(ot. 100% kajak/kanot)

danky_xv

Aktiv medlem
(ot. 100% kajak/kanot)
Mågon här som paddlar kajak/kanot?

funderar på att skaffa kajak men vet inte vad jag skall ha.
jag skall bara köra dagsturer och den skall gå både på hav och i älvar!

Som jag förstått då jag googlade igår var att det finns många olika modeller. JAg hade nog tänkt köpa en billig nybörjarkajak, men vad skall jag tänka på?

TAck!

(ot. 100% kajak/kanot)
om du ska använda den under dagsturer på hav och älvar är det en havskajak som gäller. de är både stabila och tar rejält med last. jag paddlar en hel del själv men mest för motionens skull men har en del erfarenhet av längre dagsturer också.
Några saker du ska tänka på är:
*materialet - kommer det behöva tåla att du släpar upp kajaken på steniga stränder eller är du lite snällare mot den?
*vikten - påverkas såklart av materialet, om du står mellan att ta en kajak som är ett kilo lättare eller att ta en paddel som är ett hekto lättare väljer du paddeln. detta för att du kommer lyfta paddeln x antal ggr innan du är framme för dagen.
*paddeln - de varierar i längd, bredd och material delvis utifrån syftet så se till att hitta en som passar just dig.
*lastvänlighet - hur mycket last kommer du behöva ta med? vill du ha en liten fickalucka som du når under turen? testa också om lastluckorna är lätta att hantera.

och detta kan inte uderstrykas nog: TESTA!! hyr eller låna den tilltänkta kajaken exempelvis av någon klubb eller uthyrare så att du vet hur den uppför sig i lungt vatten, vågor och när det är strömt.

hoppas att det här hjälper dig lite på vägen :-)

(ot. 100% kajak/kanot)
Jag brukar själv kajaka ca 3-4 gånger per år, ibland flerdagarsturer (senast för 2-3 veckor sedan), men jag hyr alltid kajak. Om det finns bra uthyrning i närheten av dig så skulle jag rekommendera att hyra tills du har passerat nybörjarstadiet. Eftersom det alltid är kompromiss mellan olika parametrar (främst hav, främs älv, pris, vikt, lättmanövererad, lastutrymme etc) så är det så mycket lättare att välja när man själv vet lite mer.

(ot. 100% kajak/kanot)
nja... hyra är väl bra på det sättet som ni säger. Men jag bor ju vid vattnet och vill inte fara 30km eller mer för att först låna en kajak och paddla. Utan jag tror mer på en lätt nybörjarkajak eventuellt begagnad att köra med 1-2år och sedan satsa i nåt bättre i framtiden när man vet om man vill eller behöver en annan modell.
Tänkte ju även paddla till en bekants sommarstuga i närheten, och då är det totalt onödigt att först hämta en hyrkajak, kan ju då likabra köra bil till sommarstugan!

Nu tror jag inte jag kommer de första åren att fara ut på öppet vatten. Men i skärgården kommer jag nog att röra mig. kring holmar och öar, inte öppet vatten i början om ens jag ids fara ut på öppet vatten.

Så användnigsområdet blir älv, liten kanal och skärgård. skall även upp på land och över någon valle(a)! Så ingen tung grej!

Om jag förstått det rätt så är kajak det man skall ha och kanot är inget för mig, eller?

här är några bilder på begagnade jag hittade på nätet
älvforss? kajak. Euro-kayaks
0d0630014228f4e3546a0d5a2c66c-orig.jpg

Critter2
099c6746a8f6a60286910f3086f98-orig.jpg

och så har jag hittat en havskajak för två personer. (kanske inget att ha!)
men den hade ingen bild men var av märke LOON-138T

Hittade även en bra sida där det fanns många olika att beställa!
http://www.bearwater.fi/
men tyvärr på finska (bor ju i Finland) men jag tror nog ni klarar att hitta där!
finns tre st som jag funderar skulle vara bra nybörjar kajak åt mig!
Grundkajak (peruskajakit) där tittar jag på OASIS EXPEDITION och TSUNAMI 140 ja 145
Under utfärdskajak? (retkikajakit) tittar jag främst på CAPE HORN 140

vad tror ni? och storlek? hur räknas de?

priset är max 1000€ men skulle inte vilja ge mer än 800€ som första kajak! Och kanske helst begagnad!

Senast redigerad av en moderator:
(ot. 100% kajak/kanot)
Jag jobbar på Marstrands Kajaker emellanåt och skulle nog som tidigare författare skrev rekommendera en havskajak. Du bör prova ett par olika typer av skrov innan du köper för att avgöra vilken form och egenskaper du föredrar.

(ot. 100% kajak/kanot)
Tjenare!

Kul att du vill börja paddla. Här kommer några synpunkter.

Ska du paddla slätvatten (ytterst lite vågor) så är en havskajak bara tråkigt att paddla. Jag köpte en "stabil" racingkajak (kanotister använder liknande på vintern, grov sjö), begagnat från en Kanotklubb som sålde ut sina kajaker. Det är en VKV101 (http://www.vitudden.com/) och jag gillar den skarpt. Det går att paddla riktigt snabbt men den är hyffsat stabil. Den är jäkligt rolig att paddla. Nu börjar jag dock spana på rankare och snabbare kajaker...

