Orbea Occam - Vilken?

Jojjeg300

Medlem
Orbea Occam - Vilken?
Hej!

Står i valet och kvalet vilken cykel jag ska införskaffa, står och väljer mellan Orbea Occam H10, M30 LT, Scott Spark RC Comp eller Scott Spark 940.

Jag är rätt välbyggd, ca 115kg och kommer nog cykla mestadels skog/stigar och en del downhill, men inget extremt. Vad skulle ni valt?

Orbea Occam - Vilken?
Hej!

Står i valet och kvalet vilken cykel jag ska införskaffa, står och väljer mellan Orbea Occam H10, M30 LT, Scott Spark RC Comp eller Scott Spark 940.

Jag är rätt välbyggd, ca 115kg och kommer nog cykla mestadels skog/stigar och en del downhill, men inget extremt. Vad skulle ni valt?
För vanlig stigcykling är spark 940 jättebra, för enduro och downhill så krävs det en del finess eller att sänka farten.

Aldrig testat occam lt, men med en fox 36 på 150 mm så är den mer kapabel utför.
Men antagligen lite tråkigare på platten.

Orbea Occam - Vilken?
Kan inte ge dig ett direkt svar på frågan men förhoppningsvis lite mer kött på benen :)

Nu har ju du +20kg på mig, men jag har en H10 i XL och är väldigt nöjd med den. Slaglängden är tillräcklig för att cykla stök och bröt i exempelvis gröna och blåa downhilleder i Åre, dock skulle jag bottna om vid större hopp eller liknande. Räcker alltså inte för röda eller svarta leder, då får jag hyra nåt. Vågar inte garantera att det skulle räcka för dig, det kan vara så att du behöver något rejälare då? Där har ju M30 LT har ju lite extra slaglängd men inte jättemycket mer.

Det är rätt stor skillnad mellan Occam och Spark, så fundera över hur du mest kommer att cykla och vilka ambitioner du har med cyklingen. Tycker att H10 är rolig och livlig på platten och teknisk stig, men inte lika rapp som en Spark.

Orbea Occam - Vilken?
För vanlig stigcykling är spark 940 jättebra, för enduro och downhill så krävs det en del finess eller att sänka farten.

Aldrig testat occam lt, men med en fox 36 på 150 mm så är den mer kapabel utför.
Men antagligen lite tråkigare på platten.
Jag har en M10-LT och tycker inte den är tråkigare på platten än den FuelEx 2018 jag hade innan.
Jag har aldrig brytt mig om att låsa dämparen. Tycker den känns förvånansvärt trampeffektiv
Edit: Men nån lämplig XC är den ju inte... men skoj både uppför och utför

Orbea Occam - Vilken?
Jag har en M10-LT och tycker inte den är tråkigare på platten än den FuelEx 2018 jag hade innan.
Jag har aldrig brytt mig om att låsa dämparen. Tycker den känns förvånansvärt trampeffektiv
Edit: Men nån lämplig XC är den ju inte... men skoj både uppför och utför
Pinkbike jämförde Occam med Top Fuel i trampeffektivitet om jag minns rätt. Det är ändå för att vara en sån cykel en väldigt snabb och snärtig cykel även på platten.

Orbea Occam - Vilken?
Med tanke på vilka cyklar du velar mellan så verkar du ha en ok budget. Dock är det så väsenskilda modeller att det kanske är dags att gå tillbaka till ritbordet? Hur som helst, om du ligger på 115 pannor och verkligen ska köra downhill så är det utan tvekan m30 LT som gäller. Spark RC kan du stryka helt, det är en xc-rejser.

Orbea Occam - Vilken?
Med tanke på vilka cyklar du velar mellan så verkar du ha en ok budget. Dock är det så väsenskilda modeller att det kanske är dags att gå tillbaka till ritbordet? Hur som helst, om du ligger på 115 pannor och verkligen ska köra downhill så är det utan tvekan m30 LT som gäller. Spark RC kan du stryka helt, det är en xc-rejser.
um, fast occam är ju inte en DH... Kapabel utför, men inte DH.
Snackar vi mycket utför är det nog mer en Rallon TS borde titta på...

Orbea Occam - Vilken?
Kan inte ge dig ett direkt svar på frågan men förhoppningsvis lite mer kött på benen :)

Nu har ju du +20kg på mig, men jag har en H10 i XL och är väldigt nöjd med den. Slaglängden är tillräcklig för att cykla stök och bröt i exempelvis gröna och blåa downhilleder i Åre, dock skulle jag bottna om vid större hopp eller liknande. Räcker alltså inte för röda eller svarta leder, då får jag hyra nåt. Vågar inte garantera att det skulle räcka för dig, det kan vara så att du behöver något rejälare då? Där har ju M30 LT har ju lite extra slaglängd men inte jättemycket mer.

Det är rätt stor skillnad mellan Occam och Spark, så fundera över hur du mest kommer att cykla och vilka ambitioner du har med cyklingen. Tycker att H10 är rolig och livlig på platten och teknisk stig, men inte lika rapp som en Spark.
Jag har en M10 2020 med 150-gaffeln och har nog kört allt utom Downhillspåret och sista branten på Hällrajd i Åre på den. Det känns elakt på vissa ställen t ex hoppet ut från Svartberget men den klarar av det.

Dock får man ju anpassa hur man cyklar och jag har en DH också för att kunna cykla på det andra sättet.

Orbea Occam - Vilken?
Hej!

