Ont i knät

Magic

Ny medlem
Ont i knät
Hjälp, jag har fått ont i vänstra knät under mina två senaste turer. Smärtan verkar ha uppkommit utan ngn egentlig anledning (krash, slag etc.) och är som värst när jag sätter tryck under tramptagen. Jag har inga symptom när jag går eller sitter, endast när jag cyklar, så ni kan förstå min frustration!! Har någon av er på Happy haft liknande problem och vad gjorde ni i så fall åt det?

Tillägg: Jag cyklar uteslutande mtb. Smärtan kommer på utsidan av vänstra knät, alldeles i knävecket. Jag har precis skaffat ny sadel, läste i de andra trådarna att detta kan påverka knäna?

Otroligt tacksam för råd och tips!!!

//Magic

Senast redigerad av en moderator:
Ont i knät
Japp, stretching av framsida och utsida lår är definitivt nummer ett. Låt mig gissa, du kan också känna av knät ibland när du går nerför en trappa? Testa dig själv, se om du kan hitta nån muskel som är lite kort. Om du är osäker på hur vig du ska vara kan du få en uppfattning om det av att jämföra dig med en person som inte tränar, typ morsan...

/K

Ont i knät
Tjena Magic

Troligen trampar du för tungt.. Är det mtb el racer vi snackar om?
Jag hade stora problem med mina knän o mitt fall hade jag för lite
muskler som stödde knät. Prova o kör på andra vxl, mellandrev fram osv..
Så märker du säkert en skillnad!

Lycka till

David

Ont i knät
Gå till farbror doktorn och be snällt om Voltaren.
Antiinflammatoriskt, smärtstillande och dopingklassat.

Du blir frisk som en nötkärna på fyra timmar.
Som cykelbud lever man på Voltaren.

Ont i knät
Mathias skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag undrar på riktigt: Vad har det för negativa
> effekter?
>

Alla(?) antiinflammatoriska läkemedel är rätt aggresiva mot magsäcken.

Saxat ur fass:

Biverkningar
Vanliga:
Magsmärta, illamående, kräkningar, diarré, matsmältningsrubbningar, matleda, ökad gasbildning, huvudvärk, yrsel, hudutslag och leverpåverkan.
Mindre vanliga:
Trötthet, vätskeansamling i kroppen, överkänslighetsreaktioner (kramp i luftrören, allergisk chockreaktion), magsår, mag-/tarmblödning, blodiga diarréer, gulsot, nässelutslag.

Jag kan personligen skriva under på mag-biten. I ett tidigare liv hade jag magsår och den bestående effekten av det är att jag numera har ganska känslig mage. Om jag måste äta Voltaren eller liknande får jag samtidigt recept på Losec för att inte få magsår igen :-(

Ont i knät
Allt det där kan man ju ta (dessutom har de ju börjat varna för att Voltaren ger blodproppar), men jag tänkte snarare så här (kanske aningen retoriskt): Det borde vara mer skadligt för knät om man fortsätter cykla, fastän knät borde göra ont? Alltså att man kanske sabbar det ännu mer?

Ont i knät
På så vis :-)
Jag håller med, lite beroende på vilket problemet är. Om det som i ditt fall är någon form av nedbrytning/skada i brosket (mitt minne är luddigt men visst har du haft såna problem? Chondromalacia?) kan det inte vara bra att fortsätta göra det som (egentligen) gör ont. Då får ju inte den skadade ledytan möjlighet att läka ordentligt. Allmän lätt motion (som inte gör ont) är däremot bra för uppbyggnaden/återhämtningen av leden har jag fått förklarat för mig. Kloka ord som TnT Tobbe skrev någon gång: Man ska inte träna igenom smärta, man ska träna runt den.

Ont i knät
Mmmm....precis. Jag försökte flytta fram sadeln litet när jag körde i helgen för att se om det skulle bli någon skillnad, visserligen tyckte jag sittställningen kändes bättre i överkroppen, men jag har litet ont i knät nu även om det inte är inflammerat. Mycket irriterande att inte kunna påverka läkningsprocessen annat än med vila när man bara vill cykla.

Ont i knät
Om jag skulle vara beroende av att käka piller för att kunna cykla skulle jag hur sjukt det än låter nog överväga att sluta cykla. Gillar inte att proppa i mig piller. Efter att ha jobbat på ett par olika läkemedelsbolag så är jag dessutom oerhört skeptisk till hela deras bissniss.

(titta inte på vem som äger ip-adressen jag postar från nu, snälla. de gör iofs inte piller utan apparater, lite bättre kanske.)

Ont i knät
Låter bekant detta. Mina knäproblem var en plica som i sig gjorde ont men även orsakade lite skadat/slitet brosk på knäskålen. Jag skiver var eftersom jag nu faktiskt börjar kunna köra för fullt :-) Visserligen kan jag fortfarande inte köra djupa knäböj på enbart vänster knä men det känns som om det kvittar...och det kommer förhoppningsvis det med.

Receptet för mig har varit:
-Artroskopi varvid plican togs bort.
-Knapra Voltaren. Massor. I mitt fall med en sideorder av Losec.
-Stretcha! Kan inte överskattas. Riktigt utförd stretch för framsida lår samt dess antagonister (rumpa, baksida lår). Stora Stretchboken av Berg rekommenderas. Samma info kan säkert hittas på nätet iofs.
-Viktigast av allt: Ha tålamod till aktiv vila. Gör mao allt som inte gör ont.

Har även ätit kosttillskott med glukosamin samt kondroitin. Jag resonerade som så att om det kanske kan hjälpa så är det bra :-)

Ont i knät
Det finns ett Voltaren-alternativ som
är snällare för magen, minns inte namnet.

I spanien är Voltaren och annat gott
receptfritt. Det är därför alla svenska
landsvägscyklister lägger sina vårläger
där.

Ont i knät
Newsboy skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns ett Voltaren-alternativ som
> är snällare för magen, minns inte namnet.
>
> I spanien är Voltaren och annat gott
> receptfritt. Det är därför alla svenska
> landsvägscyklister lägger sina vårläger
> där.
>

Till att börja med ang vårläger: LOL!

Diklofenak ska vara bättre för magen. Har provat det med. Funkar lika. Vette fn om det var bättre för magen dock.
Gillar egentligen inte att knapra piller men ibland är det ju tvunget :-(

Edit: satvar uj som ne kartta

Senast redigerad av en moderator:
Ont i knät
Newsboy >> Voltaren är väl inte dopingklassat!?

Klippt från FAQ på www.dopingjouren.nu

"""""""""""""""""""""""""""""""
DOPINGKLASSAT INOM IDROTTEN
Fråga:
Är Voltaren dopingklassat?

Svar:
Nej, det är en non-steroid antiinflammatorisk drog (NSAID).
Mvh Dopingjouren
"""""""""""""""""""""""""""""""

Tillbaka
Topp