Optimal kroppsvikt

Optimal kroppsvikt
haha ja BMI är förkastligt, minns förra hälsokontrollen med jobbet. Då sköterskan med en lite varnande ton sa att jag låg på gränsen till tjock visade jag magrutorna, slut på diskutionen :)

Är fär övrigt 175,5 lång och 77 tung :)

Optimal kroppsvikt
Joakim Quensel skrev:
> Vad är en optimal nivå att lägga sig på för vikt om man vill bli en så snabb cyklist som möjligt?

Frågeställningen är säkert relevant för alla som kan säga ja till följande påståenden:

1. Jag har inget fett kvar på min kropp, men en hel del massiva muskler och jag undrar om det är optimalt att transportera runt detta överdåd av muskler när cykling inte kräver så mycket styrka.
2. Jag är så oerhört vältränad konditionsmässigt och tekniskt att det inte går att bli snabbare av att träna oftare/längre.

Men eftersom det för motionärerna snarare gäller:

1. Jag har ca 10 kilo fett som agerar dödvikt på min kropp och dessa släpar jag runt på cykelturerna
2. Jag har ganska dålig kondis faktiskt

Så tror jag inte man ska fundera över vikt-längd-ratio utan bara hoja mer och äta nyttigare, om man tycker att man ser lite plufsig ut. Eller låta bli, om man är glad med sitt liv ändå.

Optimal kroppsvikt
Snabbast cyklist?
gäller det bara väg?
Eller cykling lite allmänt?
Världsmästarna i elit/vuxenklassen i alla grenar, addera deras vikter och dividera för att få fram ett snitt = idealvikten. tex sam hill 79, Brian Lopes 82, Udo Klaus von Steppenwolf (kunstrad) 57, Gunn rita dahle 63, Sabrina Jonnier 64, Hanka Kupfernagel, 67, Mike day 74, john tomac 88, Lance Armstrong 64-70 osv. lägg till lite fler världsmästare och guldolympier från olika grenar och du har din idealvikt. troligtvis mellan 55 och 81 kilogram. glöm inte de svenska världsmästarna som borde representera dig bättre.

Optimal kroppsvikt
Tomac (som är också 178cm) tävlade en bra bit under 88kg, mellan 75 och 80kg när han körde ländsväg för Motorola och XC/DH på MTB, både i USA och Europa.

Optimal kroppsvikt
Fässberg skrev:
-------------------------------------------------------
> haha ja BMI är förkastligt, minns förra
> hälsokontrollen med jobbet. Då sköterskan med
> en lite varnande ton sa att jag låg på gränsen
> till tjock visade jag magrutorna, slut på
> diskutionen :)
>
> Är fär övrigt 175,5 lång och 77 tung :)

Woho fick du ligga då?

Det är så sjukt det här med att gå ned i vikt. Läste i någon blaska där dom hade frågat folk vad dom var villiga att göra för att gå ned i vikt (USA) Det var helt sjukt, folk skulle offra allt möjligt för att gå ned i vikt. Men jag tror aldrig dom frågade om folk var villiga att äta mindre;)

Det är lite grann som han Rössner (heter han så?) brukar säga när folk säger att dom har provat ALLT för att gå ned i vikt. "Har du provat att äta mindre och röra på dig"

(1700mm 84kg)

Senast redigerad av en moderator:
Optimal kroppsvikt
erik h skrev:
> Blir man snabbast av transfetter eller är det
> fleromättat som gäller?

Tjena!

Transor får mig att springa snabbt som fan.. Feta transor skulle nog få mig att springa ännu snabbare..

Optimal kroppsvikt
Mårten skrev:
> s: Jag brukar käka innerslangsroullad med
> smörfrästa bromsbelägg.

Då har vi hittat felet till varför du inte går upp i vikt iaf. ;)

/Adam

Optimal kroppsvikt
Åt vilket håll?

Kneecap skrev:
> erik h skrev:
> --------------------------------------------------

> > Blir man snabbast av transfetter eller är det fleromättat som gäller?
>
> Tjena!
>
> Transor får mig att springa snabbt som fan.. Feta
> transor skulle nog få mig att springa ännu snabbare..

