[OT] Aircondition mot kostnad

MTB_Forever

Aktiv medlem
Vet inte hur jag skulle ha överlevt sommaren utan min aircondition.
Som sagt, det kostar en del för den drar mycket ström, nu när elpriset är högt.
Hur ställer ni er till det?
Kör ni järnet med era AC trots elpriserna eller har ni den avstängd och plågar er genom varma nätter utan sömn?

Som sagt, det kostar en del för den drar mycket ström, nu när elkostnaden är hög.
Kör ni järnet med era AC trots elpriserna eller har ni den avstängd och plågar er genom varma nätter utan sömn?
Jag lånade hem en portabel ac från jobbet och körde sparsamt för 33 öre/ kWh.
Nästa år har jag anslutit ett konvektorbatteri till borrhålet och kör "gratis" kyla.

Du behöver ju inte köra den konstant. Kör en stund i sovrummet innan du lägger dig och en stund sen du somnat men sen kan den ju slås av.

Du behöver ju inte köra den konstant. Kör en stund i sovrummet innan du lägger dig och en stund sen du somnat men sen kan den ju slås av.
Funkar inte i det här huset. väggarna är precis som dom lagrar värmen. Så fort man stänger av den blir det varmt. Kan bero på att det är 50talslägenhet?
Kan radon lagra värme eller nåt? Känns nästan som det i denna lägenheten

Nästa år har jag anslutit ett konvektorbatteri till borrhålet och kör "gratis" kyla.
Fast det stämmer ju inte. Värmepumpen
Du måste ju ändå köra värmepumpen som dessutom är oeffektiv på att kyla. Finns ingenting som är gratis.

Öppna fönstren, det är väldigt få nätter det varit varmare än 20-22 grader. Stäng fönstren dagtid och använd persienner eller annat för att stänga ute solen.
Håller med. Så många dagar om år är det inte problem med värme i Sverige så lite lidande får man ta.

Bästa sättet att skapa svalare inomhus är att inte släppa in värmen/solen.

Har man turen/oturen att bo med utsikt dvs. solen ligger på så länge den är uppe, så räcker persienner och bra vädrande en bit inte men tillräckligt i alla bostäder. Jag har kontinuerligt haft 26° eller mer enligt sensorn mitt i lägenheten sen den 8:e juni, ink nätter med fönstren på vid gavel. Vissa hus lagrar värme bra...

Öppna fönstren, det är väldigt få nätter det varit varmare än 20-22 grader. Stäng fönstren dagtid och använd persienner eller annat för att stänga ute solen. Vi har mycket att lära av de som bor på sydligare breddgrader.
Disciplin är a och o. Släpp aldrig in värmen. Är det 29 grader inne och 33 ute, öppna inte och "vädra ut det varma"!

Gillar det inte, om det inte är av rent medicinska skäl är det bara att acceptera och vara glad åt variationen för det gör att man uppskattar de svalare dagarna desto mer.

Frikyla på konstant.

Installera frikyla på bergvärmepumpen var nog bästa beslutet hittills i huset. Solfilm det bäst bästa. Åtgärderna tillsammans ger ett behagligt klimat inne, bara några enstaka dagar som gränsar till olidligt, förut var det nästan alla dagar maj-september.

Givetvis inte gratis, men låg kostnad jmf med AC på el. Och sen ska det värma borrhålet så att man laddar det till vintern och då igen kostnaden för att kyla på sommarhalvåret - det skulle jag nog sortera i facket "teoretiskt resonemang" till vidare.

Har man turen/oturen att bo med utsikt dvs. solen ligger på så länge den är uppe, så räcker persienner och bra vädrande en bit inte men tillräckligt i alla bostäder. Jag har kontinuerligt haft 26° eller mer enligt sensorn mitt i lägenheten sen den 8:e juni, ink nätter med fönstren på vid gavel. Vissa hus lagrar värme bra...
Samma här ungefär. Har en liten etta högst upp, med vägg, stort fönster (med fördragna tjocka gardiner mot solen) mot ost-sydost så solen ligger på intensivt fram till bara ca kl. 11-12 på dagen, och sen skugga, men ändå lagras mycket värme, för det har varit konstant 25-26 grader inne trots "svalare" perioder med t.ex. 20-22 grader ute. Och är det 27-30 ute så följer det med även inomhus, trots nattvädring och stängda persienner/gardiner dagtid.

Längtar till hösten så man kan börja sova gott igen.

Nä, gillar värme. Har en fläkt vid behov.

