avstånd...

Blev groggy och fattade inte vad som hände direkt efter. Efter en stund så kände jag av att jag sträckt vaden något, då kan det inte vara så illa. Nu har jag lite lätt huvudvärk och uppskrapad höft och axel bara. Tack till cjmax som cyklade med hem i lungt tempo.

Fram till kraschen kändes det bra. Klart sist på ITT (även om jag räknar bort klickstrulet), men annat hade jag inte väntat. Distansen måste bli mycket längre för att jag skall klara mig bättre.
Ni med GPSer, skicka loggfil så lägger jag upp graf med distansdiff över spåret.

Turen upplagd:
http://www.runsaturday.com/tabId/64/activityId/121766/Default.aspx

Tur att det gick ganska gick bra, även cykeln faktiskt. Tog två bilder men den bilden på dig gör sig inte rättvis, du var mer blodig än så men stod lite för nära för att få med allt. Bra att du hade din frotté pannband under hjälmen som måste dämpat smällen lite. Olyckor hur de än går till när man cyklar såhär är nästan omöjliga att undvika till 100% Huvudsaken är att man kan ta sig hem för egen maskin som igår.

Förövrigt var det ett riktig givande pass med perfekt väder och motstånd! Två sek efter Leo på timetrailen, Mikko var snabbast med två sek över Leo.

Bilagor

• DSC00144.JPG
    DSC00144.JPG
    122.4 KB · Besök: 16
  • DSC00145.JPG
    DSC00145.JPG
    113.5 KB · Besök: 19
Uppdaterad ITT jämförelse. Jag i grönt, paprikan i orange, Leo i rött.
Första graphen är skillnad i distans mellan mig och paprikan/Leo. Syns tydligt i starten att jag hade pedalproblem, men också att paprikan hade lite problem jmf m Leo.
Tappade i den lilla uppförsbacken som jag trodde.

Det är anmärkningsvärd stor skillnad på höjdprofilen. Både paprikan och Leo har barometer höjdmätare, jag använder radar databas (SportTracks ElevationCorrection).

GPS är inte tillräckligt exakt för att liknande jämförelser skall bli exakta. Även om jag haft markeringar när Leo/paprikan startade stoppade, så hade jämförelse haltat något pga sekundupplösning och start/stopp på olika ställen (tex Leo fick säkert stanna 2m tidigt pga av folk som väntade...). Eftersom filerna jag fick från Leo och paprikan inte har markeringar när TT började och slutade, blir det lite problem. GPS mäter lite olika också, vilket ger randeffekter (det ser ut som Leo hade lägre hastighet i början/slutet). En annan skillnad är att Leo inte har samma knyck vid 300m och 1400m, hans GPS registrerar inte det. Leo's mäter var sjätte sekund, min och paprikan använder Garmin's "smart recording", som registrerar punkter när Garmin tycker att det behövs (från varje sekund vid ändringar till varje minut vid stillastående).

tt-summary.jpg ht=501

(uppdaterar om jag får fler GPS spår)

Senast redigerad av en moderator:
Gerhard: Intressant jämförelse. Märkligt ändå att man tappar fart nerför, där vid ca 1km, men det kanske var där det svängde tvärt vänster/höger? Vad är första grafen, delta distance?

/Leo

Leo skrev:
> Gerhard: Intressant jämförelse. Märkligt ändå
> att man tappar fart nerför, där vid ca 1km, men
> det kanske var där det svängde tvärt
> vänster/höger? Vad är första grafen, delta
> distance?

Första grafen visar hur mycket du låg före mig vid varje punkt på banan. Det går tydligt att se att jag inte klickade i pedalerna så snabbt.
Hastighetsgrafen är utjämnad lite för mycket, jag uppdaterar detta då jag fått paprikans GPS data. Du hade maxfart efter 300m, hastighetn gick ner lite i kurvan men det var backen som gjorde största skillnaden.

Snyggt med graferna! Har nu ändrat min FRWD gps logger till 2 sekunders loggintervall. Den var satt till 6 sekunder när vi körde, men nu blir det exaktare. Kan även välja 1 sekunds loggning, men då fylls nog minnet för fort - mindre än 3 timmar.

/Leo

Tillbaka
Topp