Oskuld på SPD. Skor? Pedaler?

erito

Medlem
Tänkte göra som alla andra och skaffa skor+pedaler som man sitter fast i :)

Jag har cyklat länge, men aldrig kört med SPD. Cyklar AM i skog, och någon enstaka DH.

Är det sådana här jag borde köpa?
http://www.bike-discount.de/shop/k680/a57751/details.html?
med sådana här pedaler?
http://www.bike-discount.de/shop/k417/a513/multi-purpose-pedals-pd-m324.html

Funderade ett tag på feta plattformspedaler och vanliga skor utan clips, men blev avrådd då det här skulle vara så mycket bättre...

Combopedalerna är perfekta... i typ en timme tills du lärt dig klicka i ordentligt.
Efter det kommer du önska att du köpte dubbelsidiga riktiga MTB-pedaler i stället.. :)

Det går INTE att cykla i skogen med kombo. Jag har testat och det vill du inte göra. Bara en jäkla massa fippel och farligt. Med dubbel är det bara att trampa.

Är ju inte så jäkla mycket jobb att byta pedaler när du cyklar olika typer av saker. Upplevelsen blir ju så mycket bättre så det är antagligen värt det.

Nja jo, men några DH åk och sedan ut på stigarna... Jag får nog fundera mer.
Mest cyklar jag ju på stigarna i skogen. Mycket stök och bök. Crank Brothers Mallet verkar som en bra mix, jag vill inte ha 'eggbeaters' som man inte kan köra med vanliga skor på.

Oskuld här med, jag köpte sånna här 520 av en kompis,går att klicka i en platta så man kan cykla med vanliga dojjor med halvbra känsla och krångel med vad som är upp o ner...

http://www.bike-discount.de/shop/k417/a971/pd-m520-pedal-schwarz.html

Plattan

http://www.bike-discount.de/shop/a9004/pedalaufsatz-mit-reflektoren-sm-pd22.html

Ska åka köpa spd skor i morgon tänkte jag,ska bli snabbare av dom tänkte jag(;
Får köpa plåster till knäna med har jag förstått...

Edit:plattan köptest visst löst---

Senast ändrad:
Shimano pd-m530 har fått bra betyg i reviews som prisvärt.
http://www.wiggle.co.uk/shimano-pd-m530-mtb-spd-trail-pedals/
Antar att det är samma som
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=67249 där de har massa rabatt just nu.
(video

Själv kör jag på något som liknar m520 och det funkar bra med.

Shimanodojorna i länken i början på tråden har nog typ hårdgummi i sulan. Tråkigt att trampa omkring på bergshällar med såna. Jag kör på 5-10 med spd-sula. Låter heller inte som steppskor om man skulle använda dem lite utan cykel.
Chainreaktion har bra rabatt på 5-10-skor med såg jag.

nic

Kom ihåg att det finns 2 typer av klossar, SM-SH51 och SM-SH56. 51an är standardmodellen, 56an är lättare att klicka ur med i paniklägen men även att göra ofrivilliga urklick med (händer sällan men ibland)

JMT skrev:
-------------------------------------------------------
> Kom ihåg att det finns 2 typer av klossar,
> SM-SH51 och SM-SH56. 51an är standardmodellen,
> 56an är lättare att klicka ur med i paniklägen
> men även att göra ofrivilliga urklick med
> (händer sällan men ibland)

Passar bägge typerna på alla skor och pedaler?

Senast ändrad:
JMT skrev:
> Kom ihåg att det finns 2 typer av klossar,
> SM-SH51 och SM-SH56. 51an är standardmodellen,
> 56an är lättare att klicka ur med i paniklägen
> men även att göra ofrivilliga urklick med
> (händer sällan men ibland)

+1 på SH56:orna (multi-release klossar som gör att foten lossnar om du rycker foten rakt upp)

Här är ännu en SPD-nybörjare! Vilken kraft man får med SPD!!

Men sedan kommer man till stora rötter o annan bröte och det tar plötsligt tvärstopp. Jag liknade en nyfälld fura när jag gick i backen.

Ska nog kolla på de där SH56 så man kommer ur lite lättare tror jag.

Men snabbare blir man i alla fall!

aha så man får inte med något som klickar i pedalerna? alltså räcker det inte att köpa skor och pedaler, man måste ha sådana där "cleats" , och då är det SH56 som gäller?

