Orkar inte mer, LBS:en kan inte hjälpa mig

Hej kära ni!

Nu har jag haft min cykel på en i min stad högt ansedd LBS på grund av ett knakljud från min cykel. Det är ett oregelbundet ljud som uppstår när jag trampar, blir värre ju mer jag belastar. Oavsett om jag står eller sitter, oavsett växel. Cykeln har gått 900 mil.
Cykeln är en Rose Xeon Team GF 3000, inköpt förra året.

Jag har på egen hand bytt kassett och kedja, testat en annan quickrelease fram (har ännu inte testat bak).

På verkstaden nu senast så testade vi att köra utan sadel, med andra hjul, med andra pedaler och en annan kedja. Man har installerat nytt vevlager, rengjort och fettat in vevpartiet med bultar, kullager i hjulen samt cockpit, spänt upp ekrarna. Även smort in samtliga skruvar kring cockpit, växelöra.

Det som jag anser är kvar är att byta vevpartiet samt alla vajrar och vajerhöljen (invändig vajerdragning). Har aldrig bytt vajrar eller höljen under dessa 900 mil. Kanske även titta närmare på själva fram- och bakväxeln.

Jag blir helt allvarlig galen snart, kan inte fokusera på någonting annat än ljudet när jag cyklar.

Vad hade ni testat/gjort?
Tacksam för alla svar.
/Desperat

Vevparti skulle jag testa, just för att ljudet hänger ihop med belastning. Känns logiskt. Vajrar tror jag inte på om baserat på samma anledning. Vad tror LBS?

Jag brukar testa (som du skriver)
1. Trampa med ett ben i taget (för att utesluta pedaler)
2. Stå upp (för att utesluta sadel)
3. Utan att hålla i styret (utesluta styret)
4. Dra ut och fetta in vevlager och klingbultar
5. Fetta in snabbkoppling och ytan mellan snabbkoppling / ram

Hittils har det löst alla mina knakproblem. Senast var det snabbkopplingen bak.

Stihl-Hrselskydd-oronproppar_A.png

Quick fix.

Har du provat att dra ut hela sadelstolpen och kollat att om det låter? Cykeln är visserligen ny men en spricka i ramen brukar orsaka knak.

Jag har förstås ingen aning, men det finns säkert mer info som du kan skriva:
Fanns knaket från början, eller har det minskat/ökat sedan inköpet?
knakar det om du cyklar utan att hålla i styret?

Ett ställe som jag märkt kan orsaka knak som inte vill sluta är mellan ram och växelöra, två slät ytor som ofta är torra och kan röra på sig under belastning, trots att både växelöra och snabbkoppling sitter åtdraget korrekt. Skruva loss växelörat och rengör ytorna sen fetta in dom och smäll ihop allt igen, förhoppningsvis hjälper detta dig.

Tack för alla svar!
Har mailat lite med ROSE men vet inte riktigt vad dom ska kunna göra om en LBS inte lyckas. Vi har inte kunnat hitta någon spricka i ramen och om inget är helt trasigt så lär dom väl inte ge mig en ny ram t.ex. Dom tror ingenting, dom säger bara att dom inte vet längre vad det kan vara och att min cykel är det största mysteriet som dom hittills stött på. Får kanske försöka hitta ett vevparti och låna av någon att testa med.
Har testat att cykla med olika pedaler, även testat att cykla med gympaskor, även helt utan sadelstolpe.

Några lösa tankar:

Ett test för att utesluta/begränsa sökområdet vore att helt byta fram- resp. bakhjul.

Olja/fett på gaffeländarna där de ligger emot hjul/snabbkoppling?

Med oregelbundet, menar du att det kommer och går eller att det kommer under olika faser av tramptaget?

Om det uppstår även när du står är ju sadel och sadelstolpe avskrivna som bovar i dramat.

Om du håller händerna väldigt nära centrum på styret, alternativt bara vilar händerna på styret, kan du få fram ljudet då också? Om så är fallet är det osannolikt att det är styret. Om du inte kan få fram ljudet då skulle jag börja kika i trakterna av styre/styrstam.

[Hm, det mesta hann nog redan komma in från andra medan jag skrev. Låter det stå kvar ändå.]

Senast ändrad:
Har cyklat med andra hjul vilket utesluter att det kommer från ekrar. Klingbultarna är åtdragna och ljudet uppstår på båda klungorna fram.
Det är som ett klickande knak, ju mer jag tar i desto fler klick under ett tramptag men om jag inte tar i lika mycket så kanske det bara klickar/knakar en gång. Om jag står upp och bänder ordentligt i en backe så får jag alla i klungan att titta på mig typ.

Klingbultar
Vevarmar
Styrlager

Egentligen är det inte så svårt det är "bara" att demontera och fetta in en pryl i taget.

Quick-Fix är att typ spruta WD40 eller nåt och se när det "tar" men då måste man ju ändå ta isär allt.

De flesta knak jag haft har kommit från sadel, styrstam, vevlager, vevarmar, klingbultar och pedaler.

