Orka cykla längre

skaningen1

Medlem
Orka cykla längre
Hej! Har nyss köpt mig en gravel och varit ute några rundor. Hållit mig runt 10 km, och har en snitthastighet på 23 km/h vilket jag vet inte är det bästa, men är helt slut när jag är klar efter rundan och känns i benen redan en bit in. Är det bara att fortsätta nöta så gott jag kan så kommer jag orka mer och snabbare med tiden eller några andra tips. Dum fråga men inte alls insatt i detta vill dock orka med att cykla längre så smånigom

Orka cykla längre
Om du vill cykla längre är det viktigt med vatten och energi. Jag har alltid med något att äta om jag skall ut längre än 1h och nu på sommarn har jag minst 2 flaskor fyllda med mig, men jag svettas också ganska mycket.

Testa att ta det lugnare också. Läs på lite om 80/20 konceptet.

Orka cykla längre
Jag tolkar det som att du precis börjat konditions"träna"?

På den nivån är det viktigaste att det blir av! Ta det hellre lite lugnt så att orkar ofta, och tycker att det är kul, eller åtminstone håller motivationen uppe.

Struktur osv kan komma senare.

När jag började cykla "för motion" för ca 10 år sedan tyckte jag att en mil var ganska långt. Nu cyklar jag betydligt längre.

Orka cykla längre
Det här har jag aldrig hört om, vad går det ut på?
Helt enkelt att man kör 80% av träningen i en lugn intensitet och resterande i hög intensitet. Det är för att prioritera återhämtning inför de hårdare passen och samtidigt hålla en hög träningsvolym.

Det jag menar mest var att man inte måste köra så att man har blodsmak i munnen för att man ska se förbättring.

Orka cykla längre
Sedan ska man inte underskatta gravelcykling på grusvägar/skogsstigar heller, det suger ofta mer än att köra vanlig landsvägscykling trots att det går avsevärt långsammare. Det är nog bara att träna på och försöka få i dig tillräckligt med energi så går det sakta men säkert bättre och bättre.

Vill du göra det enkelt för dig med energi och inte krångla till det så köper du tex High5 Energy Drink och blandar dubbla dosen i flaskorna. Är det 8 dl flaskor, blandar i 6 portioner pulver och du dricker 4 dl / timme får du i dig ca 66 gram kolisar/timme vilket är en bra grund, man kan ju komplettera med någon bar eller lite godis när man känner för det, bananer gillar en del cyklister ha dinglande i fickorna också.
En banan och vatten lär räcka gott och väl för 1 mil cykling.

Orka cykla längre
Jag började cykla ordentligt vintern för 1.5 år sedan. Det var precis likadant för mig, 10km rundor med superhög puls och blodsmak i munnen trots låg hastighet. Många års soffliggande leder till det.
Du kommer göra massiva framsteg de första månaderna med bara två rundor i veckan.
Kör långsammare, ta det lugnt, lyssna på kroppen.
Jag snittar fortfarande runt 20km/h, men kan köra i 12 timmar i den farten numera. Det är en skön fart.

Senast ändrad:
Orka cykla längre
1 mil är inte målet, är det jag cyklar nu varje runda ungefär men är totalt slut efter den milen. Hoppades på tips hur jag ska komma längre och tycker jag fått en del bra. Är bara att stå ut så blir det bättre
Investera i en cykeldator med kadensmätare så höjer du både snittfarten och sparar ben och knän.

Orka cykla längre
Mycket diskussion om vatten och energi i tråden. Vill man bygga uthållighet och är nybörjare så är det dumt att inta socker, som en lösning, om man som max orkar att köra i en halvtimme. Jag skulle rekommendera vatten i flaskorna gärna med resorb när det är varmt. När man sedan hittar sin ansträngningsnivå som passar man orkar köra långa pass då får man ta den pucken då när man skall fylla på energi.

Orka cykla längre
Investera i en cykeldator med kadensmätare så höjer du både snittfarten och sparar ben och knän.
Jag skulle nog lägga till en rekommendation om hur den ska användas också. Att köpa en och lägga i byrålådan lär ha marginell effekt på snittfarten! ?

Skämt åsido så kan det absolut vara ett bra hjälpmedel för att "tvinga" sig att hålla lite högre kadens om man inte får till det naturligt. Ett riktvärde kan vara att försöka hålla sig på 90 varv/min i kadens. För egen del tror jag att det hjälpte mig när jag började cykla lvg. Kalibrerade in känslan för ungefär hur olika kadenser kändes. Jag hade då ganska lätt att spinna på med benen och låg gärna på 100-105 varv/min.