Blir bara dyrare och dyrare det här ...
:)

Luthman Photography skrev:
> Mjä, jag har orginalklossarna och de löser ut
> väldigt lätt när man väl använt dem ett litet
> tag. Så jag har aldrig känt nåt behov av
> mulitreleaseklossarna.

Ok, jag kör på de som följer med. Verkar bra och recensioner jag läser ger pedalen toppbetyg.
Ett tips som någon skrev var att man kan ställa ena sidan av pedalen så den löser ut väldigt lätt och den andra lite hårdare. Så markerar man med tippex eller något annat passande så man vet vilken sida som är vilken :)

erito skrev:
> Ok, jag kör på de som följer med. Verkar bra
> och recensioner jag läser ger pedalen toppbetyg.
>
> Ett tips som någon skrev var att man kan ställa
> ena sidan av pedalen så den löser ut väldigt
> lätt och den andra lite hårdare. Så markerar
> man med tippex eller något annat passande så man
> vet vilken sida som är vilken :)

Du har inte tid att kolla efter tippex när du kör i skogen. Ställ allt löst och likt första turen.

Om det inte är mulitrelease som följer med så...
Köp multirelease klossar och ställ alla inställningar löst inför första turen.
Sedan när du blir mer van kan du ställa pedalerna hårdare, och kanske tillslut byta till de "hårdare" klossarna.
Många som provar med de "hårda" klossarna första gången, börjar med att vurpa på något löjligt stenparti i en enkel uppförsbacke, och knäcker självförtroendet så dom sedan alltid känner en onödig osäkerhet när dom ser något som dom inte vet säkert att dom klarar.

Grejen om du sätter ena löst är att du måste titta ned och fippla för att få rätt om du har otur. Mindre bra. Bättre att sätta båda relativt löst då och sen dra åt lite om det skulle bli för löst. Jag drar åt något hack varje gång jag lossnat ofrivilligt, blir mer och mer sällan nu men märker inte att det blir svårare att komma loss. Började köra med SPD för exakt ett år sedan och tycker att det funkat bra med den metoden. Har M087 och M520 och utom att passformen inte är bra för mina breda fötter funkar det bra.

Kan tillägga att jag kör med de "hårda" klossarna hela tiden men aldrig haft några problem med att bara rycka fötterna när pedalerna är löst ställda.

Senast ändrad:
Luthman Photography skrev:
> Så gjorde jag förut, nu kör jag båda ganska
> löst. Har inget behov av att sitta som berget
> längre.

Hur fungerar pedalerna om man vill köra lite DownHill med vanliga skor med rejäl sula?
Någon som provat det?

Jag ska "klicka beställ knappen" nu efter lunch... :)

erito skrev:
> Hur fungerar pedalerna om man vill köra lite
> DownHill med vanliga skor med rejäl sula?
> Någon som provat det?

Pissdåligt. Antingen kör man på SPD eller riktiga plattisar.

Eller CB Mallet, men de är så klart bäst med spdskor med mjuk sula.

har man de nya trailpedalerna från Shimano så är de ju lite mer förlåtande om man missar att klicka i eftersom de har en liten alu-korg runt mekanismen, men att stå på dem hela dagarna utan spdskor är inget jag skulle vilja göra.

Jag kör med 510 Hellcat på CB Mallet 2. Där går det att stå tillfälligt under hålfoten på skon, då skon är lite mjukare än vanliga cykelskor. CB har också möjlighet att sätta klossen i 6 graders utlösningsvinkel. CB har också totalfloat och är inte beroende av hårdheten på fjädern på samma sätt som Shimano. De är helt enkelt lättare att komma ur.
Skruvarna tar dock i skon i början så det kan ta ett tag innan de har slitits in.

Ok tack för svaren. Jag kör på Shimano skor M087 + M647 bindning för mina vanliga AM skogs-åk och så får jag skruva på plattisarna de dagar det blir ren DH

Nu blev det svårt igen...

M087 skorna var precis så små att stortån ligger mot fronten hela tiden i stl.43.
Storlek 44 så fick jag plats att vifta med tårna och lite väl mycket plats tycker jag. Har supertunna strumpor på nu, så kanske 44 är rätt om man vill kunna använda dem på hösten med en tjockare sportstrumpa?

Skorna går väl inte ut sig "på längden"?

Jag har 42 i vanliga fall, och skulle nu alltså behöva 44 !!

erito skrev:
>
> Jag har 42 i vanliga fall, och skulle nu alltså
> behöva 44 !!

