Osymetriska ringar

pwrdesign

Medlem
Osymetriska ringar
Jag kör med o-symetric på racern, och gillar det starkt! Känns dock som lite overkill att även köra med det på crossen (pendlar-cykeln), fram tills i helgen, då jag hade kört 5-6 pass på racern utan att kliva upp på crossen mellan. Tog en kort tur på crossen och upplevde precis samma sak som de första passen med de osymetriska ringarna. Extremt ojämnt tramptag den första milen...

Insåg då hur bra muskelminnet är.. och frågan är om jag pajjar det genom att köra kvällspass (2-3 / veckan) på racern med O-symetric samt jobb-pendla 3 dagar i veckan med vanliga ringar? Dvs blanda..

Någon annan som har kört med ovala/o-symetric eller har synpunkter på detta?

Osymetriska ringar
Vad är ditt syfte? Att bli så bra på att köra racer snabbt som möjligt. Då bör du träna specifikt på det du skall prestera i, d v s i det här fallet osymmetriskt om du nu skall ha det på racern (det verkar finnas delade meningar om det).

Å andra sidan, (jag kan tänka mig att) specifik träning ökar skaderisken lite mer också. Men på cykel kanske det är försumbart.

Så en intressant dokumenträ om hur elitgolfspelare och basebollspelare fungerar med muskelminne. I dessa kretsar är det populärt att ha två klubbor eller slagträn i händerna och göra slagrörelserna som uppvärning (m a o tyngre). Men, vid mätningar visar det sig att det förstör muskelminnet och försämrar koordinationen när man skall slå till på riktigt. Det är bättre för prestationen att träna exakt på det sätt man skall prestera på (teknikmässigt).

Osymetriska ringar
Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är ditt syfte? Att bli så bra på att köra
> racer snabbt som möjligt. Då bör du träna
> specifikt på det du skall prestera i, d v s i det
> här fallet osymmetriskt om du nu skall ha det på
> racern (det verkar finnas delade meningar om
> det).
>
> Å andra sidan, (jag kan tänka mig att) specifik
> träning ökar skaderisken lite mer också. Men
> på cykel kanske det är försumbart.
>
> Så en intressant dokumenträ om hur
> elitgolfspelare och basebollspelare fungerar med
> muskelminne. I dessa kretsar är det populärt att
> ha två klubbor eller slagträn i händerna och
> göra slagrörelserna som uppvärning (m a o
> tyngre). Men, vid mätningar visar det sig att det
> förstör muskelminnet och försämrar
> koordinationen när man skall slå till på
> riktigt. Det är bättre för prestationen att
> träna exakt på det sätt man skall prestera på
> (teknikmässigt).

Just det som är grejen, racern är ju prio 1, men jag pendlar till jobbet 3 dagar i veckan minst och tänker inte köra Cervelo R5 till jobbet..

Därav min tanke om jag stör genom att hoppa mellan osymetriska klingor och vanliga, då det uppenbarligen upplevs som stor skillnad.

Med vänlig hälsning, P

Osymetriska ringar
pwrdesign skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Just det som är grejen, racern är ju prio 1, men
> jag pendlar till jobbet 3 dagar i veckan minst och
> tänker inte köra Cervelo R5 till jobbet..
>

Varför inte? Om det är för att stöldrisk finns så förstår jag... men inte riktigt annars.
Har aldrig förstått varför man inte skall använda dom dyraste prylarna annat än "tävling/seriös träning", man har väl köpt dom för att använda dom :-). Lyckas man att slita ut dom så får man ju handla mera!

Tillbaka
Topp