Ont i magen efter jag cyklat

Hej
Har en scott mtb hardtail som jag mestadels cyklat i skogen med. Nu har börjar cyklat mer landsväg så det blir mer statiskt. Cyklar ca 3 mil.
Dagen efter så börjar få riktigt mycket magvärk.
Är det något som kan veta vad det beror på?
Är inne på om styret sitter lite för långt ner som gör att magen och tarmar blir lite klämda.
Lite magen har man men inget som hänger över byxlinningen.

Hej
Har en scott mtb hardtail som jag mestadels cyklat i skogen med. Nu har börjar cyklat mer landsväg så det blir mer statiskt. Cyklar ca 3 mil.
Är inne på om styret sitter lite för långt ner som gör att magen och tarmar blir lite klämda.
Kommer det dagen efter så låter det som träningsvärk. Tarmklämm borde komma tidigare.

Hej
Jag tänker att det är svårt att dra några slutsatser v.g. magen efter en enstaka gång. Det finns så många faktorer som kan göra att man får ont i magen. Händer detta varje gång efter att du cyklar landsväg? Hur ofta? Hur många gånger har det hänt? Om du märker av vid upprepade tillfällen att du får magvärk dagen efter cykling så kan man kanske börja dra slutsatser att det har något samband med cyklingen.

Vad äter du före, eventuellt under och efter ett cykelpass? Håller med Grimpeur att det borde komma tidigare och låter som träningsvärk eller reaktion och anstängning.

Det händer att jag får problem med magen men då brukar det komma relativt snabbt efter och vara ganska enkelt att härleda till antingen energiintag (fruktos i för stora mängder kan vara tufft), för lite vatten, smärtstillande (ibuprofen, acetylsalicylsyra eller naproxen) eller allmänt för stor utmattning.
Personligen har jag kroniskt inflammation i mina tarmfickor vilket ibland ställer till det men har man problem med mag/tarm i vardagen så bör man kunna se sambandet även under/efter träning.

Jag tänker att det är svårt att dra några slutsatser v.g. magen efter en enstaka gång. Det finns så många faktorer som kan göra att man får ont i magen. Händer detta varje gång efter att du cyklar landsväg? Hur ofta? Hur många gånger har det hänt? Om du märker av vid upprepade tillfällen att du får magvärk dagen efter cykling så kan man kanske börja dra slutsatser att det har något samband med cyklingen.
Ja det har skett varje gång jag cyklat.
Träningsvärk är det inte utan mer magvärk.

Vad äter du före, eventuellt under och efter ett cykelpass? Håller med Grimpeur att det borde komma tidigare och låter som träningsvärk eller reaktion och anstängning.

Det händer att jag får problem med magen men då brukar det komma relativt snabbt efter och vara ganska enkelt att härleda till antingen energiintag (fruktos i för stora mängder kan vara tufft), för lite vatten, smärtstillande (ibuprofen, acetylsalicylsyra eller naproxen) eller allmänt för stor utmattning.
Personligen har jag kroniskt inflammation i mina tarmfickor vilket ibland ställer till det men har man problem med mag/tarm i vardagen så bör man kunna se sambandet även under/efter träning.
Vad gör du åt dina tarmfickor?

Vad gör du åt dina tarmfickor?
Önskar jag hade den ultimata lösningen för det kan vara riktigt jobbigt och trist men tyvärr. Känner dock att jag hyffsat kan hantera läget och får acceptera när det inte räcker hela vägen.
För att ge lite bakgrund så började det för drygt 12 år sedan då jag fick den första inflammationen. Det var inte kritiskt och inga komplikationer men gjorde fruktansvärt ont och det tog knappt en vecka innan det släppte. Besökte då akuten och det gjordes en CT och en efterföljande koloskopi.
Hade efter det inflammation till och från (allt från någon gång om året till mer sällan) fram till 2019 då jag fick en inflammation som kom och gick under nästan sex månader innan det la sig helt. Har efter det haft skov på allt från någon vecka till någon månad ca 1 gång om året.
Sedan första gången så har det gjorts ett antal undersökningar (inklusive x antal koloskopi och CT). Det har aldrig varit några komplikationer och alla undersökningar visar på helt normala tillstånd vilket å ena sidan gör att det inte går att säga varför det blir inflammationer men å andra sidan vågar jag numera "självmedicinera" mer än i början.
Hälsosam kost och motion är, och har varit, en självklarhet men jag funderar ett varv extra när jag äter kött och försöker minimera det. Framförallt kött med stort tuggmotstånd (bättre att vara finsmakare). Jag undviker också att äta sent och försöker ge kroppen ett par timmar mellan sista större måltiden och sängen.
Är aldrig direkt trög eller förstoppad men tar laktulos med jämna mellanrum, framförallt om jag vet att det blir en del stillasittande i en period.
Brukar känna ganska väl när det är på gång, som ett litet obehag koncentrerat till ett litet område och brukar då se till att öka dosen laktulos samt hålla mig till flytande kost i någon/några dagar. I de flesta fall så släpper det men det finns tillfällen då det inte hjälper utan det blir allt från 3-5 dagar med rejäl smärta.

Jag försöker undvika pastöriserad mjölk. Fil och youghurt, och opastöriserad mjölk i mån jag kan hitta. Youghurt är snabbaste hjälpen för att slippa det onda.
På hösten äter man mer frukt, rotfrukter och grönsaker än annars, vill jag mena. Jordärtskockor är döden för mig, hihi! Kanhända tänker du inte på vad du har ätit och vad som hänt under dagen.
Vad för mat har du med på turen?

Senast ändrad:
Känns mer o mer som träningsvärk då jag gör lite övningar för att stretcha så blir det bättre
En konstig känsla av träningsvärk då det sitter längst ner i magen mot ljumskarna.
Får försöka hitta bättre stretchövning o rörelser som kan underlätta.

Kolla så du inte behöver sträcka dig fram för att nå styret och dess reglage! Då hänger större delen av överkroppen utan stöd. Lätt, mjukt och fint ska händerna hålla i styret, med avslappnade armbågar. Ev. löser en kortare s k styrstam sådana problem. Det är det som förenar styret med själva ramen.

Hej
Lite magen har man men inget som hänger över
Sadel! Låter som att du har något heligt som det klä
Hej
Hejsan, jag hade samma för 10år sedan. Det löste sig när fick mätt sittbenen och köpt en sadel i rätt storlek👌tog ett tag innan jag kom på det bara 🤪
ps. jag blev helt kass i magen efter varje pass innan bytet😳

Tillbaka
Topp