ont i benhinna. vad göra.

kitzblitz skrev:
-------------------------------------------------------
> JarJar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kitzblitz:
> > Benhinneproblem = Medilat(insida underben)
> > Compartment = Lateralt (utsida underben). Får
> > sällan compartment i bakre logen, dvs den som
> > fäster in på insidan av underbenet (även om
> det
> > givetvis finns undantag).
>
>
> Jag förstår det JarJar, men jonzén skriver:
> "får jag ont nedre delen av framsidan av vaden
> på vänster sida". Som jag ser det defineras inte
> om det är medialt eller lateralt... Visst, om det
> är medialt på tibian är det någ benhinnan, men
> om det är lateralt eller tom posterior till
> tibian kan det också vara compartment problem.
>
> Hoppas framförallt det blir bättre!

Jepp, helt rätt. Tyvärr är det inte så enkelt att bli av med. Vad som förespråkas är aktivitetsanpassning (undvik smärta), skobyte (stabil hälkappa viktigt), töjning samt excentrisk träning av vaden, gradvis återgång till full aktivitet under 8 - 12 veckor. Om allting annat misslyckas = operation.

Observandum om det bara är på en sida, uteslut stressfraktur.

Lycka till och ha tålamod!!

Operation ja... Alltså, benhinneinflammation är en av de vanligaste åkommorna när man löptränar. De flesta jag känner som springer har haft det någon gång. Det går över rätt snabbt, två-tre veckor för min del när jag brukade ha det. Skaffa ett par sådana här så blir det nog bra.

3929.gif

Nja...jag tänkte faktiskt på benhinneinflammationen, hinnan fäster in i benet med små trådar som kallas för " sharpeys trådar", man tror att det är dom som det "drar i" för mycket och man får sina problem. Tanken är att lossa på dessa, så blir troligtvis draget mindre. En annan teori om varför det blir bättre är att man dennerverar området när man skär längs tibia. Vad vet jag, folk som inte blir bättre av något annat brukar svara bra på metoden, strunta i vad som gör att det blir bättre :)

Men som Mathias skrev, "skaffa sådana här så blir det säkert bra." Operation är långt ifrån första alternativ!

Och några sade att inte happy skulle lösa det :D
Doktorn går man till om nått är av och kommer ut ur kroppen (det som är av, inget annat). Nack-kotor behöver inte peta ut dock.

Tillbaka
Topp