Orbea rallon m10

Hälsingland

Aktiv medlem
Orbea rallon m10
Har internetcyklat på denna hoj nu ett tag och sen ser ju fin ut på papperet. Men hur är den på stigåkande? Jag har inga som helst planer på cykelvasan el.dyl men bor tyvärr inte i något enduromecka. Även om jag kör några ess-race och cyklar i både Åre, järvsö, Falun varje år sker ju den dagliga cyklingen i hälsingeskogarna som är hyfsat platta men steniga.

Kör fuel ex 8 27,5 idag med pike 150mm fram så där blir det väl inte så stor skillnad, men bak är det ju ändå 130->150mm. Gör man bort sig om man köper en 160/150 som en gör allt cykel?

(Förmodligen men den ser ju sjukt fin ut så jag vill ju ändå köpa...)
 
Orbea rallon m10
Guiderna hos Basque MTB kör den och beskriver den som väldigt lekfull för att vara den sortens cykel. Jag hade tänkt fått prova en men blev aldrig av mer än på platt asfalt. Den kändes rätt kort och smidig.
 
Orbea rallon m10
Jag funderar också på en sådan. Ser väldigt prisvärd ut och får fina recenssioner. För i år har de ju också ökat slaglängden genom nytt länkage. För min del är jag osäker på storleken. Enligt Orbeas storleksrekommendation ska jag dom är 181 lång ha large. Large har 455 i reach och det är ju inte helt fel, men jag är rädd att cykeln ska kännas något kort i och med geometrin i övrigt. Sen är det ett långt steg upp till xl med 485 i reach.
 
Orbea rallon m10
Kör en Rallon och en Occam Trail.. Hade occam först.. Sedan kompletterade jag med en Rallon..
Rallon är stabil och känns säker och man vågar lita mera på den när det är stökigt utförs. Den funkar finfint till att trampa stig o uppför MEN jagar du tider för sådant så är den inte opptimal.. Efter jag kört Rallon flera ggr å byter till Occam så är det som att sätta sig på en fjädrer som man kan styra vart man vill.
MEN personligen så säger jag att Rallon duger mer än väl till Allt... Bara trampa mera om du jagar tider...
 
Orbea rallon m10
Snefan sa:
Kör en Rallon och en Occam Trail.. Hade occam först.. Sedan kompletterade jag med en Rallon..
Rallon är stabil och känns säker och man vågar lita mera på den när det är stökigt utförs. Den funkar finfint till att trampa stig o uppför MEN jagar du tider för sådant så är den inte opptimal.. Efter jag kört Rallon flera ggr å byter till Occam så är det som att sätta sig på en fjädrer som man kan styra vart man vill.
MEN personligen så säger jag att Rallon duger mer än väl till Allt... Bara trampa mera om du jagar tider...

Är väl klart det är kul att köra snabbt ibland men det är inte mitt fokus. Jag vill mest ha kul, men vill ju inte ha en cykel som dödar känslan när det blir stökigt heller.

Finns ju tyvärr ingenstans att prova dit jag ska.. Är ju bra pris nu på 2019 modell!
 
Orbea rallon m10
Har 2019års modellen i Large är 180cm den kändes lite kort i början.. Tjackade en 50mm stem å då kändes den prima (35mm satt på vid leverans.. Kanske byter tillbaks för känna på hur det känns nu när man lärt känna cykeln lite bättre.
Det är en bus cykel.. Men har inte så många andra att jämföra med.
Jag är ju en "slugger" som anpassar mig efter förutsättningarna och med 90pannor med vatten på ryggen så kan jag säga att den har tagit mig upp å ner å lite överallt utan problem..
 
Orbea rallon m10
Skogsgatan sa:
Jag funderar också på en sådan. Ser väldigt prisvärd ut och får fina recenssioner. För i år har de ju också ökat slaglängden genom nytt länkage. För min del är jag osäker på storleken. Enligt Orbeas storleksrekommendation ska jag dom är 181 lång ha large. Large har 455 i reach och det är ju inte helt fel, men jag är rädd att cykeln ska kännas något kort i och med geometrin i övrigt. Sen är det ett långt steg upp till xl med 485 i reach.

Jag är 190 så xl borde vara bra åt mig, jag har snarare en lite kort cykel idag då min fuel ex är 19,5" och det räknas väl som Large.
 
Orbea rallon m10
Jag skulle gärna ha nya fuel ex men det känns svårt att motivera priset på 60 000:- för 9.8 när det finns hojar för under 40 000:- med bättre spec.
 
Orbea rallon m10
Ustzeust sa:
Yt jeffsy? Canyon neuron? Propain hugene?

Alla bra och prisvärda fultyskar :)

Ja jag vet kollat på dom också, neuron är väl lite för likt min fuel ex och för lite slag för att tilltala mig för ett byte. Kollade radon slide också förut men den modellen jag kollade på är väl slut nu.

Men du får ju inte dpx2 och fox 36 om du inte slantar upp 50"+ för en jeffsy. Specen är ju tilltalande hos orbea för 37".
 
Orbea rallon m10
Radon Slide 2020 hade ju dykt upp på hemsidan också såg jag precis, ja jäklar det finns för mycket att internetcykla på för att det här ska gå bra för min plånbok..
 
Orbea rallon m10
Jag är 182 och kör en Rallon XL, känns prima. 150/160 varianten, och jag tycker den funkar på vanlig stig också, om än att det känns lite sävligt ibland. Som allt i allo, stiglek, rally och park funkar den som en bra kompromiss.

Hade jag köpt cykel nu hade jag köpt nya Occam. Samma geometri men lite mindre slag. Enda tråkiga är inget iscg på den.
 
Orbea rallon m10
Swoop sa:
Jag är 182 och kör en Rallon XL, känns prima. 150/160 varianten, och jag tycker den funkar på vanlig stig också, om än att det känns lite sävligt ibland. Som allt i allo, stiglek, rally och park funkar den som en bra kompromiss.

Hade jag köpt cykel nu hade jag köpt nya Occam. Samma geometri men lite mindre slag. Enda tråkiga är inget iscg på den.

Ja den var riktigt fin det håller jag med om! Mer passande slag på den också för min sorts cykling!
 
Tillbaka
Topp