örebro-tråden

örebro-tråden
Härligt att det är fler mtb-cyklister som rör sig i Örebro-skogarna under årets kallare delar. Vi får absolut dra ihop en happyride framöver!

örebro-tråden
Skönt att höra att det inte bara är jag som står för alla krasher=).

Ska vi bestämma ett datum för en happyride

Vad sägs om Lördag den 17/1

/Albin

örebro-tråden
Freud skrev:
-------------------------------------------------------
> Skönt att höra att det inte bara är jag som
> står för alla krasher=).
>
> Ska vi bestämma ett datum för en happyride
>
> Vad sägs om Lördag den 17/1
>
> /Albin

Jag kan! Men ha i åtanke att jag började köra i höstas så en skaplig easy-ride skulle passa mig bra. Kör gärna både grusväg och stig om det inte är fööör svårt. Jag övar och ska bli bra sen. Längre fram. Nångång. :)

/Sanna

örebro-tråden
kalas! Som banansvarig är det ju toppen att få dessa uppfateringar med bilder oxå. träden är borta till våren men jag lägger inte mycket energi på Markaspåret i januari :-)

Till dig som tycker det är tekniskt.... Det är det och så skall det vara. Kort och komprimerad teknik på 6,4 km. Kalibrera en cykeldator så hamnar ni mellan 6,3 o 6,4 km. Hoppas jag.. :-)
Blir nog en eller flera träningstävlingar i Marka till våren/sommaren oxå....
träna på.

örebro-tråden
Åh, kul att se Marka, där la man många timmar i mitten på nittiotalet.

En bild på mig(mitten) från Karlslund runt 93.

Bilagor

• scan0013.jpg
    scan0013.jpg
    103.5 KB · Besök: 56
örebro-tråden
Ok på lördag den 17/1 kör vi.

Var?
Jag tänkte Klockarängsleden. där det finns mycket fina stigar och grusväg

När?
Jag tänkte samling vid olaus petrikyrkan kl 12

Vad säger ni?

/Albin

örebro-tråden
Härlligt att någon tar initiativ till happyrides, skulle gärna hänga med.
Men nu är det ju skidsäsong så nu är det tävlingar i princip varje helg tills mitten på mars.

örebro-tråden
Jag är med!

Vädret ser lovande ut. Det var lite geggigt i skogen igår men nu ska det frysa på så till lördag kan det vara riktigt fint!

Senast redigerad av en moderator:
örebro-tråden
En fin tur idag! Strålande sol, blå himmel, nybakta bullar, trevligt sällskap, bra stigar och lagom kallt för allt utom tårna...

Dagens huvudsakliga tur:
klockarangen20090117.jpg ht=725

Lite bilder:
IMG_5787.JPG ht=544

IMG_5808.JPG ht=544

IMG_5813.JPG ht=544

IMG_5816.JPG ht=544

IMG_5818.JPG ht=544

IMG_5819.JPG ht=544

IMG_5823.JPG ht=131

IMG_5830.JPG ht=544

IMG_5838.JPG ht=544

IMG_5846.JPG ht=544

IMG_5857.JPG ht=544

örebro-tråden
Freud skrev:
> Tack för turern och framförallt tack Sanna för
> bullarna!.... fortsättning följer nästa helg
> kanske?
>
> /Albin

Tack själva! Hör av dig/er om ni åker ut nåt i helgen. (F ö har jag en hel påse bullar kvar i frysen) :D

/Sanna

örebro-tråden
Nä, det ser rätt trist ut till helgen. Fick tvättid på söndag också som jag måste ta då vi åker nio tjejer till Sälen några dagar nästa vecka, så det kan vara bra att ha lite rena kläder med sig.

/Sanna

örebro-tråden
captain8track skrev:
> vad har ni i ryggsäckarna förutom bullar?

Som sig bör: semlor samt princesstårta...

örebro-tråden
I min rygga finns/fanns denna dag:

1,5 l vatten
Innervantar (åkte på under färden)
Tjocka skidstrumpor (åkte på under färden)
2 x energikakor (behövdes ej pga bullar)
Extra slang + verktyg
Förband + plåster (behövs ofta när man hojar med Albin)
Cykelpump

Ser ut att bli bra cykelväder till helgen. Tyvärr ligger min cykel nedpackad inför stundande Teneriffa-resa så jag kan inte dra ut. Synd om mig! :)

örebro-tråden
Ni är orättvisa vara ute och cykla när inte jag kan vara med.... :-)
Hoppas verkligen att jag kan följa med nästa gång.

Till helgen om det blir hyfsat väder ska jag ut,
Klockarängsleden är ju trevligare för lite vinteråkning (marka är ju lite tekniskt i bland),
visserligen har jag inte dubbar på men det får nog gå ändå.

