Ont i vänster armbåge av racer?

Pigmachine

Ny medlem
Märkte av det för andra gången idag (kanske bara satt i sen förra gången jag var ut). Hur fel kan man egentligen placera sina händer för att råka ut för något sådant? Märker mest av det när jag har händerna på reglagen.

(Jag blev illa hundbiten i vänster armveck för en 20 år sedan, och den (armbågstrakten) knakar lite ibland om man gör armhävningar eller dylikt vansinne)

prova att raka armarna? Det kan faktiskt vara så att han däruppe inte tycker du visar tillräcklig rearspräckt för sporten.

tobiias skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är det för typ av smärta? Det kan ju vara
> så att du har för mycket vikt på armarna. Har
> du dom raka eller böjda?

Lätt böjda armar, och smärtan är liksom.. hmm som om armbågen belastats snett.

Hmm, belastas snett? Armarna ska väl vid optimal sittställning inte belastas särskilt mycket alls, men om det blir snett kanske du har för brett eller smalt styre? Bara ren spekulation.

Senast redigerad av en moderator:
Pigmachine skrev:
>knakar
> lite ibland om man gör armhävningar eller dylikt
> vansinne)

Typ som tennisarmbåge. Jag har samma problem med just armhävningar och dylikt. Jag måste oftast vara ordentligt uppvärmd för att kunna göra armhävningar. Men jag kan ge dig lite tips som jag tycker har hjälpt.

Värme - Jag har t.ex. märkt av årsbundna skillnader. Under sommaren när det är varmt eller om jag varit utomlands har jag haft avsevärt mindre problem med armbågarna. Jag har inte behövt värma upp lika mycket eller inget alls innan jag gör armhävningar. På tal om just värme så är ju som sagt uppvärmning viktigt. Om jag ska göra armhävningar så brukar jag börja med at försöka göra icke-fullständiga armhävningar (alltså utan att sträcka ut armarna helt) och göra dem med knäna i marken. Sen lägger jag mer och mer tyngd på armarna tills det går bra. Har du problem när du cyklar kan jag rekommendera att du dels värmer upp armarna isolerat innan du börjar cykla och se till att du håller armbågen varm, testa en sån där våtdräktsliknande värmegrej för armbågen.

Förebyggande träning - Om jag inte gjort armhävningar eller liknande på länge så brukar jag ha skitsvårt att göra det pga armbågarna, jag märker att jag måste värma upp avsevärt mycket mer. Men de perioder som jag tränat armhävningar regelbundet så har jag inte alls haft samma problem. Så min starka rekommendation är att du ser till att göra armhävningar regelbundet. Se detta som sjukgymnastik. Jag kan rekommendera att du tittar på hemsidan http://www.hundredpushups.com/
Om du följer det programmet så får du säkert lite extra motivation. Se till att värma upp ordentligt innan bara, om det är svårt så testa det som jag sade tidigare, börja med knäna i marken och se till att inte sträcka ut till raka armar under belastning.

Lycka till!

Pigmachine skrev:
> Hur fel kan man egentligen placera sina händer för
> att råka ut för något sådant? Märker mest av
> det när jag har händerna på reglagen.

Frågan är hur dina reglage är placerade och om bredden på styret passar dig? Hade varit intressant också att veta hur dina händer är placerade.

Benny

Skulle kanske behöva lite bredare styre, har ett 44 just nu, och jag är ganska bred. Tiagra reglage, (första racern sen jag var 12 så jag ville inte slänga ut en förmögenhet på en hoj innan jag visste om det var skoj), Håller antingen i reglaget i 'växlingsläge', eller i toppen av det med tummen vilandes på vajern.

Men som Mr_Miyagi säger kanske man bör värma upp sin kassa armbåge lite innan man ger sig ut. Det har bara gjort ont de två senaste gångerna, och då har det blåst rätt kallt, och jag har bara haft T-shirt på mig

Jag har max spenderat 5 minuter i bocken sen jag började testa racer, då det inte känns så bra. Det känns som min ölkagge trycker ihop lungorna och min nacke känner sig förvirrad över att försöka titta framåt från den vinkeln (kommer nog att kännas bättre bara jag får in vanan och blir av med buken).

Har precis samma problem, får också ont i armbågen när jag håller upp på själva växelreglagen.
Men i bocken eller "uppe på" styret är de aldrig några problem.

När man sträcker ut armen helt i luften så gör det ont i armbågen, även lite ömt. Även jag är nybörjare med bockstyre.

Hur ska man egentligen hålla för att de skall vara rätt och man skall belasta armarna så lite som möjligt?

Tack ninjakenneth för att jag inte är den enda som känner mig malplacerad bakom ett rääjör styre! Jag tycker att jag har helt rätt grepp när jag åker omkring, men det kan ju vara den riktning man ändrar sin armbåge till jämfört med MTB (ca 90 grader +-)

Jag får ont i armbågarna när jag bränner runt på mitt billiga orginalstyre, provade en annan cykel och kände ingenting.

köp ett smalare styre lovar det är det...

red: läste fel bredare var det ju...

Senast redigerad av en moderator:
Jag körde 'insert manufacturer here's' styrbreddskoll och de kom fram till att jag minst skulle ha ett 46 styre så jag misstänker att det är ett för litet styre. Samt man böjer armbågarna på ett annat (felaktigt?) sätt när man har ett mindre styre.

Pigmachine skrev:
> Tack ninjakenneth för att jag inte är den enda
> som känner mig malplacerad bakom ett rääjör
> styre! Jag tycker att jag har helt rätt grepp
> när jag åker omkring, men det kan ju vara den
> riktning man ändrar sin armbåge till jämfört
> med MTB (ca 90 grader +-)

Hehe, varsegod.. vi kanske får starta någon typ av stödgrupp för detta oerhörda i-landsproblem. Kanske tom kan kassera ut lite EU-bidrag.. =)

Men ligger väl något i de flesta påtalar, dvs styret och kanske till viss del hur man håller i sitter. Men vad är korrekt här?

Hittade lite hjälp på vägen kring position, någon annan som har ett bättre tips kanske?
http://www.jimlangley.net/crank/bikefit.html

Jag har oxå tennisarmbåge fast jag knappt rört ett racket i hela mitt liv. Skulle tro det beror pa ålder o inte cykeln. Och bästa behandlingen är trol. en cortisonspruta. Prata m din husläkare!

Tillbaka
Topp