Hej!
Står i valet och kvalet vilken cykel jag ska införskaffa, står och väljer mellan Orbea Occam H10, M30 LT, Scott Spark RC Comp eller Scott Spark 940.
Jag är rätt välbyggd, ca 115kg och kommer nog cykla mestadels skog/stigar och en del downhill, men inget extremt. Vad skulle ni valt?
Stod själv och övervägde en Orbea occam.
Fick tipset att kolla efter årsmodell 2022 då dem ligger lite billigare i pris och det enligt utsago inte skiljer sig ifrån 2023 årsmodeller.
Var lite inne på en long travel men fanns ine kvar då.
Är runt din vikt med och ville ha en bra all-around cykel, samt att jag tänkte att en long travel kunde ljuga bort en del.
Är någorlunda ny med så det kan säkert rädda lite ifrån taskig teknink och stenar/elaka rötter ;)
Occam verkar ha lite längre slaglängd/travel än vad Scott Spark har? (Vad jag kunde se)
En Occam duger nog finfint till en del downhill/enduro med tror jag.
Man kan nog klara sig långt på den.
Har en vän som har en äldre scott spark i nuläget. Han är nöjd men har har faktiskt planer på en Orbea i framtiden att byta ut till.
Det är väl just det att det är kanske lite mer travel osv än vad har har idag samt att cykeln börjar bli lite sliten över lag med.
En annan vän har just en Occam och är riktigt nöjd med den.
Så det är väl givetvis båda bra cyklar.
Dock lite olika skulle jag kunna tänka mig.
Spark är nog riktad mer åt ren XC cykling (kan vara helt fel ute men tror det är så) och Occam lite mer åt trail/light enduro.
Jag landade själv till slut i att jag köpte en Orbea Rallon.
(Fick ett grymt pris på den faktiskt så lite det som avgorjde med)
En enduro cykel med längre slaglängd/travel både fram och bak än vad Occam har.
Avsedd för lite annan cykling visst men har ändå hört och läst ifrån många olika håll att den ändå skall vara riktigt lättrampad. Och det tycker jag faktiskt att den är.
Har haft den till både skog/stig och downhill och är mycket nöjd med den faktiskt.
Min plan är ju att ha den till just allt i allo men ändå att man kan utan att känna någon oro ta ed den till exempel till Isaberg eller uppåt i landet.