Ont i fotens utsida.

Hadin

Ny medlem
Ont i fotens utsida.
Efter 2 km får jag ont i fotens utsida, precis innan "svänger" upp mot översidan, förstår ni? :) jag har provat 2 olika skor med olika sulor, men får fortfarande ont. Någon som har/ haft samma problem som har en lösning.

Tacksam för alla hjälp och tips.

Mvh Robert

Ont i fotens utsida.
Förstår du vart jag menar? :) detta är på vänsterfoten.

Bilagor

• 20190412_145532.jpg
    20190412_145532.jpg
    185.5 KB · Besök: 46
Ont i fotens utsida.
Jag har breda (fram)fötter och har samma problem, framförallt på vänsterfoten som är ännu bredare än högerfoten. Köp bredare skor! Vilken tillverkare har du provat? För mej funkar Specialized skor. Men Specialized Pro/S-Works skor är smalare, då behöver jag en halv storlek större.

Ont i fotens utsida.
Om du är ny på cykel så kan det vara en vanesak. Du kan också testa att inte spänna skorna så hårt. Det nedre spännet kan vara ganska löst.

Ont i fotens utsida.
har du spännen och sulan är mjuk kan det alltså trycka från sidan. bra cykelskor med styv sula blir lägre i höjd och inte smalare i bredd när man drar åt. gäller också skidpjäxor:)

för att få bort det akuta kan du testa comfeel eller annat tjockt plåster och applicera bredvid det onda, så det undviks tryck där det är värst.

krånglar det ordentligt några veckor kan det kanske vara stressfraktur?

Ont i fotens utsida.
Klotsplacering kan påverka mycket. Om du tittar på din fot rakt ovanifrån, var hamna klossen då i relation till det onda om du skulle dra en rak linje tvärs över foten.
Prova skjut klossen mer mot stortåhållet (beroende på var den sitter idag).

För egen del får jag smärtor på det ställe du beskriver om klossen är placerad "fel" för mig. Krävs rätt lite justering för att komma undan.

Tillbaka
Topp