Vad gör du åt dina tarmfickor?
Önskar jag hade den ultimata lösningen för det kan vara riktigt jobbigt och trist men tyvärr. Känner dock att jag hyffsat kan hantera läget och får acceptera när det inte räcker hela vägen.
För att ge lite bakgrund så började det för drygt 12 år sedan då jag fick den första inflammationen. Det var inte kritiskt och inga komplikationer men gjorde fruktansvärt ont och det tog knappt en vecka innan det släppte. Besökte då akuten och det gjordes en CT och en efterföljande koloskopi.
Hade efter det inflammation till och från (allt från någon gång om året till mer sällan) fram till 2019 då jag fick en inflammation som kom och gick under nästan sex månader innan det la sig helt. Har efter det haft skov på allt från någon vecka till någon månad ca 1 gång om året.
Sedan första gången så har det gjorts ett antal undersökningar (inklusive x antal koloskopi och CT). Det har aldrig varit några komplikationer och alla undersökningar visar på helt normala tillstånd vilket å ena sidan gör att det inte går att säga varför det blir inflammationer men å andra sidan vågar jag numera "självmedicinera" mer än i början.
Hälsosam kost och motion är, och har varit, en självklarhet men jag funderar ett varv extra när jag äter kött och försöker minimera det. Framförallt kött med stort tuggmotstånd (bättre att vara finsmakare). Jag undviker också att äta sent och försöker ge kroppen ett par timmar mellan sista större måltiden och sängen.
Är aldrig direkt trög eller förstoppad men tar laktulos med jämna mellanrum, framförallt om jag vet att det blir en del stillasittande i en period.
Brukar känna ganska väl när det är på gång, som ett litet obehag koncentrerat till ett litet område och brukar då se till att öka dosen laktulos samt hålla mig till flytande kost i någon/några dagar. I de flesta fall så släpper det men det finns tillfällen då det inte hjälper utan det blir allt från 3-5 dagar med rejäl smärta.