Det jobbiga är att det är skitsvårt att höra var det kommer ifrån; som du märkt.... Jag har demonterat en halv cykel innan jag hittade orsaken till ett "knirr" som kom från ena växelreglaget.

Du har ju som tur är inte mycket kvar. :)

LBS nämnde inget om att klingorna såg lite trötta ut?

edit: ett g på g så det blir begripligt :-)

edit II: Det någon shimanovev gissar jag? Provat med en annan vänsterarm? Det där splinesförbandet är ju inte bäst i världen, även om det inte lossnar.

Senast ändrad:
Sälj hojen till någon som inte bryr sig om knaket - du måste ju lagt ner en förmögenhet i tid och pengar

För mig låter det som det borde vara något som är relaterat till drivningen. Har svårt att inse att styrlager, QR eller något annat som inte har med drivningen att göra skulle ge de symptom du beskriver.

emmer sa:
LBS nämnde inget om att klingorna såg lite trötta ut?

edit: ett g på g så det blir begripligt :-)

edit II: Det någon shimanovev gissar jag? Provat med en annan vänsterarm? Det där splinesförbandet är ju inte bäst i världen, även om det inte lossnar.

det är shimanovev ja. Inte testat med en annan vänsterarm, så det är ju ett alternativ. Känns fett tråkigt att behöva köpa ett nytt och så är knakat kvar. Vad är ett splinesförband för något?

Kristoffer R sa:
Klingbultar
Vevarmar
Styrlager

Egentligen är det inte så svårt det är "bara" att demontera och fetta in en pryl i taget.

Quick-Fix är att typ spruta WD40 eller nåt och se när det "tar" men då måste man ju ändå ta isär allt.

De flesta knak jag haft har kommit från sadel, styrstam, vevlager, vevarmar, klingbultar och pedaler.

Det jobbiga är att det är skitsvårt att höra var det kommer ifrån; som du märkt.... Jag har demonterat en halv cykel innan jag hittade orsaken till ett "knirr" som kom från ena växelreglaget.

Du har ju som tur är inte mycket kvar. :)

Hur märkte du att det var från växelreglaget och hur fixade du det?

2006 köpte jag en Canyon Speedmax, en alu-ram med vanligt BSA-vevlager och rund sadelstolpe, typ 27.2 mm. Den cykeln utvecklade ett sjukt störande knakande efter ett tag, typ ett år efter inköp. För mig gick det att provocera fram genom att växelvis trycka lätt på sadelns fram- resp bakände. Provade flera olika stolpar och sadlar och det knakade *alltid*.

Jag fick bort det genom att spreja lite rostskyddsvax i ramen. Mekonomen har än idag samma sprej, "Teroson", i sortimentet: https://www.mekonomen.se/bil/bilvar...ostlosning/rostskyddsvax-transparent-pa4211sv

Den där ramen hade ett droppformat sadelrör "utanpå" det runda röret där stolpen gick ner och jag ansträngde mig mha en medföljande lång slang till sprejburken för att få ner vaxet nedanför änden av det runda röret.

Knaket kom aldrig tillbaka under de två följande säsonger jag använde den ramen.

Kupa sa:
2006 köpte jag en Canyon Speedmax, en alu-ram med vanligt BSA-vevlager och rund sadelstolpe, typ 27.2 mm. Den cykeln utvecklade ett sjukt störande knakande efter ett tag, typ ett år efter inköp. För mig gick det att provocera fram genom att växelvis trycka lätt på sadelns fram- resp bakände. Provade flera olika stolpar och sadlar och det knakade *alltid*.

Jag fick bort det genom att spreja lite rostskyddsvax i ramen. Mekonomen har än idag samma sprej, "Teroson", i sortimentet: https://www.mekonomen.se/bil/bilvar...ostlosning/rostskyddsvax-transparent-pa4211sv

Den där ramen hade ett droppformat sadelrör "utanpå" det runda röret där stolpen gick ner och jag ansträngde mig mha en medföljande lång slang till sprejburken för att få ner vaxet nedanför änden av det runda röret.

Knaket kom aldrig tillbaka under de två följande säsonger jag använde den ramen.

Knakade det om du stod upp också?

zeitmeister sa:
Kupa sa:

Eftersom jag aldrig slänger några mail så kunde jag gå tillbaka och kolla. Det försvann genast om jag stod upp, så det är inte riktigt som för dig.

Så här beskrev jag det för Canyon:

"My Speedmax 3 frame that I bought (as a frameset) in 2006 has suddenly developed a sort of creaking sound that I, to the best of my ability, have traced to the seat tube area. It's very audible when riding the bike - if rocking slightly back and forth on the saddle, the whole frame resounds with this creaking noise. If standing up and pedaling, it goes away immediately. I have double-checked the seatpost and saddle to eliminate them as the source of the sound.