Stod själv och övervägde en Orbea occam.
Fick tipset att kolla efter årsmodell 2022 då dem ligger lite billigare i pris och det enligt utsago inte skiljer sig ifrån 2023 årsmodeller.
Var lite inne på en long travel men fanns ine kvar då.
Är runt din vikt med och ville ha en bra all-around cykel, samt att jag tänkte att en long travel kunde ljuga bort en del.
Är någorlunda ny med så det kan säkert rädda lite ifrån taskig teknink och stenar/elaka rötter ;)

Occam verkar ha lite längre slaglängd/travel än vad Scott Spark har? (Vad jag kunde se)

En Occam duger nog finfint till en del downhill/enduro med tror jag.
Man kan nog klara sig långt på den.

Har en vän som har en äldre scott spark i nuläget. Han är nöjd men har har faktiskt planer på en Orbea i framtiden att byta ut till.
Det är väl just det att det är kanske lite mer travel osv än vad har har idag samt att cykeln börjar bli lite sliten över lag med.

En annan vän har just en Occam och är riktigt nöjd med den.
Så det är väl givetvis båda bra cyklar.

Dock lite olika skulle jag kunna tänka mig.
Spark är nog riktad mer åt ren XC cykling (kan vara helt fel ute men tror det är så) och Occam lite mer åt trail/light enduro.

Jag landade själv till slut i att jag köpte en Orbea Rallon.
(Fick ett grymt pris på den faktiskt så lite det som avgorjde med)
En enduro cykel med längre slaglängd/travel både fram och bak än vad Occam har.
Avsedd för lite annan cykling visst men har ändå hört och läst ifrån många olika håll att den ändå skall vara riktigt lättrampad. Och det tycker jag faktiskt att den är.
Har haft den till både skog/stig och downhill och är mycket nöjd med den faktiskt.
Min plan är ju att ha den till just allt i allo men ändå att man kan utan att känna någon oro ta ed den till exempel till Isaberg eller uppåt i landet.

Orbea Occam - Vilken?
Tackar så mycket för alla svar, lutar nog åt en M30LT då den täcker det mesta jag kan tänkas att göra. Bor rätt långt bort från värsta DH-stråken. Någon som har erfarenhet av storleken, jag är 181 och tänker en XL.

Orbea Occam - Vilken?
Tackar så mycket för alla svar, lutar nog åt en M30LT då den täcker det mesta jag kan tänkas att göra. Bor rätt långt bort från värsta DH-stråken. Någon som har erfarenhet av storleken, jag är 181 och tänker en XL.
Jag är 189 och kör på en XL, tyckte den kändes stor i början men man vänjer sig väldigt fort. Tycker den är väldigt lättmanövrerad. Du ligger väl i gränslandet mellan L och XL, och då är det väl mer smak och tycke om vad man gillar. Tror inte du skulle bli för utsträckt på en XL.

Det bästa är ju om du kunde prova båda storlekarna.

Orbea Occam - Vilken?
Jag är 189 och kör på en XL, tyckte den kändes stor i början men man vänjer sig väldigt fort. Tycker den är väldigt lättmanövrerad. Du ligger väl i gränslandet mellan L och XL, och då är det väl mer smak och tycke om vad man gillar. Tror inte du skulle bli för utsträckt på en XL.

Det bästa är ju om du kunde prova båda storlekarna.
Tyvärr svårt att prova då jag bor långt ifrån någon vettig cykelaffär. Tack för input!

Orbea Occam - Vilken?
Jag är 185 och cyklar på L. Hade lika gärna kunnat ha XL men ville prioritera lekfullhet och smidighet, en XL blir stadigare och antagligen snabbare av det skälet. Beror lite på om du har lång överkropp eller långa ben också, jag har långa ben och därmed lite kortare överkropp. Har du lång överkropp talar det också för större storlek.

Orbea Occam - Vilken?
sambon ska köpa ny cykel och jag har guidat in henne på en occam röd m30, men ska man köra på LT eller vanliga? hon har cyklat på en capra cf från 2015 och gissningsvis behåller hon den som en renodlad utförscykel, men den är inte i toppskick längre så eventuellt kommer hon hellre åka på sin nya men återstår att se. typ samma pris på både lt och vanliga m30 på tcm/bikester ser det ut som. vad säger ni? vad är nackdelarna med en lt med 10mm slag?

Orbea Occam - Vilken?
sambon ska köpa ny cykel och jag har guidat in henne på en occam röd m30, men ska man köra på LT eller vanliga? hon har cyklat på en capra cf från 2015 och gissningsvis behåller hon den som en renodlad utförscykel, men den är inte i toppskick längre så eventuellt kommer hon hellre åka på sin nya men återstår att se. typ samma pris på både lt och vanliga m30 på tcm/bikester ser det ut som. vad säger ni? vad är nackdelarna med en lt med 10mm slag?
Kommer hon från en äldre capra så kommer nog vad hon än väljer kännas som en xc-räcer ?

Orbea Occam - Vilken?
Har 2 st Occam M30 -21 där den ena är köpt i Sverige och den andra i Frankrike. Den svenska är mest använd och uppgraderad med jämna mellanrum med bla gaffelbyten. Nu när den svenska har fått ny gaffel igen, 36 grip 2 160 mm tänkte jag ta den 34 grip 2 150 mm och sätta på den franska. Men noterar då att den franska har ett styrrör som är 170 mm istället för 185 mm på den svenska. Förklarar nog varför jag inte varit helt överens om sittposition på den franska ?

Gissar att det kan bero på komponentbristen då. Men rätt stor skillnad med de 15 mm

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp