OT: 135-kilos gocart med 115 hk motor

Seeeeg nedladdning :-/

Vikt/effektförhållande inklusive förare ungefär som en vass sportsnöskoter. Med den skillnaden att snöskotern har lättare att få ner kraften i backen :-)

spegel: här Den ligger uppe ett tag iaf
Väger inte en skoter dryga 200kg utan förare. Över 200hk är inte så vanligt väl?

Aaargh! Gick inte fort där heller för mig. Vi behöver mer än 10Mbit på jobbet ;-)

Jag räknade med en skotervikt på 300kg inkl förare och 160hk. Gocarten inkl förare = ca 200kg.
Således får vi:
Vikt/effekt gocart: 1,74
Vikt/effekt skoter: 1,86

Sämre vikt/effekt för skotern mao men en gigantisk greppyta att överföra kraften till marken :-)

Nä, men den är säkert ungefär hur kul som helst :-D (Har inte sett videon ännu men hur tråkigt kan det vara med det vikt/effektförhållandet?!?)

Åas är en gocart så mycket mer realistisk än en snöskoter. Om man inte bor på Nordpolen som *micke* då förstås... =)
Snöskotrar är ungefär lika exotiska som kokosnötter och hula-hula.

Det ser ruskigt kul ut.
*micke*: Jag missuppfattade dig. Jag läste att den skulle ha samma effektförhållande utan förare som en skoter med förare, förresten är skoter också jäkligt kul så :)

edit: inte konstigt att det går långsamt. ~20 pers som tankar

Senast redigerad av en moderator:
Haha, nu ska du inte vara sån Pelle :-)
Vi har ungefär samma temp som sthlm idag...vilket iofs inte är särskilt upphetsande :-/

Jag har en skön film med "gaaaalne noooormän" med en Suzuki GSXR liggandes på hårddisken...

Zam! Om jag mailar den till dig, har du möjlighet att lägga upp den då, så alla kan ta del
av tokarna i väst??

Det finns snöskrotrar som är ombyggda att gå på asfalt också. De används i dragracing där de spöar motorcyklarna om jag minns rätt. I normala förhållanden blir inte kraften så stor emedan snön gärna flyttar på sig när man trycker på lite. På gräs går det fort, men det är inte bra för vare sig skoter eller gräsmatta ;)

Ang. Go-Carten blir det nog dyrt med däck :)

Snöskoterns nackdel är den ruskigt ineffektiva variatorn och tungdragna mattan som gör att toppfarten begränsas rejält, men dom går iofs fort nog =)

Ang. GSX-R så håller väl de flesta sport-mc ca 175-180hk på ungefär samma vikt. 1:1 utan förare.
Släng på en 60kg cyklist och se hur benen hänger rakt ut efter mc:n.

GSX-R 1000 hade väl 160 hk och vägde 160 kilo när den kom för några år sen. En kompis som håller på en del med MC-försäkringar berättade att det var försäkringsärenden på ca 50% av de cyklar som såldes första året. Stöld eller vurpor.

Har någon liten film som påstås vara en Hayabusa turbo med 499 hk. Vet inte vad väger men jag vet att jag inte skulle vilja köra den...

Sportbågarna ligger nu runt 170 hk, med luffarturbo (övertryck via fartvind) har de ca 180 Hk. Vikten ligger kring 160kg torrvikt. Min R1 från 01 är mao rätt slö med sina 150 kh på samma vikt. Är man skicklig kör man 0-100 under 3 sekunder.

Sen kan man ju jämföra med de gamla f1-bilarna som hade turbo. 1,5l och runt 1300hp. hyvsad litereffekt :)

Banan Skrev:
-------------------------------------------------------
> Snöskoterns nackdel är den ruskigt ineffektiva
> variatorn och tungdragna mattan som gör att
> toppfarten begränsas rejält, men dom går iofs fort
> nog =)

Det är sällan jag kan maxa min gamla Yamaha 250 skoter från 197x, för att inte tala om moderna maskiner... Det är i princip bara på sjön man kan göra det och då är det inte roligt, bara kallt.

Jag har en liten dröm att bygga en cross-cart med drivpaketet från en snöskoter, det måste bli bra! Jag har kört en med en sexväxlad 300 cc crossmotor men det är ett elände att växla i sådan terräng där den trivs som bäst.

Det är inte toppfarten som är intressant. Som Tnt Tobbe skriver, det är bara kallt.
Det är accet upp till 100 som är skoj :-)
Eller jag menar upp till 70 naturligtvis...

*micke* Skrev:
> Eller jag menar upp till 70 naturligtvis...

Fartbegränsningar i Piteå? Här hemma finns inget sådant (förutom på allmän väg, där det är 20 km/h med skoter som gäller).

Vad utvecklar en människa i Hp?
0.5-1.0 hp?

humm.. så mitt viktförhållade om jag då räknar lite.....

98,5714286 (kg/hp) =)) inte illa!!

Tror jag kom fram till att jag utvecklade 1.3 hk på fysiken i skolan...

Edit: Eller var det 3.9?..

To be continued...

Hmm då ska vi räkna på det hela.

Jag hoppade 0.3 meter upp i luften 10 gånger på 5 sekunder. 5/10=0.5 0.5/2=0.25 1 gång tog alltså 0.25 sekunder.
Jag väger ca 67kg

F= 67*9.82=658N
W= 658*0.3= 197J
P = 197/0.25 = 789W

789/746=1.06HK

Fan ErikPe du hade rätt!

Edit: Hehe, det där var långtifrån vetenskapligt försvarbart gjort av mig... Väldigt dåligt utfört experiment.

SebbeK Skrev:
> Jag har en skön film med "gaaaalne noooormän" med
> en Suzuki GSXR liggandes på hårddisken...
>
> Zam! Om jag mailar den till dig, har du möjlighet
> att lägga upp den då, så alla kan ta del
> av tokarna i väst??

Här har ni norrmännen: <http://sjuttiosex.com/norsk.WMV>

Tillbaka
Topp