ont i triceps

Henrikson

Ny medlem
ont i triceps
Ngn som vet vad som är felet? Är relativt ny i cyklandet. Grymt kul att cykla både stök körning, singletrack och långlopp. Oftast är det ganska trevligt att cykla men mitt problem är att efter ca 2 timmars cykling, speciellt vid snabbare körning,får jag ont i armarna. Senaste loppet, Långa Lugnet, var på slutet en mara för triceps.
Vad är felet? Fel sittställning? För mkt vikt på armarna kanske?
Eller är det fel längder, geometrier på något?
Hört av en ytlig bekant att man skall sitta på en racer som om man just fått en "magsopa". Stämmer det? Gäller det mtb-åkning också i såfall?
(Kör en mtb med ganska upprätt sittställning, sadeln kanske ngn cm höre en styret, brett riserstyre)

ont i triceps
Tja, de gånger jag kört långa lugnet så känns det i armarna som om man har hållit i en slagborr ;). Kan ju uppstå om det är mkt stök och armarna får ta upp mkt stötar, dvs om du har en framdämpare med liten slaglängd, hårt pumpade däck så kan du få räkna med lite ont ;). Fast jag fick nog mest ont i underarmarna iofs och händerna..

ont i triceps
Hur har du sadeln?
Om den är det minsta vinklad frammåt så blir det ofta för stor belastning på händer/armar.
prova att räta upp sadeln lite, det kan hjälpa.

Sen kan det faktiskt vara så att om man har styret för högt, så är det inte heller bra, man har oftast en naturlig vinkling på ryggen som man hamnar i automatiskt.
Om sen styret är högre upp/längre bak än den naturliga handpositionen så blir det mer belastning på händer och armar.

Annars kan du prova att träna upp muskulaturen i nedre delen av ryggen (bellybacks) så kanske det avlastar armarna.

ont i triceps
Tack för tipsen! Jag ska kolla sadeln.
För att sänka styret måste man, antar jag, såga av gaffelröret och sen är det kört om man vill höja igen eller?

ont i triceps
Henrikson skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för tipsen! Jag ska kolla sadeln.
> För att sänka styret måste man, antar jag,
> såga av gaffelröret och sen är det kört om
> man vill höja igen eller?

Börja med att vända på styrstammen om du har en som är vinklad uppåt. Då får du ner styret några centimeter utan att kapa gaffelrör.

ont i triceps
Henrikson skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för tipsen! Jag ska kolla sadeln.
> För att sänka styret måste man, antar jag,
> såga av gaffelröret och sen är det kört om
> man vill höja igen eller?

Har du spacers under styrstammen så kan du flytta dom ovanför istället!

ont i triceps
har du dämpning fram? jag får ont i armbågarna ibland när jag kör med mtb:n utan dämpning fram. nu kör jag förvisso ganska lungt och väger mycket, men det är lungt när jag har den dämpade cyklen

Tillbaka
Topp