Östersunds-tråden

Östersunds-tråden
Östberget? Det är vid fornborgen va? Där ramlade jag för 2 år sen. Drog axeln ur led och med den en artär och ett par nerver. Bröt armen i ledkulan, spräckte nyckelbenet och skulderbladet. Jävligt nice! :P Satte stopp för landslagskarriär i pistolskytte på 0,1 sekunder.

När jag tänker efter så är jag nog inte så sugen på den kullen någe mer. :P

Östersunds-tråden
Näe, Kullen med fornborgen kallas för Mjälleberget och Östberget är den lite större kullen där Gustavsbergsbacken ligger. Tror jag.
En sån smäll där, vilket oflyt. Hoppas armen funkar till allt annat än skytte.

Östersunds-tråden
Aha ok ja just det. Jo men då är det ju på östberget som det brukar cyklas, fast i regel vid ladängen. Det finns en kort liten sträcka som jag brukar få in när jag hojar CX som är ganska brant och teknisk men bara typ 50-60 meter lång. Tänkte se om det kan gå att hitta en väg mellan utsiktsplatsen mot lugnvik och ner till den. Det hade blivit en rolig bana, dock med en lite transportsträcka för ovanför starten är det bara klippvägg.

Östersunds-tråden
de låter som en roligt bana :) de verka inte ska regna idag, härligt härligt. Vilket håll är Gustavbergsbacken om man står vid frösö tornet?

DH-BAN1.JPG

Östersunds-tråden
Monglo skrev:
-------------------------------------------------------

> Har du flyttat norrut?? :)

Jupp, bor på Frösön sen ganska precis ett år...

Östersunds-tråden
Dagens cykling

For på frösön en stund och cyklade vid vindskyddet och vädret var helt okej men fick rensa bort lite träd när kom dit, måste har blåst ganska mycke där.

IMG264.jpg

Hittade sen en trevlig slinga nedanför vindskyddet typ.

IMG262.jpg

Men marken var ganska fuktig på vissa ställen efter stigarna men funkade helt fel fritt :)

Östersunds-tråden
FreddeX90, gillar myrstacken på din andra bild. Var där igår och det var riktigt fint. Fortsätter man ner hela vägen till Gustavsbergsbacken blir det en skön skapligt lång vända. Synd bara att bästa stigen längst upp blivit bortgrävd.

Östersunds-tråden
Fuelex8 skrev:
> Tja!
>
> Är det nån i ösd området som ska ut och trampa
> i helgen ?

Om vädret är skapligt och jag får sova inatt blir det en sväng imorgon före lunch, skicka ett PM med mitt mobilnr i så fall. Föredrar Östberget men kan tänka mig ÖSK också.

Östersunds-tråden
Tja tja!

Jag var och promenerade runt vid döda fallen för två somrar sen. Hade inte cykeltänket inne då, men jag gillade verkligen naturen. Kommer dessutom vara i närheten denna sommar. Någon av er Östersundsbor som åkt där något?

Östersunds-tråden
Absolut!
Ska vi starta en egen förintautmaning? Två varv runt MTB-spåret på ÖSK om man bara tar slingan på "andra sidan" E14 kan vara lämpligt eller?
Ska nog annars mest hålla mig på Östberget (Frösön).

Östersunds-tråden
Hej på er! Är ny i Östersund å söker någon att cykla med. Var ute på bynäset på Frösön förra helgen å där var stigen torr fin å snöfri. Antar att man får ta med sig vajersåg efter stromarna som varit i vinter för att få riktigt flyt på stigarna.

Det vore himla kul att få till en eller flera stående dagar att köra på med bestämd tid och plats. Vet att ÖCK cykelklubb har något liknande på sommaren från badhusparken. Skulle vara oändligt tacksam om lite tips på var det finns fina tekniska singletrack stigar runt östersund. Har hört om ÖSK och svartsjöarna. Frösön har jag ganska bra koll på. Något mer område att känna till?

Tack

Patrik

Östersunds-tråden
Cyklade bort till lillsjön och spanade längs stigen upp mot spikbodarna, no go! om man inte har isdäck iaf, cyklade vidare upp till torvalla och kikade runt men hittade inte så mycket kul där. Drog vidare rakt ner mot storsjön och cyklade grus/ler stigen bredvid järnvägen tillbaka till stan och vidare ut på frösön. Cyklade upp till gustavsbergsbacken för att spana in en klätterklippa där men det verkar vara en hel del snö kvar i skogen, iaf i det området även om det syns att det är på upphällningen :) sen drog det in moln och jag var hungrig så då cyklade jag hem..