Hoppas det är några som hakar på

örebro-tråden
Idag efter lunch tas motorsågen fram och hoppas att jag hittar alla träd som ligger över spåret. Får se om jag orkar ta mig runt hela nämligen.
Enligt tidigare bilder vet jag var ett av dem ligger.
/ O

örebro-tråden
Låter bra Ola!

Det största trädet (1) är ju det som hänger över spåret enligt bild på sida 1. Sedan fanns det 3-4 träd som låg precis i dalen/kröken innan den där härligaste allra brantaste backen. Slutligen så ligger det ett träd på marken precis innan man kör över motionsspåret för att sedan ta branten med S-kurvan (alltså bara ett stenkast från träd 1 enligt ovan). Men det lär vara täckt av snö nu...

Kör hårt!

/johan

örebro-tråden
Hmmm...Jag tog trädet enligt bilden, sen ett som låg slickat längs marken ca 500 meter senare, strax innan man kommer ut på motionsspåret upp emot grillplatsen, S-kurvan i gamla hoppbacken menar du va?

Beskrivningen på "dalen/kröken innan den härligaste allra brantaste backen" kan vara på två olika ställen och jag var inte på nåt av dem tyvärr.
Blir alltså att ta en tur till men det dröjer ett tag nu. Det går nog lättare att åka skidor i mtb-spåret nu än att ta hojen så det brådskar väl inte? :-)

örebro-tråden
Japp, det var det "slickade längs marken" som jag menade, innan man kommer över till S-kurvan (hoppbacke eller ej har jag inte koll på).

Bra, nu kan jag kapa min tid några sekunder och ta mig ner mot 45 min blankt ;)

Men nog finns det bara en backe som är allra brantast?! :)

Som du skrev, ingen brådska, all snö har ju lite tagit udden av spåret för tillfället.

Bra sågat!

/johan

örebro-tråden
Jaha, nu rinner snön bort från stigarna i Örebro!

Vi var en trio som spanade i Karlslund i onsdags. Det var inte så roligt i och runt motionsspåren då allt trampande (fot) där innebär att det ligger kvar is mest överallt. Det är bättre bort mot herrgården, ridskolan och även bortanför vattenreningsverket.

Frågan är: hur ser det ut i Markaspåret?!

/johan

örebro-tråden
Tog saken i egna händer och körde mtb-slingan i Mark i lördags. Det var nära nog snöfritt överallt och fullt körbart så "de ä bare å åk".

Alla fallna träd är dessutom borta och jag inbillade mig också att skyltningen var bättrad här och där.

örebro-tråden
Själv var jag ute på en lång landsvägs runda, Fellingsbro, Frövi, Dylta
Härliga vägar i gassande solsken. Det enda som saknades var orken i benen :-) blev rejält slut efter Frövi och fick ta det lungt, men det är inte så konstigt eftersom det var första turen på våren...

örebro-tråden
Köpte cykel igår å hängde med kompisen till Karslundsspåret å tog en sväng idag. Lite väl blött och isigt på sina ställen å rätt mör i bena efteråt med tanke på cyklingen dit och hem också, men kul va de :D

Bilagor

• IMG_0898_.jpg
    IMG_0898_.jpg
    128.8 KB · Besök: 49
  • IMG_0899_.jpg
    IMG_0899_.jpg
    148.7 KB · Besök: 44
örebro-tråden
Örebro är ju snudd på snöfritt nu så idag har jag och en kompis äntligen varit ute på en runda.

Blev väl drygt 3 mil på mestadels grusvägar som var skapligt torra och fina. Dagens sura gubbe var att det blåste lite fööööör mycket för min goda smak över åkrarna. Jag svor en hel del emellanåt...

Nåja, vi åkte från väster mot Karlslund vidare ut mot Lindbacka och vidare mot Gräve där körde vi över Grävevägen och vidare mot Tysslingen och såg en massamassa svanar! :) (ja, jag gillar fåglar) Sen vidare så vi kom ut på vägen mot Eker men svängde av så vi kom på grusvägen förbi Runnaby - sen bar det av hemmåt.

Kompisen kom på att hon ville plocka lite påskris efter vägen så det fick hon ju såklart göra. Ursäkta den suddiga mobilbilden.

/Sanna

DSC00508.JPG ht=544

örebro-tråden
ginnfilt skrev:
> Tog saken i egna händer och körde mtb-slingan i
> Mark i lördags. Det var nära nog snöfritt
> överallt och fullt körbart så "de ä bare å
> åk".
>
> Alla fallna träd är dessutom borta och jag
> inbillade mig också att skyltningen var bättrad
> här och där.

