nja... hyra är väl bra på det sättet som ni säger. Men jag bor ju vid vattnet och vill inte fara 30km eller mer för att först låna en kajak och paddla. Utan jag tror mer på en lätt nybörjarkajak eventuellt begagnad att köra med 1-2år och sedan satsa i nåt bättre i framtiden när man vet om man vill eller behöver en annan modell.
Tänkte ju även paddla till en bekants sommarstuga i närheten, och då är det totalt onödigt att först hämta en hyrkajak, kan ju då likabra köra bil till sommarstugan!
Nu tror jag inte jag kommer de första åren att fara ut på öppet vatten. Men i skärgården kommer jag nog att röra mig. kring holmar och öar, inte öppet vatten i början om ens jag ids fara ut på öppet vatten.
Så användnigsområdet blir älv, liten kanal och skärgård. skall även upp på land och över någon valle(a)! Så ingen tung grej!
Om jag förstått det rätt så är kajak det man skall ha och kanot är inget för mig, eller?
här är några bilder på begagnade jag hittade på nätet
älvforss? kajak. Euro-kayaks
Critter2
och så har jag hittat en havskajak för två personer. (kanske inget att ha!)
men den hade ingen bild men var av märke LOON-138T
Hittade även en bra sida där det fanns många olika att beställa!
http://www.bearwater.fi/
men tyvärr på finska (bor ju i Finland) men jag tror nog ni klarar att hitta där!
finns tre st som jag funderar skulle vara bra nybörjar kajak åt mig!
Grundkajak (peruskajakit) där tittar jag på OASIS EXPEDITION och TSUNAMI 140 ja 145
Under utfärdskajak? (retkikajakit) tittar jag främst på CAPE HORN 140
vad tror ni? och storlek? hur räknas de?
priset är max 1000€ men skulle inte vilja ge mer än 800€ som första kajak! Och kanske helst begagnad!