Optimal kroppsvikt
s skrev:
> Det kommer nog komma en massa viktiga tips i den
> här tråden.

Banne mig om du inte hade rätt

bigbadbob.gif ht=72

Optimal kroppsvikt
Eftersom tråden ändå spårade ur så postar jag en bild på 105kg Jocke anno 2002.
Bilden är från en ölhävartävling på semester i Thailand. Ölhävning var väl just det enda som jag var snabb på på den tiden...
skÃgg.JPG ht=554

Min nuvarande (nedåtgående) vikt är 82kg (186cm) men jag skulle vilja testa att gå ner till 75kg, kanske mest för att jag är nyfiken på hur det skulle kännas att vara så smal någon gång (sist jag vägde under 75kg var 1985, 17 år gammal...). Att veta hur viktminskningen påverkar snabbheten på cykel är svårare, men jag brukar köra ett Watt-baserad intervallträning på trainern och om jag tappar alltför mycket så borde jag märka det geonom att jag inte klarar att köra samma program som tidigare.

Optimal kroppsvikt
Erfarenheter från att ha börjat styrketräna är jag också intresserad av. Jag har tränat styrketräning (hela kroppen, men fokus på ben) en gång i veckan sedan i November. Jag har blivit betydligt starkare på gymmet men, återigen, blir jag en snabbare cyklist?

Optimal kroppsvikt
Styrketräning är alltid bra. Vet inte om det direkt gör dig till en snabbare cyklist, men det borde absolut hjälpa till i spurtar. Bålträning och allmän kroppsstyrka är ju alltid bra. Tror att det förbygger många skador och håller ordning på kroppen under cykling.
Benträningen borde du nog dra ner nu under våren/sommaren så du inte blir övertränad.
Testa att gå ner i vikt så länge det känns bra. Du ska ju orka träna också. Och jobba och allt annat som proffscyklister slipper. :)
/J

Optimal kroppsvikt
Gör en studie på resultatlistorn ai svensk cykel de senaste 5-10 åren. Korsreferera denna med resultatlistor från ett eller två andra länder.

Posta här när du är klar, du kan säkert hitta intressanta data. Däremot så tror jag ingen här är kvalificerad att svara på din fråga, så det kommer mest bara bli blaj och vilda spekulationer.

Optimal kroppsvikt
bigmollo skrev:
> Om jag jämför min maxnotering, 92 kilo, mot min
> nuvarande vikt, 66 kilo, så kan jag konstatera
> att jag cyklar snabbare nu, men var mycket
> starkare i bänk och knäböj förut. :)
> /J

Vi verkar ha gjort samma resa vad gäller vikt ungefär (Fast du på en lite lägre nivå, både vad gäller kg och cm över golvet :-) )

Optimal kroppsvikt
Ytterligare en fråga.

När jag tränar med vad som känns nära min maximala kapacitet så kan jag köra ett intevallprogram med en medeleffekt på 270W i 45 minuter ( 2min20sek x 300W / 1min x 200W ).

Är det någon som baserat på ovanstående kan göra en kvalificerad gissning på ungefär var min tröskeleffekt ligger? Med reservation för kalibreringen av trainern förstås.

Pulsen ligger enligt datorn på i snitt ca 162 under hela passet (i början av passet 150-165 i början resp slutet på varje 300W-intervall, i slutet av passet ca 160-175). Vad säger det om min tröskelpuls?

Vad är det bästa sättet att själv (utan att göra ett riktigt test hos något företag) testa tröskelpuls och tröskeleffekt? När man väl vet sin tröskelpuls, hur utnytjar man den i sin cykling? Skall man tex undvika att överstiga den under tävling om man inte vill ta slut?

