Ont i bröstvårtor efter träning

Loftberg

Aktiv medlem
Lite udda fråga kanske, men något jag funderat på ett tag. Vid längre träningspass, med en kombination av tajta/blöta kläder och rörelse/vind, har jag en tendens att bli öm om bröstvårtorna efteråt. Till den grad att det dagen efter nästan blivit som skavsårsliknande eksem. Det här är något som sker både vid längre löppass samt även cykelturer med ffa tajtare cykeltröjor. Märker även att det verkar bli värre vid mer svettning och vind eller kall luft som skapar kyleffekt. Är jag helt ensam om detta fenomen, och finns det något förebyggande? Ska man behöva tejpa, eller finns det nån salva att använda?

Kolla efter målgången på ett marathon (läs: blodiga t-shirts). Du är inte ensam.

Kirurgtejp på bröstvårtorna skyddar. Och att använda bra material i tshirtarna, men det gissar jag att du redan gör.

Det är ju standardförfarande att tejpa vårtorna vid t.ex. Vasalopp och lidingölopp. På cykel har jag dock inte haft några problem, överkroppen är ju i princip still då.

zodah sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Det är värre att amma.

Det är värre att bli skjuten i benet

Ännu värre att bli skjuten i benet medan man ammar.

Men till TS, tejp är nog vad du ska ha, det är tröjan som skaver. Jag har inga problem med sådant vid cykling men ger mig aldrig ut på en löptur utan att tejpa bröstvårtorna. En sådan här använder jag.

Det är skillnad på tyger. Billiga målgångströjor brukar vara som av sandpapper. Men vid längre lopp av maratontyp kan tejp/plåster vara bra även om man har en mjuk tröja. Testa att klistret klarar svettningar bara. Trist om tejpen trillar av efter en stund och det är flera mil löpning kvar. Det finns olika "anti chafing" -stift också som funkar till viss del. Vanlig lypsyl är en billigare variant.

När jag springer använder jag faktiskt en simtopp som jag fick av en tidigare flickvän. Tejp och annat har jag testat utan framgång, men den väldigt tajta och hala toppen funkar jättebra.

kitzblitz sa:
H. sa:
Kolla efter målgången på ett marathon (läs: blodiga t-shirts). Du är inte ensam

Jag kommer ihåg i Kitzbühel på sommrarna med många långdistans bergslöpare att många hade opererad ut sina bröstvårtor. Det är snyggt.

Opererat ut, som i tagit bort eller gjort större? Båda alternativen låter otroligt vackra.....

Hasse#7 sa:
kitzblitz sa:
H. sa:

Jag kommer ihåg i Kitzbühel på sommrarna med många långdistans bergslöpare att många hade opererad ut sina bröstvårtor. Det är snyggt.

Opererat ut, som i tagit bort eller gjort större? Båda alternativen låter otroligt vackra.....

Jag gissar på att de gjort de större. Inget slår en bergslöpare med jättestora bröstvårtor om man få drömma lite.

bigmollo sa:
Hasse#7 sa:
kitzblitz sa:
H. sa:

Jag gissar på att de gjort de större. Inget slår en bergslöpare med jättestora bröstvårtor om man få drömma lite.

Jag har fått en bild i huvudet som inte vill gå bort. Geologen på väg uppför en isig backe. De opererade bröstvårtorna har stelnat i kylan och simtoppen ser ut som Twin Peaks. Fast väldigt manligt och typ macho.

Hasse#7 sa:
bigmollo sa:
Hasse#7 sa:
kitzblitz sa:
H. sa:

Jag har fått en bild i huvudet som inte vill gå bort. Geologen på väg uppför en isig backe. De opererade bröstvårtorna har stelnat i kylan och simtoppen ser ut som Twin Peaks. Fast väldigt manligt och typ macho.

Bilagor

• tom_of_finland_fp_int_3d_44815_1605021101_id_1051288.png
    tom_of_finland_fp_int_3d_44815_1605021101_id_1051288.png
    120.3 KB · Besök: 87
Jag känner att det dragit iväg lite lätt i förslagen här. Men jag gillar alternativ, så det är bra! BH, hår, tejp, plåster, lypsyl, badtopp, förstoring, hyvel... Många riktigt bra idéer här! Jag ska garanterat ta detta vidare och testa på Göteborgsvarvet i helgen!

Eftersom jag bidrog till urspårning. Löpning längre sträckor = kirurgtejp. Cykling längre sträckor = funktionströja under hängslen, de fungerar annars som en såg mot kanten på vårtan. Min bedömning är att de varken är osynliga eller jättestora, inte opererade Heller. Det är ju mycket roligare att cykla än att springa uppför berg.

Tillbaka
Topp