Fast det stämmer ju inte. Värmepumpen

Du måste ju ändå köra värmepumpen som dessutom är oeffektiv på att kyla. Finns ingenting som är gratis.
Nej, man montetar en slinga med backventil och separat cirkulationspump på hålslingan. Du betalar drift för cirk-pump och fläkten i elementet samtidigt som du värmer borrhålet.
Värmepumpen gör bara varmvatten på sommaren.

Samma här ungefär. Har en liten etta högst upp, med vägg, stort fönster (med fördragna tjocka gardiner mot solen) mot ost-sydost så solen ligger på intensivt fram till bara ca kl. 11-12 på dagen, och sen skugga, men ändå lagras mycket värme, för det har varit konstant 25-26 grader inne trots "svalare" perioder med t.ex. 20-22 grader ute. Och är det 27-30 ute så följer det med även inomhus, trots nattvädring och stängda persienner/gardiner dagtid.

Längtar till hösten så man kan börja sova gott igen.
Det moderna byggandet i Sverige med stora fönster och glaspartier, gärna fr golv till tak, både när det gäller villor och flerbostadshus, är hål i huvudet när det gäller värme. Konstigt att detta inte diskuteras mer, då det både leder till större behov av uppvärmning vintertid och kylning sommartid.

Att bo högst upp är också en nackdel, värmen stiger ju uppåt och jag märker stor skillnad på entréplan och tredje våning där jag bor i vårt 30-talshus.

En enkel bordsfläkt i fönstret kan skapa bättre luftflöde, troligen till en bråkdel av energianvändningen jämfört med AC.

Det moderna byggandet i Sverige med stora fönster och glaspartier, gärna fr golv till tak, både när det gäller villor och flerbostadshus, är hål i huvudet när det gäller värme. Konstigt att detta inte diskuteras mer, då det både leder till större behov av uppvärmning vintertid och kylning sommartid.

Att bo högst upp är också en nackdel, värmen stiger ju uppåt och jag märker stor skillnad på entréplan och tredje våning där jag bor i vårt 30-talshus.
Jo, man börjar ju förstå konceptet vita hus, små fönster och luckor för fönstren som är vanligt längre söderut. De som byggde vårt hus tänkte mer "akvarium" ?

Hade lägligt nog en släng av covid med feber upp mot 40 nu under den sista värmeböljan, inte så roligt.

Kör flera fläktar nattetid för att dra in lite kalluft, och stängt dagtid. Men sista nätterna med temp över 20 och lite ostadig kroppstemp efter covid var det svettigt.

Det underlättar ju också med de trånga gränderna som finns i många byar och städer söderut då solen inte kommer åt väggarna så mkt. Klart mer utsatt om man som jag bor uppe på en kulle och på näst översta våningen i ett 5-våningshus och har solen liggande på från runt klockan 12-13 till solnedgång.

Försöker ha persienner vinklade och vädrar bara då innetemperaturen överstiger utetemperaturen. Har trots det på sommaren typiskt 25 grader och över inne i 60-talskåken. Som högst har det varit uppe på runt 30 grader i sommar. Tur att man gillar värme!

Jo, man börjar ju förstå konceptet vita hus, små fönster och luckor för fönstren som är vanligt längre söderut. De som byggde vårt hus tänkte mer "akvarium" ?
Visst är det så när det gäller att hålla solvärmen borta, men så vitt jag vet så är moderna fönster extremt energieffektiva vad de gäller isolering, bättre än vanliga isolerade väggar tom…

Visst är det så när det gäller att hålla solvärmen borta, men så vitt jag vet så är moderna fönster extremt energieffektiva vad de gäller isolering, bättre än vanliga isolerade väggar tom…
Nja, men med risk att jag missförstår dig så gäller ju att värmeinstrålningen inte kommer in. Så det bästa är ju om solen stoppas innan den går genom fönstret. Gardiner och liknande gör att det blir rejält varmt mellan gardin och fönster, så värmen kommer ändå in, även om det inte blir likadant som utan gardin.

Bor i en 50-tals lägenhet men de tänkte till. Bara badrumsfönster och ett väldigt litet vardagsrumsfönster åt söder. Stora fönster i kök (öst - morgonsol) och stora fönster i väst men de har en inglasad balkong med ”keps”. Balkongen blir varm men inte vardagsrummet. Blir ju lite mörkare på vintern men väldigt skönt på sommaren! Dessutom morgonsol i sovrum och kök, kvällssol på balkongen, oväntat svalt även nu trots översta våningen. Bara varmt när man glömmer stänga efter nattvädringen :)

Tidigare bodde jag i ett relativt nytt hus med 2-4 meter höga fönster i gaveln år söder. Tunna gardiner på insidan. Där krävdes dubbla takmontersde ac hela sommarhalvåret. Mindre klokt.

