(OT) 400V spis utan neutralledare

Ev trådkapning
Testar att fråga här. Kollade på mitt eget el-avtal och jag har tydligen 25A säkring (villa) och gissar att det beror på tidigare ägaren som hade både el-panna och spabad.
Men jag bytte till luft/vatten-värmepump och spabadet är nu pensionerat pga ålder. Borde jag inte kunna sänka till 20A? Kanske tom 16A?
Övrig elanvändning i huset är standard (TM, TT, DM och vi lagar mat på induktionshäll, 4 i hushållet)

Total användning är ca 12000 KWh
Du kan montera 16A säkringar och prova innan du ber en elektriker byta passdelar.

Fasbalansering är ju coolt och kan lösa problem med snedfördelning på faser, men ack så dyrt.

Vår Easee-anläggning gör något de kallar för fasbalansering, den kan flytta enfasladdande bilar mellan faserna för att jämna ut belastningen. Men om man bara har en enfasbil och de andra faserna är jämnt belastade är inte nyttan så stor. Och om man egentligen kan kalla det fasbalansering går ju att diskutera.

Och den kan ju inte dra från flera faser till en enfaslast som FerroAmp kan.

Vår Easee-anläggning gör något de kallar för fasbalansering, den kan flytta enfasladdande bilar mellan faserna för att jämna ut belastningen. Men om man bara har en enfasbil och de andra faserna är jämnt belastade är inte nyttan så stor. Och om man egentligen kan kalla det fasbalansering går ju att diskutera.

Ja den funktionen har väl många laddboxar. Inget jag märkt av, men det kanske betyder att det funkar...

Tänkte främst på Ferroamps lösning.

Knappast ett problem i villaanläggningar, dock lätt mätt.
Ännu mer OT eller rättare, kuriosa;
Men, för en del år sedan gjorde jag en teknisk genomgång av ett stort antal kyrkobyggnader i stiftet.
Väldigt många har (hade iaf) förkrigsanläggningar med OVIR i rören. Lite roligt att mäta om utlösningsvillkoret uppfylldes då det är en ledningstyp som inte bara brinner bra utan också inte får säkras högre än 6A i standarddimensionen 1mm2. Nästan överallt hade PK ersätts med en röd och 10 A säkringar hade anbringats. De löser garanterat inte om kortslutningsstället ligger i andra änden av byggnaden. Även HVG påträffades på ett enstaka ställe.
Det blev mer än vanligt med anmärkning.
Brrr.... otäckt

Den kom och verkar funka. Äntligen...

Bilagor

• 17097517716121641004985119237194.jpg
    17097517716121641004985119237194.jpg
    402.2 KB · Besök: 70
Tillbaka
Topp