OS i Rio - Cykel

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 33023
  • Start datum Start datum
OS i Rio - Cykel
Hm, Robert Tennisberg och Susanne Ljungskog som kommentatorer på TV10. Hade ingen koll på den förstnämnda, men wikipedia-informationen, https://sv.wikipedia.org/wiki/Robert_Tennisberg innehåller inte ett ord om cykel så det verkar inte alltför lovande och Ljungskog var i mitt tycke betydligt bättre som cyklist än som expertkommentator. Kanske blir någon italiensk fulstream istället, eller så kör jag TV-sändningen med ljudet avslaget.

OS i Rio - Cykel
Verkar som Sagan är tredjehandsfavorit hos vadslagningsfirmorna Schurter och Absalon. Är det verkligen realistiskt att han tar det? Har dålig koll på MTB, men brukar inte de bästa MTB-åkarna vara lite "tunnare" än Sagan?

OS i Rio - Cykel
GoranS sa:
Verkar som Sagan är tredjehandsfavorit hos vadslagningsfirmorna Schurter och Absalon. Är det verkligen realistiskt att han tar det? Har dålig koll på MTB, men brukar inte de bästa MTB-åkarna vara lite "tunnare" än Sagan?
Jag tror han har potential för typ top 15, men han kommer bli sur och bryta när han märker att han inte kommer vinna. :P

OS i Rio - Cykel
GoranS sa:

Oddsen reflekterar väl snarare hur folk kan tänkas spela än det sportsliga? Sagan är känd och populär så många kan tänkas spela på honom, och om han vinner ska inte firman gå med förlust.

OS i Rio - Cykel
GoranS sa:
Jag tycker det hela handlar om de har en realistisk chans till en tillräckligt bra placering baserat på motståndet. Ett OS handlar i mitt tycke ändå om prestation med ett litet se-och-lära-undantag för yngre mycket lovande idrottare. Jag har ytterst dålig koll på fotboll så jag kan inte avgöra om det svenska laget har en realistisk chans till, säg kvartsfinal. Om inte tycker jag det är helgalet att det skickas ett lag.

Lagsporter är lite knepigt på det sättet för det är ju inte alls säkert att samma lag som kvalificerade sig åker till mästerskapet sen. Det skulle väl också vara lite knasigt (eller helgalet tom) om nån skulle sitta på SOK och försöka bedöma hur ett lag påverkas av att man bytt en spelare mot en annan, någon är skadad, nån kanske plötsligt är ur form, etc. Nja. Nu hade Europa fyra platser i herrfotbollen och UEFA bestämde att U23-EM skulle vara kvalificerande och Sverige gick och vann. Det vore väl lite märkligt att då komma och säga att, nja, vi tycker inte laget ser lika bra ut längre, så de vi slog ut i kvartsfinalen får åka istället.

OS i Rio - Cykel
toshiba sa:
Oddsen reflekterar väl snarare hur folk kan tänkas spela än det sportsliga? Sagan är känd och populär så många kan tänkas spela på honom, och om han vinner ska inte firman gå med förlust.

Oddsen på vinst på några andra än Schurter eller Absalon är ju mest för syns skull.

OS i Rio - Cykel
algol sa:
GoranS sa:
Jag tycker det hela handlar om de har en realistisk chans till en tillräckligt bra placering baserat på motståndet. Ett OS handlar i mitt tycke ändå om prestation med ett litet se-och-lära-undantag för yngre mycket lovande idrottare. Jag har ytterst dålig koll på fotboll så jag kan inte avgöra om det svenska laget har en realistisk chans till, säg kvartsfinal. Om inte tycker jag det är helgalet att det skickas ett lag.

Lagsporter är lite knepigt på det sättet för det är ju inte alls säkert att samma lag som kvalificerade sig åker till mästerskapet sen. Det skulle väl också vara lite knasigt (eller helgalet tom) om nån skulle sitta på SOK och försöka bedöma hur ett lag påverkas av att man bytt en spelare mot en annan, någon är skadad, nån kanske plötsligt är ur form, etc. Nja. Nu hade Europa fyra platser i herrfotbollen och UEFA bestämde att U23-EM skulle vara kvalificerande och Sverige gick och vann. Det vore väl lite märkligt att då komma och säga att, nja, vi tycker inte laget ser lika bra ut längre, så de vi slog ut i kvartsfinalen får åka istället.

I andra idrotter kan en utövare ha klarat de internationella kvalificeringskraven (vilket är att jämställa med UEFAs kvalificeringsregler tycker jag) men SOK gör sedan en bedömning att utövaren inte har en realistisk chans att nå tillräckligt bra placering för att de ska tycka att denne är värd att få åka. Detta beslut kan säkerligen påverkas av saker som skador och form (t.ex. klarat internationella gränsen i början av året men sedan inte presterat så bra). Så, nej, jag tycker inte att det vore speciellt inkonsekvent om SOK gjorde en bedömning i fallet med fotbollslaget. Primärt tycker jag dock att det hela är en pajasturnering och om FIFA inte är mer intresserade av OS borde de skippa (herr)fotbollen på OS-programmet, för hur många av, låt säga, världens 100 bästa spelare är på plats? Hur vanligt är det med en så låg andel av de bästa i grenar på OS-programmet?