Låter fint, får ta och styra över dit någon gång i veckan.

örebro-tråden
Eknor: Ja, den skulle du ju aldrig ha ställt in! Nu när man även kan cykla Vasan så kan du lägga av med skidandet... ;)

Sanna: Grusvägar och påskris? Var det mtb ni körde sa du? :P

Alla: Nytt besök i mtb-banan igår bjöd på ännu bättre åkning. Där det var snö/is i lördags hade det nu smält undan. Det är lite plaskigt här och där men överlag himla bra åkning. Största nackdelen är att banan är förbannat jobbig.

örebro-tråden
Dags för ett stigtips! Nedan är riktigt bra och varierande åkning mellan Adolfsberg och Brickebacken.

Vägbeskrivning:
Du tar dig in på den långa raka Smedtorpsvägen och fortsätter hela den, ta vänster på sista gatan bland alla nya fina hus. När den gatan tar vänster ska du in till höger och här hittar du en stig som sticker in i skogen (ring 1 från vänster).

Håll till vänster på denna stig och följ ett stängsel. Du kommer ut vid trädgårdsförsäljningen på Bondsättersvägen. Kör ner till Bergavägen och fortsätt höger till busshållplatsen (ring 2). Här hittar du en stig in till höger. Vänster vid första stig-korset och siktar du sedan rätt så kommer du ut på grusvägen vid ring 3. Här följer du vägen mot Rosendal och sticker in i skogen precis innan gården, förmodligen utskälld av hundar! (Ring 4) Kör upp på stigen rakt in i skogen och du når snabbt en större stig där du tar vänster.

Lyckas du ta rätt stigar så når du vägen vid ring 5 och kör rakt över den, in på en skogsväg som snart blir fin stig. När stigen delar dig tar du vänster över berghällarna (betydligt bättre stig än att sikta på Loviseberg).

Vid ring 6 är du framme vid IOGT-NTO:s minigolf vid Glomman. Fortsätt på stigen förbi så kommer du snart ut på Glomman.

sorbyskogen.jpg ht=433

Har du cyklat där? Återkom med en rapport!

Senast redigerad av en moderator:
örebro-tråden
Väl över väg 51 så finns spåren runt Brickebacken. Lättrullade motionsspår som är trevliga att trampa runt. Uppvärmd och klar till mtb-banan vid Ljungstugan!

brickebacken.gif ht=589

örebro-tråden
Johan: Den där slingan runt Brickebacken är det cykelförbud på. Sitter (har suttit iaf) en skylt vid Norra bro.
Men den är så rolig så det skiter jag oxå i :-)

Det första tipset från Adolfsberg måste jag testa dock

örebro-tråden
ginnfilt skrev:
>
> Sanna: Grusvägar och påskris? Var det mtb ni
> körde sa du? :P

Haha! Ja, det gjorde vi faktiskt. Men man måste ju ha påskris också...Vi funderade faktiskt lite på hur andra cyklister skulle reagera på att man cyklar omkring med påskris i ryggsäcken - å andra sidan har man ju skogen med sig hela vägen hem.

Idag tog jag en tur ensam runt Klockarängen, MEN MILDA MARÄNGER vad blött det var!!! Bitvis hade jag vatten nästan upp till knäna...Hur ser det ut där på sommaren? Som det ser ut nu så känns det som att inte ens en riktigt varm sommar kommer att torka upp allt det där.

Nåja, jag mötte iallafall en annan cyklist och efter en stund två snubbar som var ute och sprang i "vattenpölarna" så det börjar röra på sig lite ute i skogarna. :)

/Sanna

örebro-tråden
Sanna: martintrampar.blogg.se lägger ofta ut dagsfärska åkturer och beskriver hur de är. Där kan du få lite tips...
Jag själv skriver liknande men inte lika stor variation på turer men jag kan meddela dig och alla andra att Markaspåret är helt okej, blött på 2 ställen och lite skylt-sabotage i början av slingan men detta ska förbättras.
/ Ola

örebro-tråden
Sanna skrev:
> Idag tog jag en tur ensam runt Klockarängen, MEN
> MILDA MARÄNGER vad blött det var!!! Bitvis hade
> jag vatten nästan upp till knäna...Hur ser det
> ut där på sommaren? Som det ser ut nu så känns
> det som att inte ens en riktigt varm sommar kommer
> att torka upp allt det där.

Om det är konstant uppehåll och solsken fram till mitten av juli så brukar det vara ganska torrt där då. :)

Du ska inte cykla på låglandet nu. Prova mitt stigtips ovan och/eller cykla runt vid Mark. Motionsspåret bort mot Ekeby-Almby är nästan snustorrt.

Tillbaka
Topp