[OT] 7 sitsig plug in-hybrid

Surkärring

Ny medlem
O allvetande forum, med kunskaper om allt från meningen med livet till hur man lagar sin diskmaskin. Om jag nu har bestämt att jag ska ha en 7-sitsig elhybrid med plats för både ungar och cyklar; vilken ska jag ha? Begagnad från ca -14 och framåt.
+ om den är billig
+ om den är snygg
+ om den är stor invändigt
+ om den är liten utvändigt
+ för 4WD
Erfarenheter, tips & tricks?

Rattnalle sa:
AddeN sa:
Du kommer nog gå bet där.
Störst i Sverige just nu är väll Outlandern och den har bara 5 sitser i pluginmodellen.
Och drar bensin som en gammal land rover v8 när batteriet är tomt.. Att en sån bil kan miljöklassas visar hur skevt systemet är.

Vadårå, den har väl ett jätte jätte miljövänligt batteri med bara lite miljövänliga jordartsmetaller och bly och sånt i sig som får ström från nåt miljövänligt kolkraftverk i Tyskland!

Xc90 har väl en sån modell? Volvo påstår att den klarar 5 mil på el. Men sen får man ladda för den växlar inte som priusen gör.

XC90 hade såklart varit ett alternativ om den varit billigare, men med den budgeten hade jag hellre gått all in på en Tesla.
Om man tänker bort 4WD; några erfarenheter då?
Har kollat på prius + (ej laddbar) och VW sharan (ful som stryk) men det måste väl finnas fler kandidater? Zafiran finns inte som laddhybrid va?

Varför insnöad på laddhybrid?
Zafira finns som gasmodell. Alt med ecoflex-motorn (diesel) som man kan få ner långt under specad förbrukning.

Nog för att jag inte är dieselfantast men för den sortens lite större bil känns det rätt klockrent för att nå en dräglig förbrukning.

Hybrider är bra för kortresor där man lika gärna kunde cyklat.. På långresor blir batteriet mest barlast :-P

Surkärring sa:
Om man tänker bort 4WD; några erfarenheter då?
Har kollat på prius + (ej laddbar) och VW sharan (ful som stryk) men det måste väl finnas fler kandidater? Zafiran finns inte som laddhybrid va?

Finns Sharan (eller Touran) verkligen som laddhybrid (GTE)? Jag ställde samma fråga i biltråden i höstas och hittade faktiskt inget alternativ (Prius Plus är ju inte plugin som du noterat). Slutade för vår del med bil (förhoppningsvis den sista) som drivs med döda dinosaurier.

/Johan

Har oxå funderat på att byta till något miljövänligare alternativ, men med fyra barn så är utbudet tämligen skralt. Både XC90 och Teslan är lite för dyra. Det blir att bränna diesel några år till.

Finns Sharan (eller Touran) verkligen som laddhybrid (GTE)? Jag ställde samma fråga i biltråden i höstas och hittade faktiskt inget alternativ (Prius Plus är ju inte plugin som du noterat). Slutade för vår del med bil (förhoppningsvis den sista) som drivs med döda dinosaurier.

/Johan[/quote]

Nej, det stämmer! Var visst bara passaten som var laddbar, och den såg väl helt ok ut, men var för liten.
Vill vara med i att via efterfrågan driva utvecklingen framåt och tycker att fossilbränslen borde ha varit borta för längesedan.
Användningsområde främst att frakta ungarna och deras vänner t o f aktiviteter, bl a cykelträning, 10-50 km bort. Cyklar varje dag; kör bil max varannan, så tror att el är ett bra alternativ. Några personliga erfarenheter av prius +?

Om det ska vara laddbart (vilket jag ser nu att det står i rubriken) går väl alternativen för begagnad sjusitsig bil i rimlig prisklass ned från ett till noll...

Senast ändrad:
Sjusitsigt kommer komma men just nu är det inte hållbart. Bäst just nu är om man kan ha en elbil eller en laddhybrid och en annan bil som bara används när alla skall åka med. Den bästa "prova på" laddhybrider är en begagnad Opel Ampera/Chevrolet Volt (bara fyrsitsig). De bästa "prova på" elbilarna är en begagnad Leaf eller trilling (I-Miev, Ion, C-Zero) men bara om man kan låta den sjusitsiga stå ofta. Behöver man den hela tiden är det bättre att bida sin tid ett tag till. Själv har jag en Ampera och en Ion. Har ingen vanlig bil alls. Men barnen är stora och vi är totalt fyra.