Ja, det är ju Shimano! :)

zarkov skrev:
> erito skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Jag har 42 i vanliga fall, och skulle nu
> alltså
> > behöva 44 !!
>
>
> Ja, det är ju Shimano! :)

är det så illa? Ni som har M087, är det två storlekar upp för er också? Jag funderar ändå på att köra på 43 då 44 kändes lite väl stor över lag. Blir tvungen att spänna åt alla band nästan till max på stl 44.

Får nog prova en gång till. För litet går ju inte att ha heller.

Tja, det är ju lättare att ta en tjockare strumpa i den större skon än att gå runt i för små pjuck.

Jag har 43-44 i vanliga fall och 45 på Shimano.

Ja, jag kollade på M087 hos XXL för några veckor sedan och konstaterade att det verkade vara sköna skor men att det fick vänta till efter löning. Samma dag som lönen kom köpte jag dem för under halva XXL-priset hos CRC :D

Nu återstår bara väntan, min order står fortfarande som "processing" :(

Nu står det "Dispatched" så det bör ju vara skickat iallafall :)

Order Item Status: Complete
Shipping Method: Royal Mail International | Shipping Date: 25/08/2012 00:00:00

Sådär. Äntligen.

Pedaler Shimano M647 monterade.
Skor Shimano M087 grå färg provade.

Riktigt nöjd!

Fördelar:
* Pedalerna går att använda utan SPD skor. Bred korg och bra grepp.
* Pedalerna känns väldigt välbyggda.
* Bra justeringsmöjligheter på M647. Har de på lättaste just nu och då kommer man loss enkelt, men trampar ändå inte ur dem (ännu så länge).
* Dubbelsidiga pedaler.
* Snygga, både pedaler och skor :)
* Skornas metallspänne gör att de sitter overkligt bra.

Nackdelar:
* Jag är fruktansvärt ovan SPD! Men det går väl till sig.
* Skorna kan bli blöta och kalla under hösten. Skoöverdrag kanske blir något till sen-hösten.
* SPD fästet känns genom icke-SPD-skors sula om den inte är rejält grov eller hård.

Nu vill jag bara bli fri från förkyldningen så man kan hårdtesta.

Märkligt, jag har 42:or och ganska breda fötter normalt sett. Men kör med MO-87 i storlek 42, kära Happypanelen, är jag onormal?

jpu skrev:
> Märkligt, jag har 42:or och ganska breda fötter
> normalt sett. Men kör med MO-87 i storlek 42,
> kära Happypanelen, är jag onormal?

Ja du är onormal ;)

Jag har 42 och mina M087 är precis exakt i stl.43.
42 fick jag rejält ont av att pressa på.

Jag har 45/46 i vanliga skor och har 46E (bred läst/tår) på båda mina Shimanoskor SH-M240 och SH-R240. Tror många svenskar skulle prova E-storlekarna för våra fötter är vanligtvis bredare än på kontinenten och Asien. Tyvärr finns inte E-storlekarna i alla modeller, men några prisvänliga modeller finns, sedan bara i de dyrare modellerna.

jpu skrev:
> Märkligt, jag har 42:or och ganska breda fötter
> normalt sett. Men kör med MO-87 i storlek 42,
> kära Happypanelen, är jag onormal?

Jag har 42/43 i vanliga skor och tycker min XC50 i storlek 42 är perfekt.

Jag har kort med SPD sedan -91. Tror nog att jag ramlade en gang... sedan larde man sig att lata bli.
Har ett laskigt minne av nar jag pa Cykelstallet (affar i sthlm) kopte nya klackar, och av nagon anledning tog multireleasetypen... hade ben pa den tiden... skuvade fast klackarna och drog en provspurt pa St Eriksgatan. De loste ut och jag overlevde med nod och nappe. De blev bortslangda omg.

Jag har aldrig fastnat i pedalerna vid krascher, man lar sig ganska snabbt att fa ur fotterna.
Vet ej hur manga ganger jag hoppat over styret vid krascher... utan att forsta hur jag kom ur pedalerna... reflexer som kommer med anvandande tror jag.

For ovrigt ska man inte ha svenska fotter...

Riktigt feta utan att vara klumpiga

Bilagor

• IMAG0776.jpg
    IMAG0776.jpg
    128.8 KB · Besök: 44
Tillbaka
Topp