Önskar tips på färdigbyggda 29er hjul för XC

paperboy

Medlem
Hallå.
Är rätt ny på det här med MTB och behöver lite hjälp.
Har köpt en billig begagnad odämpad Peak MtMacedone med förhoppningen att den duger till att börja med. Meningen är att jag ska uppgradera komponenterna efterhand som de ger sig för att till slut köpa en bättre ram och då ha en fin XC. Tänkte mig en tidsperiod på 2-3 år då jag inte cyklar så mycket.

Jag hade hoppats på att få byta endera växlarna eller vevpartiet först men bakhjulet ville annat och då jag har 29" så blev det omedelbart problem. Jag hittar inga färdigbyggda för XC. Det borde ju finnas. Någon som har tips på vart jag ska leta?

EDIT Jag önskade tips inte tipsade

Senast redigerad av en moderator:
Har du v-broms eller skivor?

De flesta 29er hjul har discspecifika fälgar men det finns ju andra alternativ också.

I vilken prisklass letar du ever hjul?

Jag har V-broms. Men de får gärna vara förberedda för skiva.
Prisklass upp till 1500 kr.
Det borde väl duga för en motionär?

Kanske lite dyr...

http://www.wtb.com/products/wheels_dualduty700c.html

Vad är det för fel med hjulen som du redan har? Om navet är kass, då kan det vara värt att köpa ett nytt hjul, men om det är bara fälgen som är skev det går utmärkt att bygga nytt (eller att köpa tjänsten av en bra butik.) Lättare att spara till nästa cykeln om du inte slösa i onödan på den som du har nu.

Lämnade in hjulen på riktning och då påpekade riktaren att axeln var krokig och gick trögt. Men det kanske räcker att köpa ny axel om lagerbanorna är fina. Får tebax dem på måndag.

Tanken är att uppgradera den här cykeln och sedan flytta över allt till en bättre ram i framtiden. Känns mindre i plånboken. Blir ju typ en "räntefri förskottsavbetalning" på en cykel jag får i efterskott.

Det är väl Sportex som säljer Peak? Har du provat att fråga dem om de kan fixa fram ett lämpligt hjul? Jag har sett att de säljer 29"-däck.

Om du vill beställa från internätet, så finns det 29"-hjul för fälgbroms om du letar igenom butikerna. Det är bara det att de ofta göms under rubriken trekking-hjul. Tänk på att i cykelvärlden är 29" = 28". 29" är inte så exotiskt som det låter.
Det finns andra butiker som har 29"-hjul, men till exempel H&S Bike-Discount har fram+bakhjul med Deore-nav och Rigida ZAC 19 för 80euro. Just nu verkar de bara sälja fram+bakhjul, men jag har tidigare sett att de har sålt bakhjul separat. Jag har också sett det i andra butiker. Det kan finnas andra som har bättre priser eller mer intressanta hjulatlernativ, så du får titta runt lite. Det brukar finnas hjul med LX eller XT-nav också.
Även om de kallas för trekking-hjul så tror jag att de funkar på en mtb. Samma fälg är vanlig i 26"-storlek på mtb.
Mavic Speedcity som de har under samma rubrik tror jag däremot inte är så lämpade för skogen, men det antyds ju redan av namnet och att de är gjorda för 10vxl-kassett.

Tack för tipsen. Får bli en tur till Sportex och lyssna där. Annars köper jag ett nytt nav och bygger om hjulet. Drar med sig ny kasett och växel samt reglage då jag har 7-växlat idag. Börjar ångra min strategi med billig cykel som utgångspunkt när hjulet var först med att bråka.

Följdfråga: Ska jag satsa på 8 eller 9-delat?

8 eller 9-delat har samma body så gå på 9-delat. Shimano Deore reglage och en derore kassett räcker aldeles utmärkt.

Tänk på att om du byternav så välj ett med 8/9-del på bodyn, du kan fortfarande köra på din 7delade kassett om du använder en distansbricka på insidan av kassetten.

Om jag kan behålla mitt 7-delade ihop med distans på ett 8/9-delat nav så får det bli ett nytt nav. Finns ju ganska mycket tips på den här sidan hur man bygger hjul. Den sista finriktningen kan jag ju lämna in å få gjort.

Så får det bli. Tack för alla svar o tips!

Tillbaka
Topp