I have also stripped the frame of all components, and the sound can still be produced if inserting a seatpost+saddle. By gently pushing down on either the front or rear end of the saddle, there is a clearly audible "CLICK" sound. By putting a hand on the frame, it can even be felt. Please be assured that I have tried with several different seatposts and saddle combinations, so it's definitely not a problem with the post or saddle. I'm worried that the circular tube insert is about to come loose - it has not made this kind of sound earlier. "

Shimano vevparti med pressfitlager. Dvs en adapter. Där skulle jag iaf fortsätta att spendera min fokus om det vore min cykel. Bytt lager har de gjort men har det installerats korrekt med loctite osv?

Senast ändrad:
Kupa sa:
zeitmeister sa:
Kupa sa:

Eftersom jag aldrig slänger några mail så kunde jag gå tillbaka och kolla. Det försvann genast om jag stod upp, så det är inte riktigt som för dig.

Så här beskrev jag det för Canyon:

"My Speedmax 3 frame that I bought (as a frameset) in 2006 has suddenly developed a sort of creaking sound that I, to the best of my ability, have traced to the seat tube area. It's very audible when riding the bike - if rocking slightly back and forth on the saddle, the whole frame resounds with this creaking noise. If standing up and pedaling, it goes away immediately. I have double-checked the seatpost and saddle to eliminate them as the source of the sound.

I have also stripped the frame of all components, and the sound can still be produced if inserting a seatpost+saddle. By gently pushing down on either the front or rear end of the saddle, there is a clearly audible "CLICK" sound. By putting a hand on the frame, it can even be felt. Please be assured that I have tried with several different seatposts and saddle combinations, so it's definitely not a problem with the post or saddle. I'm worried that the circular tube insert is about to come loose - it has not made this kind of sound earlier. "

Intressant, skönt att det löste sig för dig iaf. Bra tips!

båtbensbudet sa:
Shimano vevparti med pressfitlager. Dvs en adapter. Där skulle jag iaf fortsätta att spendera min fokus om det vore min cykel. Bytt lager har de gjort men har det installerats korrekt med loctite osv?

Ingen aning om dom installerat med loctite men man får ju hoppas att dom gjort det adekvat. Är en ganska ansedd LBS som sagt.

Jag har ett liknande ljud på min gamla pendlarhybrid, kommer från styrtappen någonstans. Du hade förmodligen uteslutit det? Men tar upp det utifallatt. Mitt ljud, "klickande knak" uppkommer av att några ytor gnids mot varann, och friktionen gör att knaket blir stegvis eller hur man ska förklara det.

Som GoranS skrev, vad händer om du bara belastar ena benet?

me.I.am sa:
Jag har ett liknande ljud på min gamla pendlarhybrid, kommer från styrtappen någonstans. Du hade förmodligen uteslutit det? Men tar upp det utifallatt. Mitt ljud, "klickande knak" uppkommer av att några ytor gnids mot varann, och friktionen gör att knaket blir stegvis eller hur man ska förklara det.

Som GoranS skrev, vad händer om du bara belastar ena benet?

ja, jag kan få fram ljudet utan att hålla i styret. har inte riktigt testat det för jag måste ta i såpass mycket för att ljudet ska uppstå. Inte riktigt lyckats med bara ett ben när jag haft gympaskorna på mig när jag mekat. kan testa med cykelskorna imån

Låter som att du gjort mer eller mindre allt för att få bukt med ljudet.

Kan vara en svets som inte är helt hundra någonstans, kan vara så illa att du har en mikroskopisk spricka på insidan i någon skarv kring vevpartiet. Fyller du ramen med vax eller "smörja" så tippar jag på att ljudet försvinner ett tag.

Om det är intern wiredragning skulle jag testat att rycka ur allt och se om det gör någon skillnad (drygt att hålla på med men vad gör man?)

Väldigt ofta knaket kommer från klingbultarna, de är okej åtdragna säger du men är de borttagna rengjorda och insmorda med nått antiseize eller annat fett?
Jag bettar på dem.

MatteXC sa:
Låter som att du gjort mer eller mindre allt för att få bukt med ljudet.

Kan vara en svets som inte är helt hundra någonstans, kan vara så illa att du har en mikroskopisk spricka på insidan i någon skarv kring vevpartiet. Fyller du ramen med vax eller "smörja" så tippar jag på att ljudet försvinner ett tag.

Om det är intern wiredragning skulle jag testat att rycka ur allt och se om det gör någon skillnad (drygt att hålla på med men vad gör man?)

lite rädd för ramen också, han på LBS:en sade att han tyckte att det lät som ett sprickljud men att han inte kunde hitta någon.
Vajrarna är dragna internt och jag har också tänkt den tanken. Väntar nog tills efter jag testat med nytt vevparti.

moggli sa:
Väldigt ofta knaket kommer från klingbultarna, de är okej åtdragna säger du men är de borttagna rengjorda och insmorda med nått antiseize eller annat fett?
Jag bettar på dem.

Jag var ju inte med när dom gjorde det så jag kan inte helt gå i god för det, nej. Kanske får titta närmare på det imorgon. Fungerar vanligt lithiumfett tror du?

Tillbaka
Topp