Östersunds-tråden
Jilster skrev:
> Hej på er! Är ny i Östersund å söker någon
> att cykla med. Var ute på bynäset på Frösön
> förra helgen å där var stigen torr fin å
> snöfri. Antar att man får ta med sig vajersåg
> efter stromarna som varit i vinter för att få
> riktigt flyt på stigarna.
>
> Det vore himla kul att få till en eller flera
> stående dagar att köra på med bestämd tid och
> plats. Vet att ÖCK cykelklubb har något liknande
> på sommaren från badhusparken. Skulle vara
> oändligt tacksam om lite tips på var det finns
> fina tekniska singletrack stigar runt östersund.
> Har hört om ÖSK och svartsjöarna. Frösön har
> jag ganska bra koll på. Något mer område att
> känna till?
>
> Tack
>
> Patrik

Andersön har en fin stig runt, vissa partier ganska tekniska men en del också väldigt fartiga och sköna. Annars tycker jag Frösön har bäst stigar.

Östersunds-tråden
Jag tänkte ta en tur imorn på förmiddagen, grusväg antingen runt svartsjöarna eller uppe på I5.
Någon som är sugen på att hänga med? Tänkte köra runt 5mil :)

Östersunds-tråden
Lutar cykling mot AM hållet kan du testa cykla upp vid gustavsbergsbacken på vänster sida till toppen till du når Tornet och ner finns många sätt att ta sig med varierande svårighetsgrad.

Om du ska ge dig i väg en bit så tkr jag att Blanktjärnsrundan i vålådalen är fin.

Östersunds-tråden
Troligtvis :P, själv har jag inte cyklat i Ösd än utan bara hemma, mkt snö på stigarna.

lite "AM" turer när det börjar torka upp?

Såg förslaget på förinta utmaning, sj skulle jag vara mer intresserad av SBR upplägget.

Östersunds-tråden
Har kört 3st SBR och det är riktigt roligt, kräver lite rodd med tidtagning och så men det kan det nog vara värt. Blir till att leta rätt på lite lämpliga stigar isf.
Jag är sugen på AM-turer! Gärna tekniska sådana, jag har cyklat blanktjärnsrundan på högervarv så jag tog den tekniska sträckan upp, jag gillade det men sällskapet tyckte det var bedrövligt :)

Hur cyklar man upp bredvid Gustavsbergsbacken? jag var där och kollade på klippor så jag gick uppför "barnliften" men det kändes inte särskillt cykelbart strax nedanför de klippor som är just ovanför den liften..

Men som sagt, jag gillar tanken på ett [ÖBR] :D

Östersunds-tråden
Nerifrån så håller man till vänster, ovan husen och passerar en trapp om jag minns rätt. I början är det rätt brant, men sedan blir det bättre. Kmr upp bakom eni byggnad brevid nya backen.

Östersunds-tråden
Ska iväg och springa nu på förmiddagen men tänkte åka iväg och se hur mycket snö det är på stigarna 7 och 8 i eftermiddag, återkommer med rapport :)

Östersunds-tråden
Korta versionen: Snö!

Långa versionen: En hel del cykelbart även om majoriteten av det jag kört var täckt av snö, snön var dock bitvis så pass hård att det gick att cykla på den. Tog lite bilder för att visa läget, det känns som att det är ett tag kvar innan det är riktigt cykelbart överallt.

Bilagor

• 1334405552706.jpg
    1334405552706.jpg
    226.8 KB · Besök: 45
  • 1334406009981.jpg
    1334406009981.jpg
    162.4 KB · Besök: 39
  • 1334406696097.jpg
    1334406696097.jpg
    170.6 KB · Besök: 42
  • 1334407364459.jpg
    1334407364459.jpg
    187.2 KB · Besök: 51
  • 1334407698058.jpg
    1334407698058.jpg
    161.2 KB · Besök: 46
  • runda.jpg
    runda.jpg
    95.1 KB · Besök: 43
Östersunds-tråden
Idag körde jag upp till ÖSK (tror jag?) och irrade runt lite bland skidspåren tills jag hittade en massa nerrivna NS-broar men det var mycket snö där också, den höll dock för att cykla på under förmiddagen, sen drog jag åter upp på frösöberget men den här gången längre söderut och där var det mycket som var cykelbart med undantag för vissa isfläckar, dock är det relativt brant där så det blir nästan lite pushbike över åkningen.. Sen hängde jag ett tag vid en av klätterväggarna i solen innan jag åkte hem.

Trist om det ska bli snö igen, det börjar trots allt närma sig med vissa cykelbara stigar :)

Östersunds-tråden
Ja då var det alltså dig jag såg vid 12 tiden. Ns banan var sanktionerad av kommunen,fråganär hur domställer sig till cyklingen där omkring idag.

Östersunds-tråden
Gulsvart tröja och blå shorts med svarta långa knäskydd och en liten ryggsäck på en Scott FxII (ny hoj på G!) så var det jag :)

Av Ns-banan var det ju inget cykelbart kvar, det hängde en skylt med "Östersunds DH bana" över en stig där men det var inte särskilt brant så jag har inte så stora förhoppningar på hur den ser ut när snön är borta..

Östersunds-tråden
cyklade frösöberget, upp brevid gustavsberg, rätt mkt snö så en del pushbike. ner dh spåret , eni del snö men fungerade. upp till toppen och ner stigen efter stängslet vid utkiksplatsen, blandat underlag.

Tillbaka
Topp