MarcusS sa:
Har oxå funderat på att byta till något miljövänligare alternativ, men med fyra barn så är utbudet tämligen skralt. Både XC90 och Teslan är lite för dyra. Det blir att bränna diesel några år till.

Har själv fyra barn, är singelfarsa, o kör en nissan leaf. Även med 5 cyklar fastsurrade runtom, samt bilen full med campingutrustning. Klarar även resan till o från stationen med vintertältpackning plus både alpinskidor o längdskidor till alla.

kogoyo sa:
MarcusS sa:

Har själv fyra barn, är singelfarsa, o kör en nissan leaf. Även med 5 cyklar fastsurrade runtom, samt bilen full med campingutrustning. Klarar även resan till o från stationen med vintertältpackning plus både alpinskidor o längdskidor till alla.

Haha. Jättebra, allt dom går att lösa är ett ickeproblem. Antar att du är rejält nöjd med din Leaf.

Hasse#7 sa:
kogoyo sa:
MarcusS sa:

Haha. Jättebra, allt dom går att lösa är ett ickeproblem. Antar att du är rejält nöjd med din Leaf.

Aha, det gäller bara att bli singel, då kan man bli mer miljövänlig. Hur gör man? Är det bara att cykla lite mer? :-)

MarcusS sa:
Hasse#7 sa:
kogoyo sa:
MarcusS sa:

Aha, det gäller bara att bli singel, då kan man bli mer miljövänlig. Hur gör man? Är det bara att cykla lite mer? :-)

Var mer inne på att man får med mer än man tror, inte att man skall dumpa sin fru/sambo/whatever.

Hasse#7 sa:
MarcusS sa:
Hasse#7 sa:
kogoyo sa:
MarcusS sa:

Var mer inne på att man får med mer än man tror, inte att man skall dumpa sin fru/sambo/whatever.

Nu ska vi inte förhasta oss här. Goda råd är goda råd även om det kräver att man får kapa lite i den arbetsföra styrkan. ?

Minst sagt förvånad över att XC90 verkar vara ensamma i segmentet. Trodde faktiskt att det fanns en efterfrågan tillräckligt stor för att driva en snabbare utveckling av stora laddhybrider. Återstår alltså antingen att behålla den gamla dinosaurien ett tag till eller att försöka lämna någon av ungarna i inbyte till en ny 5-sitsig elbil.

Senast ändrad:
Surkärring sa:
Minst sagt förvånad över att XC90 verkar vara ensamma i segmentet. Trodde faktiskt att det fanns en efterfrågan tillräckligt stor för att driva en snabbare utveckling av stora laddhybrider. Återstår alltså antingen att behålla den gamla dinosaurien ett tag till eller att försöka lämna någon av ungarna i inbyte till en ny 5-sitsig elbil.

De flesta laddhybriderna är inte bra eftersom de går alldeles för kort på el. Kanske fem mil i bästa fall och mindre än hälften på vintern. Därför är Ampera mer intressant den kom 2012 och går 8 mil på sommaren och fem mil på vintern täcker ganska mycket behov eftersom den byter till bensin automatiskt och man kan vänta med el tills det passar bäst, tex kö i stan. T8 tex är mer av ett sätt att låtsas vara miljövänlig jag tror inte konceptet med jättebil och pyttebatteri kommer hålla.

Surkärring sa:

Stor bil som redan är dyr kräver tunga dyra batterier för acceptabel räckvidd på el = ännu tyngre bil och ännu dyrare. Begränsad marknad där och svårt att få lönsamt.

dessutom känns ju elmotorn i T8 mer om ett sätt att ge bilen lite mer knuff, än att målet är att köra så mycket det går på el. blir ju lite så när man parar en så stark förbränningsmotor me el.

tyvärr lär vi få vänta något år eller två, kanske rent av mer än så på vettiga bra, om man sen letar beggagnad, lägg på något eller några år till.