Optimal kroppsvikt
Joakim Quensel skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om jag jämför min maxnotering, 92 kilo, mot
> min
> > nuvarande vikt, 66 kilo, så kan jag konstatera
> > att jag cyklar snabbare nu, men var mycket
> > starkare i bänk och knäböj förut. :)
> > /J
>
> Vi verkar ha gjort samma resa vad gäller vikt
> ungefär (Fast du på en lite lägre nivå, både
> vad gäller kg och cm över golvet :-) )

Jag trodde att bigmollo var body builder. 92kg muskler är väl oftast lite mer att komma med än 105kg ölhävarmuskler. ;)

/Adam

Optimal kroppsvikt
Adam7125 skrev:
> Jag trodde att bigmollo var body builder. 92kg
> muskler är väl oftast lite mer att komma med än
> 105kg ölhävarmuskler. ;)
>
>
> /Adam

Bodybuilder, det var som fan...
Ursäkta mollo om jag tog dig för ett gammalt före detta slapp-fetto som mig.

Optimal kroppsvikt
Utan att säga nåt om optimal vikt för cykling, så märkte jag själv när jag gick ner 3 kg från min "normala" vikt att det gick att springa hur långt som helst nästan. Då åt jag jäkligt mycket grönsaker och magert kött, inget godis eller kakor men en del öl däremot :) Den vikten var perfekt, den kommer jag att ha igen om ett litet, litet tag...;)

Optimal kroppsvikt
Om du tror att 3kg viktminskning märks när du springer du borde se vad det kan göra för ring dips, pullups, muscle-ups och iron cross på ringar.

Optimal kroppsvikt
Daner skrev:
> Åt vilket håll?
>

Tjena!

Bort från dom oftast.. MEn på söndagar kan jag bli kramvänlig.. bara Bigmollo tar på sig hotpantsen..

Optimal kroppsvikt
BMI är Bullshit.....

För alla som sträver efter att ha lågt BMI så lever ni farligt. BMI tar inte ALLS hänsyn till individuella skillnader mellan kropparna eller "work capacity" som varje person har. Som generel regel så borde det istället vara midjemått i förhållande till axlarna ( dvs så länge midjeomfång är mindre än axelomfång då är det bra) samt hur snabbt man återhämtar sig efter en kort fysisk aktivitet.

Om man är muskulös så räknas man som tjock/ överviktig enligt BMI:s sätt att mäta. Själv fick inte jag teckna en billig försäkring pga enligt BMI var jag sjukligt fet( jag är 168cm/85kg och hade då 10% kroppsfet). Jag fattar verkligen inte hur BMI har blivit så populärt sätt att mäta ifal folk är feta eller inte.

/Steven

Optimal kroppsvikt
BMI är till för att mäta stora mängder människor. Man kan tex jämföra sveriges och norges invånares BMI. Det är inte till för att mäta individer. Man kan också använda BMI för att jämföra samma människogrupp under ett antal år.
/J

Optimal kroppsvikt
SteveO skrev:
> BMI är Bullshit.....
>
> Jag fattar
> verkligen inte hur BMI har blivit så populärt
> sätt att mäta ifal folk är feta eller inte.

Från början var det till för att mäta ett större grupps gemensamma BMI, inte för att mäta enskilda. Precis som du säger, stämmer det ju inte alls för de med mycket muskler. Som jag då...

Då är midjehöftkvoten ett mer rättvist mått. Dividera midjans mått med höftens. Män bör ha en kvot mindre än ett och kvinnor 0,8.

Optimal kroppsvikt
Bruses idé om midjehöft var närmare sanningen, men låt oss kolla lite närmare på de alternativ som finns till hands:

Lätt att mäta:

Vikt
Längd
Omfång (bröst, midje, höft)

Mer komplicerad att mäta:

Percent kroppsfet
Aerobisk kapacitet
Funktionell arbetskapacitet
Styrka
Snabbhet

Även om man har bra koll på alla dessa bitar är det farligt att dra slutsatser om hur en viss individ kan jämföras mot andra utan att veta mer om både grundfrågeställningen (Optimal för just vilken specifik aktivitet?) och individen (historiken, genetiska förutsättningar, motivation osv.)

Man måste ha rätt indata och rätt frågeställning för att kunna ge ett svar som är värd någonting.

Optimal kroppsvikt
andematt skrev:
> Kan man inte blanda in vilopuls på ngt sätt..
> Jag har BMI 25 och vilopuls på 60.

25*60/5,003=299,8201. En siffra mellan 292,500 och 301,200 indikerar optimal form.

Grattis!

Tillbaka
Topp