Önskar tips på hjulset db qr 100/135

roller

Aktiv medlem
Hej,

Jag har försökt att hitta vettigt och prisvärt hjulset optimalt för 35-622 däck men gått bet. Problemet är jag inte hittar så många skivbromshjul med qr. Det kanske lutar åt att jag behöver bygga/låta någon bygga hjulen åt mig. Har ni några tips på vad som skulle vara lämpligt i mitt fall? Lite förutsättningar:
  • De kommer att rulla på asfalt relativt försiktigt. Bombar inte över trottoarkanter.
  • Total vikt (cykel+cyklist+packning) kommer att ligga under 100 kg
  • Tubeless ready
  • Skivbroms, QR, 100/135 mm nav
  • 35-622 däck, så optimal innerbredd
  • Låg vikt (främst på fälgen) prioriteras högre än djupa fälgar och luftmotstånd
  • Shimano 11-delat
  • Kommer att gå vår till höst, inte på vintern och saltade vägar. Men regn kommer inte att undvikas
  • Just det budget: Tja, säg 5000 i runda slängar men vet redan nu att jag antagligen spräcker den.

Finns det inte qr adapter till dt road nav som det gör till mtb? Annars går det väl med mtb nav i värsta fall.
Edit 11 delat lvg gör det snäppet värre

Här är en mängd hjul som är qr/skivbroms. Verkar som att mer eller mindre alla Mavics hjulset inkluderar QR-adapter t.ex. Nackdelen med systemhjul är ju att man sällan vet vikten på själva fälgen.

Det mesta från DT Swiss med adapter för QR borde fungera som jonte säger, finns väl adaptrar för alla deras nav, så köp ett set för 100/142 och passande adaptrar

Köper du från ex. https://eu.huntbikewheels.com/ så väljer du själv setup för navet

Jag bygger hjul som bockar din lista ganska bra. Tror de är ganska svårslagna i prestanda/pris.

Bygger på DT R 500 fälg med 22mm innerbredd (€60), Sapim D-light ekrar + nipplar (€70) och Shimano XT M8000 nav (€90). Totalt €260. Hade nog fått nästintill likvärdig prestanda med LX nav och lite billigare ekrar och då troligen nedåt €200.

Ekrade upp dem igår. Ska på min monstergravel. CF6B6F36-165C-4376-A0AE-44AE26643E4A.jpeg

Senast ändrad:
Crank brothers är i tyngsta laget, det finns lättare för samma budget. Jag har ju inte så stort behov av bombsäkra hjul.
Många av Mavics hjul har för liten innebredd för 35 mm däck, och de som är bredare är relativt tunga inom budgetramen.
Japp, systemhjul är ju svåra att veta fälgvikten på om inte fälgen säljs separat (med info om vikt). Men då tänker jag att man helt enkelt går på totalvikten.
Jag har sett att DT Swiss har konverteringssatser till många av sina hjul, men jag har ännu inte hittat ett som faller mig i smaken. Ofta är de lite väl dyra då. Tänker att man kan få mer prisvärde utifrån mitt behov från någon annan producent.
Hunts hjul är väl de som jag sett har kommit närmast mitt behov. De har föredömliga valmöjligheter avseende axelstandard för sina hjul. De rekommenderar deras (landsvägs)hjul med innebredd på 20 mm upp till 32 mm bredd på däck. Men deras gravelhjul är ju bredare annars.

Ja att bygga hjul är ju en framkomlig väg. Frågan är vilken den optimala innerbredden är för 35 mm däck (som troligen är något bredare i verkligheten)?
Vad kostar det att låta någon bygga ett par hjul i Göteborgsområdet om man själv skaffar allt material (eller åtminstone fälgar och nav)?

Ja att bygga hjul är ju en framkomlig väg. Frågan är vilken den optimala innerbredden är för 35 mm däck (som troligen är något bredare i verkligheten)?
Vad kostar det att låta någon bygga ett par hjul i Göteborgsområdet om man själv skaffar allt material (eller åtminstone fälgar och nav)?
Finns väl ingen anledning att köra så breda fälgar till såpass smala däck. Blir väl bara tungt till marginellt mervärde. Här har du ett par 1600g hjul. Ekerlängd räknas enkelt ut på DTs hemsida, superenkelt då både nav och fälg är DT. Ekra upp gör man enkelt efter 1 h på youtube. Sen behöver du hitta någon som kan spänna upp dem för en femhundring, borde gå.
En 22,5 mm fälg på 410g är nog svårslaget.08A95D45-953C-4089-B8C9-78F794938CFC.jpeg

Senast ändrad:
Finns väl ingen anledning att köra så breda fälgar till såpass smala däck. Blir väl bara tungt till marginellt mervärde. Här har du ett par 1600g hjul. Ekerlängd räknas enkelt ut på DTs hemsida, superenkelt då både nav och fälg är DT. Ekra upp gör man enkelt efter 1 h på youtube. Sen behöver du hitta någon som kan spänna upp dem för en femhundring, borde gå.
En 22,5 mm fälg på 410g är nog svårslaget.Visa bilaga 606171
Ja, jag kanske ska titta på lämpliga hjulbyggare istället för systemhjul. Åtminstone är det intressant att jämföra vad man får för pengarna.

Nu har jag nog 4 olika hjulset som du beskriver. Ett par original DT till min MTB som inte är superbreda men jag kör 57mm däck utan problem på dem. Fälgbredd vet jag inte om du skall hänga dig upp på. Ett par Fulcrum Red Power HP. Säljs inte längre men Fulcrums nav går att konvertera enkelt. Kolla även på Prime hjulen från Wiggle CRC Bikester. De kom innan med konverteringskit men nu behöver de ofta köpas separat så dubbelkolla men de hjulen är ofta bra pris vikt o kvalitet combo. Jag har 2 olika set. Enklaste o ett som väger ca 1600g. Har rullat 3 år utan strul på min gravel som sommar och vinterhjul.

Jag har själv kört ett par år nu på 35 mm Schwalbe g-one tubeless på fälg med 19mm id. Jag är kanske inte kräsen nog men har inte upplevt det som ett problem. Ett annat hjulpar är på just r500 som erolwi bygger med, den är väl 22 mm och har kört 38-45 på de hjulen.

Allt detta är väl inom rekommendationerna från ETRTO (som visserligen är rätt så generös)

reifen-felgenkombination-etrto-22-en.jpg

Man kan tycka vad man vill om Rene Herse men den här dök ganska lämpligt upp i flödet nyss

https://www.renehersecycles.com/gravel-myths-3-wide-tires-need-wide-rims/

Det behöver ju inte vara en nackdel med breda fälgar men man måste kanske heller inte gå över ån efter vatten och se det som att det inte finns några hjul att få tag på, för det är ett ganska stort utbud om man inte hänger upp sig på innerbredden. Men som sagt, bygger man själv, eller låter någon bygga så kan man få den kombon man vill.

Jag får väl släppa optinojan och köra på ca 19-21 mm ID. Men när däcksbredden på det tänkta däcket inte ligger inom spannet för tillverkarens rekommendationer tänker man ju till.
Jag får leta vidare med nya ögon, så hittar jag nog snart något bra.

Jag som ska ta oskulden på slanglöst i och med de nya hjulen. Vad behöver jag tänka på vad det gäller hookless eller med "hooks"?

Tillbaka
Topp