Med åren sjönk kadensen och under ett antal år då jag åkte iväg och cyklade i berg utomlands några gånger per år försökte jag snarast på hemmaplan ibland använda medvetet låg kadens för att simulera långa branta backar. Är dock bra att bygga upp lite cykelvana (rent fysiskt) innan man börjar med sådant tror jag.

Orka cykla längre
Att prata energibrist och att käka socker och gels med en nybörjare med dålig kondis är trams. Han har garanterat en metabolism som är mycket större än musklerna.
Om TS börjar köra långturer längre är en timma skulle jag säga att dricka vatten och salt är viktigt. Inte socker.
För att få sockerbrist måste ju musklerna förbränna mer än vad kroppen kan omvandla fett till socker. Det kräver stora muskler.
Men det är ju trevligt att ta en paus efter en timme och äta en kaka man har tagit med sig.

Orka cykla längre
Jag skulle nog lägga till en rekommendation om hur den ska användas också. Att köpa en och lägga i byrålådan lär ha marginell effekt på snittfarten! ?

Skämt åsido så kan det absolut vara ett bra hjälpmedel för att "tvinga" sig att hålla lite högre kadens om man inte får till det naturligt. Ett riktvärde kan vara att försöka hålla sig på 90 varv/min i kadens. För egen del tror jag att det hjälpte mig när jag började cykla lvg. Kalibrerade in känslan för ungefär hur olika kadenser kändes. Jag hade då ganska lätt att spinna på med benen och låg gärna på 100-105 varv/min.

Med åren sjönk kadensen och under ett antal år då jag åkte iväg och cyklade i berg utomlands några gånger per år försökte jag snarast på hemmaplan ibland använda medvetet låg kadens för att simulera långa branta backar. Är dock bra att bygga upp lite cykelvana (rent fysiskt) innan man börjar med sådant tror jag.
Jag tänkte väl att ts. kunde använda sökfuktionen och lära sig den vägen.?

Men det där med kadensmätare var det bästa nybörjarråd jag har fått, fick det för över 15 år sen på Funbeat av en som kallades Fp David här hette han Miss Lycka.

Orka cykla längre
Sluta tänk i termer som fart och distans, fundera på ställen i närheten som du vill titta på och uppleva.
Någon gård, ett fik, badplats. Cykla dit, njut av upplevelsen och cykla hem.
Gör det 2-3ggr i veckan så kommer du säkert välja platser som är längre bort än tidigare om bara några veckor

Orka cykla längre
1 mil är inte målet, är det jag cyklar nu varje runda ungefär men är totalt slut efter den milen. Hoppades på tips hur jag ska komma längre och tycker jag fått en del bra. Är bara att stå ut så blir det bättre
Stå ut är en bra taktik. Vill man hålla hela vägen så är hemligheten att inte gå ut för hårt och därmed kunna stå ut. Är man nybörjare brukar man känna det. Är man mer erfaren så är det vanligt att man använder pulsklocka och då försöker hålla koll på det sättet. Mitt råd är att se sträckan som utmaningen och inte hastigheten. När jag var ny i kategorin uthållighet så priotetade jag längd framför fart. Mitt minne av mig då var att jag var jättestark ;)

Orka cykla längre
Jag tänkte väl att ts. kunde använda sökfuktionen och lära sig den vägen.?

Men det där med kadensmätare var det bästa nybörjarråd jag har fått, fick det för över 15 år sen på Funbeat av en som kallades Fp David här hette han Miss Lycka.
För min del var nog bästa "nybörjartipset" att inte trycka i nära på maxtryck i däcken. Gavs av en tyvärr numera också hädangången person på min första cykelresa till Italien efter att jag hållit på att vibrera sönder i en kylig utförskörning på en väg med riktigt risig beläggning. Sen är väl rubriceringen "nybörjartips" mer för att det är något man borde lära sig tidigt. Jag var dock inne på fjärde säsongen som motionscyklist.

Orka cykla längre
Sluta tänk i termer som fart och distans, fundera på ställen i närheten som du vill titta på och uppleva.
Gör det 2-3ggr i veckan så kommer du säkert välja platser som är längre bort än tidigare om bara några veckor
Helt rätt. Gravel har ju finessen att man kan cykla lite varsomhelst utan att den går sönder. Man kan undersöka vart den okända vägen tar vägen. Med lite kondis kommer man rätt långt med cykel. Det finns säkert en massa intressanta saker att se omkring dig. Glasskiosker, stränder, naturreservat, förortscenter. Ju längre du orkar cykla desto mer kan du upptäcka.

