Ont i knäna, vad testa?

Ont i knäna, vad testa?
Är inte det mest troliga, att du har köpt fel cykel? Om du ovanpå det aldrig vilar blir det krokigt.
Tränar du seriöst ska du inte slentrianmässigt köpa saker för att de är på rea eller verkar billiga. ?
Så kan det absolut vara, köpte den billigaste jag kunde hitta bara för att testa om jag gillar det här med grus/väg, utan att ha en susning om vilken storlek jag bör ha.

Mina fyra MTBs med plattisar kan jag brotta omkring i skogen en hel dag utan problem, körde isälvsleden häromdan utan minsta känning när jag satt på cykeln, medans att gå i en utförsbacke gör ont. Så jag är lite inne på att det kanske inte bara är sittposition det handlar om utan att jag är ovan ”rundtrampet” jag försöker mig på med SPD.
Tackar för alla tips jag fått, ska rota fram lite vikter ur källaren när jag kommer hem från semestern.

Ont i knäna, vad testa?
Som sagt, all styrketräning i världen kommer inte hjälpa dig om inte cykeln är rätt inställd. Med plattisar kommer man undan betydligt mycket mer än med spd.
Det här så kallade rundtrampet är för övrigt grymt överskattat. Det är nedåtfasen som genererar kraft, resten av varvet är bara till för att förhindra att kraft stjäls från nästa bens nedåttramp.
Inte alls ovanligt att coacher inom t.ex. triathlon där det finns mycket teknik att hämta på sim och löpet säger till sina adepter att bara fokusera på trycket på trampan istället för att försöka sig på något slags rundtramp - det ger bättre effekt och resten av varvet löser sig ändå automatiskt.

Sen är det så klart skillnad på mtb där man har tekniska stigpartier att ta hänsyn till men det ligger en del i det. Glöm spinninginstruktörernas eviga tjat om att dra uppåt.

Tillbaka
Topp