Villa med solceller på taket, så vi kör ac på dagen när det är ”gratis”. Tillsammans med markiser gör det stor skillnad! Nån gång ska man väl kanske få till det där med frikyla, men finns som alltid annat som ligger före i pipen.

Öppna fönstren, det är väldigt få nätter det varit varmare än 20-22 grader. Stäng fönstren dagtid och använd persienner eller annat för att stänga ute solen. Vi har mycket att lära av de som bor på sydligare breddgrader.

Ja jo det är ju enkla basala tips. Följer dom alla + några till men hjälper högst marginellt. Vi bor högst upp i 30-talshus, oisolerad vind ovanför där det lätt blir 40 grader på sommaren o vinden agerar element åt resten av huset på kvällen när tempen går ner ute. Sovrum mot stängd gård där det kan va 25-28 grader långt efter det gått ner till 20 ute på gatan.

Genomgående lägenhet men vi kan ha 27 grader inne 3-4 timmar efter att tempen gått ner till 20 ute, trots helöppna fönster o trippla fläktar som blåser från gathållet och genom hela lägenheten, dom står på rad för att flytta luften.

Köpte portabel ac förra sommaren, kör den i litet sovrum ca 2h före läggdags. Rummet o täcke o kuddar blir kalla, man har en halvtimme på sig att somna efter man stängt ac'n innan allt är 26-27 grader igen.

Frikyla på konstant.

Installera frikyla på bergvärmepumpen var nog bästa beslutet hittills i huset. Solfilm det bäst bästa. Åtgärderna tillsammans ger ett behagligt klimat inne, bara några enstaka dagar som gränsar till olidligt, förut var det nästan alla dagar maj-september.

Givetvis inte gratis, men låg kostnad jmf med AC på el. Och sen ska det värma borrhålet så att man laddar det till vintern och då igen kostnaden för att kyla på sommarhalvåret - det skulle jag nog sortera i facket "teoretiskt resonemang" till vidare.
Vi ska byta bergvärmepump ni, och frikyla står högt upp på önskelistan. Vi är en liten brf med tre lägenheter i en villa. Hur funkar det rent praktiskt, hur leds kylan? behöver man dra nya rör genom hela huset då vilket ju känns rätt stökigt?

Har bott på sydliga breddgrader några år och lärde mig till slut att det inte är dyrare att köra AC konstant än att försöka chock-sänka tempen då o då o köra AC enbart på nätterna. Det blir dessutom behagligare att vistas i en lagom temp än att plötsligt bli nedkyld.

Så när det var som varmast höll jag alltid dörrar o fönster stängda. AC på konstant på behaglig nivå (behöver inte vara 20 grader. Vi vande oss vid typ 25 inomhus under sommartid, det blir för stora skillnader mellan att gå ut o in annars). Markiser o solpersienner ner så klart för att skugga fönstren.

Funkar alltså de allra varmaste månaderna i södra Spanien.

Senast ändrad:
Har bott på sydliga breddgrader några år och lärde mig till slut att det inte är dyrare att köra AC konstant än att försöka chock-sänka tempen då o då o köra AC enbart på nätterna. Det blir dessutom behagligare att vistas i en lagom temp än att plötsligt bli nedkyld.

Så när det var som varmast höll jag alltid dörrar o fönster stängda. AC på konstant på behaglig nivå (behöver inte vara 20 grader. Vi vande oss vid typ 25 inomhus under sommartid, det blir för stora skillnader mellan att gå ut o in annars). Markiser o solpersienner ner så klart för att skugga fönstren.

Funkar alltså de allra varmaste månaderna i södra Spanien.
Men fr.o.m. 1 augusti får ju spanjorerna inte ställa AC:n lägre än 27 grader på sommaren och värmen högre än 19 grader på vintern.
Iofs gällde det nog bara butiker, restauranger, kontor m.m., och inte privata bostäder.

De med källare kan ju med fördel sova där under värmeböljorna, det brukar ju vara avsevärt svalare i en källarvåning när det i övrigt är varmt. Har ett par bekanta som brukar göra det.

Läste om några som grävde ner rör 4m ner i marken och ledde ventilationen genom. Viss risk för bakterier mm. Pga kondens och vatten i rören men annars är det en billig ac.

