ont i nacken och axlar.

Bine78

Ny medlem
ont i nacken och axlar.
Hallå där.

Jag har börjat få ont i nacken och axlarna när jag cyklar. Jag vet inte vad det kan bero på.
Det här problemet hade jag när jag cyklade för fem år sen när jag var otränad och ovan vid ställningen. Men nu har problemen återkommit.

Vad ska jag göra?
Kan det bero på att jag är fel klädd nu när det börjar bli kallt ute?

ont i nacken och axlar.
Jag slog i nacken på crossen för några år sedan som jag har haft problem med. det är bara muskelskada så jag tränar musklerna och mår prima idag. Självklart fick jag rådet stretcha men det funkade inte ett skit.

Men jag har några bra övningar som funkar för min nacke. Det gör att den pallar mer nästa gång jag drar över styret igen.

stå rakt med två hantlar i vardera hand. lyft axlarna rakt upp och gå långsamt tillbax.

Samma övning fast du drar skulderpartiet och armbågarna bakåt gör att du istället tränar de bakre partierna av rygg/nacke.

Jag blev bra på en vecka när jag började.

Jag kör även lättare statiska träningar med nacken för att hålla ett bra flöde på blodet.

ont i nacken och axlar.
Jag får ont, eller blir i alla fall stel som ett betongpaket, om jag inte tänker mig för. Dels brukar jag ha Anders Adamssons ord från någon Eurosport sänding klingande i huvudet. Han sa något i stil med att "Den där hänger aldeles för mycket på styret, armarna skall vara avslappnade" Alltså försöker jag slappna av när jag känner att jag hänger för mycket på styret. Sedan brukar jag använda tiden när jag står och väntar på pendeltåget eller har tråkigt på jobbet till att strecha axlar och nacke, det hjälper också väldigt mycket. Till sist så har jag fått ett antal övningar med gummiband av min naprapat som stärker och mjukar upp axlar och nacke.

ont i nacken och axlar.
Bine78 skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan det bero på att jag är fel klädd nu när
> det börjar bli kallt ute?

Se till att täcka halsen och nacken när du cyklar i kyla. Det är lätt att man spänner sig i nacken annars.
Jag har en mössa som går ner långt i nacken och flera lager som täcker nacken. Jag brukar få ont i nacken den först tiden när det är kallt. Sen lär man sig att slappna av.
/J

ont i nacken och axlar.
ont i nacken (om de e illla) får man tyvärr lära sig leva me. ja började gymma när j ava 15 o ja betalar priset när ja e 32:S bästa du kan göra e o gå till naprapat o om han kan fida dig ¨så ere ju hounky dory annars e de bara gila läget

ont i nacken och axlar.
Jag led av samma problem tills jag insåg det idiotiska i standard eregonomin på xc hojjar, och bytte ut orginal styrstammen mot den mest uppåt vinklade jag kunde hitta. Kompleterade med långa, och totalt anti "happy-mtb mode riktiga" barends, før att kunna variera position efter terræng och nack/skulder muskulaturens form.

Tillbaka
Topp