Vill du ha en stabilare kajak med plats för packning så är Bear&Water Flash väldigt bra. Jag känner flera som har en sådan och det är väldigt allround. Köper du den direkt från fabriken i Estland(?) så får du förmodligen bättre pris. Det borde gå att få tag på en begagnad också, fast suget efter begagnade kajaker är stort så priset brukar oftast vara ganska högt (ingen cykel-värde-minskning här inte).(http://www.saltsjokajaker.se/kajak_info_flash.asp)

Men som det sagts tidigare. Prova en massa kajaker! Hör med kanotklubbar om det finns möjlighet att komma ner och testa.

/Kalle

(ot. 100% kajak/kanot)
Jag och en kollega på jobbet beställde lite kajaker från Tahe Kayaks för ett par månader sedan. Jag beställde en Argo Expedition (en tung och stabil K2:a med packskott i mitten) och min kollega beställde två stycken Mari-4. Jag är jättenöjd, den enda floppen är att frakten blev dyr. Tre kajaker, fyra paddlar kostade €390 att få hem med DFDS Transport, men totalt sett blev det en kalasaffär.

http://www.tahekayaks.com

Edit: Just det, du bor i Finland. Kanske en kombinerad "inköps" och kajakhämtarresa funkar :)

Senast redigerad av en moderator:
(ot. 100% kajak/kanot)
Hej,

Roligt att du vill börja padla.
Du skriver att du även vill paddla i älvar men skriver inte hur stor de är. Har du ambitioner att paddla i mindre vatten drag skulle jag rekomendera en rotationsgjuten kayak så du slipper oroa dig för stenar. Skaffar du en så kan du även ta dig ner för mindre forsar vilket man ofta stöter på i älvar. Se rotationsgjutna har haft lite dåligt rykte men vad jag förstår har de blivit mycket bättre, sen att de är billiga skadar ju inte heller.

-Åke

(ot. 100% kajak/kanot)
Jlarson. vad var priset utan frakt för tahe kajakerna?
Så jag kan jämföra. Nej tyvärr har jag inte tid och resurser för att hämta hem själv!

Åke> Det är en liten älv. med en ström hela tiden. finns nog några små fall i den älven, men jag hade om jag ens paddlar så långt in, tänkt att jag tar landvägen de små streckorna!

Rotationsgjuten? hur ser den ut?

(ot. 100% kajak/kanot)
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> En Mari-2 kostade €545 när vi beställde, och
> en Mari-4 kostade €565.

Oj oj oj... men är det relativt nya priser?

I afferän där jag frågade så hade de stigit lite till i år. :(

850€ för kanoten utan tillbehör blev jag lovad. lite på 900€ med paddel och sittbrunnsskydd.
men då har jag fått 100€ rabatt på kanoten.

undras hur mycket frakten för en kajak är till finland? blir väl nog närmare 700€ för hela kalaset utan paddel och skydd? Är det svårt att beställa? och hur gör man?

tack!

(ot. 100% kajak/kanot)
Köp en "multisportkajak"
Jag funderar på att köpa en sån iaf, har en forskajak men där jag bor just nu(sthlm) är det lite dåligt med bra forsande vatten..

(ot. 100% kajak/kanot)
Hej

Jag håller med Calvin ovan och här kommer mina reflektioner ur ett lätt multisport/rekretionspaddlarperspektiv... ojdå det blev ett lång ord :-)

Jag har en Flash i Kolfiber/Kevlar som är fantastiskt trevlig. Hade glasfibervarianten innan men den var på tok för mjuk och skrovets form tillsamans med glasfiber var ofördelaktigt. (Kolfiber rekomederas starkt)
Vi är ett gäng från gästrikland som paddlar slätvatten och fors lite då o då och jag har testat åtskilliga kajaker för att försöka skapa mig en uppfattning om vad som funkar bra för en vanlig rekreationspaddlare med lätt tävlingsambition nån gång ibland :-) Dom jag paddlar med, är mycket bättre paddlare än mig och dom kör tävlingskanoter o riktigt ranka racers och vi alla är faktiskt rörande överens om Flashens potetial.
Den funkar verkligen bra på slätvatten och dom flesta håller sig på rätt köl även i forsen.

Flashen är nog enligt mig den kanske bästa allround kajaken för folk med pris/prestanda krav och som gärna vill kunna paddla någorlunda snabbt med bibehållen stabilitet i forsarna.
Kajaken har fältmässig packlucka och skäms inte heller för sig på havet faktiskt.
Havskajaker tenderar att bli lite tråkiga och begränsade tycker jag men så har jag ju å andra sidan sällan fått testa dem i sitt rätta element så jag kanske skall vara tyst :-)

Det finns säkert många fler alternativ som är bra och jag tycker man skall satsa på en lätt variant med fartpotetial. Det går fort att bli bättre paddlare och man vill inte bli begränsad av materialet efter en säsong. Det är ju trots allt rätt mycket pengar man lägger ut.
Här har du en bra kajaksida : http://www.arnstrom.org/ med mycket info.

Flashen kostar i Kol/kevlar 13900:- nu och finns hos Saltsjökajaker i stockholm, canoeadventure i norrland nånstans och naturligtvis hos Bear & Water i finland.
Annars har Kajaktiv.se flera snabba alternativ och om du vill vara riktigt udda så kolla på www.acronkanoter.se och kika på modellen "Kajtoon", mycket lik Sisson Defender men snäppet stabilare.
De tre ovan nämda samt en del andra finns att provpaddla i Gävletrakten om du vill.
Vingpaddel är också ett trevligt redskap.

Oj det blev ett inlägg lite mer vinklat åt motionshållet men det kanske inte är fel.

Mvh/ Lasse

Tillbaka
Topp