Lite ot i ot. Här på GC sitter jag på cykeln och funderar över vad elbil skulle innebära här, tex på alla hyrbilar. Fullt moment från noll varv, rappa omkörningar, ingen broms och ingen motorbroms utför, bara kraftig regering. Begränsad möjlig körsträcka och alla vill fika. Dessutom tyst och utan avgaser. Det mesta jag skrev fast tvärtom gäller nu.

Som konstaterat. Leaf funkar utmärkt för mig. Tar tåget för långa resor t fjällen o annat. Blir inte så dyrt då 3 barn åker nästan gratis o 1 barn betalar ungdomsbiljett. Senaste resan t jämtland från västra götaland gick på 1650 kr t o r, o jag slapp köra.
Jag pendlar 9 mil t jobbet, t o r, vilket innebär att bilens energiförbrukning blir gratis eftersom jag får tbax summan d kostar mig att ladda på återbäringen.
Evolution är för d som anpassar sig. Dinosaurierna lyckades inte o nu passar d endast som bränsle.

Fjärdebrunn sa:

Om vi säger såhär. Jag hade lite ångest när jag köpte Amperan för 158kkr, lite väl mycket för att flytta arslet tänkte jag. Nu sparar vi massor plus miljö så det får vara en win. Just nu har vi en förbrukning på 1,2 liter/100km men räknar med att det sänks på årsbasis då vi hittills bara haft den när man behöver värme i kupén.

Samma behov, samma önskemål, gav upp i och kör leasad bensintouran i tre år för omtag, antingen till beg Tesla eller om det finns något nytt spännande.

Ingen lust att köpa avgasbil och sitta med svarte petter, omställningen kommer gå fort.

kogoyo sa:
MarcusS sa:

https://www.topgear.com/car-reviews/nissan/tekna-rapid-5dr-auto-7-seat/first-drive

Är riktigt sugen på en elbil men vågar inte riktigt, är beg som gäller för mig men känns så osäkert med batterierna, kul om dom är typ slut om något år.

Jimel sa:
Är riktigt sugen på en elbil men vågar inte riktigt, är beg som gäller för mig men känns så osäkert med batterierna, kul om dom är typ slut om något år.
Allt jag sett pekar på att de verkar hålla rätt hyfsat. Om man räknar bort den delen av körsträckan som inte fanns när bilen var ny då.

Enda elbilen jag kört och har tillgång till är en C30 Electric. Känns lite som en el-gocart. Minst sagt udda känsla man jag misstänker att när man väl vant sig kommer det kännas sjukt märkligt att köra en vanlig bil igen..

Jimel sa:

Min Leaf är 5 år gammal, har vart min i 4 år, och jag har nästan samma batterikapacitet som när jag köpte den - jag har inte ens tappat 5 km. Den förste ägaren verkade dock inte följt instruktionerna o bilen tappade ca 10% kapacitet med honom. Jag kommer ca 14 mil på sommaren, ca 10 på vintern. Bilen har i dagarna slått över 13 000 mil.

Jimel sa:

Renault Zoe med batterileasing dvs du hyr batteriet, har batterigaranti så länge du hyr batteriet. 0 risk på batteriet och lågt inköpspris.

Jimel sa:

Det funkar sällan så att Li-Ion tar slut fort. Är man sugen skall man absolut testa, det finns ingen återvändo efter det. :) Folk som kör elbil är ofta entusiastiska och vill få med fler. Frågar du någon är det stor chans att du får köra en sväng. Många har provat mina bilar. Glöm inte att gömma undan vänsterbenet. Blir ganska häftiga inbromsningar när folk försöker frikoppla. Såg att du bor i Strängnäs. Tror det finns en firma där som tar in beg Fiat 500 electric, en riktig miljögocart. Min Ion är från 2011 och batterierna är absolut inte ett problem. Men man behöver ha lite överkapacitet mot sitt körmönster och räkna utifrån vinterförhållanden. För den som bara pendlar ett par tre mil och kan ladda hemma är lösningen perfekt. Till och med så bra att man kan betala någon för att låna vanlig bil om man ibland behöver åka längre. Man kan tex stå för all soppa om man samåker till något race.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp