Ont i knän

vattenflaska

Aktiv medlem
Ont i knän
Hej!

Jag har cyklat en hel del på motionscykel de senaste månaderna (5 - 10 h per vecka) och nu har jag helt plötsligt börjat få rejält ont i mina knän, utan att jag gör något!
Har provat vila i en vecka men det värker fortfarande så fort jag belastar dem minsta lilla.

Motionscykeln är en recumbent med "vanliga" pedaler (alltså helt vanliga platta utan att ha nånting ovanpå foten - så det blir att man trampar mer än man drar) och jag har ställt in den på den längd som känts bäst.

Kan det bero på min cykling och varför blev det så här och vad gör jag åt det?? :confused:

Ont i knän
Börja som sagt med att ge en sjukgymnast chansen att föreslå åtgärder. Knän liksom mycket annat är luriga och dina (överbelastnings?)problem kan mycket väl bero på andra orsaker som t ex någon svag muskel i höfttrakten.

Ont i knän
Instämmer med föregående.

Jag har själv har haft problem med knäa i flera år från och till utan innan jag hittade orsaken. Trodde först det var pga mitt stora intresse av styrkelyft, dvs tunga knäböj, marklyft och bänkpress. Testade otaliga metoder och tekniker för att få bort problemen. Men förra våren så ramlade jag över en tråd här om jag inte minns fel och där någon nämnde att de hade samma problem. Hans/hennes förslag var helt enkelt att cykla med mindre motstånd och högre frekvens.
Dvs lägre växel och trampa som en galning istället. Har hjälp mig så jag är nästintill smärtfri numera.

Ont i knän
Du säger "utan att jag gör något" - du gör något om du cyklar 5-10 timmar. Var på knät gör det ont? Jag skulle tro att du har en sub optimal sittposition och med 10 timmar i veckan så får du helt enkelt en överbelastning. De flesta har sadeln för högt vilket är värre för knäna än för lågt. Sen spelar position framåt / bakåt in men även fotvinklar och annat men om du börjar försöka förklara var det gör ont så tar vi det därifrån.

Ont i knän
Inser nu att du skriver recumbent, något slags liggmotionscykel? Skulle gissa att sittavståndet är för stort med översträckning till följd. Hur har du foten längst ned i tramptaget, pekar hälen eller tårna ned?

Ont i knän
Utan att nu veta något om din cykel förstås, men om det är en motionscykel med "vanliga" pedaler låter det som att du har en sån där billigare "motionssak", som kan ha rätt bisarr geometri på hur pedalerna och vevarmar sitter. De är nog inte riktigt gjorda för cyklister.

Men oavsett som sagts ovan, sjukgymnast är det rätta med sånt här! Jag har dragit länge på saker när jag haft problem med olika delar av kroppen (tre gånger höft, nacke, knä). När väl kommit till en sjukgymnast har de alltid haft en lösning. Även om deras lösning inte någon "quick-fix", utan uppbyggande träning, som tar sin tid. Men det är väl i princip alltid det man behöver, när man kommit upp en bit i åldern vart fall.

Ont i knän
Utan att nu veta något om din cykel förstås, men om det är en motionscykel med "vanliga" pedaler låter det som att du har en sån där billigare "motionssak", som kan ha rätt bisarr geometri på hur pedalerna och vevarmar sitter. De är nog inte riktigt gjorda för cyklister.

Men oavsett som sagts ovan, sjukgymnast är det rätta med sånt här! Jag har dragit länge på saker när jag haft problem med olika delar av kroppen (tre gånger höft, nacke, knä). När väl kommit till en sjukgymnast har de alltid haft en lösning. Även om deras lösning inte någon "quick-fix", utan uppbyggande träning, som tar sin tid. Men det är väl i princip alltid det man behöver, när man kommit upp en bit i åldern vart fall.
Fast sjukgymnast löser inte problemet om det är relaterat till hur hen sitter på cykeln.

Ont i knän
Har själv fått inflammation i nån knä-sena på framsidan. För några år sedan var det höger knä. Äntligen när det är helt bra, så har jag åkt på samma skit på vänster knä. Tar en jäkla tid att få bukt med.

Det är nog en bra idé att komma i kontakt med en sjukgymnast.

Ont i knän
Brukar man inte säga tvärtom, att en låg sadel kan ge knäproblem?
Båda ger besvär. För högt ont bakom knät, för lågt och för långt fram = framsida knäskålen.
Oftare har folk sadeln för högt och långt fram i tron att de utvecklar mer kraft så men istället blir det primärt framsida lår som jobbar och trycker all kraft rakt ned i knät.
Långcyklare brukar sänka sadeln lite extra för att minska riskerna för knäsmärtor samt att man också ju tröttare man blir tenderar att droppa hälen mer, sitter du då redan på gränsen för utsträckt blir det ett problem när tröttheten kommer eftersom det översträcks då.

Ont i knän
Alltid lurigt att veta orsak. Låter i mina öron som överansträngning. Men skulle kunna vara felsittposition. "För hög sadel är ett big no, no" för mig. Är det vanlig överansträngning så kan det bero på att du trycker på för hårt. Det kan du åtgärda med klick pedaler eller clips som gör att du trampar hela varvet och därmed minskar belastningen på knät. Att köra hög kadens och lätta växlar ger även det mindre belastning,

Ont i knän
Hur mycket cyklade du innan du började med 5-10 h/veckan? Gick du från 0 till 5-10 h/vecka så är överbelastning en rimlig gissning.
Annars kanske motionscykelns geometri skiljer sig så mycket från din riktiga cykel att du belastar knäna på ett annat sätt än du är van vid och därför får ont. Jämför sittposition om det går.
Att du får ont är ett tecken på att något inte står rätt till. Det dummaste du då kan göra är att då fortsätta på samma sätt. Vila från cykeln ett tag, kör alternativ träning om det fungerar, gärna lite styrketräning.
Sök hjälp om det inte blir bättre.

Ont i knän
Intensiteten påverkar förstås också. Är det 10-15h lugn cykling så gissar jag definitivt på att du påverkas av en gammal brist i kroppen, eventuellt påverkad av sittpositon mm. Är det däremot hög intensitet så kanske du inte har några problem alls, men kolla ändå upp det.

Ont i knän
Har inte läst hela tråden men kort från mig,

Hade ganska stora problem med ett knä, andra fungerade perfekt. Det kom krypandes ju längre/hårdare jag körde men blev inte värre efter att det kom till en viss smärta (ganska låg men fortf obehaglig).

Gicktill fysio, fick bort med 3v rehab,

Gick och gjorde bikefit, efter det kom det inte tillbaka!

Ont i knän
Cykla på motionscykel är extremt monotont och 5-10 timmar/v är väldigt mycket. Jag gissar att det är en nån form av överbelastning som går över av sig själv på ett par veckor.
Men googla hur du mäter benlängd och ställer in rätt sadelhöjd.

Ont i knän
Oj vad med svar, tack allihopa!

Hoppas det är en enklare överansträngning som ni säger och inte nåt värre. Ska testa att ta det lugnt med cyklandet ett par veckor och köra mer styrka istället.
Frågan är bara om man bör undvika benpress och marklyft med under tiden??

Å en undran, vad exakt kan en fysioterapeut göra för knäna? Är det nån form av övningar som ska stärka dem eller vad?

Ont i knän
För det första har de en gedigen kunskap om varför kroppen gör ont och kan hjälpa dig att hitta orsaken. Sedan får man övningar eller förhållningsregler för att avhjälpa problemet och som motverkar att problemet uppstår igen.

