Kollade lite lätt på BMX:en idag. En sak slog mig. Dom kör en gren som går ut på att köra så fort som möjligt (iaf kvalet). I princip samtliga körde i baggykläder. Varför? Vill dom inte minimera alla yttre faktorer som kan påverka tiden? En del körde med färre skydd för att öka rörligheten, det köper jag. Men att köra i kroppsstrumpa påverkar inte rörligheten och nog fasen har dom luftmotstånd som dom kunde minskat med kroppsstrumpa. Särskilt med tanke på att tiden mättes i tusendelar.
Klart man kan argumentera för hur stor tidsvinst man har att vinna på tighta kläder, men jag kan inte se något enda argument för att det skulle vara en nackdel. Är det då sportens image eller stil som är så oerhört viktig att man inte ens försöker ta till alla tillåtna medel för att förbättra sina chanser? Jämför t ex med sprinterdistanserna i friidrott (100, 200, 400 m). Dessa borde rent tidsmässigt och hastighetsmässigt vara ganska lika ett BMX-kval. De som springer med fladderkläder i eliten där är ganska lätträknade, om det ens är några numera. De har definitivt inte långärmad fladdertröja och baggyshorts iaf...