Orka cykla längre
Det här är nyckeln.

Jag cyklade också kort i början, för mig var det turf, ett gps-orienteringsspel som gradvis gjorde turerna längre.

Orka cykla längre
För min del var det inte ens att jag hade något specifikt mål. Jag ville bara utforska vägarna.

Är uppväxt i förort NV om centrala Sthlm, men flyttade ner på Södertörn då jag fick jobb där då jag var klar med grundutbildningen. Hade bara det jobbet i ett drygt år och har inte jobbat söder om stan sen dess men bor kvar. Hade under de första fem åren av mitt boende på Södertörn rätt vaga begrepp om dess geografi då jag inte har bil och inte hade något som riktigt motiverade mig att åka runt på Södertörn. När jag skaffade en racer och började motionscykla blev dock utforskandet av vägnätet på Södertörn och senare även andra delar av Stockholms omgivningar.

Orka cykla längre
Rätt kadens och sitta still i sadeln är viktigt. Ser alldeles för många som krumbuktar och slänger sig hit och dit. Dålig energihantering. Ofta pga för tunga växlar. Så, cykla stabilt och snyggt! Då kommer man längre.

Orka cykla längre
Att prata energibrist och att käka socker och gels med en nybörjare med dålig kondis är trams. Han har garanterat en metabolism som är mycket större än musklerna.
Om TS börjar köra långturer längre är en timma skulle jag säga att dricka vatten och salt är viktigt. Inte socker.
För att få sockerbrist måste ju musklerna förbränna mer än vad kroppen kan omvandla fett till socker. Det kräver stora muskler.
Men det är ju trevligt att ta en paus efter en timme och äta en kaka man har tagit med sig.
Nästan allt du skriver här är felaktigt. Salt under träning för att motverka kramp har svag evidens. Vidare så sker "sockerbristen" när tillräckligt mycket av dina glykogendepåer är uttömda och har inte något med hastigheten av fettnedbrytningen att göra. Det som händer när du konsumerar socker under ditt cykelpass är att man sparar på glykogendepåerna så att dessa räcker under en längre tid. Storleken på musklerna är också helt irrelevant i denna diskussion.

Om inte annat är det större risk för "sockerbrist" då otränade individer har en sämre förmåga att använda fett som energikälla vid lägre intensitet.

Dock håller jag med om att konsumera gels och sportdryck för en timmes cykling inte är nödvändigt då man inte hinner tömma glykogendepåerna.

Orka cykla längre
Jag skulle strunta i alla råd om mat och dryck här. Många av oss här slutar cykla under vintern och underhåller konditionen på nåt annat sätt, löpning eller skidåkning tex. När man börjar cykla igen på våren har man alltid ett par veckor när "cykelbenen" är flaskhalsen, inte hjärta, lunga, puls. Det roliga är att man gör enorma framsteg den första tiden - men om man är nybörjare så går nog detta mycket långsammare och man kanske inte märker framstegen på samma sätt. Cykla på tills benen inte är flaskhals längre och du kan cykla en timme med perioder där du är rejält andfådd och känna dig fräsch dan därpå.

Orka cykla längre
Stå ut är en bra taktik. Vill man hålla hela vägen så är hemligheten att inte gå ut för hårt och därmed kunna stå ut. Är man nybörjare brukar man känna det. Är man mer erfaren så är det vanligt att man använder pulsklocka och då försöker hålla koll på det sättet. Mitt råd är att se sträckan som utmaningen och inte hastigheten. När jag var ny i kategorin uthållighet så priotetade jag längd framför fart. Mitt minne av mig då var att jag var jättestark ;)
Håller med. Jag cyklar sällan bara en mil, utan passen är nog mer 3 till 10 mil. Det som är gemensamt är att första milen är jobbigast, ibland kan jag tycka den nästan är ett helvete, men sen lossnar det och jag kan köra på länge. Så jag skulle råda ts att prova att köra längre och se vad som händer med kropp och känsla då. (givet då att första milen inte körs med max ansträngning och blodsmak)

Orka cykla längre
Pulsklocka hjälpe mig på mtb. På tal om att orka vs. få ont. Även om man bara är ute två timmar men blir lite risig dagen efter så kan det hjälpa med energi för att kroppen ska ta mindre stryck.
Under timmen har jag inte upplevt det behovet

Tillbaka
Topp