Ont i knän
Är själv på väg ur knäproblem orsakade av överansträngning. Fysio gav mig bra rehabövningar och tipsade om naproxen men då det inte riktigt bet kontaktade jag en idrottsläkare efter 2-3v rehab. Han konstaterade ingen allvarlig skada men dock inflammation (”blåmärke” inne i knät) och skrev ut en tvåveckorskur starkare antiinflammatoriskt. Käkade sista tabletten i söndags och nu är knät helt ok. Samma läkare och kur botade f ö jobbahemmamedlaptopiknät-orsakat begynnande diskbråck i nacken förra hösten efter att jag hade dragits med ont i nacken i typ ett halvår.

TL;DR: gå till en läkare, gärna en med inrikting idrottsskador.

Ont i knän
Är själv på väg ur knäproblem orsakade av överansträngning. Fysio gav mig bra rehabövningar och tipsade om naproxen men då det inte riktigt bet kontaktade jag en idrottsläkare efter 2-3v rehab. Han konstaterade ingen allvarlig skada men dock inflammation (”blåmärke” inne i knät) och skrev ut en tvåveckorskur starkare antiinflammatoriskt. Käkade sista tabletten i söndags och nu är knät helt ok. Samma läkare och kur botade f ö jobbahemmamedlaptopiknät-orsakat begynnande diskbråck i nacken förra hösten efter att jag hade dragits med ont i nacken i typ ett halvår.

TL;DR: gå till en läkare, gärna en med inrikting idrottsskador.
Hur tog han reda på att det var en inflammation/ett blåmärke i knät? Misstänker att det är vad jag har.
Och var finns läkaren ngnstans?

Ont i knän
Hur tog han reda på att det var en inflammation/ett blåmärke i knät? Misstänker att det är vad jag har.
Och var finns läkaren ngnstans?
Han gjorde samma mobilitets/styrke/ömhetstest som en fysio vanligtvis (enligt min erfarenhet) gör, dvs testade vända, vrida, belasta, klämma och trycka på olika ställen på/runt knät för att lokalisera smärtan och utesluta meniskskador etc.

Begynnande diskbråck var en annan femma, då blev jag initialt skickad till magnetröntgen innan diagnos kunde ställas.

Ont i knän
Han gjorde samma mobilitets/styrke/ömhetstest som en fysio vanligtvis (enligt min erfarenhet) gör, dvs testade vända, vrida, belasta, klämma och trycka på olika ställen på/runt knät för att lokalisera smärtan och utesluta meniskskador etc.

Begynnande diskbråck var en annan femma, då blev jag initialt skickad till magnetröntgen innan diagnos kunde ställas.
Med tanke på hans cv så borde han ju kunna det här med knän... ? Tack!

Ont i knän
Det ska vara subventionerat med fysioterapeut samt idrottsläkare. En hundring för fysioterapeut och upp till tre hundralappar för idrottsläkare.

Rekommenderar varmt fysioterapeut. Övningarna är lika roligt som att städa men de ger ofta resultat ?

Ont i knän
Det ska vara subventionerat med fysioterapeut samt idrottsläkare. En hundring för fysioterapeut och upp till tre hundralappar för idrottsläkare.

Rekommenderar varmt fysioterapeut. Övningarna är lika roligt som att städa men de ger ofta resultat ?
+1 på fysio. Har gått till samma i snart 10 år med varierande besvär och han har löst det mesta omgående.

Ont i knän
Inte knän, men en höft...Jag har börjat löpa efter ca 30 års uppehåll :cool:
Jag slutade pga ont i ett knä, men tänkte att jag skulle testa igen eftersom jag har fått mycket starkare ben och knän tack vare cyklingen. Då börjar en höft bråka. Jag är dock ganska säker på att det är mjukdelar, och inte själva leden, då jag fått samma problem tidigare, då från över-stretchning. Lite av ett orosmoln dock eftersom min pappa fick byta bägge höftlederna.
Nu får jag ont av att springa, men det går över om jag cyklar, sen kommer det tillbaka. Jag tror på inflammation/blåmärke. Tid bokad hos sjukgymnast, samt självmedicinerar med Naproxen...

Tillbaka
Topp