Men fr.o.m. 1 augusti får ju spanjorerna inte ställa AC:n lägre än 27 grader på sommaren och värmen högre än 19 grader på vintern.
Iofs gällde det nog bara butiker, restauranger, kontor m.m., och inte privata bostäder.
Nu var det ett par år sedan jag bodde där så jag kan inte reglerna riktigt. Gissar dock att de inte gäller privata bostäder men man vet aldrig riktigt vad dom kan få för sig spanjorerna...

Vi ska byta bergvärmepump ni, och frikyla står högt upp på önskelistan. Vi är en liten brf med tre lägenheter i en villa. Hur funkar det rent praktiskt, hur leds kylan? behöver man dra nya rör genom hela huset då vilket ju känns rätt stökigt?
Med reservation för att jag är lekman, men det behövs nya rör från bv-pumpen (ny cirkulationspump) till (nya) fläktkonvektorer där man vill ha kylan samt rör som leder bort kondensvattnet, i vårt fall till tvättstugan där pumpen står. Det kräver rätt fall för att det ska rinna undan. Tror att rören kostar en del och kan vara svåra att gömma på ett bra sätt. Vi kunde dra längs väggen i tvättstugan, genom taket till klädkammaren, så det blev en bra, diskret lösning.

Så det kan nog vara lite stökigt, och passar inte alla hus. Är det tre lägenheter i villan kanske det blir svårt att få till på ett bra sätt, men ta ditt någon som jobbar med det och se om det går att lösa. Sen beror det på hålet, om det går att få ut tillräcklig kyla för tre lägenheter.

Ja jo det är ju enkla basala tips. Följer dom alla + några till men hjälper högst marginellt. Vi bor högst upp i 30-talshus, oisolerad vind ovanför där det lätt blir 40 grader på sommaren o vinden agerar element åt resten av huset på kvällen när tempen går ner ute. Sovrum mot stängd gård där det kan va 25-28 grader långt efter det gått ner till 20 ute på gatan.

Genomgående lägenhet men vi kan ha 27 grader inne 3-4 timmar efter att tempen gått ner till 20 ute, trots helöppna fönster o trippla fläktar som blåser från gathållet och genom hela lägenheten, dom står på rad för att flytta luften.

Köpte portabel ac förra sommaren, kör den i litet sovrum ca 2h före läggdags. Rummet o täcke o kuddar blir kalla, man har en halvtimme på sig att somna efter man stängt ac'n innan allt är 26-27 grader igen.
Ni verkar ju ha väldigt dåliga förutsättningar, jag bor högst upp i 30-talshus (lgh) med fönster mot sydväst, efter några dagar med varmt väder sätter sig värmen i huset. Men kör enligt @ooms strategi och det fungerar bra, endast någon enstaka natt per år det blir för varmt.

Läste om några som grävde ner rör 4m ner i marken och ledde ventilationen genom. Viss risk för bakterier mm. Pga kondens och vatten i rören men annars är det en billig ac.

Skitdålig idé. Det krävs betydligt högre luftflöden än i en bostadsventilation för att bära kyla.

Utan att ha räknat på det så är det ändå många meter rör som ska till för att kyla ner luften som passerar kanalen under mark.
Kanalmetrarna kanske går att räkna hem, men knappast ihop med markjobbet som ska till.

Jag tror inte man behöver bekymra sig för att räkna på det där, det går inte ihop.

Jag har svart plåttak på villan och det bästa på flera sätt som jag skulle kunna göra är att montera solpaneler. Bättre energieffektivitet, lägre rörliga kostnader, och sämre värmeöverföring till övervåningens rum. Kinderegg typ.

Skitdålig idé. Det krävs betydligt högre luftflöden än i en bostadsventilation för att bära kyla.

Utan att ha räknat på det så är det ändå många meter rör som ska till för att kyla ner luften som passerar kanalen under mark.
Kanalmetrarna kanske går att räkna hem, men knappast ihop med markjobbet som ska till.

Jag tror inte man behöver bekymra sig för att räkna på det där, det går inte ihop.

Det funkade fint (i alla fall enligt de bilder på termometern inne och ute de postade). De gjorde den grävningen i samband med annat grävjobb (grund kanske?) så kostnaden var nog lägre än om man skulle gjort det isolerat.

Jag säger inte att det är en bra lösning för de flesta. Skulle inte ens säga att det är en bra idé. Bara en kul grej som funkade för dem :)

Tillbaka
Topp