OS i Rio - Cykel
GoranS sa:
Hm, Robert Tennisberg och Susanne Ljungskog som kommentatorer på TV10. Hade ingen koll på den förstnämnda, men wikipedia-informationen, https://sv.wikipedia.org/wiki/Robert_Tennisberg innehåller inte ett ord om cykel så det verkar inte alltför lovande och Ljungskog var i mitt tycke betydligt bättre som cyklist än som expertkommentator. Kanske blir någon italiensk fulstream istället, eller så kör jag TV-sändningen med ljudet avslaget.
Kan väl knappast inte bli sämre än 2004 med Björn Fagerlind. Hade Eurosport men tittade på SVT när Eurosport inte sände.
Vet inte hur många gånger han sa" den där svensken" när Magnus Bäckstedt var i soloutbrytning.

OS i Rio - Cykel
bakväxel sa:
GoranS sa:
Kan väl knappast inte bli sämre än 2004 med Björn Fagerlind. Hade Eurosport men tittade på SVT när Eurosport inte sände.
Vet inte hur många gånger han sa" den där svensken" när Magnus Bäckstedt var i soloutbrytning.

"Expertkommentator: Fredrik Kessiakoff, Susanne Ljungskog, Kommentator: Matts Egeholm, Robert Tennisberg". Står det iaf i tv-guiden.

OS i Rio - Cykel
bakväxel sa:
GoranS sa:

Nej, den "insatsen" lär de få svårt att överträffa! Dock vill jag ha ganska mkt mer än Fagerlind-nivå för att jag ska tycka det är acceptabelt.

OS i Rio - Cykel
Aliide sa:
bakväxel sa:
GoranS sa:

"Expertkommentator: Fredrik Kessiakoff, Susanne Ljungskog, Kommentator: Matts Egeholm, Robert Tennisberg". Står det iaf i tv-guiden.

OK. Vi får se vilka det är som kommenterar. Jag googlade och hittade någonstans där det stod Tennisberg och Ljungskog och utgick från det.

OS i Rio - Cykel
Robert Tennisberg??? Det låter som ett mer passande namn för en cykelkommentator på Eurosport (som ofta har ett berg med tennismatcher att visa trots att det står cykling i tablån)!

OS i Rio - Cykel
1888 sa:
Bränn! Bränn! Bränn!

För inte skall dom väl få chansen först va?

Helt rätt! Om man inte tar chansen när den finns kanske den är borta sen.

Skämt åsido, Ljungskog har jag hört förut som expertkommentator och jag var inte särskilt imponerad av hennes insats. Tennisberg har jag ingen aning om, men jag blir alltid lite misstänksam när det verkar vara personer som aldrig kommenterat cykel tidigare och de inte verkar ha något speciellt intresse åt det hållet. Ska det bli bra krävs normalt sett ett ganska stort engagemang för sporten och kunskap om den och det är i alla fall inte uppenbart att det finns i detta fall.

OS i Rio - Cykel
Kommenterar Magnus Bäckstedt fortfarande för brittisk tv?
Fredrik Kessiakoff tycker jag gjorde en stabil insats som bisittare på Eurosport i fjol, dock omringad av proffs.

OS i Rio - Cykel
Tennisberg är ju en gammal favorit från Radiosporten. Han är roligt, rapp och väldigt påläst när han kommenterar annat så jag har svårt att tro att han inte är det nu också. Men den som lever får se.

OS i Rio - Cykel
Här i djupa Bergslagsskogarna har hag dålig koll på det mesta, men när, ca, kan målgången förvantas idag?

Satsar förresten en slant på Caleb Ewan :-)

OS i Rio - Cykel
kitzblitz sa:
Satsar förresten en slant på Caleb Ewan :-)
Du satsar en slant på någon som överhuvudtaget inte är med i loppet? Richie Porte är Australiens ledare, Rohan Dennis, Simon Clarke och Scott Bowden hjälpryttare. http://www.cyclingnews.com/news/australian-team-ready-for-olympic-road-race/

Detta är inte en bana för spurtare ens om de kan klättra okej med tanke på att Sagan inte tror sig haft någon som helst medaljchans och väljer att ställa upp i MTB XC istället…

Senast ändrad:
OS i Rio - Cykel
Inte ens om det vore en utpräglad sprintbana skulle Ewan vara favorit. Han tillhör inte första rangen sprinters oavsett vad anglocentrisk cykelmedia säger.

Jag tippar Valverde.

OS i Rio - Cykel
Henrik_E sa:
Inte ens om det vore en utpräglad sprintbana skulle Ewan vara favorit. Han tillhör inte första rangen sprinters oavsett vad anglocentrisk cykelmedia säger.

Jag tippar Valverde.

Modigt! (Men skulle jag varit tvungen att slänga in några slantar hade jag nog också sagt Valverde)

OS i Rio - Cykel
Det var ju synd att jag inte kan se loppet och missar när min "högoddsare" (Froome @ 9 ggr pengarna) slår in men jag kommer ju i alla fall kunna läsa kommentarerna här efteråt! :-)

OS i Rio - Cykel
Tror att det är ett bra "intro" till cykelsporten för gemene man.
Fredrik förklarar sporten från grunden.
För oss som sett några 1000 timmar cykelsport på TV:n är det lite som att kolla på
när målarfärgen torkar, men vi får hoppas att det tar sej längre in i loppet.

OS i Rio - Cykel
Började för ett antal år sedan på mästerskap, men trevligt att flera matchar hjälm med kläderna. För ett antal år sedan kunde det se rätt illa ut när dom hade teamhjälmarna och nationskläderna.
Fast när jag tittar lite noggrannare är det fortfarande väldigt mycket teamhjälmar.

Tillbaka
Topp